Tweakers zegt: 7,5

Cyberpunk 2077, Windows

Specificaties PC • Actie, RPG, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Cyberpunk 2077, Windows Review

h3nk13 19 december 2020, laatste update op 20 december 2020, 2.223 views Product gekocht

Cyberpunk 2077, Windows

Middelmatige game die op bijna alle gebieden achterloopt en veel bugs kent.

Pluspunten

• Hoofdverhaal is goed
  • Hoofd karakters zien er goed uit

Minpunten

• Weinig interactie met omgeving en NPC
  • Slechte A.I
  • Veel bugs en glitches

Gameplay Score: 2
Beeld Score: 3
Geluid Score: 4
Besturing Score: 3
Replaywaarde Score: 2
Stabiliteit Score: 2
De game schijnt al 8 jaar in ontwikkeling te zijn en een mega hype. Persoonlijk heb ik de game niet echt gevolgd en was het voor mij dus ook geen game waar ik echt op zat te wachten maar ik had wel weer eens zin een een leuke RPG met shooter elementen.

Ik speel de game op een i5, 16GB, SSD en GTX1080. Niet het nieuwste van het nieuwste maar de meeste games draaien toch wel vloeiend op high settings in 1440p. Bij cyberpunk speel ik op 1080p met de meeste settings op high en dan haal ik zo'n 70fps. Echt mooi ziet er het niet uit behalve de hoofdpersonages wanneer je met ze praat. ALs ik de beelden zie op een high-end PC ziet het er best strak uit. Het feit dat ze de game dus op de PS4 en Xbox One X hebben uitgebracht met 10 jaar oude hardware is niet slim geweest.

Er is helaas erg veel mis met deze game. In het begin is het erg zoeken naar hoe alles werkt, ik vind de introductie en tips die je krijgt soms vaag en je wordt redelijk overladen met alle mogelijkheden. Maar goed, worstel je daar doorheen en na een uurtje of 2 heb je alles aardig door.

Eenmaal in de stad denk je, dit ziet er mooi uit (of beter gezegd, op een high-end pc zal het er prachtig uitzien) alleen merk je al snel dat het allemaal weinig inhoud heeft. Er is zeer weinig interactie met de wereld en de mensen in de stad hebben een vergelijkbaar gedrag met hoe dit in GTA 3 ging. Ga je schieten dan rennen ze alle kanten op, door obstakels heen en gaan dan gehurkt ergens zitten met hun handen boven het hoofd.. Soms zweven ze ergens op een onzichtbaar platform. Bijna elke game de afgelopen 10 jaar doet dit beter en heeft meer realisme en betere a.i dan cyberpunk.

Ook weggebruikers zijn dom en doen maar wat. Bovendien zijn er weinig auto's, misschien een stuk of 10 modellen met her en dat wat andere kleurtjes. En allemaal hebben ze een waardeloze besturing. Daarnaast is de GPS icm de minimap een drama, je mist 9 van de 10 bochten omdat je minimap niet uitzoomt als je wat harder rijd. Auto's rijden sowieso niet zo hard, het gaat allemaal wat traag en bochten nemen gaat met vertraging en mist precisie. OOk hier geldt weer dat elke andere game de afgelopen 10 jaar dit beter doet.

Dan nog de agenten in de game. Die vallen je soms zomaar aan als je wat te lang naar ze staart.. en als je eenmaal een wanted level hebt wat al snel gebeurd. Dan spawnen er uit het niets overal agenten en drones. Zelfs als je in de woestijn bent met niets en niemand in de buurt staan ze ineens voor je neus. Zelfs wanneer je op een gebouw klimt en ergens gaat zitten schuilen blijft je wanted level staan en spawnen agenten gewoon achter je. Ze weten ook altijd precies waar je zit en kunnen letterlijk door muren kijken. Het is echt van een niveau dat ik de afgelopen 10 jaar niet meer heb meegemaakt.

Dan nog de vele bugs. Van zwevende mensen en voorwerpen tot spontaan ontploffende auto's. NPCs die een mega grote tablet uit hun achterzak halen, die wegstoppen en dan een grote bak noodles uit dezelfde achterzak halen, terwijl ze op een stoel zitten.. Ik verwacht geen realisme op hoog niveau, maar er zijn dus programmeurs geweest die een bak noodles uit je achterzak halen een goed idee vonden om te programmeren.. Zoek op youtube naar cyberpunk bugs en je ziet ze allemaal voorbij komen. Kan echt niet voor een game met zo'n mega budget en ontwikkeltijd.

Dan de combat, een dertien in dozijn shooter zonder al te veel uitdaging en afwisseling. Er zit veel te weinig diepgang in en zeker voor een RPG. Meestal ga ik maar gewoon vol erin met grof geweld omdat ik geen zin heb om constant hetzelfde te doen qua stealth. Camera uitschakelen, vijanden afleiden zodat je silent kills kan maken 1 voor 1. Dat is leuk 1 of 2 keer, maar daarna wil je gewoon knallen.

