Norton 360 for Gamers

Specificaties Geschikt voor Android, iOS, macOS / OS X, Win 7, Win 8, Win 10 • maximaal 3 users - Bekijk alle specificaties

Norton 360 for Gamers Review

deamosreaposTestpanel 28 november 2020, laatste update op 28 november 2020, 46 views Testpanel

Norton 360 for Gamers

Stabiele antivirus, snelle VPN, 50Gb cloud opslag, virus beveiliging en dat alles in een. Prima pakket, maar de naamvoering snap ik niet. Het moet gericht zijn op gamers maar ik snap ik de link niet. Maar het product werkt wel naar behoren.

Pluspunten

• VPN
  • Cloudopslag
  • Installatie

Minpunten

• USP zijn onduidelijk
  • Norton Deluxe biedt hetzelfde voor meer apparaten

Stabiliteit Score: 4
Systeemeisen Score: 5
Gebruiksvriendelijkheid Score: 5
Dit jaar mocht ik voor het Testfest 2020 NortonLifeLock 360 Deluxe voor gamers testen.
Ze hebben mij hiervoor een licentie voor 3 apparaten voor een half jaar gegeven. Nu had ik al een Norton licentie actief dus deze kwam er voor een vervangend product voor terug.

Eerste indruk

Het product op de website ziet er flashy uit. Ik heb geen fysieke kopie ontvangen maar heb een digitale sleutel gekregen. Maar voor de beeldvorming heb ik even gegoogeld en de fysieke kopie ziet er als volgt uit:

In tegenstelling tot de normale kleur ziet dit er aantrekkelijker uit voor een gamer. Ook in het installatie menu en in het gebruiksmenu komen deze kleurstellingen terug.

Stabiliteit

De stabiliteit van het product moesten wij testen om te kijken hoe het product beviel. Nu heb ik tijdens het gamen en het werken niets van de antivirus gemerkt. Ook zijn er geen crashes geweest tijdens de periodes dat ik op mijn machines heb gewerkt. (heb de antivirus ondertussen op twee computers staan) Enige opvallende vond ik de meldingen die bij het downloaden van pdf’s regelmatig naar voren kwamen. Maar daar kom ik later op terug.

Functionaliteit

Omdat dit een versie van Norton gericht op gamers is was ik benieuwd wat het nu extra bood ten opzichte van de “normale” Norton versies. Ik had al de Deluxe versie geïnstalleerd staan, deze heeft eigenlijk dezelfde functies behalve de monitoring van het Darkweb voor gamer tags en persoonlijke informatie. Nu heb ik zitten zoeken maar kon ik niet vinden hoe dit nu precies werkt en of mijn gegevens ergens staan. (Nu zijn er een aantal wachtwoorden van mij bekend op HaveIbeenpwnd.org, dus ik had wel een melding verwacht.) Er zit een cloud opslag bij van 50Gb en ook een password manager. Ook zit er een PC Safecam feature op. Maar ik stream nooit met een webcam dus ik zou ook niet weten hoe dit zou werken. Ook is er toegang tot een VPN met onbeperkte snelheid.

Tijdens het gamen kwamen er gelukkig geen meldingen binnen, dat is zeker plezierig. Maar dat had ik met de Deluxe versie ook niet perse. Wat ik wel opvallend vond was dat facturen die ik verzond een melding kregen over actieve scripts daarin. Het kan natuurlijk dat Exact wat toe voegt, maar ik kon zelf niets vinden.

Prestaties

Mijn systemen lijken niet beïnvloed door het draaien van de anti virus. Nu werk ik met relatief snelle hardware dus ik verwacht ook weinig problemen. Ik zie eigenlijk nooit meer dan 5% CPU belasting en rond de 200 MB geheugen.

Systeemvereisten

Er zijn geen systeemvereisten genoemd behalve de besturingssystemen. Windows 7, 8 en 10 worden ondersteund, MacOs de huidige en eerdere versies, Android 6.0 en hoger en IOS wordt ondersteund voor de huidige en de laatste twee versies.

Installatie gemak

Het installeren was zeer eenvoudig, je gaat naar de link (waarschijnlijk als je hem aanschaft krijg je deze via de winkel) en de installatie begint nadat je het bestand hebt gedownload. Ook wijzen ze erop dat je moet klikken op het gedownloade bestand.

Daarna begint de installatie en krijg je de volgende vraag in beeld:

Ik vind het persoonlijk jammer dat het selecteren van later misschien in het blauw staat. Ze willen overduidelijk dat de gebruiker ze gaat helpen om cybercriminaliteit te bestrijden. Ik vind het delen van data niet noodzakelijk en ik heb dit dan ook niet gedaan. (Heb geen beperkingen in functionaliteit ontdekt)
Na deze stap loopt de installatie snel door.

Na de installatie komt er geen vraag of je nog iets wilt doen en draait Norton op de achtergrond.
Erg makkelijk dus.

Na de installatie kun je het via de taakbalk openen en ziet het er als volgt uit:

Dit is een snel overzicht wat er allemaal actief is.

Ondersteuning door de fabrikant

Norton stelt dat er voor gamers een 24/7 telefonische support. Deze heb ik nog niet nodig gehad, het lijkt overigens ook alleen in het Engels te zijn. Ook is er een 100% virus vrij garantie. Krijg je een virus dan krijg je je geld terug.

Het product lijkt alleen te koop te zijn via bol.com. Hier kost een licentie voor 3 computers voor 1 jaar 29,99. Via de Nederlandse website van Norton is deze versie niet beschikbaar. Dus voor iets minder dan 3 euro per maand heb je een goed viruspakket, VPN en cloudopslag. Dat lijkt me geen slechte deal. Enige wat wel opvalt dat voor het Deluxe pakket je hetzelfde betaald en meer apparaten krijgt.

Het product is stabiel, de VPN werkt snel, de online opslag is prima. Qua virusbescherming moet ik hopen dat het goed werkt aangezien ik geen test heb uit gevoerd om mijn machines te infecteren. Maar ik snap de naam niet, want de Deluxe versie biedt dezelfde diensten in Nederland. (Ik kwam na het lezen van andere reviews erachter dat de specifieke gamers onderdelen niet beschikbaar zijn in Nederland) Ook zie ik niet in waarom een gamer nu specifiek deze versie wilt en de Deluxe niet. Dus een rare naam voor een prima product.

Heb jij ook een Norton 360 for Gamers?