Athom Homey Pro

€ 392,95
Specificaties Max. 50.000 producten (Multi prot.) + app - Bekijk alle specificaties

Athom Homey Pro Review

jzillig 28 januari 2021, laatste update op 28 januari 2021, 1.725 views Product gekocht

Athom Homey Pro

Homey Pro is een veelzijdige (bijna)alleskunner.

Pluspunten

• Duidelijke en overzichtelijke app
  • Meerdere protocollen
  • Cummunity driven
  • Heel veel mogelijkheden

Minpunten

• Niet voor beginners
  • vaak research benodigd
  • Community driven

Kwaliteit Score: 4
Het begin van een smart home
Enkele jaren geleden ben ik begonnen met een paar klikaanklikuit dimmers / schakelaars en een afstandsbediening om deze mee te schakelen.
Naarmate er meer KaKu modules bij kwamen, ontstond ook een behoefte om deze te bedienen via telefoon en automatisering via regels. Daar viel mijn keuze op de KaKu ICS 2000. Aangezien deze ook zigbee ondersteunde kwamen al snel een aantal zigbee producten in huis zoals philips hue lampen.

Al snel liep ik tegen de beperkingen van de KaKu aan aangezien veel zigbee producten niet werden ondersteund.
De mogelijkheden van de ICS2000 werden ingehaald door mijn inspiratie dus was het snel weer tijd voor een nieuwe uitbereiding.
De aanschaf van de Homey
Na enig onderzoek viel al snel mijn oog op de Homey Pro, mede omdat ik hiermee mijn reeds aangeschafte KaKu modules kon blijven gebruiken en de mogelijkheden om mijn (nog niet zo) smart home in de toekomst uit te breiden.

Installatie van de Homey ging nagenoeg vlekkeloos, het was even een dag werk om alle modules weer opnieuw toe te voegen en de regels van de ICS-2000 over te zetten naar flows.
Meteen een mooie oefening om de homey beter te leren kennen dacht ik zo. ;)

Mijn eerste ervaringen was dus positief. De interface van de app zit prettig en overzichtelijk in elkaar en het toevoegen van de meeste devices gaat soepel...

de meeste..

Helaas liep ik dus ook al tegen een bepreking van de Homey. De community driven app ontwikkeling.
Beperking is eigenlijk niet het juiste woord, want het is aan de andere kant ook weer een groot pluspunt.
De community
De meeste apps worden ontwikkeld door de community, ofwel, developers die niet bij Homey in dienst zijn, maar zelf een app ontwikkelen omdat ze deze zelf nodig hebben, of omdat ze zien dat er vraag naar is.
Dit is een groot pluspunt omdat het bereik hiermee wordt vergroot.
Het ontwikkelteam van Homey is nu eenmaal te klein om voor elk apparaat een app te schrijven en de bij dat merk horende devices toe te voegen aan de app.

Een nadeel schuilt hier in omdat niet alle ontwikkelaars even duidelijk zijn in welke devices er wel of niet ondersteund worden. Ook zijn niet alle ontwikkelaars even snel met het oplossen van gemeldde problemen.
Zo kan het namelijk gebeuren dat je bij een app en ondersteund apparaat ziet staan, deze aanschaft en er tijdens het toevoegen achter komt dat het niet ondersteund wordt. |:(

Ik kwam er achter dat er dus nog steeds een redelijke mate van research benodigd blijft voor de aankoop van een nieuw device.

Deze research is goed uit te voeren op de community van Homey, waar zowel de ontwikkelaars als gebruikers ideeen en ervaringen met elkaar delen.
2 maanden verder
De Homey heb ik ondertussen twee maanden in gebruik en ik ben nog steeds erg positief over het witte bolletje in mijn huiskamer. Hij doet wat hij moet doen en nog veel meer dan dat.
De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, want bijna elke dag kom ik achter slimmere of andere manieren om mijn huis te bedienen..
Of eigenlijk, om mijn huis mij te laten bedienen.