Zijn er dan nog wel positieve punten? Ja, het de main quests zijn best leuk en het verhaal vind ik ook wel goed. De hoofdkarakters zijn mooi vormgegeven en hebben wel wat meer diepgang. Ook de muziek vind ik wel prima en past goed bij de game.

Al met al had deze game minimaal nog een jaar ontwikkeltijd nodig. Alleen maar om alle bugs te fixen. Dan nog een extra jaar om alle loze beloften waar te maken voor de hardcore fans. Ze hadden deze game ook echt nooit op de oude generatie consoles moeten uitbrengen.

Zou de game nooit aanraden aan iemand op dit moment. Wacht maar een jaartje en koop hem als leuke black friday of kerstdeal in 2021 voor de helft van het geld. Grote kans dat het meeste dan gefixed is en je een degelijke game voor het geld hebt.

Heb jij ook een Cyberpunk 2077, Windows?

Meer advertenties

Duurde even maar uiteindelijk dezelfde conclusie getrokken toen de roze bril afging.

Npc's en auto's spawnen doodleuk achter je. Als het druk is en je draait je om, zie je elke keer als je dat doet andere npc's en voertuigen. Deel een dreun uit aan iemand en letterlijk alles verdwijnt wanneer je je omdraait, om opnieuw opgevuld te worden.
Vandaar de verplichte first person camera.

Ben zelf wat positiever over uiterlijk, beetje pielen met gamma en ziet er erg goed uit op een VA paneel. Nog een extra sharpening filter via mods helpt ook wel wat.

Side missies zitten veel leuke tussen, cyberpsycho's opzoeken is vermakelijk, en vuisgevechten zijn uitdagend. Op hard toch wel wat puzzelen soms.

Maar uiteindelijk knal ik ook bijna overal doorheen, kost een paar pogingen mss maar sneaken stelt idd niets voor met het gehack en matige AI.

Je kunt zelfs met zwaar caliber als trage snipers, door velen lagen aan gewapend beton heen knallen 8)7 . Je gebruikt een keer ping, krijgt alles te zien en ze reageren niet omdat ze geen idee hebben waar je vandaan schiet. Ook al is het maar één klein muurtje en maak je veel lawaai.
Dit is dus bewust toegevoegd schijnbaar.

Verder veel ouderwetse dingetjes ja, rare animaties die voor geen meter kloppen. Desync tussen geluid en beweging mond.
Vermaak me prima voor een paar uurtjes, maar op een gegeven moment trek ik het geklungel niet meer.

Wel benieuwd hoe je aankijkt tegen de potentie van de game?
Heb mijn optimisme zelf wat bijgeschaafd, maar verwacht desondanks nog veel.
Ik gok dat het over een jaar een totaal andere game is. CDPR heeft een flinke deuk in hun reputatie opgelopen. Dat gaan ze nog wel proberen goed te maken denk ik.
Textures are popping up too late on the road while driving. Textures should be clear and sharp from far away. Will this ever be fixed?
Also on highway cars from distance are coming but suddenly they vanish lol.
niks aan toe te voegen

ik zei al dat het een grote bugfest was op release date, en dat heeft me downvotes gekost.

jammer van deze te gehypte game, ik heb een refund aangevraagd.
Vind wel erg, sneu dat na vele jaren the witcher enz.
Reputatie in paar dagen, is, afgebroken.. Beetje eigen 'schuld maar kom op mensen..
Ze hebben toch wel wat, credit opgebouwd.
Idd, ze hebben waarschijnlijk gewoon verplicht gevoeld om deze keer uit te laten brengen terwijl de game nog niet ready was. Het is meer de game community dat die toxic doen (zie reddit). Tevens hebben ze dreigbrieven gekregen vanuit de game community.

Verder is dit wel een goede game hoor heb vrij weinig bugs tegen gekomen. en de prestatie is goed als mijn ervaring. Maar snap wel dat men dit nare gevoelen krijgt bij deze game door de bugs en fouten.
Reputatie komt te voet en gaat ter paard.

Welke AAA games zitten tegenwoordig niet vol met bugs bij launch. Kan er weinig opnoemen. Wat het vaak is dat het hogermanagement een deadline stelt terwijl the dev's eigenlijk nog niet klaar zijn. Het is net als in andere takken van de consumer buisnesses producten ze verdienen meer geld als ze een product zo snel mogelijk op de markt brengen dan een product dat volledig is afgerond en waardoor je nog meer tijd verliest.

[Reactie gewijzigd door Sanne(man) op 22 december 2020 02:04]

Je vergelijking met GTA3 vind ik op meerdere vlakken interessant. Kan me bij de release van dat spel ook herinneren dat alleen de extreme high-end pc's dat goed konden draaien en dat er vaak wazige pop-in was met hersenloze NPC's.
Waarschijnlijk nog 8 jaar wachten voor er een speelbare versie verschijnt lol