QNAP LAN-10G2T-X550 - 10GbE RJ45 Review

Tostie1987 24 februari 2021, laatste update op 14 maart 2021, 448 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Tostie1987 schreef afgelopen jaar 4 reviews, waarvan 50% gesponsord.

QNAP LAN-10G2T-X550 - 10GbE RJ45

Een handige insteekkaart om zo een 10 Gbit verbinding te krijgen met je pc!

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • 2x 10 Gbit poorten!
  • Verschillende brackets in de verpakking voor elke behuizing
  • Twee cat6a kabels meegeleverd
  • Duidelijk instructie voor de installatie

Minpunten

• Prijzig
  • Wat luidruchtig door de kleine ventilator

QNAP LAN-10G2T-X550 10 Gbit netwerk adapter review

- Inleiding

QNAP is zich steeds meer aan het profileren in de home-network markt. Zo waren ze tot voor kort bij mij alleen maar bekend van de NAS systemen die ze maken, maar zijn ze onder andere ook bezig met routers, switches en.... netwerk adapters! Vandaag gaan we bekijken hoe de QNAP LAN-10G2T-X550 (hierna te noemen netwerk adapter) eruitziet, installeert en presteert!

- Uitpakken, bouw en features

De netwerk adapter komt in een no-nonsense bruine, kartonnen doos. In de doos zitten de volgende onderdelen:

Twee cat6a kabels, verschillende zakjes met schroefjes of andere benodigdheden voor de installatie, de netwerk adapter zelf, het instructieboekje en de mounting brackets om deze op verschillende dieptes in de kast te kunnen installeren.

Hieronder nog enkele foto's van dichterbij of vanuit andere hoeken:

Wat direct opviel van de netwerkadapter is dat er een kleine ventilator op zit.

Twee 10 Gbit netwerkpoorten.

Op deze foto's zijn ook de bijgeleverde mounting brackets te zien. Ikzelf heb de bracket die erop zat eraf moeten halen en de onderste van de twee van de foto erop moeten zetten.

- Specificaties

De netwerk adapter heeft de volgende afmetingen:

Breedte: 14.5 cm
Diepte: 7 cm (zonder bracket)
Hoogte: 2.3 cm (met bracket)

- Installatie

De installatie ging vrij simpel. Het is meteen te zien dat, voor mijn pc, de opgezette bracket te kort is. Ik schroefde twee schroefjes los en haalde de bracket eraf. Ik zette de andere bracket erop, schroefde de twee schroefjes weer vast en klaar. Als je er vervolgens voor zorgt dat je een vrij PCI-E slot in je pc hebt dan kun je deze zo in het slot plaatsen.

Let wel op, het is handig als je eerst de drivers downloadt, voordat je dit doet. Dat scheelt weer internetkabels wisselen terwijl je er klaar voor bent om deze te downloaden. De drivers zijn te vinden via de website van QNAP zelf. In dit geval:

Klik dan op 'stuurprogramma' en je komt op de website van intel:

Download hierop het gehele pakket van 663 MB, installeer deze en het zou moeten werken.

Mocht het niet werken dan kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn. Je hebt:

- Windows nog niet opnieuw opgestart
- De internetkabel nog in het moederbord zelf zitten
- De internetkabel in poort 1/2 in plaats van de ander
- Niet de juiste netwerk adapter instellingen geselecteerd, zie hiervoor de afbeelding hieronder

In het geval van bovenstaande afbeelding zijn drie netwerk adapters te zien. Van links naar recht is de linker de internetpoort van mijn moederbord zelf. Deze heb ik uitgeschakeld. Ethernet 2 is de rechter van de twee poorten, ethernet 3 is de linker van de twee poorten. Als ik dus, in dit geval, mijn internetkabel in de linker poort doe (terwijl ik deze via Windows heb uitgeschakeld, zoals hierboven te zien) dan heb je geen internet. Dat is wel even iets om rekening mee te houden als leek.

Het mooie aan deze netwerk adapter is dat deze twee poorten heeft en wat dat betreft ben je op de toekomst voorbereid. Op deze manier kun je (als dit in de toekomst mogelijk is) een 10 Gbit internetverbinding naar je pc krijgen terwijl je de andere poort gebruikt om deze aan te sluiten op een 10 Gbit switch. Geen compromissen dus tussen het één of het ander.

