Raspberry Pi 400 (Qwerty toetsenbord) Review

Paris 11 december 2020, 1.047 views Product gekocht

Raspberry Pi 400 (Qwerty toetsenbord)

Zeer tevreden met deze kleine krachtpatser. Kwaliteit van het toetsenbord is acceptabel en wat je voor deze prijs kan verwachten.

Pluspunten

• Design
  • Goedkoop
  • Multifunctioneel
  • GPIO connector makkelijk te benaderen
  • Makkelijk wisselen van besturingssysteem
  • Voldoende aansluit mogelijkheden
  • Klein/slank
  • Goede passieve koeling

Minpunten

• Dikke/stugge kabels niet geschikt voor de connectoren van de Pi
  • Vooralsnog niet 100% compatible met RPi 4 images
  • Aan/uit zetten werkt niet altijd direct

Features Score: 5
Gekocht zonder enige accessoires, dus zelf een 5V, 3A USB-C voeding, twee (ultra) dunne microHDMI kabels en een microSD kaart er naast aangeschaft.

Ik kan natuurlijk beginnen met het feit dat het toetsenbord niet prettig tikt voor dagelijks gebruik, of dat de microHDMI aansluitingen best fragiel zijn of dat hij niet 100% compatible is met de Raspberry Pi 4, maar dit is echt de beste Raspberry Pi tot nu toe.

Pre-configured images die je voor de RPi 4 kan downloaden, werken pas na een update van het besturingssysteem (maar uiteindelijk werken dus wel!).

Je gebruikt deze Pi uiteraard niet als dagelijkse PC, en het is aan te raden een dun microHDMI kabeltje te kopen om hem aan te sluiten om de stress op de connector te verminderen. Hetzelfde eigenlijk ook voor de USB-C 5V, 3A voeding.

Installeren van een besturingssysteem gaat echt super makkelijk met de Raspberry Pi Imager (Windows/Linux en mac). Op de officiële Rasberry Pi site is dit programma gratis te downloaden (https://www.raspberrypi.org/software/). Na de installatie op je Windows/Linux of Mac computer open je het programma en kan je al meteen uit verschillende distributies kiezen, maar je kan ook een eigen image selecteren (bijv. een vooraf geconfigureerde RetroPi of Amiberry image). Selecteer je SD kaart, die je uiteraard in je kaartlezer hebt zitten, en start je imager. Afhankelijk van de grootte van je image kan dit wel enkele uren duren (in mijn geval bij een 128GB image).

Daarna is het een kwestie van je SD kaart in je Raspberry Pi 400 steken (en voeding/HDMI aansluiten) en draaien maar.

De RPi 400 is relatief snel, het is de snelste RPi tot nu toe, wordt nauwelijks warm en is verder makkelijk te configureren. De GPIO pinnen zijn makkelijk te bereiken en zitten op een logische plek. Hij heeft drie vrije USB poorten, waarvan twee van het USB 3.2 gen 1 type (5Gb/s) en één USB 2.0. Er is namelijk één USB 2.0 intern verbruikt voor het toetsenbord.
Daarnaast vind je nog twee microHDMI (2.0) aansluitingen en een Ethernet 1Gb/s aansluiting. Uiteraard heeft deze RPi ook zijn draadloze verbindingen behouden, n.l. 802.11ac WiFi en Bluetooth 5.0.

Ik heb zelf een aantal SD kaartjes ingericht die ik makkelijk kan wisselen en dus de RPi een andere functie kan geven in een handomdraai. Ik gebruik Amiberry, RetroPi en RaspberryPi OS.

Dit is “by far” de beste computer die je per euro kan krijgen. Ik vind het een leuk design en kleurstelling. Oh ja, nog wel een klein min puntje... Je kan deze Pi aan/uit zetten door middel van een toetsen combinatie, maar dit is niet heel responsief.

Heb jij ook een Raspberry Pi 400 (Qwerty toetsenbord)?

Is de compatibiliteit al iets verbeterd?
Als de images zijn genaakt met het meest recente besturingssysteem, is er geen incompatibiliteit.

Het hangt dus van de image af.