1 review

Pi Supply PiJuice HAT

€ 67,95

Pi Supply PiJuice HAT Review

Nijmegen2 30 november 2020, laatste update op 17 maart 2021, 10.487 views Product gekocht

Pi Supply PiJuice HAT

Ik heb de “PiJuice HAT - Raspberry Pi Batterij Module” gekocht om te voorkomen dat de SD-kaart corrupt raakt bij stroom uitval, hetgeen mij al een paar keer is overkomen door "bouwvakkers in het huis".

Pluspunten

• compleet geleverd met accu
  • netjes afgewerkt
  • duidelijke (online) documentatie
  • aan/uit knop op het bord
  • kan zelf veel instellen via de interface

Minpunten

• kleine bug bij installatie client
  • blokkeerd mogelijk het koelen van de pi 4

PiJuice HAT - Raspberry Pi Battery Module als UPS (uninterruptible power supply or uninterruptible power source) voor Pi-hole.

maar er kan véél meer met de PiJuice, hiervoor verwijs ik naar de voorbeeld projecten op pi-supply.com maar denk dan aan mobiele toepassingen van de Pi eventueel met zonnepanelen en een grotere accu, mijn toepassing valt dan in het niet, maar ik wil mijn ervaring wel delen.

Ik gebruik al jaren een raspberry-pi met pi-hole als DNS server in het thuis-netwerk begonnen met een raspberry Pi 2.0 model B 512 MB en deze later vervangen door een raspberry-pi 2 model B (rev1.1). Meestal naar ieders tevredenheid, vooral de “jeugd” heeft af en toe problemen met een (gedeeltelijke) blokkade. Maar dat de adds op alle systemen voor een groot gedeelte weg zijn bevalt goed, daarnaast heb ik de standaard lijsten uitgebreid met een aantal extra “Blocklist” tegen Malware, Phishing en Tracking en deze worden dagelijks bijgewerkt. Helaas is de web-interface op de pi, na inloggen, tegenwoordig erg traag en heb ik nu een paar keer een corrupte SD gehad na stroom onderbrekingen. Als de DNS het niet doet, geen Internet ! dus dan is het alle hens aan dek zeker in Corna tijd waar we veel meer thuis zijn. Tijd voor een oplossing tegen plotselinge stroom uitval en voor een snellere website van de pi.

Dus ik heb 2 wensen een soort UPS voor de raspberry-pi en eigenlijk een hardware upgrade voor de pi-hole. Deze heb ik nu vervuld met een nieuwe “Raspberry Pi 4 Model B 2GB” gecombineerd met een “PiJuice HAT - Raspberry Pi Batterij Module”

Dit stuk gaat niet over de pi of over pi-hole maar over de “PiJuice HAT - Raspberry Pi Batterij Module” als ups systeem. Daarnaast zou de PiJuice op veel andere manieren ingezet kunnen worden, maar dat is aan de lezer om zelf te bedenken.

Er zijn verschillende aanbieders de goedkoopste die ik kon vinden was https://www.tinytronics.nl
In de verpakking zit een PiJuice HAT en een BP7x 1820mAh battery en noodzakelijke schroeven.
(BP7X battery - original battery from Motorola Droid 2 (A955) - 1820mAh battery)
voor alle specificaties zie de sectie "Technical Information" op: https://uk.pi-supply.com/products/pijuice-standard

