Specificaties 15,6" (1920x1080), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad W510 (NTK4NMH) Review

Fludizz 28 juli 2010, laatste update op 28 juli 2010, 1.715 views

Lenovo ThinkPad W510 (NTK4NMH)

Pluspunten

• Zeer uitgebreide featureset
  • Uitstekende prestaties
  • Stil ongeacht belasting
  • Werkt probleemloos onder Linux
  • Zeer robuust gebouwd

Minpunten

• Door matte scherm redelijk verminderde beeldkwaliteit met zij-invallend zonlicht
  • Zacht pieptoontje in de linker speaker bij idle gebruik
  • Onder windows zijn er expliciet tooltjes van Lenovo nodig voor sommige functionaliteit

Heb deze laptop gekocht omdat ik een degelijke desktop-vervanger zocht waarmee ik ook probleemloos meerdere virtual machines en netwerk simulatie software tegelijkertijd kan draaien. Ik heb meerdere verschillende laptops naast elkaar gezet maar deze Lenovo kwam er qua styling en featureset toch telkens weer bovenuit.

De notebook heeft een strak, onopvallend en zeer zakelijk ogend uiterlijk zonder rare fratsen. De behuizing is niet in glans uitgevoerd maar is mat. Alles voelt zeer stevig aan, het scherm schanier ziet er zeer sterk uit en zit geen speling in. Al met al voelt het apparaat zeer robuust aan. Dat deze robuust is heeft het toestel in de eerste maand ook al bewezen: Een kat vond het nodig om vanuit de bovenste plank van een kast er bovenop te springen. Scherm sloeg plat tegen de tafel maar geen krassen erop, toetsenbord was ook onaangetast ondanks dat het beest half op het toetsenbord, half op het scherm lande. Geen schadesporen kunnen vinden.

Het scherm is een 1080p full HD scherm, het scherm is erg duidelijk en helder echter doordat het een mat scherm is en niet glanzend valt het lichtelijk tegen zodra er zijlicht (Zon) is. Het is nog altijd goed leesbaar maar wel beduidend minder goed. De kijkhoek van het scherm is bijzonder goed en recht voor de laptop zitten is niet nodig, de kleuren zijn uit alle normaal te verwachten hoeken goed zichtbaar. Voor sommige mensen zal het 1080p scherm op 15,6" misschien wat te kleine letters opleveren maar voor mij is dat vooralsnog geen probleem om te lezen ;) Verder zit er in de top van het scherm een webcam ingebouwd die voor zo'n kleine camera verbazend goed beeld geeft.

De prestaties van het apparaat zijn beter dan ik had durven verwachten. Zoals ik al eerder aangaf heb ik hem gekocht om flink te kunnen virtualiseren. Dankzij de Quad core processor met hyperthreading kan ik probleemloos 7 virtual machines tegelijk draaien met daarnaast de GNS3 netwerksimulator. Ook de 3D prestaties zijn goed te noemen voor een laptop. Ik ben niet echt een gamer dus een echte 3D vergelijking kan ik niet geven, in ieder geval kan ik alle spellen die ik speel full screen op max kwaliteit spelen zonder framerate drops.

De temperaturen bij volle belasting zijn goed te noemen, de CPU is nog niet boven de 75 graden gekomen en de GPU blijft zelfs rond de 60 graden steken. Zelfs met dergelijke temperaturen hoor je de koeling van de laptop slechts fluisteren. Met een beetje achtergrond geluid hoor je de laptop al niet meer. Enige wat mij wel op valt is dat de speakers een lichte pieptoon produceren (Voornamelijk de linker, die boven het koel element zit). Dit stopt echter zodra ik in Windows7 de microfoon opties open of onder Ubuntu de Audio opties. Onder belasting is de pieptoon ook weg, het is gelukkig maar een heel zacht pieptoontje waarvoor je je best moet doen om 'm te horen.

De accuduur is laag voor hedendaagse standaarden. Systeem kan ongeveer 1.5u draaien op zijn accu voordat deze leeg is. Bij volle belasting is het sneller gedaan maar dat heb ik niet getest, ik heb de laptop ook niet gekocht om lange levensduur op accu te hebben, maar om een performance monster te zijn. De accuduur is daardoor logischerwijs laag, daardoor geef ik dit ook niet op als negatief punt.

Belangrijk detail aan deze laptop (aangaande mobiliteit) is dat deze op papier als een 15,6" laptop verkocht word. Die diagonaal klopt ook wel, echter is de laptop voornamelijk breeder en niet hoger. Mijn vorige laptop was een 15,4" laptop echter is het scherm van die oude laptop iets hoger en dus een hoop smaller. Indien je deze in een tas wil steken raad ik het aan om een tas te pakken voor 17" laptops gezien de breedte van het apparaat (Hij past niet in mijn 15.6" notebook tas).

Laatste wat ik ga beschrijven is de OS Ondersteuning van de laptop. Hij werd standaard afgeleverd met Windows7 Pro x64, deze installatie is aardig netjes al stond er mij toch iets teveel rommel op. Heb de laptop dus meteen leeg gegooid en geformateerd om er dual boot van te maken: Windows7 en Ubuntu 10.04 LTS.

Voor Windows7 heb je toch een redelijke collectie aan drivers nodig die je probleemloos van de Lenovo/IBM site kan downloaden. Lenovo bied zelfs een tool die automatisch alle drivers/software die benodigd is kan downloaden en installeren voor je. Dit heb ik echter niet gedaan omdat ik een zo schoon mogelijk systeem wou hebben. Echter word je verplicht om een aantal Lenovo tooltjes te installeren onder windows. Dit is om de WiMax/UMTS kaart aan of uit te zetten, Bluetooth aan of uit te zetten en om Wifi aan of uit te kunnen zetten. Verder was er voor de audio functies (Via de Fn-toets) ook een lenovo driver+tooltje nodig.

Toen ik Ubuntu 10.04 op de laptop installeerde was ik zeer aangemaan verrast: Alle hardware word gewoon out-of-the-box ondersteunt! Geen gedoe met het zoeken van work-arounds, nope, alles werkte in één keer. Alleen de fingerprint reader niet, dit komt echter omdat de reader te nieuw is. In de development versie van de fingerprint reader zit de ondersteuning al wel. Enige wat nog met de hand enabled moest worden is de Nvidia display driver omdat dit een closed source driver is.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad W510 (NTK4NMH)?