Tweakers zegt: 7,5

Cyberpunk 2077, Windows

€ 24,65
Specificaties PC • Actie, RPG, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Cyberpunk 2077, Windows Review

Kastermaster 23 december 2020, laatste update op 23 december 2020, 163 views Product gekregen

Cyberpunk 2077, Windows

Cyberpunk 2077 is een game met twee gezichten. Het is namelijk geen slechte game. De voice-acting is goed, het verhaal is dat ook en de game ziet er leuk uit. Aan de andere kant is de game niet wat beloofd werd. Cyberpunk zou 'next gen only' verkocht moeten worden.

Pluspunten

• In de kern een goede RPG
  • Goede voice-acting
  • Grote wereld waar veel te doen is

Minpunten

• Engine is brak
  • Ongeloofwaardige wereld
  • Grafisch slechts 'oké' zonder raytracing

Gameplay Score: 3
Beeld Score: 3
Geluid Score: 4
Besturing Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 1
Deze review is een schizofreen verhaal. Zo. Het kan maar vast gezegd zijn. Ik hink namelijk enorm op twee gedachten.

Cyberpunk 2077 is namelijk geen slechte game. De voice-acting is goed, het verhaal is dat ook en grafisch mag de game er wezen.

Aan de andere kant is deze game enorm gehyped, zeker ook door de uitgever. De graphics en gameplay zouden 'revolutionair' zijn. Spoiler: dat zijn ze niet. Kun je dat de uitgever kwalijk nemen? Deels. Zo is de gameplay weinig vernieuwend en is de game grafisch gewoon 'oké' zonder raytracing. Verder is de engine in mijn ogen gewoon brak.
Goede voice-acting
Wat direct opvalt is dat de personages in de game goed uitgewerkt zijn. Ze zien er 'af' uit en je hebt voor je eigen character V veel opties om het uiterlijk aan te passen. De voice-acting is goed en natuurlijk is de aanwezigheid van Keanu Reeves tof.
Skill tree
Zoals een goede RPG betaamt heb je een uitgebreide skill tree. Jammer dat er nergens wordt uitgelegd hoe je die gebruikt. Daar moet je zelf achter komen. Ik vind de game sowieso heel summier in de uitleg van zaken. De leercurve wordt daarmee behoorlijk steil. Zó steil dat ik verwacht dat casual gamers veel meer moeite zullen hebben met het spel omdat ze de skill tree niet goed benutten.
Bugs
Ik speel het spel op de pc en de (vele) bugs zijn soms storend maar vaker ook lachwekkend. Auto's 'zweven' met regelmaat, mensen lopen dwars door je heen, borsten en penissen 'ploepen' regelmatig uit je kleding en ook mijn (fake) nagels komen steevast uit mijn handschoenen gepiept.

I am Wolverine! Clipping is echt een grote visuele misser in Cyberpunk. Hier komen bijvoorbeeld mijn nagels door mijn handschoenen heen.
Ook reageren NPC's vreemd en onnatuurlijk. Ze halen bijvoorbeeld bakken met noodles uit hun anus (zo ervaar ik dat in ieder geval. Ik zou niet weten hoe je anders een bak noodles uit een hotpants tovert).
Inspiratieloze wereld
Me daar echt over opwinden kan ik echter niet. Bugs kunnen immers gladgestreken worden en anno 2020 is helaas geen enkel groot spel bugvrij bij de release. Waar ik me meer over opwind is dat het spel eigenlijk best saai is en bepaald niet vernieuwend. Met name omdat de wereld 'leeg' en statisch aanvoelt. Inspiratieloos bijna. Dat komt omdat de meeste NPC's slechts één of twee oneliners hebben die ze constant herhalen. Tel daarbij op dat de meeste NPC's doelloos rondlopen en vaak dankzij bugs letterlijk uit de lucht je beeld in komen vallen en de wereld voelt onrealistisch en zelfs ongeloofwaardig aan.
Brakke engine
De bugs in het spel worden volgens mij veroorzaakt door een brakke engine. Bijvoorbeeld in quests merk je dat. Zo kun je soms wapens oppakken en gebruiken die boven je eigen level zijn, waardoor je je eenvoudig door een quest heen schiet. Na afloop ben je je 'superwapen' echter kwijt..
Schieten met een wapen dat je nog niet kunt hanteren wegens je lage level? Kan in Cyberpunk gewoon..

Eerdergenoemde collision detection problemen, die ook voor zwevende auto's zorgen, maken dat je in gehurkte positie met regelmaat 'ineens' opstaat als je om je heen kijkt, waardoor je je stealth kwijt bent en het - wederom - een shootout wordt. Daardoor wordt de game repetitief.
Geen hand op de schouder, maar een hand IN de schouder.
Zwevende bril omdat je 'in' een ander persoon staat.

Ook de AI is matig. Je squad member loopt regelmatig in de weg en je kunt je tegenstanders dankzij fouten in de engine regelmatig zo tricken dat ze je nauwelijks raken. De inspiratieloze en ongeloofwaardige wereld, en de brakke engine zie ik niet zo snel gefikst worden als de visuele bugs. Jammer, want ze doen afbreuk aan een best aantrekkelijke game met een goed verhaal.
Mooi, maar niet prachtig
Dan de graphics. Die zijn oké, maar niet meer dan dat. Ik speel de game op een Ryzen 5 3600X met een 8GB Radeon 580. De game draait daarmee vloeiend (30 FPS cap) op 1080p in de Ultra setting. Na alle drama-verhalen valt me dat enorm mee. De game is echter niet enorm mooi zonder raytracing. Ik heb filmpjes bekeken van mét raytracing en dat is echt een wereld van verschil.

Ik krijg zelf de indruk dat veel bugs worden veroorzaakt door processor, geheugen of videokaart die de veeleisende(?) engine niet kunnen bijbenen. Tel daarbij op dat de game er zonder raytracing slechts 'oké' uitziet en de game mag in mijn ogen enkel verkocht worden met de waarschuwing dat je een 'next gen' systeem moet hebben om er volop van te kunnen genieten.

Al met al vind ik GTA V veel realistischer en levendiger aanvoelen en die game ziet er zonder raytracing bijna net zo goed uit. Cyberpunk 2077 is in mijn ogen geen slechte game die ik zeker zal uitspelen, maar het is zeker ook geen goede game. En dat is doodzonde, want dat had het wel kunnen zijn als het technisch aspect beter op orde was geweest.

Heb jij ook een Cyberpunk 2077, Windows?