Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator Opentherm Review

PhilipsFan 27 december 2020, 2.340 views Product gekocht

Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator Opentherm

Goed werkend systeem voor zoneregeling. Zelflerend, modulerend per zone, daardoor maximale besparing en hoog comfort in huis.

Pluspunten

• Werkt perfect
  • Veel functies en mogelijkheden
  • Gebruikersvriendelijk

Minpunten

• Display kan niet uit
  • Radiatorkranen zoemen bij open- of dichtdraaien
  • Geen lokale API

Kwaliteit Score: 4
Ik woon in een rijtjeswoning met 5 kamers en 3 kinderen, leeftijd 15-19 jaar. Ik overwoog al langer om een dergelijk systeem aan te schaffen, maar werd totnutoe weerhouden doordat het installeren veel werk is. Dat is geen tekortkoming van het product, maar van mijn huis. Er waren nog nergens thermostaatkranen aanwezig, dus bij alle radiatoren moest een nieuwe kraan komen.

Mijn huis is behoorlijk goed geisoleerd. Eenmaal warm koelt het pas langzaam weer af. Dat leidde op een gegeven moment tot klachten van de kinderen: op deze leeftijd wonen ze eigenlijk op hun kamer, dus dan moet het daar ook lekker warm zijn. Dat was steeds niet het geval, want doordat het huis zo langzaam afkoelt, slaat de ketel niet zo vaak aan. Ze kunnen dan wel hun radiator open draaien, maar die wordt dan nog steeds niet warm.

Tweede overweging was, dat de kinderen niet altijd bij mij zijn. In de oude situatie bleven hun radiatoren altijd open staan, waardoor er ook gestookt werd in hun kamers als ze er niet waren. Dat kost onnodig gas.

Dus uiteindelijk het systeem toch aangeschaft, samen met nieuwe, zwaardere radiatoren voor de kamers van de kinderen. Het kostte me anderhalve dag om de nieuwe radiatoren op te hangen en nog eens anderhalve dag om de overige radiatoren te voorzien van thermostatische ventielen en alles weer waterdicht te krijgen. Maar ik ben dan ook geen installateur, een vakman kan dit vast in een fractie van de tijd. Uiteindelijk heb ik alle 9 radiatoren voorzien van een HR92 knop en ook nog een bypass geplaatst. Tevens heb ik de transformator van de Evotouch controller uit het pakket gepeuterd en boven bij de cv-ketel geplaatst. Hierdoor kan de Evotouch gewoon op de plek hangen waar eerst de thermostaat zat.

Het systeem werkt perfect. Ik heb de woonkamer, wc, badkamer en hal van een vast schema voorzien. Dit gaat handig op de Evotouch controller. Je kunt een programma maken voor een dag en dat vervolgens kopieren naar andere dagen. Je kunt ook een programma voor een zone kopieren naar een andere zone. De kamers van de kinderen heb ik ook voorzien van een programma, maar alleen om de temperatuur terug te zetten naar 12 graden. Dat gebeurt op strategische tijden, meestal rond hun bedtijd en de tijd dat ze naar school gaan, zodat de kachels niet onnodig blijven branden. Als ze het warm willen kunnen ze zelf hun eigen radiatorknop op de gewenste temperatuur zetten.

Het is me opgevallen hoe goed er is nagedacht over het systeem. Elke radiatorknop detecteert bijvoorbeeld een snelle daling van de temperatuur. Hij constateert dan dat er een raam heeft open staat en schakelt de verwarming in die ruimte uit totdat de temperatuur weer stijgt. Het is ook mogelijk om raamsensoren aan te sluiten op de radiatorknoppen, maar dat is bij mij nog niet nodig gebleken. Het is ook mogelijk om de radiatorknoppen te calibreren, als ze bijvoorbeeld op een wat koudere plek terechtkomen.

