Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Compaq CQ61-445ED (VY534EA) Review

RagingR2 15 juli 2010, laatste update op 15 juli 2010, 8.429 views

HP Compaq CQ61-445ED (VY534EA)

Pluspunten

• Goede specs, compleet uitgerust
  • Robuust en stevig
  • Snel en betrouwbaar
  • Gebruiksvriendelijk en niet te zwaar

Minpunten

• Nog geen.
  • Hoe de accuduur is, zeker hoe dit na verloop van tijd is moet het gebruik natuurlijk nog gaan uitwijzen!

Sinds dit weekend een nieuwe laptop voor Jeanny. De oude was wel aan vervanging toe. Zie deze blog-berichten over de voorgeschiedenis tot nu toe:

Alhoewel we hem pas net hebben weet ik denk ik wel genoeg om een nuttige review te kunnen brouwen. En nu is het model nog actueel, dus nu kunnen mensen nog hun voordeel ermee doen. ;) Veel leesplezier, hopelijk heb je er wat aan. Als je wat mist dan reageer maar, dan zal ik kijken of ik met niet al te veel moeite nog wat kan bijschaven.
EDIT: Ik heb nog toegevoegd:
- het kopje "Wat zit er in de doos?"
- het kopje "installatie en gebruiksvriendelijkheid" gezet.

En ik ga op korte termijn nog even proberen toe te toevoegen:
- een proefondervindelijke test hoe lang de accu mee gaat; ook wel interessant voor mezelf want dat kan ik dan over pakweg een half jaar nog eens een keer testen. En dat ook weer toevoegen aan de review, voor het geval iemand dat tegen die tijd nog leest. ;)
- een testje van een paar games om het kopje "prestaties" wat tastbaarder te maken.
Wat zit er in de doos?
  • Laptop
  • De accu
  • Stroom-adapter
  • Folders "Begin hier" en "Begin here" waar in 5 simpele stappen wordt uitgelegd hoe je met de laptop aan de gang gaat.
  • Een rood kartonnen mapje met de handleiding (ook NL/EN), garantie (wederom NL/EN), EULA disclaimer, Windows Live disclaimer, en een lijst met worldwide telefoonnumers
  • Een dun vilten vel voor tussen de laptop als je hem dichtklapt
  • Een stoffen reinigingsdoekje
Featureset
De features zijn uitstekend; behoorlijk goede config voor een notebook. Deze review gaat over de 445ed, dat is het meest geavanceerde model van Compaq's CQ61-serie, met onder andere een snelle AMD Athlon II dual core processor erin, en 4GB RAM. Kleine sidenote: aangezien onze vorige laptop Vista draaide (...) op 1GB RAM (nou ja het liep dan ook niet echt denderend), en je over het algemeen hoort dat Windows7 ongeveer dezelfde specs nodig heeft als Vista en dan ongeveer hetzelfde of zelfs iets beter draait, is die 4GB RAM in deze laptop wat mij betreft al bij voorbaat zeer hoopgevend.
Zie onderstaande foto + linkje naar HP voor de volledige lijst specs.

Site van Compaq: Compaq Presario CQ61-400 notebook pc serie
(pagina met specs van de 445ed en vergelijking met zuster-modellen uit de CQ61-serie)

http://tweakers.net/ext/f/TDv0h3TX0hQHu1Y6mKdbsEb2/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/2MSfVha7dSWuseqhUFXg9A24/thumb.jpg

Er zitten dus zo'n beetje alle handige standaard features in die de meeste mensen nodig gaan hebben.
Een 500GB HDD; lijkt me meer dan genoeg voor de meeste notebook-gebruikers. Totaal 3 USB poorten, 2 aan de rechterkant bij de stroomaansluiting en 1 aan de linkerkant. Daar zit ook een 5-in-1 kaartlezer aan de linker zijkant, deze herkent SD, Memorystick en MS Pro, MMC en XD. