Philips 276C8/00 Zwart

€ 319,-
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 75Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

Philips 276C8/00 Zwart Review

MagicalPoemTestpanel 9 januari 2021, laatste update op 9 januari 2021, 56 views Testpanel

Philips 276C8/00 Zwart

Mooi 'zero bezel' scherm die goed afgewerkt is met een stevige voet. Nadeel is wel dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is. Daarnaast mist het een displaypoort aansluiting. Eenmaal de 'joystick' gevonden is het een duidelijk menu met veel opties. Al met al een goed scherm.

Pluspunten

• Quad-HD
  • Design
  • Weergave kwaliteit

Minpunten

• Geen displaypoort
  • niet in hoogte verstelbaar
  • locatie 'joystick'

Inhoud van de doos

Bij het openen van de doos kom je allereerst de volgende dingen tegen:
- HDMI-kabel (180 cm);
- USB-c kabel (100 cm);
- Voeding (120.0W 20.0V 6.0A);
- Voedingskabel (150 cm);
- Gebruiksdocumentatie.
Nadat je het foam uit de doos hebt gehaald kan je het bovenste deel eraf halen en ligt daar de monitor met een voor gemonteerde voet die niet af te nemen is, dit komt doordat alle aansluitingen in de voet zitten. Wel is de voeding wat groot maar de kabel is lang genoeg zodat je de voeding kan verbergen.

Feature set

Aansluitingen
De monitor heeft 3 signaalinvoeren, 2x HDMI en 1x USB-C 3.2 Gen 1. De eerste HDMI poort is HDMI 1.4, en de tweede is HDMI 2.0 met HDR mogelijkheden. De USB-C aansluiting is bedoelt voor je notebook welke met max. 65w kan opladen, nu bezit ik geen notebook met een USB-C aansluiting. Maar wel een Samsung Tab S6 met Samsung Dex. Eenmaal deze aangesloten op de monitor had ik een desktop waar prima op gewerkt kan worden, waarbij de tablet ook opgeladen werd. Dit ook getest met mijn Samsung Galaxy S20+. Beide werkem erg goed en laden ook op. Wat ik wel mis in combinatie met de Samsungs, is een USB hub voor het aansluiten van een externe muis of toetsenbord. Hierbij kan uiteraard wel een draadloze set worden gebruikt. Daarnaast is er nog een audio aansluiting die voor mij niet heel interessant is.
Beeldscherm
Het scherm heeft een 27" IPS-technologie paneel, met een resolutie van 2560 x 1440 bij 75 Hz en heeft een response tijd van 4 ms. Ook bezit het scherm over AMD FreeSync™-technologie, dit heb ik niet kunnen testen aangezien ik een Nvidia videokaart heb. De monitor ondersteunt daarnaast ook HDR10 maar enkel op de daarvoor aangegeven poort (HDMI 2.0). Het scherm heeft ook een Low-Blue-modus voor oogvriendelijke productiviteit, dit zorgt ervoor dat het scherm schadelijk blauw licht met een korte golflengte verminderd.
Eigenschappen
De aansluitingen van deze monitor zitten in de voet, wat opzich kan zorgen voor een mooie afwerking, al is het niet voor ieder handig. Zelf hou ik ervan op mijn monitor op een monitor arm te hangen, dat is bij deze niet mogelijk. Het IPS-paneel heeft een displaycoating (Antireflectie, 3H, waas 25%) erop, welke ervoor zou moeten zorgen dat er bijna geen reflectie te zien is, het scherm staat vlak naast een raam met direct zonlicht en dat is dan ook duidelijk te zien. Ook hangt dit enorm af van je kijk hoek, kijk je recht naar het scherm zal je hier minder last van hebben. Het scherm beschikt ook over een Kensington slot en een Picture in Picture modus.

