Tweakers zegt: 7,5

Cyberpunk 2077, Windows

€ 24,65
Specificaties PC • Actie, RPG, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Cyberpunk 2077, Windows Review

groene henk 3 januari 2021, 254 views Product gekocht

Cyberpunk 2077, Windows

Wat een pracht en praal in deze game wereld! Alles ziet er zeer kleurvol uit en de mensen in de game hebben eindelijk gelaatstrekken wat een eindelijk een keer echt lijkt. Ook de besturing is natuurlijk. Wel een flinke pc nodig

Pluspunten

• Grafisch subliem, niet te vergelijken met iets anders
  • Super natuurlijke besturing, geen gestreste handen
  • Veel autosaves dus je hoeft nooit veel terug als iets fout gaatiets
  • Laadt ook snel
  • Levensechte personen, het lijken allemaal acteurs

Minpunten

• Geen klokken in de game. Maar het menu geeft de Cyberpunktijd aan.

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 4

Het verhaal begint wat tam buiten Night City, maar als je eenmaal 1 uur hebt gehad (eerst moet je de controls een beetje leren), dan gaat het los en kun je je alleen al vermaken door af en toe alleen maar rond te struinen en te kijken.

Je begeeft je in een soort futuristische versie van Hongkong/Singapore/KL (als basis zal wel Tokio zijn genomen, maar daar ben ik nog nooit geweest) met veel neon en achterbuurten die er fantastisch uit zien. Bv de Afterlife bar is zeer mooi gemaakt.

Het leuke is dat het allemaal best wel reëel is en dat dit best wel de nabije toekomst zou kunnen zijn (de hologrammen en politie drones en implantaten bijvoorbeeld). Dus het is echt geen scifi maat een best wel realistische wereld van de toekomst.

Ook qua besturing is het top! Eindelijk kun je ivm GTA V of Far Cry eindelijk een beetje normaal rond rijden en ik heb nog niet gehad dat mijn figuur in een of andere beweging niet natuurlijk aanvulde. Oftewel zij ging altijd de goede kant op.

En de bugs dan? Ik ben gisteren begonnen met 1.06 en het loopt geweldig!
Ben maar 1 keer gecrasht in 5 uur! Omdat de game vrij vaak autosaved, ben je alleen de laatste scène kwijt. Ook maar 1 keer meegemaakt dat een dode zware jongen opnieuw opstond, maar die knal je dan nog een keer neer.

Waarschijnlijk dat de meeste klagers gewoon een te langzame of te onstabiele pc hebben. Als je het laatste MHz uit je GPU en CPU wilt persen, dan crasht een game gewoon eerder.
En op een next gen console moet je echt niet verwachten dat je deze game met 4K vloeiend kunt draaien. Die hebben nu eenmaal niet de kracht om dit fatsoenlijk te draaien. Want het is gewoon een hele zware game.

Ik speel op 4K met Raytracing medium en DLSS performance en heb op mijn 2080ti (2100Mhz, want super gekoeld) tussen de 50 en 70 frames. Dat is voor mij goed te doen want gsync zorgt ervoor dat alles soepel loopt. Ook de HDR optie ziet er ook mooi uit.

Dus ik snap de negatieve ophef niet over deze game, het is wel een 18+ game en misschien dat dat vele mensen tegen staat.
En gaming is tegenwoordig big business, waarbedrijven veel geld in investeren en dus ook weer uit moet krijgen, waardoor je dus beter 2 maanden kunt wachten totdat je een speelbare game hebt.

Vergeleken met Control (heb ik ook de laatste maand gespeeld) vindt ik Cyberpunk veel meer relaxed waardoor je niet met zere vingers en of schouders achter je pc weg komt. Dit komt waarschijnlijk door de goede besturing en vloeibaar lopende wereld en beter lopend script (Control is teveel zoeken) en realistische personen.

Heb jij ook een Cyberpunk 2077, Windows?