Eerst heb ik raspbyan lite op de SD gezet (ik gebruik de pi headless en alleen als pi-hole dus ik heb geen desktop nodig) na het “aan zetten” van SSH configureer ik de pi op afstand vanaf een ander systeem.
Na dat de pi netjes draait en de laatste updates heeft gehad heb ik het systeem uit geschakeld en los gekoppeld, vervolgens heb ik de PiJuice HAT gemonteerd.
Lees vooraf de handleiding want onder op het bordje moet je dipswitches op de onderkant van de PiJuice goed zetten (1 on, 2 off als je de bijgeleverde BP7X-accu gebruikt) deze dipswitch zit nog achter een folie wat nodig is voor de productie en staat standaard niet goed.
Als je de dipswitch goed instelt dan maakt de PiJuice gebruik van een vooringesteld profiel voor de mee geleverde accu.
De (Engelse) handleiding voor het “monteren” kun je vinden op https://learn.pi-supply.c...ce-quick-start-guide-faq/
Je kan je voedingsbron aansluiten op de PiJuice (micro USB) of op de Pi zelf (voor Pi4 is dat USB-C)
Het grootste verschil is dat indien je de voeding aansluit op de Pi, deze dan gelijk opstart. Als je de voeding aansluit op de PiJuice dan zal je eerst op de SW1 knop moeten drukken. Sluit NIET twee voedingen aan.
Na het opnieuw opstarten moet de software voor de PiJuice geïnstalleerd worden, in mijn geval de “light” versie zonder grafische interface.
Dit is beschreven in https://github.com/PiSupp...master/Software/README.md
If you wish to install just the light version of PiJuice with no GUI:
sudo apt-get install pijuice-base
This is particularly indicated for Raspbian Lite or an headless installation.

Ik kreeg, na de installatie, gelijk de melding dat ik de firmware moest updaten (dit kan via de cliënt)
Je kan de PiJuice CLI starten in een terminal.
Dit is beschreven in het betreffende hoofdstuk https://github.com/PiSupp...are/README.md#pijuice-cli
Als eerste ging ik dus naar de sectie firmware en voerde een firmware update uit.

Na de firmware update ben ik alle opties in de interface (en handleiding) even langs gegaan.
Voor mijn doel, het gebruik als UPS, zijn de “System Task” en de “System Events” in te stellen.
Ik wil dat de Pi netjes gaat afsluiten als de batterij “leeg” raakt, hiervoor heb ik bij “System task” een aantal “enabled” (zie afbeelding). Vergeet niet “Apply settings” te doen.

Vervolgens heb ik de “system Events” ingesteld waarop gereageerd moet worden.

Voor het testen had ik ook nog “No power” geselecteerd, na het testen heb ik deze weer verwijderd.

Nu viel mij al op dat ik bij “Apply settings” een melding kreeg…. (maar ik wist nog niet wat er aan de hand was)

Maar ik kwam er wel snel achter, want als ik de stekker er uit trok dan gebeurde er niets, de pi bleef rustig door draaien en ging niet afsluiten.
Wat bleek de service “pijuice.service” draaide helemaal niet.
Normaal wordt de service geïnstalleerd en “enabled” en bij elke herstart ook weer opgestart. Ergens is dat niet goed gegaan, maar gelukkig is dit snel te herstellen met de volgende commando’s:
sudo systemctl enable pijuice.service
sudo systemctl start pijuice.service

nogmaals alle settings via de interface gecontroleerd (en voor de zekerheid nogmaals apply gekozen) nu zonder foutmeldingen.

NB. Als je wil controleren of de service draait kun je dat doen met het commando:
systemctl status pijuice.service
( sluit met q , dan kom je weer op de prompt )

Als ik nu de stekker er uit trek (stroom toevoer onderbreking) dan gaat de Pi netjes een shut down uitvoeren.
Hierna de functie “No Power” weer uit gezet want de pi hoeft alleen uit als de batterij leeg begint te raken. Deze test moet ik nog doen maar dat kan pas op een dag dat ik de huisgenoten niet stoor ;-)

Conclusie:
De PiJuice doet voor mij wat hij moet doen, natuurlijk moet je altijd controleren of een UPS werkt zoals je hem hebt geconfigureerd en bijstellen waar nodig.
montage en configuratie is redelijk makkelijk voor mensen die weten hoe ze met een raspberry pi om moeten gaan.
Tot nu toe dus zeer tevreden.

