Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Specificaties 10,3" • 1920x1200 • 64GB • Android 9.0 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs Review

BjornskiTestpanel 16 november 2020, laatste update op 23 november 2020, 331 views Testpanel

Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs

Voor € 177,- krijg je een prima tablet, met fijne software, een stevige metalen behuizing en zonder bloatware.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Prima scherm
  • Bijna stock Android
  • 3.5MM Headphone jack en
  • USB-C met host-functie

Minpunten

• Laag volume 3.5mm jack
  • Lage helderheid scherm
  • Geen Netflix HD
  • Nog geen Android 10 en beveiligingspatches lopen een maand of 2 achter

Inleiding en algemene beoordeling

Een kleine 2 weken geleden ontving ik bericht van Tweakers dat ik de Lenovo Tab M10 FHD mocht testen. Wat een leuke verrassing!

Ik ben de tablet intensief gaan gebruiken, voor de dingen waar ik normaal onze Samsung Tab A6 (2016) gebruik. Simpele dingen, zoals Netflix, Spotify en YouTube, maar ook niet-alledaagse dingen zoals het besturen van een digitale mengtafel.
Verder ben ik wat ongewone dingen gaan testen, zoals het aansturen van allerlei apparaten via USB-C (wat prima werkt!).
Features
De belangrijkste eigenschappen:
  • FullHD scherm, 16:10 beeldverhouding
  • USB-C met hostfunctie
  • 3.5mm headphone jack
  • Android 9 met redelijk recente security-updates
Prijs / prestatie
De prijs/prestatieverhouding vertelt eigenlijk het hele verhaal. De tablet heeft zeker wat minpunten, maar Lenovo lijkt op de juiste dingen te hebben bezuinigd. Het apparaat is snel genoeg voor alledaags gebruik, oogt en voelt niet "goedkoop" en lijkt prima in elkaar te zitten.
Voor minder dan €180,- haal je erg veel tablet voor relatief weinig geld in huis.

De buitenkant

Unboxing
De tablet wordt geleverd in een eenvoudige maar nette kartonnen doos. In de doos zit naast de tablet ook een USB naar USB-C kabel, een 10-watt USB lader en een simkaarthouderprikker. Die prikker heb je nodig om de houder van de Micro-SD kaart uit het apparaat te krijgen.
Op het scherm zat geen beschermfolie, maar wel twee stickers die gelukkig gemakkelijk en zonder lijmresten te verwijderen waren.

Behuizing en aansluitingen
De behuizing is gemaakt van metaal. Aan de bovenkant en onderkant zitten twee plastic stroken, waarin de aansluitingen, speakers en antennes verwerkt zijn.

De tablet beschikt over een MicroSD slot (waarvan je de houder met een prikker uit de behuizing kunt halen), een USB-C aansluiting en een 3.5mm hoofdtelefoonaansluiting :Y *O*.
Scherm
Het scherm van de tablet is prima. Het lijkt op het oog redelijk gekalibreerd te zijn en de Full-HD resolutie is op zo'n klein scherm gewoon goed. Je hebt een vergrootglas nodig om pixels te tellen.

Het scherm is alleen niet erg helder. Mijn OnePlus 7T, maar ook mijn oude Samsung Tab A6 (2016) is een stuk feller. Door die beperkte helderheid vallen reflecties in het scherm op en is de tablet niet goed bruikbaar bij veel zonlicht.
Geluid
De speakers in de tablet zijn Stereo en zitten links en rechts van het scherm. Voor een klein apparaat klinkt het prima, maar verwacht uiteraard niets bijzonders.

De 3.5mm aansluiting klinkt prima. Op mijn koptelefoons hoor ik geen ruis of vervorming.
Het volume is alleen niet erg hoog. Voor simpele in-ear dopjes gaat het hard genoeg. Ik gebruik mijn tablet regelmatig voor achtergrondmuziek die afgespeeld wordt via een mengtafel. Bij deze tablet moet ik de "gain" (het volume ingangsvolume) op de mengtafel flink opschroeven om het op niveau te krijgen.

Hetzelfde geldt voor wat "serieuzere" hoofdtelefoons. Ik heb een Beyerdynamic DT990 Pro (350 ohm) en een AKG K712. In beide gevallen moet ik het volume op maximum zetten om op een lekker luistervolume te komen. Het geluid vervormt dan niet, maar de tablet gaat gewoon niet harder.
Warmte en geluidsproductie
Zelfs tijdens het draaien van benchmarks, met de oplader aangesloten, wordt de tablet nauwelijks warm.
Gewicht, ergonomie en bouwkwaliteit
Het apparaat is licht, maar voelt desondanks behoorlijk stevig aan. De knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht.
De bouwkwaliteit is verder super; niets voelt goedkoop aan en alles zit strak in elkaar.
Accuduur en opladen
Een app die ik veel gebruik is Mixing Station XM32-pro. Dit is een app waarmee je Midas en Behringer digitale mengtafels kunt besturen. Deze app houdt het scherm continue wakker (al dimt het wel als je even niets doet) en communiceert ook continue via Wi-Fi.