Ik gebruik het systeem nu een paar weken, dus ik kan nog niet zeggen hoeveel gas het bespaart. Maar dat er een flinke besparing is mag duidelijk zijn. Het feit dat zones waar niemand thuis is helemaal niet worden verwarmd scheelt aanzienlijk. Ook wordt de ketel modulerend aangestuurd (ik heb de OpenTherm versie van Evohome met een Remeha Avanta ketel) afhankelijk van hoeveel ruimtes warmte vragen.

Het systeem heeft ook wat kleine nadelen. Van de 9 radiatorknoppen werkten er 3 niet goed. Deze werden gelukkig meteen vervangen door de leverancier. De vervangende knoppen waren goed. Verder is het soms een beetje vogelen hoe de knop de klep bedient. Bij 1 radiator ging dat niet helemaal lekker, de knop gaf hierbij aan dat de klep helemaal open stond, maar toch werd de radiator niet warm. Je kunt bij dit probleem een parameter in de instellingen wijzigen, maar dat loste het bij mij ook niet op. Uiteindelijk heb ik handmatig de bevestigingsring een stukje moeten losschroeven, nu werkt het goed. Ander nadeel: het draadloze contact tussen de meest afgelegen knoppen en de controller valt soms even weg. Dit is echter zeldzaam en herstelt zichzelf weer, maar ik vond het toch opvallend omdat ik helemaal geen groot huis heb.

Een ander, wat vervelender nadeel is, dat het display van de controller niet uit kan. Je kunt wel de helderheid instellen en een timeout zodat het alleen nog de klok weergeeft, maar ik ben filmliefhebber en bij het kijken van een donkere film is de controller zo helder dat het afleidt van de film. Ik had graag een instelling gehad waarbij ik de achtergrondverlichting van het display helemaal kan uitschakelen.

Evohome is uit te lezen via een web-api door bijvoorbeeld Domoticz. Hierdoor krijg je goed inzicht in het verloop van de temperaturen in de verschillende kamers en hoe die reageren op een aanpassing van het setpoint. Jammer dat er geen lokale API is. De web-API werkt prima, maar je bent dan toch afhankelijk van een externe partij voor het loggen en instellen van de temperaturen. Overigens kun je de temperaturen ook instellen via de Honeywell app. Deze app heeft helaas geen mogelijkheid tot geofencing, dus dat moet op een andere manier worden opgelost:

Met Homebridge kun je Evohome (en andere systemen) exposen naar Apple Homekit. Hierdoor kun je niet alleen hele coole dingen doen ("He Siri, zet de thermostaat in de WC op 21 graden") maar ook nog meer gas besparen. Homekit kan namelijk detecteren of je thuis bent. Door de temperatuur terug te zetten naar een lagere waarde als je niet thuis bent, bespaar je gas en je hoeft er zelf niks voor te doen.

Bottom line: Installeren is veel werk, maar ik ben erg tevreden over het systeem. Het comfort in huis in sterk toegenomen, vooral in de kamers van de kinderen, het bespaart flink wat gas en het geeft goed inzicht doordat de temperaturen makkelijk zijn te monitoren. Het is wel aan de prijzige kant.

Heb jij ook een Honeywell EvoHome colour 4-zone radiator Opentherm?

Dit zal alleen bij mensen zijn met een ouder systeem. Ik moest mijn kranen ook aanpassen aangezien deze al 20 jaar oud zijn en het schroefdraad niet paste (slag was tekort van de HR92) Als je een woning heb van 10>jaar ik denk dat dan 99% van de radiatoren dan gereed zijn voor de HR92.
Ik gebruik hem al 2 jaar. Mijn ervaring met een oude ATAG blauwe engel (aan/uit sturing):
Positief:
  • De regeling werkt na enkele weken perfect, het systeem moet "leren" en ik merk als het buiten wat kouder is dat hij dan eerder de verwarming aanzet (hij haalt via het internet de buiten temperatuur op);
  • Het systeem is simpel te installeren! Of je moet zoals PhilipsFan alles vervangen;
  • Honeywell geeft aan om een bypass klep te plaatsen met voeding etc. Ik heb voor mijn vloerverwarming set (deze is puur voor keuken / woonkamer) geen dure kogelkraan gekocht maar mijn hr92 geplaatst, dit werkt perfect!
  • HR92 thermostaten werken perfect op oplaadbare batterijen (via setting in te stellen, dat je dat gebruikt), ik vind dat een milieu bewuste meerwaarde aan het product dat ze met een lagere voltage werken;
  • De app van Honeywell Evohome werkt echt perfect, snel schema's in te stellen etc.;
Negatief
  • Super jammer dat je alleen via een submenu kan zien "hoeveel" % een zone aangestuurd wordt;
  • Ik heb echt een hekel aan producten die alleen via een "cloud" werkt. Via Node Red lees ik nu de API uit om te temperaturen per zone te loggen. Met een shelly tussen de evohome en de ketel in registreer ik de aan/uit schakelingen. Erg jammer dat er geen MQTT protocol of iets ondersteund wordt, dit zal dan een tweakers dingetje zijn dat ik dat graag wil, maar producten die alleen geforceerd via een internet verbinding werkt om er meer informatie uit te halen vind ik jammer;

