Amplifi Alien

Specificaties WiFi-ax • 5-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Amplifi Alien Review

richierich123 22 december 2020, 845 views Product gekocht

Amplifi Alien

Sinds 3 dagen in gebruik als vervanger van een set Linksys MX5300 Wifi 6 routers.

Pluspunten

• Stabiele verbinding
  • Eenvoudige installatie
  • Goede ontvangst

Minpunten

• Geen mogelijkheid nog om op de slave router handmatig de kanalen te selecteren

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Sinds Juni een set van Linksys MX10600 (2x MX 5300) in gebruik aangesloten op een ziggo verbinding (500Mbit). De accespoints/routers waren aangesloten middels een CAT6 kabel op elkaar. Waarbij de eerste als Master en de tweede als slave werkte.

Vanaf het begin heb ik hiermee problemen met de wifi connectie ondervonden. In eerste instantie stond hij op auto voor de kanalen maar later heb ik dit aangepast naar handmatig. Ongeacht wat ik deed ik bleef issues houden met de wifi connectie. Denk hierbij aan het geregeld wegvallen van de verbinding tot het crashen van de routers. Helaas geven de linksys routers geen informatie aan de gebruiker waarom ze crashen of de verbinding eruit gooien. Ook het roaming werkte niet op deze apparaten. Pas als je buiten bereik kwam ging je device zelf opzoek naar signaal. Helaas bood Linksys support hier ook geen oplossing voor.

Voor deze set linksys heb ik een set Amplify HD gehad die een set Airport Extreme's vervingen.

Oftewel dit is mijn 4de set van wifi apparaten dit jaar. Inmiddels heb ik de nodige ervaring van de verschillende apparaten in mijn huiselijke setting met gelijk gebruik.

Dan de Alien, sinds de installatie is alles netjes werkend. Op dit moment kun je alleen op de master handmatig de kanalen selecteren en niet op de slave, dit moet er nog aankomen in toekomstige software updates.
Ondanks het ontbreken van WPA3 de 160MHz kanalen en de 6GHz frequenties, biedt het wel de andere Wifi 6 features.
1 van de dingen waar ik mij aan irriteerde in de begin maanden van de lockdown en tijdens het thuiswerken was het variëren in wifi snelheid waardoor je geregeld tijdens Skype en later Team calls de melding kreeg dat de verbinding slecht was. Vervolgens je beeld blokkerig te zien worden of er helemaal uitgegooid te worden. Daar zit je niet op te wachten. Met 2 personen veelvuldig streamen en daarnaast nog een internet radio signaal etc is kennelijk toch wat veel van het goede voor sommige apparaten.
De reden waarom ik de Amplify HD weg deed was dat ik hogere wifi snelheden wilde. Max kwam ik daar op 866Mbit uit en met de 4x4 5GHz zender liep ik al snel tegen de max aan en merkte ik dat in de doorvoer snelheid. Ik wilde dus meer bandbreedte. De Alien heeft een 8x8 zender op 5Ghz (Europesche model wijkt af van de US versie, geen triple band maar een dual band) en levert dus een hogere maximale connectie op en heeft meer bandbreedte beschikbaar. Na 2 dagen thuiswerken met de nodige Teams meetings op 2 laptops met daarnaast een internet radio streamen heb ik nog 0 wifi drops gezien en ook geen crashes. Dat lijkt wellicht niet raar maar voor ons een verademing :-)

Het gebruik van het LCD scherm is voor nu vermakelijk, mooie grafiekjes en het beweegt enzo. Op termijn denk ik niet dat daar heel veel gebruik van gemaakt wordt. Als er iets niet werkt wil je een melding waar je wat mee kunt om het op te lossen. De rest is een gimmick.

De app is nog wat basic, weinig advanced parental controls b.v. Je krijgt wel meer details dan je van Linksys krijgt ten aanzien van de connecties, snelheden en data overdracht. Alles is via de App in te stellen (wat er in te stellen is). Er zijn alleen een paar advanced features (vinkjes) die je via de webinterface kunt doen. De app kan zeker nog wel wat functionele verbeteringen krijgen in de komende perioden, maar met de historie van Ubiqiuti geloof ik dat dat wel gaat komen. Waar Linksys het presteerde om 1 release te doen van firmware in 1 jaar dat hun vlaggeschip is gelanceerd doet Ubiqiuti dit bijna om de maand. Er zijn volgens het forum nog wel wat zaken die opgelost moeten worden, maar er gebeurd ten minste iets.

Overal ben ik nu happy met het stabiele signaal en de prestaties. Dit zou iedere simpele gebruiker moeten kunnen instellen en gebruiken. Op basis van de ervaring van de Amplify HD en de eerste 2 dagen kan ik dit zeker aanraden.

Heb jij ook een Amplifi Alien?

Vraag & Aanbod

goede review :) dit is ook precies de ervaring die ik heb!
Bevalt hij nog steeds goed? De andere reviews zijn vooral negatief over slecht bereik op wat grotere afstand + betonnen muren. Lees ook wat reacties over wegvallend internet.

Gebruik je de router + mesh satteliet uitbreiding? Draadloze of bedrade backhaul?
Hi, qua bereik heb je te maken met de wettelijke maximering op het zend vermogen. Alleen het antenne ontwerp kan er eventueel voor zorgen dat bereik marginaal beter is. Dat is ook mijn ervaring met de nodige andere merken die ik heb gebruikt. Dus daarvoor hoe je niet merk a of merk b te kopen is mijn mening.

Ik gebruik 2 volwaardige routers via een bedrade backhaul. Ik heb een langwerpig appartement waarbij aan ieder uiteinde 1 apparaat staat. Is niet de meest logische opstelling qua bereik, maar dat zijn de enige plekken in huis waar kabels lopen en waar die binnenkomen.

Mijn ervaring is juist dat de stabiliteit ver boven de andere merken die ik getest heb staat. Ik heb 0 drops met meerdere laptops tijdens het dagelijkse thuiswerken en de vele video verbindingen, Met andere merken heb ik daar andere ervaring mee. Mijn vrienden raad ik deze ook allemaal aan en tot nog toe hebben die eenzelfde ervaring (al zijn die wat minder kritisch dan dat ik ben).
yes.. hij bevalt mij nog steeds goed, ik heb ook geen landhuis zoals de meeste negatieve mensen, als ze beter bereik willen dan sluiten ze er nog maar een paar aan ;)

ik gebruik hem als router in PPPoE (VLAN) modus, dus rechtstreeks op de FTU van KPN.