De Pi 4 wordt warmer dan de vorige versie(s) en de PiJuce HAT zal de warmte afvoer niet makkelijker maken omdat hij boven de Pi “hangt”. Op dit moment heb ik er nog geen “head sink” of ventilator op de Pi en ook geen Case omheen, hij hangt aan de kabels vrij in de lucht. In deze staat is de temperatuur van de Pi 39.4 graden Celcius. Dat is bijna 5 graden warmer als de oude Pi die wel in een case zit maar ook een head sink heeft. Ik ben benieuwd wat de temperatuur gaat doen als de case bezorgd wordt.
De PiJuice past op alle moderne pi's..

UPDATE:
Ik heb de aan/uit knop (SW1) vandaag getest.
In de documentatie staat het volgende standaard gedrag:

SW1/J5 is power button by default:
1. Single press to power on (release in less than 800 ms)
2. Long press of at least 10 seconds to halt
3. Long press of at least 20 seconds to cut power

Hierbij ben ik vooral geïnteresseerd in optie 1 en 2 (optie 3 wil ik juist niet in verband met mogelijke corruptie SD). Hierbij wil ik ook weten of het verschil maakt of ik de voeding op de Pi heb of juist op de PiJuice.
Om met het laatste te beginnen, het maakt niet uit welke stroombron is aangesloten maar zoals eerder al is vermeld, als de Pi uit staat en je hier de stroombron op aansluit dan start deze gelijk op en heb je SW1 niet nodig voor het opstarten.
Is de Pi wel aangesloten op een stroombron maar hij staat niet aan, dan werkt de SW1 naar behoren.
Dan het afsluiten, ook dit ging prima maar je moet de SW1 wel minstens 10 seconden ingedrukt houden.
Met andere woorden door de PiJuice is er gelijk een aan/uit knop gekomen wat handig kan zijn.
Met de “3 knoppen” kan nog veel meer en je kan het gedrag ook nog zelf aanpassen maar dat is voor mij niet nodig.
De nadelen van deze knoppen(switsches) is dat ze erg klein zijn en dat je je case er voor moet aanpassen.
een voorbeeld van een zelfbouw case met PiJuice, wordt genoemd in een ander stuk op Tweakers, namelijk https://tweakers.net/revi...herm-en-de-behuizing.html, PiJuice heeft ook eigen cases te koop.

En dan de “ultieme test” wat gebeurt er bij “stroom uitval” ?
Ik heb de stekker maar gewoon uit het stopcontact gehaald en in een terminal had ik de PiJuice cliënt gestart zodat ik de status kon volgen.

Wat mij hierbij opviel was dat het status venster gedurende de test met enige regelmaat een “communication_error” gaf, maar het draaide gelukkig allemaal rustig door.
(dit blijkt een bug te zijn (bedankt boromin voor de tip ! / ractie)
deze bug lijkt ook simpel op te lossen https://github.com/PiSupply/PiJuice/issues/327
quote:
Put the following line on /boot/config.txt:
dtoverlay=i2c-bcm2708
and reboot.
[config.txt bewerken met bijvoorbeeld nano (sudo nano /boot/config.txt)
ik heb achter aan het bestand 2 regels toegevoegd zodat ik later nog weet waarom dit er staat. zie afbeelding]

Nu was het wachten op het bereiken van de 10% die ik had ingesteld.
Na iets meer dan 1 uur kwam de batterij in de buurt van de 10% en toen het onder de 10% kwam sloot de Pi netjes af. Tot zo ver test geslaagd.
Als je nu de voeding aansluit start de Pi niet gelijk op, de Accu moet eerst weer een gedeelte opgeladen zijn.
Bij het starten gebruikt hij zo veel stroom dat hij gelijk weer gaat afsluiten, dus hier moet je enige geduld hebben totdat de accu weer (ruim) boven de 10% is opgeladen.
De PiJuice forceert dus een shutdown terwijl de stroombron is aangesloten alleen omdat de accu onder de 10% is, dit is een verbeterpuntje, ik denk dat dit met scripting is op te lossen maar dit is het default gedrag.
Na ongeveer 15 minuten wachten gokte ik er op dat er wel weer voldoende stroom in zou zitten en heb ik door middel van SW1 (de aan/uit knop) de pi weer opgestart.
Via de terminal de status gecontroleerd en de batterij zat al weer op 30 % en alles draaide weer naar behoren.