Kleurweergave/ weergave

Kleuren/ SmartImage
Kleuren op dit scherm worden standaard al goed weergegeven. Het scherm heeft een SmartImage functie met een aantal voor ingestelde profielen, EasyRead (zwart-wit), Office, Photo, Movie, Game, Economy, LowBlue mode. Je hoeft geen gebruik van deze profielen te maken, er is ook een 'off' stand. Zelf prefereer ik het 'off' profiel, daarbij worden de kleuren het mooist weergegeven. https://tweakers.net/i/OH-RQ1JH93HIXDSDy0Itpcjh5UM=/620x/filters:strip_exif()/m/955775/1KYe1dAfoiBJee3yzO1nESVLoIG06ZttpccnOUjHJHMXAYVwZZ?f=620xauto Via de OSD en de SmartControl software valt de kleurwarmte aan te passen van sRGB naar 11500K. Daarnaast kan je ook zelf de kleuren kiezen:
Contrast en helderheid
Het scherm staat standaard ingesteld op een helderheid van 70, dit is prima en het scherm naar 100 zetten maakt niet veel verschil maar kan handig zijn in hele lichte ruimten. Het contrast staat standaard op 50 en dat is prima, tot 60 is nog mooi maar hoger dan dat worden de letters moeilijker leesbaar. Wanneer je onder de 40 gaat wordt het scherm donkerder en dus ook moeilijker zichtbaar.
Resolutie
De resolutie van het scherm is 2560 bij 1440, wat een mooie resolutie is als je niet al te veel geld wilt uit geven maar toch meer wilt dan 1080p. Daarnaast heeft het scherm een verhouding van 16:9, wat over het algemeen standaard is.
HDR10
De monitor beschikt over HDR10, dit is enkel te gebruiken in combinatie met de daarvoor aangegeven poort. Ik ben geen fan van de manier dat het hier gebruikt wordt, het scherm wordt erg grijs en zwart (wat de bedoeling is) maar dit werkt bij het dagelijks niet lekker. Tijdens het kijken van een film is het wel mooi om HDR10 aan te hebben staan. Toch zette ik het snel weer uit en het elke keer moeten aanzetten voor een film zie ik niet zitten. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar het uit laten staan voor een betere en mooiere kleurweergave.
OSD
Met de joystick op de achterkant van de voet is het menu redelijk makkelijk te bedienen, indien je scherm niet een stukje van je afstaat. De oplossing daarvoor is de SmartControl software van Philips. Dit is dan ook makkelijk dan naar de achterkant van de voet reiken om een kleine instelling aan te passen. Wel heeft de joystick makkelijke 'fastswitch' opties. Als je de joystick naar boven doet kan je de input methode aanpassen, naar links krijg je het SmartImage menu, naar rechts het gewone menu en naar beneden kan je de helderheid aanpassen. Voor het gros van de instellingen raad ik toch aan de SmartControl software te gebruiken. Hier kan je namelijk ook een powersaving schedule instellen.
Ghosting
Ghosting heb ik niet heel goed kunnen testen maar met wat ik getest leek het scherm voor mij geen ghosting te hebben.
Refresh rate
De monitor heeft een refresh rate van 75hz. Mijn primaire scherm heeft een refresh rate van 165hz (ook QHD) dus ik gebruik de philips monitor dan ook alleen voor het kijken van videos, films en als secundaire scherm voor werk. Hierbij is een hogere verversingsnelheid niet heel erg nodig. Ook zul je niet snel een verschil merken wanneer je films, youtube filmpjes kijkt of door documenten heen scrolt.
Pixeldefecten
Pixeldefecten heb ik getest aan de hand van https://www.dodepixels.nl/test. Ik heb geen dode pixels kunnen vinden.

Bouwkwaliteit en afwerking

Over het algemeen is de bouwkwaliteit van de monitor erg goed. Hij staat erg stevig op zijn voet en zal dan ook niet omvallen. Wel wiebelt het scherm een beetje als je aan het typen ben (kan ook aan het bureau liggen :P). Het scherm is erg netjes afgewerkt alleen de zero bezel technologie zie ik niet helemaal, wanneer het scherm uitstaat lijkt het inderdaad alsof deze totaal geen bezel heeft, maar zodra je het aanzet is er toch een kleine rand. Nu is die niet heel groot en ook niet heel erg storend.
De monitor is niet in hoogte verstelbaar en dat kan nogal een nadeel zijn als je hoog achter je bureau zit of juist laag, wel kan de monitor verticaal gekantelt worden tot -5/20 graad.

Op het moment van schrijven is de monitor €289. Opzich een prima prijs, wel had ik graag willen zien dat de monitor in hoogte versteld kon worden. Voor professioneel gebruik is dit een prima scherm, goede kleurweergave, goede kwaliteit en QHD. Voor gamen zou ik dit scherm niet kopen aangezien je daar wel wat meer wilt van 75hz.

De conclusie is in het kort, een goed scherm voor professioneel gebruik, niet voor gamen. Gebruik je je scherm vooral voor thuis gebruik of werk? Dan is het zeker aan te raden, het scherm ziet er goed uit en laat alles mooi zien. Voor gamen wil je meer dan 75hz en is dit niet aan te raden. Wat wel een min puntje is, is dat er geen displayport aansluiting is, en dat hij niet in hoogte versteldbaar is. De USB-C aansluiting in combinatie met mijn samsung tablet en telefoon is erg goed en ook goed in gebruik.

Kortom, goed scherm en zeker een aanrader als je op zoek bent naar een kwaliteit scherm.

Heb jij ook een Philips 276C8/00 Zwart?