Specificaties 15,6" (1600x900), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad T510i (NTF5KMH) Review

sneakerz 11 augustus 2010, laatste update op 11 augustus 2010, 2.342 views

Lenovo ThinkPad T510i (NTF5KMH)

Pluspunten

• Zeer degelijk opgezette laptop
  • Scherm met een matte finish
  • Meer dan acceptabel geluid uit de boxen
  • Goede software ondersteuning vanuit Lenovo
  • upgrademogelijkheden in de toekomst zonder verlies van garantie

Minpunten

• 5400rpm harde schijf is vooral met opstarten langzaam
  • 32 bit besturingssysteem is en bljift een vreemde keus van Lenovo voor een laptop met deze specs.

Inleiding:
Na vijf jaar trouwe dienst is mijn oude laptop (hp NX6110, klik) ingehaald door de tijd. De specs waren zelfs na een upgraderonde 1.5 jaar geleden (7200 ipv 5200rpm harde schijf en 1024 ipv 256mb ram) niet echt meer voldoende. De bottleneck zat hem toch echt in de 1.7ghz Intel Pentium M processor welke niet meer te upgraden viel. Deze specs waren met name onvoldoende op momenten waarop ik met meerdere programma's simultaan wilde werken. Dit kon wel maar gaf hinderlijke wachtmomenten. Voor mij was het tijd voor een nieuwe aanschaf. Dit gaf me mooi de gelegenheid om iets terug te doen aan de Tweakers community welke mij al tijden voorzien van nuttige reviews.

Voorvereisten:
Omdat ik niet acuut een nieuwe laptop nodig had kon ik mijzelf goed oriŰnteren voor de aankoop. Om het overzicht te bewaren had ik vooraf had ik een lijstje met wensen samengesteld. Het grote idee was natuurlijk dat deze wederom ongeveer 5 jaar gebruik kan maken van mijn aankoop, eventueel als tweede computer.Omdat ik de laptop voornamelijk gebruik om op te werken en in mindere mate om spelletjes te spelen en films te bekijken heb ik mijn wensenlijst daarop afgestemd. De interacties met de computer vind ik erg belangrijk. Dus goed scherm, goed toetsenbord. Daarnaast zou ik het prettig vinden als de laptop in de toekomst nog enigszins te upgraden was.

Mijn wensen op een rijtje:
  • Een Core I5 processor (nee, geen I7 ivm energieverbruik en hitte ontwikkeling.)
  • 4 GB RAM geheugen als minimum.
  • 64 bit besturingsysteem
  • 15.4-15.6 inch scherm (niet groter om draagbaarheid te behouden)
  • Scherm moet een non-glossy (matte) finish hebben
  • Flinke accuduur, > 4 uur om zelfs na de onvermijdelijke slijtage mij nog een avond lang van prik te kunnen voorzien.
  • Een zwarte kleur en een zakelijke uitstraling
  • Goede boxen omdat ik graag naar een muziekje luister tijdens mijn werkzaamheden.
  • Het liefst een blue-ray speler.
  • Een prettig toetsenbord: een zachte aanslag, een diepe travel van de toetsen en het liefst niet van hard plastic.
  • Moet een stootje kunnen weerstaan.
  • Draagbaar
  • Enigszins de mogelijkheid tot upgraden bezitten.
Om een lang verhaal kort te maken had ik mijn keuzemogelijkheden uiteindelijk beperkt tot een Samsung P serie of een Lenovo Thinkpad T510 serie laptop. Uiteindelijk heb ik toch voor de Lenovo gekozen omdat: hogere schermresolutie, bewezen kwaliteit, uit reviews kwam naar voren dat de boxen van de Samsung laptops erg minimaal waren uitgevoerd, de mogelijkheid om hardware te upgraden zonder verlies van garantie, standaard 3 jaar carry-in garantie en daarbij de mogelijkheid om de garantie uit te breiden en tot slot omdat ik met het oudere broertje van deze laptop heb kunnen kennismaken bij een collega.