PiJuice is geslaagd voor de test.

UPDATE (17 maart 2021) de case ...

de originele case is helaas niet leverbaar en ik ben niet de enige die "worstelt" met de case gezien de reacties. Ik ben gesteld op passieve koeling en die help je makkelijk om zeep.
het geheel zou in veel standaard behuizingen passen maar dan heb je echt wel een slechte koeling.
de ruimte tussen de pi en de HAD is krap en de air flow niet ideaal, met een standaard case sluit je het helemaal af..
ik heb de opstelling pi met piJuice, op verschillende manieren neer gezet,
eerst hing het vrij in de lucht en varieerde de temperatuur van de pi tussen de 38 en de 44 graden Celsius.
voornamelijk afhankelijk van de kamertemperatuur.
hierna heb ik op de pi koellichamen gezet, dit had vooral effect op de maximum temperatuur, de temperatuur schommelde nu tussen de 38 en de 40 graden C.
hierna heb ik het geheel "vlak neer gezet" (zoals je een pi normaal zou neerzetten maar dan nog steeds zonder case) de temperatuur ging gelijk 3 tot 4 graden omhoog (weg koellichaam effect).
nu het geheel op zijn zij geplaatst (op de kant van de GPIO) en hiermee daalde de temperatuur weer 3 tot 4 graden, dus goede doorstroom van de lucht is wel belangrijk.
aangezien ik geen "verticale" case kon vinden heb ik iets anders bedacht:
ik heb de ruimte tussen de pi en de piJuice groter gemaakt (2x een GPIO Header, 40-polig), en met verschillende spacer onderdelen en acryl plaatjes toch een soort "Case" gemaakt.
ik had graag de pijuice onder de pi geplaatst (in theorie moet dat kunnen met een 40 pins GPIO cable) maar daar heb ik het materiaal niet voor.
Tot nog toe ben ik redelijk tevreden met de nieuwe opstelling hoewel ik denk dat het geheel op "zijn kant" een nog betere koeling zou geven, maar met een gemiddelde van 41 graden (bij kamertemperatuur) ben ik tevreden.
Om het geheel te illustreren heb ik een reeks foto's toegevoegd van de case en de opbouw.

Heb jij ook een Pi Supply PiJuice HAT?

Bedankt voor de review. Een vraag/opmerking over het einde van de review. Waarom zet je de PiJuice niet op een hoger afsluitpercentage dan 10 procent ter voorkoming dat de batterij eerst moet bijladen na een stroomstoring? Verder vind ik de batterij best snel leeg maar dat zal wel door de Pi 4 komen.

[Reactie gewijzigd door vdr01 op 4 december 2020 14:21]

