Panasonic Lumix DMC-FZ5 Review

DynaMikeY 22 juni 2006, laatste update op 1 mei 2008, 718 views

Panasonic Lumix DMC-FZ5

Pluspunten

• Uitgebreide features
  • Makkelijk in te stellen
  • Kleurechte, scherpe foto's
  • Afmetingen
  • Handelbaarheid
  • Uitbreidbaarheid (weliswaar wel 55>58mm verloopring nodig!)
  • Levensduur accu

Minpunten

• Ruisproductie bij hogere ISO waarden
  • Opzetstuk niet geschikt voor 55mm filters
  • Als je een statiefje plaatst kan klepje naar SD kaart & accu niet open.

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 3
Ik was op zoek naar een vervanger van mijn oude trouwe Fuji Finepix 2600Z. Ik hoefde niet per se een megapixel monster, maar gewoon een goede camera, die ver kon zoomen, voor een leuke prijs.

Ik twijfelde tussen enkele compacte superzoomers, uiteindelijk hebben de reviews op dpreview.com en megapixel.net mij overgehaald voor de FZ5 te gaan. Overal kreeg hij goede tot zeer goede aanbevelingen.

Na aanschaf meteen een tas, high speed SD kaartje, polarisatie & UV filter bij gekocht, voor de vakantie in de bergen.

Hier liep ik tegen een beperking aan. Out of the box zit er een opzetstuk + zonnekap bij de camera. Dit opzetstuk moet je gebruiken om filters op te plaatsen. Ik had mijn toestel meegenomen naar de fotograaf, omdat ik niet wist wat de diameter was. Was handig als men dit in de manual gezet had.

Enfin, samen met de fotograaf er achter gekomen dat het om een 55mm opzetstuk ging. Dus we probeerden wat 55mm filters. Deze pasten goed, maar ze zaten niet echt stevig in de schroefdraad, omdat deze niet diep genoeg was. Met een lichte schok vielen ze eruit. Dat wil je dus niet met filters van 30 euro per stuk!

Ik begon het al somber in te zien, maar gelukkig had de fotograaf een goed idee: een verloopring van 55 naar 58mm. Deze was maar 4 euro ofzo, en zorde ervoor dat er 58mm filters op konden, en stevig ook. Problem solved.

Camera geeft mooie plaatjes, met goede waarheidsgetrouwe kleuren. De instellingen op de camera zijn uitgebreid, maar toch makkelijk in te stellen. Vooral de vele focus standen zijn erg prettig. Scherpstellen gaat een beetje langzaam, maar is niet echt storend.

Wat ik wel als storend ervaar is de ruisproductie bij hogere ISO waarden. Dit schijnt een probleempje van Panasonic te zijn, meerdere camera's van deze fabrikant hebben dit als euvel.

Wat wel ontzettend prettig is bij deze camera is de levensduur van de accu. Deze gaat LANG mee (100en foto's), en dat is erg prettig als je een dagje foto's wilt maken, en je kan niet opladen.

[edit]Op vakantie is gebleken dat de accu ERG lang meegaat. 1 week met 100en foto's is met gemak haalbaar. Hulde dus.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ5?

Is het nodig om - Ruisproductie bij hogere ISO waarden 3 keer als negatieve eigenschap te noemen?
Je geeft aan dat het opzetstuk niet geschikt is voor 55mm filters. Nu heb ik hier gewoon een 55mm UV + Circulair Polarisatie filter op zitten, zonder enige problemen...

Maar misschien dat B+W filters net iets anders zijn dan standaard filters (naast de prijs...)