Specificaties:
  • Productbeschrijving: Lenovo ThinkPad T510i 4314 (NTF5KMH)
  • Afmetingen (BxDxH): 37.3 cm x 24.5 cm x 3.6 cm
  • Gewicht: 2.7 kg
  • Ingebouwde apparaten: Stereoluidsprekers, kaartlezer, draadloze LAN-antenne, ThinkLight, Bluetooth-antenne, antenne voor mobiele verbinding, SIM-kaartlezer, ge´ntegreerde notebookcamera
  • Ingebouwde beveiliging: Trusted Platform Module (TPM 1.2) Security Chip , vingerafdruklezer
  • Processor: Intel Core i5 430M / 2.26 GHz ( Dual-Core ), cachegeheugen 3 MB
  • RAM: 4 GB (ge´nstalleerd) / 8 GB (max.) - DDR3 SDRAM - 1066 MHz - PC3-8500 ( 2 x 2 GB )
  • Harde schijf: 320 GB - 5400 tpm
  • Optische opslag: DVD-brander - verwijderbare insteekmodule
  • Display 15.6 inch
  • Graphics controller: NVIDIA NVS 3100M, dedicated 512MB geheugen
  • Telecom: Fax / modem / cellulair modem
  • Netwerk: Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n
  • Input: Toetsenbord, TrackPoint, UltraNav
  • Batterij: Lithiumion, 9 cellen
  • Besturingssysteem: Microsoft Windows 7 Professional 32-bit
  • Garantie van de fabrikant: 3 jaar carry-in
In de doos aanwezig naast de laptop:
  • Batterij
  • Prikstaart
  • Quickstart guide
  • Een boekje met daarin allerlei disclaimers. Het blijft een van origine Amerikaans product he :)
  • De grote afwezige waren de recovery schijven, deze zijn zelf naar wens te branden.
Eerste indrukken en ervaringen:
Bij het vastpakken en openmaken van de laptop spat het degelijke en Spartaanse er vanaf. Het is overduidelijk een laptop gebouwd voor duurzaamheid en minder voor de looks, iets wat mij persoonlijk juist aanspreekt. Bij oppakken kraakt de laptop niet en deukt ook nergens in. De afwerking heeft een 'rubber feel' die ik als prettig ervaar en tevens veel grip geeft. De rand van het scherm valt iets over de bezel heen wat maakt dat er minder gemakkelijk stof en dergelijke tussen kan komen. De klep wordt geopend door een stevige schuif opzij te bewegen en het scherm gaat degelijk open. De scharnieren zijn gemaakt van een metaal (aluminium?) en er zit totaal geen speling op en zijn oerstevig. Hoewel ik het niet ga testen denk ik dat ze het gewicht van de laptop kunnen dragen als ik deze bij het scherm zou oppakken.

Installatie / configuratie:
Het installeren en configureren van Windows 7 gaat zoals bij elke nieuwe laptop. Wat wel opvalt naast een beperkte hoeveelheid gesponsorde software is de enorme hoeveelheid Lenovo specifieke software meelevert met deze laptop. Deze vallen onder de noemer 'Lenovo ThinkVantage tools'. Onder deze vlag vallen in het kort:
  • Een paswoord kluis - koppelt wachtwoorden aan je vingerafdruk. Een swipe over de vingerafdruklezer is genoeg om toegang tot een beveiligde website te verschaffen.
  • Update service voor Lenovo drivers en software - alle drivers en software worden met een druk op de knop bijgewerkt.
  • Energie verbruik management programma
  • Airbag protectie - Zet de harde schijf tijdelijk in de parkeerstand bij detectie van te grote schokken/ een val
  • GPS programma - co÷rdinaten bepalen.
  • Recovery disk creator
  • Restore en recovery programma
  • (Internet) connectie management programma
  • Fingerprint reader software
  • System health and diagnostics voor bekijken status systeen(componenten) en tevens service centrum
  • 3G mobile broadband programma
Beeld en geluid kwaliteit:
Dit zijn zaken die voor mij naast het toetsenbord prioriteit hadden. Het scherm is 16:9 wat mij voor aanschaf een beetje huiverig voor loze schermruimte maakte. Dit bijvoorbeeld tijdens het gebruik van Office producten of het bezoeken van websites. Liever had ik een 4:3 aspect ratio gehad wat me meer schermhoogte had gegeven. Maar tijden veranderen en achteraf vind ik het nog prettiger ook. De matte finish doet precies wat ik ervan wenste; externe lichtbronnen diffuus weerkaatsen. Helderheid en scherpte dankzij de 1600x900 resolutie van het scherm zijn goed. Al heb ik al wel ontdekt dat werken op de batterij het beeld soms wat hinderlijke storing geeft al ben ik er nog niet uit wat dit veroorzaakt ik vermoed dat de refresh rate omlaag wordt gehaald. De boxen had ik al mogen ervaren op een oudere versie van deze laptop en stonden me wel aan. Eigenlijk komen alle tonen goed door behalve de bastonen, deze zijn iets beperkt. waardoor het geluid iets flets aandoet. Het volume kan verbazingwekkend hard en kan een rustige woonkamer van geluid voorzien zonder hinderlijk te vervormen.

Input devices:
Het toetsenbord is naar mijn mening fenomenaal. Het lijkt wel of het is ontworpen naar mijn wensen. Ik vind toetsen met een hardplastic afwerking onprettig werken en denk (ongefundeerd) dat deze slecht voor de vingergewrichten zijn. De toetsen op de T510i hebben een diepe travel en een prettige aanslag. De touchpad heeft een korrelige finish wat even wennen is maar blijkt na wat afstelling goed gevoelig. De mouse buttons klikken licht en diep en maken weinig geluid. De aanwezigheid van de Ultranav functie heb ik niet helemaal begrepen. Het is een tweede manier om de muis mee aan te sturen en lijkt daarmee overbodig. Ik gebruik hem ter afwisseling om op die manier hopelijk RSI te kunnen voorkomen.

