Eminent EM7080 Review

doop777 2 augustus 2010, laatste update op 3 augustus 2010, 1.706 views

Eminent EM7080

Pluspunten

• ondersteund veel bestandsformaten en codecs
  • goede netwerk functies
  • klein design, samba, nzb, torrent en NPnP
  • eenvoudig te bedienen met uitgebreide afstandbediening
  • leverbaar inclusief HD
  • beeldkwaliteit
  • veel product voor relatief weinig geld

Minpunten

• configuratie
  • behuizing
  • 100Mbps, had liever 1 Gigabit gezien, zeker in combi met usb wifi

Geluidskwaliteit Score: 5
Algemene beoordeling
Heb het apparaatje vandaag gekocht bij Media Markt voor 199 Euro met 1 Tb Hardeschijf er in. Heb er weliswaar iets meer voor betaald dan de shops die op tweakers te vinden zijn. Voordeel is echter dat ik hem binnen een uur in huis had en de garantie (5 jaar!!!) dus ook naast de deur is.

Bij het uitpakken werd was ik zo blij als een kind want niet vaak wordt een product zo compleet geleverd!! Echt alles wat je nodig hebt zit er bij als het gaat om: snoer (3x tulp) tbv component en composiet aansluiting, HDMI 1.3 kabel, usb kabel van 7080 naar pc (A-B male), optische geluidskabel en uiteraard het netsnoer.

Featureset
Dit ding speelt tot nu toe echt alles af! Vandaag getest: vob (DVD), *.mkv via netwerk (610N router linksys) geen hapering te bespeuren, Divx, Xvid, WMVHD, AVCHD, H.264. Aanvankelijk was ik wat huiverig voor het streamen van de HD formaten vanaf mijn pc. Tot mijn grote verrassing ging dit gewoon retesnel! Ik was wederom erg verrast. Wel rekening houden met het fijt dat ik hier keurig een Gigabit netwerkje heb en de 7080 ook netjes aan een draadje had hangen maar het apparaat desondanks 100Mbps is. Wireless zou in principe het zelfde moeten werken al is mijn ervaring dat dit op de 1080p formaten wel eens wat haperingen zou kunnen veroorzaken.
Uiteraard heb ik het de bandbreedte even flink belast om eens te kijken hoe rotsvast onze 7080 in het streamen daadwerkelijk was. Wederom verast! NZ*tjes via nieuwsgroepen stond aan, 'allways sync' druk aan het synchroniseren tussen mijn 'movies' windows directory en de netwerk map 'movies' op de 7080, daarnaast mijn vrouwtje uitzending gemist laten kijken op haar laptop en nog was het ding niet aan het haperen te krijgen! Een beetje bang voor een 'vastloper' heb ik geprobeerd, de 1080p film die op dat moment draaide, vooruit te spoelen. Ook dit bleek geen enkel probleem. Natuurlijk ging laden het een fractie langzamer, maar de verbinding bleef stabiel!
Net 22:46 NZB optie (NZBGet Web Interface v 1.3 ) geconfigureerd. Conclusie: 'allways sync' overbodig en de deur uit want deze functie is gewoon helemaal te gek. De NZB's zijn regelrecht te uploaden via je pc, door de webinterface, naar je 7080. Hij maakt netjes een que aan en doe wat hij moet doen. Ondertussen de pc netjes afsluiten en wachten tot hij binnen is. Unrarren en parren doet hij zelf. Zodra de films binnen zijn kun je via de 'HDD' optie in het menu van je 7080 je download directory openen en het bestand zonder problemen afspelen! Sprak in de Media Markt nog iemand die naar mij toekwam en mij overtuigde van de kwaliteit van het apparaat en raakte niet uitgepraat. Hij kocht op dat moment zijn 2e 7080 voor zijn schoonvader. Touching...;-)

Het instellen en configureren van 'Samba' ging niet zonder slag of stoot. Dit mede vanwege de vele instellingen onder Windows 7. Een paar uurtjes mee aan het klooien geweest en alles aan de praat gekregen. Op de eminent website, die overigens op veel vragen al Faqs online heeft staan, heb ik zelfs een Windows register wijziging moeten downloaden om de toegang te krijgen tot het 'Samba' netwerk (de op de pc gedeelde mappen) vanaf de 7080. Dit zonder de eerst aanwezige problemen met meldingen over wachtwoorden en inloggen.

