Gigabyte B550 AORUS ELITE V2

€ 143,-
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 Review

RDNXNewbie 7 maart 2021, laatste update op 7 maart 2021, 3.096 views Product gekocht

Gigabyte B550 AORUS ELITE V2

KOOP HEM NIET!!! Voor de PC van mijn vriendin nu al twee keer een RMA gehad op de V2. Ik ben er wel een beetje klaar mee, net als het internet!!

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Aan van alles gedacht

Minpunten

• Twee keer alleen maar problemen
  • Internet raadt hem af (tot 7-3-21)

Layout Score: 4
Normaal schrijf ik geen afraad-reviews, maar "doe je onderzoek" is voor het eerst relevant.
Hieronder de issues die ik heb ervaren met mijn moederborden;

Moederbord 1;
- CMOS batterij "stuk" vanuit de doos
- Mobo houdt tijd en instellingen niet vast > batterij vervangen.
- PCIe detectie faalt (powercycle en fixed)
- PC wordt niet wakker uit slaapstand > reset button werkt wel
- Restart random, vooral in idle > Alles wees naar moederbord (CPU, SSD, PSU, GPU, etc.)
- Tot het niet meer willen booten van de CMOS
- Stuurt koeling niet altijd juist aan.

Dus deze werd een RMA, zoals je wel kan verwachten. Nu wordt het leuk...

Moederbord 2;
- Houdt tijd niet altijd vast. Datum klopt, maar tijd niet
- Heeft SATA issues. Er werkt maar één SATA poortje (gelukkig hebben we ook een m.2)
- Overleeft slaapstand niet zonder te crashen > Wakker maken met uitknop, dan reset knop en het lijkt slaapstand?
- HEEEEEEEEL traag in de BIOS
- Detecteert geen SATA drives
- Heeft twee SATA-kabels kapot gemaakt.

Dit moederbord nu ook aangemeld voor een RMA (bij Megekko).
Alleen nu vraag ik mijn geld terug of een ander MERK toetsenbord.
Mooie printplaat voor €140,- dat moet ik wel toegeven

Of ik en heel veel anderen hebben gewoon pech gehad.
Helaas, moederbord is in november uitgebracht, pc in december gebouwd en sinds januari gezeik..
Net te weinig tijd gehad om mij voor te bereiden. Hopelijk behoed ik meerdere mensen.

Heb jij ook een Gigabyte B550 AORUS ELITE V2?

Ben dus niet de enige die enorm veel problemen heeft met dit moederbord. Ook bij Megekko gekocht, eind januari dit jaar.

Moederbord #1; na succesvolle build Windows & Ubuntu kunnen installeren en gebruiken. Alles leek te functioneren. Volgende dag startte de computer niet op, kwam in een bootloop terecht. Bord RMA gestuurd, blijkbaar geen spanning.

Moederbord #2; alles opnieuw geïnstalleerd, kwam niet verder dan BIOS/POST, van alles geprobeerd zonder resultaat. Halverwege m'n eigen onderzoek kreeg ik hetzelfde probleem als bij het eerste exemplaar, kwam in een bootloop vast te zitten. Hele systeem opgestuurd naar Megekko ter controle/reparatie/installatie wegens gebrek aan donorsysteem/-componenten om zelf alles te testen. Tijdens onderzoek kwam eruit dat sowieso één van de DIMM-sloten kapot was. Moederbord daar dus vervangen.

Moederbord #3; systeem is werkend naar me opgestuurd, alleen gaat hij niet aan, wat je ook probeert. Denk dus dat dit moederbord het ook vroegtijdig heeft opgegeven.

Ik ben er echt helemaal klaar mee. Ik ga hem niet weer laten vervangen door een nieuw exemplaar, ik weet niet wat er met dit model precies mis is, of deze batch bij deze specifieke leverancier, maar ik raadt dus ook iedereen voorlopig aan wat anders te kiezen.
Goedenavond,

Ik heb het moederbord iets meer dan een week in bezit en in een nieuw systeem ingebouwd. Heb niets meer dan lof! Werkt uitmuntend, snel en heeft een erg goede VRM. Welke BIOS hebben jullie geladen? Heb f13c en draait als een tierelier. Wel bij die grote Amerikaanse bol-concurrent gekocht dus kan zelf niet over de batch van MeGekko oordelen. Vind jullie argumenten overigens nog niet wijzen op problemen met het moederbord.