[Reactie gewijzigd door davevleugel op 2 januari 2021 22:42]

Klopt wel hoor. Als je installatie al voorzien is van compatible kranen, dan is het installeren echt een eitje. Bij mij was dit helaas niet het geval, maar als je installatie moderner is kun je die mazzel hebben.

Wat betreft de batterijen in de knoppen: ik gebruik nu de bijgeleverde penlites. Als die echt heel snel leeg raken, dan ga ik waarschijnlijk naar oplaadbare batterijen. Mocht het meevallen, dan koop ik een pak lithiumbatterijen en heb ik er hopelijk een aantal jaar geen omkijken naar.

Het ontbreken van een lokale API had ik al als nadeel genoemd. Ik weet niet of dat met firmware is op te lossen, ik heb het vermoeden dat de hardware niet zwaar genoeg is om er nog een webserver bij te draaien. Hopelijk in een toekomstige versie van de Evotouch.
Voor de echte tweaker zijn er oplossing om echt in het draadloze Evohome verkeer in te prikken. Dus als je het leuk vindt om met arduino, Pi of ESP en 868 MHz aan de gang te gaan is er best wat lokaal mogelijk.
voorbeelden:
Het display beschikt over een donkere modus, heb je dit al geprobeerd? Ik heb ingesteld dat na 17:00 de donkere modus van het scherm wordt gebruikt. Het is volgens mij ook mogelijk om dit contstant op donker te gebruiken. Daarnaast kan je de helderheid van het scherm aanpassen. Hopelijk heb je hier iets aan :)
Klopt, deze mogelijkheden kende ik al. Maar voor mij bieden ze niet genoeg. Het zal iets te maken hebben met de plaatsing en het feit dat ik de kamer volledig verduisterd heb bij het film kijken. Als je ogen gewend zijn aan het donker (ik kijk film op een OLED scherm, dus bij een donkere passage is de kamer ook ECHT donker) is die Evotouch zelfs op de donkerste stand echt een schijnwerper.

Ik ben nog niet uigetweakt hoor. Ik ga daar ooit nog wel iets op verzinnen. Maar het is lastiger dan ik dacht. In de Evotouch loopt een flatcable van de print naar het display. Ik had gehoopt dat het iets makkelijker was om de ader naar de verlichting te onderbreken. Maar ik moet eigenlijk een sloopunit of een schema hebben. Wordt (hopelijk) vervolgd.
Betreft het API gebeuren, ik draai zelf thuis Home Assistant op een Raspberry Pi. Via de API van Home Assistant kan ik zaken als temperatuur per zone uitlezen en temperaturen instellen. Ik heb een scriptje wat mijn agenda uitleest en aan de hand daarvan het kantoor verwarmt. Wanneer ik dus niet aanwezig ben of op een dag later begin, wordt het kantoor ook pas later verwarmt.

Feit blijft wel dat Home Assistant deze zaken via de Cloud regelt en dus niet lokaal tegen de Evohome controller praat. Ik weet niet of dit zonder de Home Assistant API ook mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door 3wielerdealer op 4 januari 2021 17:29]