Beeldkwaliteit
Mijn voorganger was de zwarte xbox waarop Xbox Media Center draaide. Een dikke 10 voor de werking, mogelijkheden, codec ondersteuning en features van dit apparaat. Hij heeft echt jaren de dienst gedaan als zeer stabiele Media Center waarop werkelijk alles af te spelen was (behalve natuurlijk alle HD formaten, dit bij gebrek aan processor kracht, wel was hij in staat de eerste 10 seconden te laten zien, dus feitelijk wist hij ook deze af te spelen!!).
To the point! Ik dacht dat de kleine 7080 wel ongeveer de zelfde kwaliteit zou leveren als mijn oude trouwe Xbox. De kwaliteit echter was nog stukken beter! DVD's leken in mijn ogen bijna op HD films!! Op mijn Sony Bravia 32Ex700 kwam het er echt super mooi uit. Het verschil tussen DVD en HD was ook duidelijk zichtbaar. Kwaliteit dus erg goed! De 7080 via HDMI aangesloten, ook dit zal invloed hebben op de kwaliteit.

Geluidskwaliteit
Hier kan ik weinig over zeggen. Heb mijn tv aangesloten op een oude Pioneer versterker met uitsturing 3.1, 2x drieweg speakers en passieve sub. Wel vond ik het geluid een betere samenhang hebben tussen hoge, lage en middentonen. Hij leek een beter onderscheidend vermogen te hebben. Dit heeft natuurlijk alles te maken met: 1. de aansluiting, in mijn geval van de 7080 naar mijn Bravia HDMI, en van mijn Bravina naar mijn Pioneer tulp 2. de geluidskwaliteit van je tv, Sony onderscheid zich (zo is mij verteld) van de rest door zijn goede geluidskwaliteit 3. de versterker of audio set die je gebruikt 4. de speakers en de bekabeling naar je speakers.
En dan nog is het een kwestie van smaak.....
De geluidsproductie van het apparaat zelf valt in mijn beleving erg mee. Je hoort de hardeschijf lichtjes zoemen. Maar dat geluid hoor je al snel niet meer wanneer je eenmaal het geluid van een film of muziek hebt aanstaan. De 7080 zonder hardeschijf zal wellicht minder geluid produceren.

Gebruiksgemak
Het configureren vond ik minder out of the box dan ik had verwacht. Omdat ik zelf wat een gadget freak ben stel ik meestal eerst alles in zonder handleiding en pak deze er pas bij wanneer ik echt niet verder kom. Voor de newbies onder ons kan ik me voorstellen dat je de handleiding er even goed moet bij pakken omdat er nogal wat dingen moeten worden ingesteld als: beeldformaten, audio outputs, netwerksettings (samba en UPnP), NZB en torrent, windows netwerk en share instellingen op pc en nog het een en ander.
De layout en het menu is eenvoudig en snap je in een oog opslag.

Design, bouwkwaliteit en afwerking
Mooi behendig klein apparaatje. Het voelt wat aan als een goedkope plastic broodtrommel, hou zelf erg van de metalen behuizing. Met hardeschijf (heb de 7080 zonder hd in Media Markt in handen gehad) zit er in ieder geval wat meer gewicht in. Want 'gewicht is kwaliteit' wordt er vaak gezegd.....
Het groene ledje op de voorkant is wel donders irritant. Daar gaat dus morgen even de zwarte watervaste stift overheen. Het lampje is weer zo'n typisch oogverblindend kreng, bij veel apparaten ook te herkennen aan de blauwe kleur. Voordeel is wel dat je hem misschien minder snel vergeet uit te zetten, al zal hij wel vaker 's nachts blijven draaien omdat hij toch druk aan het downen is ;-). Voor mij is er dus dus maar een optie, led uit...
Usb poortjes zitten netjes op de voorkant en dus gemakkelijk bereikbaar. Naar mijn idee zitten ze wel wat dicht op elkaar. Ik vraag me dus even af wanneer er gebruik wordt gemaakt van een usb wifi dongle of de 2e usb poort nog wel vrij is?

Mijn review is op basis van 1 dag en is daarom nog niet overcompleet. Mochten er desondanks nog vragen zijn, reageer, dan ik zal proberen zsm hierop te reageren.

Heb jij ook een Eminent EM7080?

De garantie verloopt via Eminent, dus daar heb je je shop niet voor nodig :)
Ik dacht dat een winkel altijd verplicht was bij een defect zorg te dragen voor de garantie.
En je niet afschepen met los het zelf maar op.
Is waar dat RMA's idd ook via Eminent kunnen lopen zonder tussenkomst van een retailer, zij het niet dat ik me de rompslomp van het inpakken en het moeten versturen toch liever bespaar, al bespeur ik in mezelf toch ergens wel wat een principe kwestie. Wellicht dat je gelijk hebt dat ik door de MM wordt doorverwezen naar Eminent....
Vooralsnog zal ik aan de servicedesk van de Media Markt verschijnen en hem daar netjes met kassabon proberen achter te laten. O-)