AOC AGON AG273QXP Zwart

€ 322,50
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

AOC AGON AG273QXP Zwart Review

Arjant2Testpanel 9 december 2020, laatste update op 9 december 2020, 299 views Testpanel

AOC AGON AG273QXP Zwart

De monitor is gericht op gaming en dat is ook precies waar de monitor in uitblinkt. De verversingssnelheid behoort bij de hoogste van de huidige markt tegen een nog betaalbare prijs.

Pluspunten

• 170Hz
  • Bouwkwaliteit
  • gsync compatible
  • verstelbaar in hoogte
  • RGB (die ook uit kan!)

Minpunten

• te verzadigde kleuren
  • Voet steekt ver naar achter
  • IPS Glow

De afgelopen twee weken heb ik de AOC AGON AG273QXP mogen testen namens Tweakers.
Een monitor waar ik ook buiten het testpanel om eventueel interesse in zou hebben.
Ik ben namelijk al even op zoek naar een goede gaming monitor om mijn huidige IIyama te vervangen.

Gezien ik net als het grote deel van Nederland momenteel thuis werk heb ik eveneens de gelegenheid om het werken met twee monitors tegelijk eens goed te testen.

Specificaties

HDR
2x DisplayPort, 2x HDMI
FreeSync Premium

Eerste indruk

De monitor heeft een 27 inch scherm met een stevige metalen voet met 3 poten.
Hoewel er geen handleiding aanwezig is voor de installatie gaat dit erg eenvoudig, de voet klikt simpel op de achterkant, idem voor de poten en na het aandraaien van de schroeven staat hij zeer stabiel. Van enige kabelmanagement is echter geen sprake en de aansluitingen zitten redelijk laag op de achterkant van de monitor, dus hoe mooi de voet ook is, de kabels zal je blijven zien.

Ervaringen

Zoals gezegd heb ik deze monitor een kleine twee weken kunnen testen, zowel als gaming monitor en als tweede scherm om te werken. Hieronder ga ik in op de diverse aspecten van mijn bevindingen.
Features
Zoals uit de specs blijft heeft het scherm een nano IPS Quad HD scherm met een verversingssnelheid van 170Hz.
De verversingssnelheid zou overigens volgens de specs op de website van AOC 165Hz bedragen maar op de doos en de instelbare FPS counter op het scherm geven toch echt 170Hz aan.

Voor gamers is heel belangrijk dat Freesync Premium aanwezig is wat tearing voorkomt indien de grafische kaart geen 170FPS haalt in games. Gsync ontbreekt helaas, maar of dat een gemis is daar kom ik later op terug.
Het scherm heeft eveneens HDR.
Qua ergonomie zit je met dit scherm ook prima, het is in hoogte verstelbaar, kantelbaar, draaibaar en heeft zelfs een Pivot stand.
Al met al ontbreekt er op het eerste oog weinig aan het scherm
Beeldkenmerken
Uiteindelijk vormt het beeld wat je voor je neus krijgt het belangrijkste van de hele monitor.
Zodra je het scherm aan zet knallen de kleuren vooral van het scherm af. Dat was even wennen ten opzichte van mijn IIayama. De kleuren zijn duidelijk over gesatureerd en hoeveel het er mooi uit ziet was het voor mij toch iets te veel van het goede. Op zoek dus naar een stand die me wat meer beviel. Stand stond de kleur ingesteld op Warm. De kleurinstelling die het beste uitkomt bij hoe het zou moeten is de sRGB stand en die blijkt uit bijvoorbeeld de Hardward Unboxed ook vrij goed ingesteld te zijn. Echter 1 hele grote misser heeft AOC hier gemaakt. Als je de sRGB stand selecteert is het niet mogelijk meer om de helderheid van het scherm aan te passen, deze staat maar liefst op 70% en dat is veel te fel. De overstap naar Cold geeft met name een blauwe tint. Uiteindelijk ben ik naar de Normal stand gegaan en de helderheid naar 40% gebracht. Helemaal tevreden ben ik nog niet, de kleuren voelen ook in Normal nog te warm.