Als alles klopt dan krijg je uiteindelijk het volgende te zien bij je adapter instellingen:

- Testmethode en prestaties

De netwerkadapter zit in mijn computer. Mijn computer is via een cat6 kabel verbonden met een 10 GbE switch van Netgear. Ook heb ik de verbinding getest met een 10 GbE switch van QNAP zelf. Vervolgens zit er aan de switch een QNAP TS-H973 AX NAS. Ook deze NAS heeft een 10 GbE poort. In de NAS zitten twee HDD's en twee SSD's. De ene SSD is een Sata SSD. De andere SSD maakt gebruik van een NVME interface. Deze SSD is tot snelheden in staat van ongeveer 3 GB/s (ruwweg 30 Gbit) en kan dus niet de bottleneck zijn. Ik schrijf een groot bestand via SMB en FTP weg naar deze snelle SSD. De doorvoersnelheden op de foto hieronder zijn volgens het SMB protocol.
De doorvoersnelheden waren als volgt:

In bovenstaande afbeelding is te zien dat de netwerk adapter tot ongeveer 8.2 GbE over het netwerk kan verplaatsen, wat resulteert in een snelheid van 470 MB/s. Wat mij opviel is dat de snelheid zeer stabiel bleef. Uiteraard moet (in theorie) een 10 GbE netwerk in staat zijn tot snelheden van ongeveer 1.2 GB/s. Helaas heb ik dit nog niet mogen ervaren. Ik heb ondertussen ook nieuwe cat6a kabels besteld, om zo mijn cat6 kabels te vervangen. Ook dan ga ik wederom testen of er nu nog hogere snelheden uit komen. Op internet zie ik geregeld dat vrijwel iedereen deze snelheden behaald. Net als voorheen, update volgt.

Degenen die denken dat de netwerk adapter een hogere latency geeft, kan ik geruststellen. Mijn gemiddelde ping naar de dichtstbijzijnde server is vrijwel altijd 9ms, dit is na installatie van deze netwerk adapter nog steeds zo. Ook met online gaming merk ik geen verschil, sterker nog, in shooters ging het avonden achter elkaar grandioos. Al kan dit ook toeval zijn.

De netwerk adapter is wel wat luidruchtig en toch wel hoorbaar bij standaard gebruik van de pc. Ook als je niet bezig bent met flinke data-overdracht dan draait de kleine ventilator. Tijdens gamen, met of zonder koptelefoon op, is deze niet meer hoorbaar.

- Conclusie

Deze netwerkadapter is prima voor thuisgebruik of voor bedrijven die hun clients een snellere verbinding willen geven. De adapter is makkelijk te installeren, de inhoud van de doos is zeer compleet en de prestaties zijn meer dan prima! Echter, voor een prijs van minimaal €350 kun je ook bijna een nieuw moederbord kopen met ingebouwde 10 Gbit poort.

Heb jij ook een QNAP LAN-10G2T-X550 - 10GbE RJ45?

Wel zeer bedenkelijk dat je een 10Gbit adapter gaat testen en dan komt op een doorvoersnelheid van 114MB/sec: De 1Gbit snelheid van de andere kant van de kabel..
Het heeft dan ook verder echt nul waarde volgens mij...

Volgens mij kun je met wat tweaken best een share testen van de ene poort naar de andere poort.
Dan hebben we in ieder geval een indruk of de lijnsnelheid gehaald kan worden...

Daarnaast heb je 2.5 Gbit 'router' (dat is geen switch?).
Als je switch toch 2.5Gbit verbindingen RJ45 aan kan, dan zou ook via de switch verbinding testen nog een optie zijn...
Hallo KH65,

Bedankt voor je reactie. Misschien had ik duidelijker moeten zijn. Op dit moment gebruik ik een router die tot 2.5 Gbit kan, maar heb ik wel een 10 Gbit router in huis. Ik heb ook een switch die 10 Gigabit snelheden aankan. Echter wacht ik nog op een NAS die wel tot 10 Gigabit aan snelheid aankan.

Ik ben we benieuwd naar wat je vertelt over het maken van een share en testen van de lijnsnelheid. Kun je uitleggen of een link sturen hoe dit werkt?
Tja, ik zou het ook moeten proberen, maar zou verwachten dat als je één van de poorten een fixed IP adres geeft (in de range van je normale adres), en je benadert de shares op \\<adres>\
die dan gewoon ook werken op het fixed IP adres, maar wel 'buitenom' benaderd worden.
Dan zou je volgens mij de netwerk snelheid moeten kunnen testen...
Ik zou niet goed weten hoe ik dat doe. Ik wacht wel op de NAS en test dan met de andere router de 10Gbit van verbinding en pas deze review dan nog wat aan. Wacht dus nog even af.
Prima, snap ik wel hoor.
Voor het geval dat je toch nog iets wilt proberen:
Dit is een standaard intel X550 kaart, die kan in principe langdurig 10Gbe.
Een Aquantia kaart houdt dat niet vol die worden te heet op opzich niet raar deze Intel kaart heeft tegenstelling tot normale mobo nic's hardware offloading.

Een aquatia kaart +/-90€ deze ook 170€ op zijn goedkoopst.

Mag ik vragen waarom je hem in qnap variant hebt gekocht en niet een van Uptimed voor 190€ die exact dezelfde chipset en reference ontwerp van intel gebruikt?