@NuclioN : ik denk niet dat het aan je mobo ligt maar aan je eigen systeem/PSU of de kabels stekkers naar het mobo. De stroomkabel naar de PSU? Nog verder zoeken: de wandcontactdoos in je muur of eventuele verlengkabel die je gebruikt? Lijkt meer op een kortsluiting. Je geeft het zelf al aan: alles functioneerde, ineens gaf ie de geest. Later nog een werkend systeem naar jou verstuurd die het ook niet doet. Het is bijna zeker iets externs en niet het mobo.

@RDNX
- Tijd die niet wordt onthouden: is geen moederbord maar een windows issue: zorg ervoor dat de Windows Time service automatisch start, anders blijf je handmatig aanpassen bij elke boot of denken dat je batterij niet werkt.
- Een mobo dat sata kabels kapot maakt... geweldig verhaal en feitelijk onmogelijk.
- BIOS werkt onwijs snel

Flash een nieuw bios, lost vast al het voorgaande op. Of heb je misschien RAM geïnstalleerd dat niet geschikt is voor het moederbord? Check hier de lijst: https://download.gigabyte...ite-v2_matisse_200918.pdf

Succes en hoop dat jullie er uitkomen. Ben zelf dus meer dan tevreden, vergeet niet dat mensen eerder iets plaatsen wanneer ze ontevreden zijn dan wanneer ze tevreden zijn. De 'stille meerderheid' is hartstikke tevreden ;-)
Hoi @Lexclusive,

Systeem is teruggegaan voor inspectie en reparatie, daar kwam uit dat er intern in het moederbord kortsluiting was, waarschijnlijk de traces door te strak monteren van de processorkoeling. Dus kon ook helaas het derde exemplaar naar de schroothoop.

De punten die je aangaf als oorzaak waren dezelfde als waar de TD van Megekko in eerste instantie aan dacht, helaas was het niet zo simpel. Had dit zelf al uitvoerig getest voordat m'n verdenking weer naar het moederbord ging.

Heb het moederbord kunnen omruilen, na bijbetaling, voor ASUS ROG Strix B550-F Gaming welke tot dusverre zonder enige problemen functioneert.

Hartstikke fijn dat alles voor jou, en de stille meerderheid, naar behoren functioneert, want dit circus heeft me nog net geen echte grijze haren opgeleverd. Vind het bijzonder jammer dat het uiteindelijk niets bij mij is geworden, dit moederbord leek me echt ideaal. Allereerste keer dat ik zoveel problemen heb ondervonden tijdens het bouwen van een nieuw systeem, hopelijk ook de laatste keer.
Dan nodig ik je met plezier uit!

Ondertussen zijn wij bezig om een ander merk moederbord te krijgen. Want alles op de PC is in de tussentijd vervangen.

De Sata-kabel die meegeleverd werd met het moederbord is kapot gegaan. Deze werkt op geen enkele pc die ik heb ( 3 stuks buiten die van mijn vriendin om). De huidige SATA kabel verliest ook af en toe verbinding met de SSD. Dit probleem komt bij meerdere B550 Elite V2 moederborden voor.
De SSD draait op moment van schrijven PROBLEEMLOOS in een andere pc.

En de BIOS ga ik niet updaten. Dit omdat het moederbord een moment "dood" gaat zijn, en met de spanningsissues die bekend zijn ga ik mijn garantie niet verspelen.
Goh RDNX, dat is toch wel erg jammer om te horen zeg.

Moederbord hier is nog steeds feilloos, inmiddels op BIOS F13f. Neemt niet weg dat jij er wel problemen mee kan hebben. Heb ook een SSD via SATA aangesloten en deze werkt gelukkig goed. Maar dit is niet mijn primaire SSD (heb een NVMe exemplaar als primaire SSD). Misschien wanneer ik de via SATA verbonden SSD als primaire SSD zou gebruiken dat ik dezelfde problemen zou ondervinden, hoop het niet maar heb het dus ook niet getest.

Enfin, ik heb weer andere problemen. De AMD 5 3600 processor kent de laatste weken een persistente WHEA-logger eventID 18 error. Heerlijk... die gaat waarschijnlijk RMA. Welke processor run jij?

Ik begrijp dat je even voorzichtig bent met aanpassen van het een en ander, heb dat zelf wat minder (voorzichtigheid) maar jij zou daar best gelijk in kunnen hebben. Succes met vinden van een board dat wel goed werkt, de keuze is reuze en zal je vast goed gaan lukken.
8 maanden geleden twee systemen gebouwd met dit moederbord en die functioneren probleemloos tot zover. De bordjes waren ook besteld bij Megekko. Bij een bordje brak wel de m2 houder af tijdens het losschroeven van de koelstrip. Wellicht te vast af fabriek. Dit heb ik zelf vervangen en ik ga er vanuit dat dit bij elk moederbord kan gebeuren.