aanpassen van het afsluitpercentage lost dit niet op.
zodra hij op de batterij werkt gaat de batterij langzaam leeg, wanneer hij de drempelwaarde heeft bereikt gaat de PiJuice de Pi netjes de opdracht geven om af te sluiten. hier heeft hij ook nog 40 sec. de tijd voor gekregen. Al die tijd gebruikt hij stroom dus zodra de Pi is afgesloten zit de batterij onder de drempelwaarde, daarna gebruikt de PiJuice nog een heel klein beetje stroom (NOTE: When PiJuice is in stand-by mode and 5V power has been removed, total current draw is 0.5mA from the battery)
Dit laatste kan voorkomen worden door "power off" in te stellen maar dat heb ik niet gedaan.
tot zo ver het "afsluiten".
Zodra je de stroom weer aansluit (of als de storing verholpen is) zal de Pi gestart moeten worden, dat kan door SW1 (de aan/uit knop) in te drukken, in dien je dit direct na het terug brengen van de spanning doet start de Pi op en gaat de PiJuice service weer draaien, maar de service "ziet" dan gelijk dat de batterij nog onder de drempelwaarde is (en hij kijkt niet naar of er een stroombron is aangesloten).
Omdat de batterij onder de drempelwaarde zit (hij heeft nog geen tijd gehad om op te laden) gaat de service gelijk weer opdracht geven voor een shutdown.
dit zou verbeterd kunnen worden door het combineren van 2 gegevens, namelijk de status van de accu en ook de status van de voedingsbron.
ik denk dat dit op te lossen is omdat de service ook de status van de voedingsbron in het overzicht weergeeft, maar daar heb ik verder nog niet over nagedacht.
ik hoop dat je mijn verhaal nog kan volgen.
Hartelijk dank voor de uitvoerige uitleg en een fijn weekeinde toegewenst.
Het lijkt me inderdaad onzinnig als de Pi afsluit op het moment dat de voeding is aangesloten. Is het al gelukt om dat op te lossen?
Hartelijk dank voor deze review.
Ik heb een Pi3 als domain controller draaien en had een externe powerbank als UPS.
Die is helaas al snel overleden en was opzoek naar een alternatief omdat de powerbank niet meer leverbaar is.

Ik heb nog wel een vraag:
Is het mogelijk om eens per maand op de battery te draaien tot een bepaald nivo boven het shutdown level?
ik denk dat je wens zeker mogelijk is,
Om tot je oplossing te komen zal je moeten gaan scripten richting de PiJuice.
In de documentatie vind ik wel een boel aanknopingspunten, onder andere het volgende:
Je kan het laden van de batterij aan of uit zetten, dit kan via de GUI en de terminal cliënt maar dus ook via een script… (quote)
SetChargingConfig(config, True)
Used to enable or disable charging of the PiJuice battery. Config:
{'charging_enabled':True}
Charing enabled value can be True (Enabled) or False (Disabled).
Op dit moment ben ik zelf nog niet aan toe om me hier in te verdiepen maar ik heb al wel gezien dat er meerdere projecten zijn te vinden op Internet. Onder aan de GitHub.com pagina staan een aantal verwijzingen onder het kopje “Third party software libraries and projects”

de logica die ik zo snel kan bedenken is een maandelijks script maken dat de volgende stappen doorloopt:
1. Status controleren en indien er geen “verstoringen zijn” en de accu genoeg is opgeladen, verder gaan naar stap 2
2. stoppen met laden (zie hier boven, set charging config)
3. wachten tot accu niveau x heeft bereikt
4. bij niveau x het laden weer inschakelen.
Dit zou ik dan zelf nog weer verder willen uitwerken met controles dat bijvoorbeeld de voeding wel aanwezig blijft en een “noodproces” dat als een en ander onverhoopt niet terug schakelt, er wel een nette shutdown gegarandeerd is. Verder zou ik de resultaten willen loggen en de resultaten via de mail willen ontvangen zodat ik weet dat het proces goed is verlopen.

Voorlopig kom ik hier zelf nog niet aan toe, maar ik hoop dat je iets hebt aan mijn aanwijzingen.
Dankje voor je reactie en uitleg. Ga dat zeker een keer proberen. Heb het nu even te druk.

Grts
foutje

[Reactie gewijzigd door Nijmegen2 op 10 december 2020 10:08]

Is het nadeel van een Case niet dat je de PiJuice daarmee zelf ook koelt? Batterijen hebben namelijk een lagere opslag als die kouder is. Nu weet ik niet hoe hard je Case de batterij zal koelen dus het maakt wellicht echt helemaal niks uit maar het is wellicht iets wat je wil meenemen in je beslissing. (voor welke case, koelpositie, eventueel toch met verlengkabeltijd buiten de case houden, etc.)
Misschien een Pihole tip: Als je ergens in je netwerk een systeempje hebt dat een VM kan draaien (NAS, VMWare, of zelfs een kleine Linux VM op je desktop) dan zou je daar een tweede Pihole op kunnen draaien. Ik heb er zelf twee draaien, op 10.1.1.53 en 10.1.1.253, die deel ik beide via DHCP uit. Dan kan er altijd eentje uitvallen of uitgezet worden zonder dat je huisgenoten je achterna komen.
Of de pi hole als primary instellen en een externe als secondary in je router, dan blijft het werken alleen zonder de blokkades, en dat merk je snel zat.