[Reactie gewijzigd door leonbong op 3 maart 2021 19:18]

Beste Leonbong,

Dit is een gesponsorde review met tegenprestatie. Dit betekent dat ik het product van QNAP heb gekregen met tegenprestatie van een onafhankelijke review.

Ik blijf echter we benadrukken, mijn mening is mijn mening. De reviews die ik wegens sponsoring doe zijn niet per definitie positief. 😁
Ah sorry daar had ik overheen gelezen dat je het product hebt gekregen.
Maar ebay staat vol met deze kaarten oorspronkelijk van intel zelf of met Dell/Hp/Lenovo label.

Nu wil ik in mijn PC's alleen intel lan-nic want hun drivers zijn onverslaanbaar stabiel.
Daarom heb ik momenteel deze in mijn PC die al meerdere pc's mee gaat.
pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Maar in elke PC die ik bouw plaats ik altijd een intel NIC als het mobo daar niet voorziet, ik hoef geen broadcom/realtek/enz enz meer.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 3 maart 2021 19:16]

@kh65 @leonbong
De NAS waar ik het over had is inmiddels binnen en dus heb ik een 10 GbE test kunnen doen. Hierop heb ik de review wat aangepast. Ik heb aangepast onder het stukje "testmethode en prestaties". Mochten jullie het nog willen lezen.
Dank!
Goede toevoeging.
De snelheden zitten dan inderdaad nog niet op de limiet van 10Gbit, maar dat is meestal wel lastig haalbaar...

Heb je naar Jumbo packets gekeken? (wel inschakelen).
En is FTP dezelfde snelheid? Dat wil nog wel eens wat sneller zijn...
Een sata-SSD zoals in je PC heeft 6GBit connectie daar zit nog protocol overhead op, dus netto 5 Gbit/s overhouden lijkt mij reëel.

Dus als jij vanaf je NAS naar je PC kopieert naar SATA-SSD is deze wel de bottleneck.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 14 maart 2021 19:52]

Oh, dat is inderdaad ook nog een optie...
Altijd met een Ramdisk de snelheidstests doen...
Maar dan is een 2TB test-file weer niet zo handig..... Tenzij je toevallig 2TB ram hebt ;-)
Voor een goede snelheids test moet je in de PC een snelle "schone" NVME SSD hebben en dat ook in de NAS.

Met schoon bedoel ik een nieuwe SSD die nog geen trim hoeft uit te voeren, anders zal je zien dat op het moment dat cache van de SSD vol is de snelheid alsnog zakt.
Andere optie in NAS en in de PC een raid5 van meerdere SSD's om langdurig volle snelheid te kunnen schrijven.

Als ik voor mijn NAS kijk TS-673 geeft Qnap aan dat de testomgeving waarmee ze 2x10GBit vol trekken bestaat uit een raid5 van 6 ssd's in de PC en dat zelfde ook in de NAS. Het zijn ook nog een keer datacenter SSD's.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 14 maart 2021 20:26]

Hallo Leonbong,

Ik schrijf niet richting de Sata SSD, ik schrijf richting de NVME SSD. Deze kan schrijfsnelheden tot 3 GB/s aan. Deze is dus niet de bottleneck.
Langdurig want dat kunnen niet zo veel SSD's, als de cache vol loopt of je moet een datacenter SSD hebben.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 14 maart 2021 20:10]

Hallo Leonbong,

Ik gebruik de Samsung PM983. Heb hem zowel als cache SSD gebruikt, als opslag SSD. Beide dezelfde resultaten. Sterker nog, als cache SSD kreeg ik lagere snelheden als ik richting de andere SSD schreef met deze als cache.
Dat is een mooie ssd.

Maar ik bedoelde de DRAM cache aanwezig op de ssd module zelf.

Ik zou dan toch hogere snelheden verwachten.

[Reactie gewijzigd door leonbong op 14 maart 2021 21:31]

Oh pardon, 32G ingebouwd vanuit de fabriek.

QNAP TS-H973AX 32G
Hallo @kh65

Jumbo packets heb ik op dit moment geen verstand van, maar Google doet een hoop. Ik ga het nakijken.

Het inderdaad ook via ftp geprobeerd, maar precies dezelfde snelheden.
Hallo @kh65

Ik heb de Jumbo packets op 9K gezet, maar min of meer hetzelfde resultaat. 495 MB/s schrijven.
470 MB/s * 8 = speed of pci-e v3 x4

oftewel...bottleneck is pci-e slot. die kan niet verder dan 4gb/s welke dus rond 500MB/s is.

anders gezegd....wil je met 10gb/s kaart (10 000 bits delen door 8 =) ongeveer 1250 MB/s halen ?? dan heb je minimaal pci-e v3 x8 poort nodig.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.