De stabiliteit is prima in orde, een enkele keer gebeurt het dat een apparaat niet schakeld wanneer dat wel zou moeten. daarnaast heb ik nu 3 keer de Homey moeten herstarten en 1 keer een PTP (Pull The Plug) procedure uit moeten voeren.
Dat herstarten was overigens na het toevoegen van veel wijzigingen in Apps en Flows.
Tot slot
Een veelzijdig product van Nederlandse bodem waar ik bijna alleen maar positief over kan zijn.
De techniek is dik in orde, ziet er mooi uit, en het aantal ondersteunde apparaten is enorm.

Wat nog wat beter zou kunnen is de aanwezigheidsdetectie en de controle op de app store zodat apps die niet meer werken verwijderd worden en overzichtelijker wordt welke devices nu daadwerkelijk onderteund worden.

Edit: Typo's

Heb jij ook een Athom Homey Pro?

Hallo, dank je voor je review. Ik ben inmiddels ook een tijdje bezig met Home Automation, op dit moment doe ik alles met Domoticz. Hier loop ik ook tegen wat zaken aan waarbij ik benieuwd ben hoe dat bij Homey verloopt. Zo heb ik regelmatig problemen met één specifiek merk (2 dimbare led-lampen) z-wave devices.
Ik ben benieuwd hoe de app (en webpagina?) van Homey eruit ziet (WAF factor), en wat de mogelijkheden zijn voor maatwerk scripts wanneer FLOW niet genoeg mogelijkheden heeft. Ik lees bijvoorbeeld via een script de Toon thermostaat uit en een Fronius invertor. Dat kan in Domoticz allemaal, maar ik zie het niet terug in je review of op de site van Homey.
Beste Freakandel,

Wat betreft de WAF zit het wel goed, de overstap van Kaku naar Homey is hier goed ontvangen, de main pagina in de app is erg overzichtelijk.
Er wordt gebruik gemaakt van tiles die per ruimte in te delen zijn. Er is ook nog te kiezen voor favoriete apparaten of flows, deze zijn dan snel terug te vinden, beschikbaar via Google assistent of te plaatsten op de Android startpagina via een widget.
Voor overzichten van de app en webpagina (laatste nog in beta) stel ik voor eens te Googlen, genoeg voorbeelden te vinden.

Voor wat betreft scripts zijn de mogelijkheden bij Homey beperkt. In de apps welke je installeert per merk apparaat worden natuurlijk wel scripts gebruikt, maar dan zou je zelf een app moeten schrijven. Als je hier in thuis bent, zijn er op bijv github genoeg voorbeelden en hulpmiddelen te vinden.
Binnen Homey is er een ontwikkelomgeving die gewoon te bereiken is via je normale account, hier zou je dat soort dingen kunnen realiseren.

Wel kan ik vertellen dat de Toon thermostaat gewoon te koppelen is. Ik gebruik deze binnen Homey, waarbij ik natuurlijk de temperatuur kan regelen (evt via flows) en het gemeten verbruik wordt door Homey goed opgepakt.

De Fronius invertor wordt voor zover ik weet ook ondersteund, via dezelfde app waarmee ik mijn zonnepanelen (Growatt invertor) uitleest.

Voor wat betreft merkspecifieke problemen kan ik vertellen dat deze problemen er ook zijn bij Homey. Sommige fabrikanten gebruiken hun eigen zigbee code waardoor deze alleen via het merk eigen bridge te koppelen is.
Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal apparaten de deur uit gedaan omdat deze niet werkte bij Homey en ik geen zin had om te wachten tot er misschien ondersteuning voor zou zijn.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.
Correctie op mijn reactie.
Binnen Homey bestaat de mogelijkheid om te werken met scripts. Hiervoor dient wel de bijbehorende app geinstalleerd te worden.
Binnen de web omgeving kunnen er vervolgens dmv javascript scripts toegevoegd worden.