Ik had zelf een pi hole draaien op een pi3, maar die loopt na een paar dagen vast, een backup draaien op een pi2 ging redelijk maar als die dan ook down ging deed niks het meer...

Ik draai nu een CentOS vm op mijn NAS en dat gaat tot nog toe goed, de NAS heeft een UPS (samen met het modem, router en de switch).

[Reactie gewijzigd door mjl op 12 december 2020 21:06]

Wat is het voordeel hiervan t.o.v. gewoon een powerbank met USB PD kopen? Dit is veel goedkoper en je krijgt een veel grotere batterij.
Het voordeel kan verschillend zijn voor verschillende mensen.
Voor mij is het grootste voordeel ten opzichte van een powerbank dat de pijuice de accu in de gaten houd en kan communiceren met het besturingssysteem (een volwaardige UPS in dat opzicht).
Voor andere mensen kan de pijuice nog meer betekenen omdat er 3 switches (knopjes) op zitten die je zelf kan configureren.
Verder kun je de accu vervangen door een grotere.
Ook kun je de pi met de accu op heel veel plaatsen gebruikt en eventueel koppelen aan zonnepanelen dus echt “off the grid”.
Als je iets wil met een pi en een accu en daar ook controle over wil houden dan kan de pijuice een oplossing zijn.
Natuurlijk kun je goedkopere alternatieven bedenken maar elke oplossing heeft zijn voor en zijn nadelen, dat zijn persoonlijke afwegingen.
Ik heb zelf een powerbank gebruikt gehad. Dat werkte, maar niet echt betrouwbaar. Heb een aantal keer gehad dat de pi toch uit stond omdat de powerbank zichzelf afsloot. Ook de upc software was niet top. De pijuice is veel betrouwbaarder en net zo duur. Je hebt wel een kleinere accu misschien maar die kun je upgraden. Vraag is ook of je dat nodig het zoals ik de pi gebruik....
Ik heb 'm ingesteld dat hij bij 25% moet afsluiten.

Grts
Bedankt voor deze review!

Ehm dit is meer premium dan welk ander Tweakers artikel dan ook imho.
Toevallig net vandaag de PIJuice zero met de grootste accu gekocht als backup power voor een autonome boot. Dus leuk om te lezen dat het goed werkt.

Kan je met de power button ook een clean shutdown doen? Ik heb eerder geprobeerd de knop op een Pimoroni Fan shim te gebruiken om voor aan/uit schakelen. Maar daarbij moest ik kiezen voor of uit kunnen doen, of aan kunnen doen. Dus even checken of dat bij deze HAT wel goed zit.

Bedankt voor de review.
bedankt voor je reactie,

de switch kun je zelf instellen, standaard is de sw1 de aan én een uit knop.
voor de duidelijkheid zal ik een screenshot van de SW1 in de "pijuice cli" bij de afbeeldingen toevoegen.
in de screenshot kun je het verschil zien tussen kort en lang indrukken.
de tijd kun je zelf instellen.
bij mij is "indrukken" de power on
en de halt functie gaat pas werken als de knop langer wordt ingedrukt.
als je de knop héél lang in drukt krijg je een "power off".
ik raad je aan om hiermee eerst even te oefenen zodat je goed weet hoe je het hebt ingesteld.
je zou dus ook van SW1 de aan knop kunnen maken en van SW2 de uit knop.
je kan dat zelf kiezen.
succes.