Batterij:
Deze bestaat uit 9 cellen en geeft daarmee aardig wat prik. Met het scherm op waarde 11 van 15 helderheid, muziek uit de boxjes, wireless verbinding aan, externe muis en het nodige aan programma’s open geeft de accu tussen de 4.5 en 5.5 uur aan, natuurlijk afhankelijk van gebruik maar dit vind ik zeer acceptabel, ook met het oog op toekomstig slijtage.

Snelheid:
Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje tegenvallen. Met name het opstarten duurt naar mijn inziens te lang. Mijn oude laptop was in maximaal 80 seconden gebruiksklaar maar deze laptop heeft daar toch aanzienlijk langer voor nodig. Maar zodra opgestart is alles snel en soepel en draaien windows 7 en applicaties soepel en naar verwachting. Ik vermoed dat de 5400rpm harde schijf hier de verantwoordelijke van is. Wel valt op dat na het nodige opstarten alle programma’s ontzettend snel geladen kunnen worden.

warmte en geluidsproductie:
De laptop wordt bij niet reken intensief gebruik niet of nauwelijks warm op en rond het toetsenbord en de touchpad als aan de onderkant. Bij intensief gebruik wel wat meer maar zelfs dan blijft de temperatuur van in ieder geval de harde schijf rond de 35 graden, lijkt prima dus. Geluidsproductie van de koeling is zeer goed te noemen, ventilator is hoorbaar maar dit is niet meer dan een zacht geruis aanwezig op de achtergrond, voor mij niet storend.

featureset:
Op het eerste gezicht is dit apparaat duur voor wat je krijgt. Maar rekening houdend met alle custom programma's en zaken waar ik zelf in eerste instantie niet eens aandacht aan hab besteed maar wel aanwezig zijn: fingerprint reader, kaartlezer, ultranav functie, GPS, geintegreerde webcam, stereo microfoon, thinklight (led lampje wat naar wens over het toetsenbord schijnt), hardware knoppen voor geluid, wireless connecties de Thinkvantage Tools en standaard 3 jaar carry in garantie vind ik de bang voor de buck verhouding eigenlijk meer dan goed.

Upgradebaarheid:
Deze laptop biedt alle mogelijk voor toekomstige upgrades. Het kunnen modificeren zonder verval van garantie is hierbij natuurlijk de grootste plus. Maar ook de mogelijkheid tot het inbouwen van extra ram, andere hardeschijf en zelf een blueray-drive maken dat de laptop prima meekan voor de komende jaren. Ik verwacht dan ook dat deze laptop wat specificaties betreft wederom vijf jaar mee kan gaan. Of dit haalbaar is moet de toekomst uitwijzen :)

Ik was op zoek naar een werklaptop waarbij voor mij de interacties (scherm, toetsenbord, afwerking, muis) goed moesten zijn. Naar mijn mening voldoet deze laptop aan deze eisen. De laptop voldoet -op de blueray speler en het 64 bit besturingssysteem na- volledig aan mijn vooraf gestelde wensen en biedt daarbij nog een boel extra nuttige en minder nuttige soft- en hardware. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg blij ben met de aankoop en dat deze laptop naar mijn mening ondanks de prijs de aanschaf waard is.

opmerking 1: Comments en opmerkingen zijn welkom al zal ik er niet instantaan op reageren.
opmerking 2: plaatjes volgen op verzoek, zie ook: Notebookcheck voor een uitgebreide review met veel foto's.)

Revisie:
11 aug. 2010 – plaatsing review

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad T510i (NTF5KMH)?

Mooie review. Ik heb dezelfde laptop met LED backlight maar dan met 7200RPM disk, waarom vandaag de dag nog kiezen voor 5400? Nadeel van deze laptop tov de T500 is de USB poort aan de achterzijde. Vind ik persoonlijk nooit prettig.

Zit een stevige Intel 6200 Wifi N kaart in, goede Core i5 en heeft pit. Goede keus!
Waarschijnlijk startie een stuk sneller op als je niet al die extra (lenovo) rotzooi erbij installeert, dat is in ieder geval mijn ervaring met andere laptops die voorgeinstalleerd komen met zulke software. Bovendien heb ik oudere lenovo's gezien die supersnel opstarten met windows 7 x32
Als ik het goed heb zijn alle T510 Thinkpads uitgerust met LED displays: klik
Overigens ben ik momenteel de bruikbaarheid van de Lenovo software aan het evalueren. Het is op zich wel een mooie suite maar als daar constant een lange boot tjid tegenover moet twijfel ik nog of ik een verse installatie zal gaan plegen.
Snap niet waarom hier windows 7 32 bit opstaat eigenlijk ?
Beetje rare keuze van de fabrikant vindt ik :?