Na meer dan 5 uur continue gebruik zat de accu nog op +/-65%.

Een hele avond film kijken bleek ook geen enkel probleem. Bij normaal gebruik hoef je hem hooguit 1 à 2 keer per week op te laden.
Ik heb de accu nu twee keer opgeladen en het is me, ondanks flink wat testen, nog niet gelukt om de accu onder de 50% te krijgen. Helemaal prima dus!

Software

Android en launcher
De tablet draait Android 9. Op dit moment is er nog geen upgrade naar Android 10 beschikbaar.
Dat valt wat tegen, aangezien zelfs Android 11 al uit is. Maar, voor een tablet van nog geen € 180,- niet echt een verrassing en er lijkt wel een upgrade naar Android 10 aan te komen (volgens de Lenovo supportsite).

Op dit moment (15 november 2020) heeft de tablet Android beveiligingspatches ontvangen 5 augustus 2020.
Kortom, de software loopt een beetje achter, maar is zeker niet slecht gezien de lage prijs van de tablet.
Apps / bloatware
De software op de tablet voelt en oogt als stock Android.
Er is maar weinig bloatware geïnstalleerd:
  • Bing wallpapers (heb je verder geen last van en is verwijderbaar).
  • Dolby atmos (prima equalizer).
  • Lenovo entertainment hub.
Die "Lenovo entertainement hub" is wel een beetje irritant, omdat hij een overlay met een extra menu toevoegt aan je startscherm, die soms in de weg zit.
Deze kun je uitschakelen via Instellingen -> Apps en meldingen -> Alle apps -> Smart launcher -> (onderaan) "Extra instellingen in de app".
Netflix
Netflix werkt prima, maar alleen in SD. Dat ziet er naar mijn mening nog steeds prima uit, maar het is wel jammer dat HD content dus kennelijk niet werkt.
USB-C
De tablet beschikt over een USB-C aansluiting die boven verwachting goed werkt. Ik heb de volgende apparaten aan de USB-C poort geknoopt via een USB-C naar USB3 verloop en een USB3 hub met ingebouwde gigabit netwerkkaart. Al deze apparaten werkten prima.
  • Lenovo Yoga mouse (via USB receiver).
  • ASIX Gigabit netwerkkaart (ingebouwd in USB hub).
  • Diverse USB sticks (getest met Solid Explorer).
  • Cambridge Audio DACMagic Plus (wordt door systeem gezien als "normale" geluidskaart, dus werkt met Spotify, YouTube en andere apps).
  • Rullz Full HD HDMI capturekaart (getest met een gratis app)
Klik hier voor een filmpje dat ik heb opgenomen via de capturekaart. 640x480 bij 30FPS was de hoogste kwaliteit die werkte met het gratis "USB Camera" appje. Bij hogere resoluties / framerates vervormde het beeld.

Performance

Algemeen
De tablet reageert in de meeste gevallen snel en vloeiend. Apps starten snel en browsen gaat prima. In het menu van de launcher zie ik af en toe wel een beetje gestotter.
Benchmarks
Ik heb wat benchmarks gedraaid op de Android apparaten die ik hier voor handen heb. De resultaten laten eigenlijk niets verrassends zien; De Lenovo tablet is +/- twee keer zo snel als een flink oudere tablet, maar wel een flink stuk trager dan een relatief moderne high-end telefoon (die 3x zoveel kost). Voor het geld biedt de tablet prima performance.

BenchmarkLenovo Tab M10 FHDSamsung Galaxy Tab A6 (2016)OnePlus 7T
Geekbench CPU - Single core159122768
Geekbench CPU - Multi core10144512799
Geekbench Computecrashcrash2811
3DMark Slingshot7763228188
Androbench Random read5496 IOPS6581 IOPS15436 IOPS
Androbench Random write2601 IOPS945 IOPS6306 IOPS

Conclusie en todo

Het was erg leuk om deze tablet te testen. De tablet doet het tot nu toe prima. De volledig functionele USB-C poort maakt hem geschikt om allerlei dingen te doen die je niet direct van een tablet zou verwachten.

Wat ik de komende tijd nog wil testen is de kwaliteit van de GPS ontvanger, om te zien of de tablet bruikbaar is voor apps zoals SkyDemon of EasyVFR. Als ik dat gedaan heb zal ik deze review uitbreiden.

Heb jij ook een Lenovo Tab M10 FHD Plus (2nd Gen) (ZA5T0302SE) Grijs?