Gigabyte M27Q Zwart

€ 379,-
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 170Hz • SS IPS • 0,5ms - Bekijk alle specificaties

Gigabyte M27Q Zwart Review

FunFair 10 februari 2021, laatste update op 10 februari 2021, 244 views Product gekocht

Gigabyte M27Q Zwart

Mooie 27 inch monitor met KVM switch via USB-C. Freesync Premium / G-sync met 177Hz werkt perfect met mijn RTX2060S. Bezels wat misleidend.

Pluspunten

• Mooi scherp beeld
  • G-sync compatible
  • HDMI / DP kabels meegeleverd
  • 1440p 177Hz
  • Prima on-screen inteface
  • USB3.0 hub
  • Mijn exemplaar heeft nagenoeg geen IPS glow.

Minpunten

• VESA mount is kleiner dan mijn (goedkope) monitor arm
  • Geen USB-C kabel meegeleverd
  • Kleuren niet optimaal gekalibreerd
  • Geen flauw benul hoe HDR in te stellen
  • Lijkt geen bezel te hebben, maar deze is er wel.
  • Enkel stereo output, maar geen microfoon input

Gekocht ter vervanging van mijn Dell Ultrasharp 24" 1080P IPS scherm en het is echt een wereld van verschil.

Ik gebruik de monitor niet met de standaard voet, maar met een monitor arm. Beide producten zijn VESA100, echter paste de arm niet standaard. Hier heb ik met een metaalvijl de hoeken moeten aanpassen, omdat de VESA mount verdiept in de monitor zit. Dit was bij de Dell ook zo, maar daar was meer ruimte rondom beschikbaar.

Het lijkt op de afbeeldingen alsof er geen bezel aanwezig is, maar deze is geplaatst achter het scherm. Er zijn dus wel zwarte randen zichtbaar.

Het exemplaar dat ik ontvangen heb heeft nagenoeg geen last van IPS-Glow zoals op het internet veel over te vinden is.

Freesync Premium / G-sync werkt echt perfect. Alleen verlies je wel diverse software opties zoals Picture in Picture.

De KVM switch werkt ook goed, maar je moet zelf een USB-C kabel kopen die geschikt is hiervoor. Persoonlijk had ik deze liever meegeleverd zien worden, gezien het echt een zoektocht is naar welke kabel je nodig hebt.
De monitor kan geen laptops e.d. opladen via USB-C en niet alle laptops zijn er geschikt voor, dus houdt daar rekening mee.

De monitor heeft 2 USB3.0 poorten aan de achterzijde en deze zijn dus niet makkelijk toegankelijk om even een USB-stick in te pluggen. Ik heb er zelf een (heel goedkope) USB 2.0 hub aan gekoppeld, zodat mijn muis-dongle, toetsenbord en webcam aangesloten zijn. Dit werkt perfect.

Daarnaast heeft de monitor een 3.5mm headset output, maar jammer genoeg is deze alleen geschikt voor stereogeluid en dus niet voor microfoon input. Voor gamen zou ik de output niet gebruiken, gezien het geluid wordt doorgegeven via de Displayport kabel. Ik heb meer vertrouwen in de geluidskaart van mijn PC om het geluid zo goed mogelijk te produceren. Was de poort ook geschikt voor een microfoon was het daarentegen perfect geweest om er zakelijk mee te kunnen bellen.

Ik heb de monitor gekocht voor 350 euro en toen was het echt bang-for-buck, maar de monitor is vrij rap weer in prijs gestegen in de tussentijd.

Heb jij ook een Gigabyte M27Q Zwart?