Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zwart Review

chriscjw 19 juli 2010, laatste update op 19 juli 2010, 610 views

Asus Eee PC 1201N Zwart

Pluspunten

• lekker klein
  • HDMI
  • mooi licht!
  • sjieke uitstraling (beetje te glossy soms)
  • ingebouwde mogelijkheden

Minpunten

• traag en stroperig werken onder windows 7
  • geluidskaart, kwaliteit onder de maat
  • ingebouwde netwerkkaart onder de maat, zit niet te ver van je router af

Na het lezen van deze, veelal positieve, reviews besloten om ook een Eee PC aan te schaffen. Het moederbord van mijn voormalige PC had het begeven. Gamen doe ik toch al niet zoveel dus de keus voor een Eee met HDMI was prima. Mijn keuze voor deze laptop is gebaseerd geweest op de informatie welke hier op Tweakers te vinden is. Verder gegoogled heb ik niet. Nu, jullie gaan mij waarschijnlijk niet positief vinden maar helaas wil ik toch even mijn menig delen met de rast van jullie. Ook omdat de reviews zo positief zijn eigenlijk en ik de laptop tegen vind vallen (helaas).

- Het grootste struikelpunt waar ik tegenaan ben gelopen is de geludskaart. Ik mag graag hobbyen met Fruity Loops en diverse synths. Ik kan me herinneren dat ik dat zon 8 jaar geleden ook al deed op een pc waarbij het vrijwel onmogelijk was meerdere synths tegerlijkertijd te gebruiken. Tot mijn verbazing, en teleurstelling, is deze laptop eigenlijk net zo sloom en stroperig als die pc van 8 jaar geleden... Het geluid kraakt aan alle kanten. Als jullie tips hebben, graag! Naar mijn weten heb ik alles gedaan om het geluid te verbeteren.

- De laptop reageerde onder Windows 7 traag en stroperig. Een internetverbinding kreeg ik niet goed werkende en na 3 weken van alles geprobeerd te hebben heb ik Windows XP erop gegooid. Het verbaasd me dat de draadloze netwerkverbinding onder XP beter werkt dan onder Windows 7.

Mijn advies is: Draai je muziek vanaf je laptop, kijk je af en toe een filmpje dan is dit een goede pc voor je. Mij is die eigenlijk tegengevallen. Eerlijk gezegd zou ik hem terug willen brengen en van die 400 euro een nieuwe upgrade doen van mn desktop (onderdelen binnenkort te koop)

Ik begrijp ook niet dat de reviews veelal zo positief zijn omdat mij deze PC echt tegene is gevallen. Vooral de stroperigheid waarmee het systeem werkt onder Windows 7 was echt te erg..

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zwart?

Het ligt misschien ook aan je verwachtingen. Een netbook is in verhouding redelijk duur en an sich best traag. Het is volgens mij dan ook nooit een vervanging van een desktop computer.
Ach, duur... mijn Eee PC'tje was 180 euro, en in de reactie hierboven zie je wat ik er zoal mee doe;

Het is niet een kwestie van je verwachtingen bijstellen, maar weten welke software je wel-en-niet kan draaien;

Kies dus niet voor de allernieuwste software-versies, maar gebruik die van bv. 5 jaar geleden; de licentie heb je vaak nog op de plank liggen en de systeem-eisen van 5 jaar terug zijn gelijk aan die van een Eee PC van vandaag de dag...
Het enige voordeel van een Intel Atom is de zuinigheid.
8 jaar geleden had je een pentium 4 op 2 GHz in een laptop die verstookten veel warmte maar qua snelheid zitten ze nog steeds in de zelfde range als de Atom
De Atom 330 zou volgens de benchmarks echter wel vlotter moeten zijn.
Het zou ook nog aan de geluidskaart driver kunnen liggen.
Alhoewel ik bijna dezelfde systeem-eigenschappen heb als jij hierboven beschrijft, deel ik je mening niet dat Windows 7 langzaam werkt.

Ik kan gewoon HD-movies kijken, terwijl ik in Photoshop 7 een bestand bewerk en in 3DSmax 9 een animatie render, en op de achtergrond via tethered shooting in Lightroom realtime beelden van mijn SLR binnenhaal...

Wel heb ik Windows 7 Starter vervangen door Windows 7 Premium, en een zooi services en fonts er uit gegooid; dat scheelde enorm qua snelheid.

...en natuurlijk die Aero-Interface uitgezet en alles geoptimaliseerd voor snelheid, door niet de bloated start-up van Asus zelf te gebruiken...

Echt traag is de processor sowieso niet, als je hem vergelijkt met bv. die van de iPad...

Tenslotte gebruik ik de Netbook om via DVB televisie te kijken en ik neem er via de SLR ook movies mee op die ik weer live beam op de muur; het geluid hierbij is zr goed- zeker als je er wat losse USB-speakers aan hangt...

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 19 juli 2010 16:37]

PhotoShoppen terwijl je een HD film bekijkt! Heel knap als een computer dat kan, maar nog knapper als een mens dat kan!

Een film kijken, een plaatje editen, een animatie renderen en foto's binnenhalen, en dat allemaal tegelijk, waarbij de HD film niet mag haperen, en je andere voorgrondactie, het PhotoShoppen, ook soepel moet verlopen, niet op een quad of dual core Intel Core i7, i5 of 2, neen, een Atom!

Geloof je dat echt zelf? Wie probeer je hier voor de gek te houden?
...hier nog een screenshot van hoe ik die Eee PC inzet om live opnames te maken en te beamen...

Met die boxjes op de foto heb je echt supergeluid, en ze hebben geen externe power nodig...

Het binnenkomende geluid wordt overigens live afgemixed in Sony Soundfore 7 en bewerkt met Sony Vegas 6...

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 19 juli 2010 16:42]

In mijn opinie werkt Windows 7 wel degelijk traag op deze laptop. Zelf met al nhet moois uit. Het is echt te stroperig. Ik klik iets aan en het duurt gewoon een dikke seconde voordat ik een reactie krijg. Daarbij heb ik Windows 7 opnieuw geinstalleerd zoals in een andere review werd aanbevolen. Maar het gaat niet over Windows 7, maar de eigenschappen van deze laptop en hoe ik ervaar hoe Windows 7 functioneerd. Ik zou wel eens een filmpje willen zien waarin je al deze bewerkingen doet op jouw Eee pc van 180 euro.

Ik wil met deze review enkel te kennen geven dat de overige review eigenlijk te positief zijn over deze eee-pc. Bestel hem niet zo lukraak online maar test hem eerst in de winkels bijvoorbeeld.

Uiteraard moet je je verwachtingen bijstellen wat software betreft. Om die reden heb ik er ook Windows XP op geinstalleerd. Maar kom; een beetje muziek maken moet toch kunnen op een laptop met deze specificaties anno 2010. De geluidschip is, voor de huidige maatstaven, onder de maat.