1 review

Plantronics RIG 800HX

Specificaties Draadloos RF met USB - Bekijk alle specificaties

Plantronics RIG 800HX Review

axelmett 28 december 2020, 144 views Product gekocht

Plantronics RIG 800HX

Lichte, comfortabele draadloze hoofdtelefoon. Degelijke microfoon. Goed draadloos bereik en lange batterijduur. Geluidskwaliteit meer dan voldoende voor games, voor muziek zou ik verder kijken (meer audiofiel alternatief zoeken). Let wel: de draadloze transmitter aangesloten op een USB 3.0 poort of recenter zorgt (bij mij) voor aanzienlijke bas-vervorming in het geluid.

Pluspunten

• Gewicht/comfort
  • Draadloos bereik
  • Microfoon
  • Batterijduur

Minpunten

• Bas-vervorming via USB 3.0 of hoger

Opnamekwaliteit Score: 4
Features Score: 4
Even een verduidelijking naar aanleiding van diverse wisselende reviews ('mixed reviews') op het internet.
Heb zelf deze Plantronics RIG 800 HX aangeschaft recent, tweedehands op het bekende 9lives.be forum.
Hoofdtelefoon in goede staat, met originele verpakking en toebehoren.

Ik merkte vrij snel, bij gebruik op de pc, een zeer sterk aanwezige bas-vervorming op, doch slechts bij bepaalde bas-frequenties. Dus niet op alle tracks, bij alle audio, en niet op alle bas-niveaus.
'Bass distortion' wordt her en der op het internet aangehaald als het grootste nadeel van deze hoofdtelefoon, en ja: dit kan in die mate storend/erg zijn dat je de hoofdtelefoon liever niet gebruikt.
Enkel bij EQ-niveau's 3 (meer detail) & 4 (meer stem) kan dit beperkt gecompenseerd worden. (te bedienen via de knop onderaan rechter oorschelp)

Maar ik stoorde er me zelf ook aanzienlijk aan.

Echter: heb deze RIG800HX tevens getest op een Xbox One, en verrassend genoeg totaal geen bas-vervorming bij gebruik op de Xbox. Zelfde muziek getest, via de Youtube Music app, als op de PC: en totaal geen bas vervorming. Tevens een merkbaar betere geluidskwaliteit.
Eerst dacht ik dat dit gelieerd kon zijn (op de PC aldus) aan een driver probleem: doch er zijn geen specifieke/afwijkende drivers beschikbaar voor dit type headset.
Nadien heb ik de headset uitgetest in de Xbox-modus (schuifregelaar achteraan draadloze zender) op de PC: helaas zelfde slechte/bas-vervormde geluid ... .
Nadien heb ik de headset uitgetest op een andere PC (oudere laptop die ik nog had liggen), met USB 2.0 poorten (de vaste PC waarvoor deze headset gekocht werd, die heeft enkel USB 3.0/3.1 poorten): en, rara/eureka: de headset klonk vele malen beter: geen noemenswaardige basvervorming (nog wel zeer beperkt op zeer hoge volumes, maar dat ligt eerder aan het volume denk ik).
Nadien de headset, op de vaste/desktop PC, draadloze transmitter aangesloten op een andere USB poort: en jawel, bas-vervorming zo goed als weg.

Met andere woorden: om de één of andere reden werkt deze headset beter op een USB 2.0 poort, en niet op meer recentere USB 3.0 (of hoger) poort.
Ligt dit aan slechte 'backwards compatibility' van betrokken USB poorten? Ligt dit aan de power-voorziening van de USB poorten? Ligt dit aan de USB 3.0/3.1 chipset drivers van het moederbord? Aan de chipset zelf? Geen idee, moet ik verder nakijken.
Maar geef deze headset zeker een kans, maar dan via een USB 2.0 poort.
Grote pluspunten:
- Batterijduur (meer dan 20 uur);
- Draadloos bereik;
- Comfort (zeer ligt, geen druk op hoofd dan wel oren)
- Goed ademende earpads (en comfortabel/zacht)
- Opklapbare microfoon
- Goede microfoon kwaliteit
- Redelijke goede 40mm drivers. Ben zelf beter gewoon (bedraad), maar voor draadloos is dit zeer competitief

Heb jij ook een Plantronics RIG 800HX?