[Reactie gewijzigd door Nijmegen2 op 3 januari 2021 20:28]

Wist van het bestaan niet af! Tot op heden nog geen corrupte SD kaart gehad (PiHole, draait nu bijna 4 jaar) door het gebruik van log2ram, maar dit is wel (veel) netter.
Goede review. Interessant ding en meteen maar een besteld voor mijn mini-thuisserver, waarbij het ook wel fijn is dat die niet crasht, mocht de stroom een keer uitvallen. Tot op heden gelukkig nog niet gehad.

Meteen ook een vraag: Zou dit ding ook een op de Pi aangesloten usb-hdd van stroom kunnen blijven voorzien? Deze hdd heeft overigens geen externe voeding nodig, het is zo'n kleine 2.5 inch draagbare HDD die je gewoon op 1 van de usb-poorten kunt aansluiten.
hallo Arjan,
ik raad je aan om ook het artikel ".Build - Bouw je eigen mobiele opslag Fileserver voor onderweg"
te lezen, hier gebruiken ze de PiJuice met een SSD.
er zijn heel veel projecten met de PiJuice ik raad aan om ook even bij GitHuB te kijken.
de belasting/gebruik van de SSD heeft natuurlijk gevolgen voor te tijd dat de accu het kan vol houden, een grotere accu is mogelijk wenselijk.
ik hoop dat dat voldoende antwoord geeft op je vraag.
Bedankt voor de tip. De server heb ik echter al gebouwd dus ik wil hem nu alleen nog uitrusten met de UPS van PiJuice. Maar als het met een SSD kan, zal het met een HDD denk ik ook wel lukken (al is de accu dan wellicht nóg iets sneller leeg.
@Nijmegen2 Hoi ik heb hem vandaag binnen gekregen.
Ik heb alleen één probleem waar ik niets over kan vinden.

Ik heb de officiële PI 4 behuizing, maar daar past het setje niet in (ondanks dat PiJuice aangaf met een groot aantal bestaande behuizingen compatible te zijn...). De pinnen van de GPIO zijn net iets te hoog en de klemmetjes komen te ver tegen het bovenste bordje aan. Er is dus echt geen mogelijkheid om de case iets bij te werken zodat het alsnog past.

Een nieuwe case bestellen is nog niet het eind van de wereld, alleen kan ik nergens iets vinden over een case waar dit setje wél in zou moeten passen, want de enige case voor Pijuice die overal wordt verkocht is de Tall Case en die is maar geschikt tot en met Raspberry Pi 3. Dat kun je ook zien aan de grote HDMI en micro-usb poort uitsparingen die op de afbeeldingen te zien zijn.

Heb jij enig idee welke behuizing er wél om een Pi 4 in combinatie met de Pijuice module met standaard accu heen past?
Hallo Arjan,
Hier heb je een punt, ik heb de “originele pijuice” case besteld in pre-order maar die heb ik nog niet ontvangen, helaas. Ik hoop dat deze binnenkort geleverd wordt.
Zo ver ik heb begrepen is de originele case aan te passen aan pi 3 of pi 4, maar dat heb ik alleen gelezen en nog niet zelf kunnen doen.
Ik heb gekozen voor de originele case omdat die ook rekening houd met de knopjes.
Ik zie dat de “ Pi-juice Behuizing Smoke Grey” wel leverbaar is op dit moment, maar ik weet niet of die op de pi 4 past...
Een andere optie is om de case zelf te maken, maar zelf heb ik daar de apparatuur niet voor.
Welke andere cases zouden passen dat zou je kunnen vragen aan de leverancier van de pi-juice.
Zelf maken gaat mij ook niet lukken.
Maar ik denk dat ik - na lang zoeken - toch iets heb gevonden:

Deze case lijkt een normale pi 4 case maar je kunt hier “spacers” van 10mm tussen leggen waardoor die wat hoger wordt.

Ik denk dat het geheel met 2 van deze spacers ertussen zou moeten passen.