Na instellen van de kleur direct maar even getest of er defecte pixels aanwezig waren, iets wat niet het geval was en ook na 2 weken gebruik zijn er geen defecte pixels te zien.

Ik heb in mijn pc een Nvidia GTX 2080ti, dus dan vraag je je af of Freesync Premium gaat werken. In de beeldscherminstellingen wordt het scherm echter netjes aangegeven als Gsync compatible.
Gedurende de twee weken heb ik vooral mijn normale game gespeeld, World of Tanks. Daarmee haal ik bijna constant 170FPS, maar met drops naar 150. Er is nergens enige vorm van tearing te zien. Volgens de inschakelbare framecounter van de monitor gaat het scherm ook netjes mee met de fps van de game.
Ook in Project Cars 2 is het beeld zeer vloeiend zonder screen tearing.
Daarnaast merk ik weinig van ghosting, nu zie je dat misschien alleen bij hele snelle shooters, maar tot op heden is het mij niet opgevallen.
Wat mij betreft is de 2560x1440 (quad HD) resolutie de juist resolutie op een monitor van 27 inch. Een 4K resolutie heeft te grote impact op de performance en biedt op dit formaat scherm niet echt een toegevoegde waarde. Beeld is nu haarscherp zonder concessies te moeten doen op gebied van frames per seconde.

Een ander dingetje wat bij IPS speelt is IPS Glow. Helaas heeft het scherm hier ook wel last van. Onderstaand een foto in het donker genomen waarbij gezegd moet worden dat de camera hier meer oppikt dan je zelf waarneemt. Bij het gamen is het mij eigenlijk niet opgevallen, echter bij het kijken van een film valt het wel degelijk op met name in de linker onderhoek van het scherm.
De kijkhoeken zijn echter wel weer uitstekend.
Vormgeving en bouwkwaliteit
Na het in elkaar zetten van de voet van de monitor bleek al dat het scherm stabiel staat op de voet, hij wiebelt niet, ook niet als je tegen het bureau stoot. De bezels zijn zoals je mag verwachten van een modern scherm niet al te breed. Van backlight bleeding is geen sprake.
Wat mij helaas wel tegenviel is dat het scherm een voet heeft die nogal ver naar achter uitsteekt. Met de monitor geheel tegen de muur bevindt het beeldscherm zich ongeveer 23cm van de muur en de 2 voorste poten zelfs 30 cm. Dat is iets waar je rekening mee moet houden als je bureau niet heel diep is aangezien de monitor geen VESA mount heeft, dus bevestiging aan de muur gaat niet zomaar.

De monitor heeft tevens aan de achterkant een RGB ring die instelbaar is via het menu, echter die staat bij mij standaard uit, ik heb al genoeg RGB in mijn computerkast en muis, dus voor mij had dit er niet opgehoeven.
Over het (OSD) menu gesproken, dit werkt met een enkele (joystick)knop in het midden van het scherm. Hoewel dit redelijk intuïtief werkt zijn het aantal opties binnen het menu best fors en klik je toch regelmatig mis, meerdere knoppen had makkelijker gewerkt.
Prijsstelling
De monitor is op het moment verkrijgbaar vanaf EUR 429. Voor een monitor met deze features is dat gemiddeld.
Er zijn monitoren met het zelfde (LG) beeldscherm, zoals de LG UltraGear 27GL850 Zwart die verkrijgbaar is vanaf EUR 399. AOC heeft het paneel echter wat verder gepushed, daar waar LG zelf niet verder gaat dan 144Hz haalt AOC 170Hz met tevens een hogere helderheid.

De conclusie na 2 weken met dit scherm te hebben gewerkt en gegamed is positief.
Het scherm is van een prima bouwkwaliteit, gsync compatible en razendsnel.
Er zijn wat zaken die ik wat minder vindt. De voet steekt vrij ver naar achter uit en de IPS glow maakt het scherm minder geschikt voor het kijken van films. Ook is wel wat tweak werk nodig om het beeld minder verzadigd te maken.
Al met al als gamingmonitor slaagt de AOC AGON AG273QXP wat mij betreft met vlag en wimpel en zou ik hem aanraden.

Heb jij ook een AOC AGON AG273QXP Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.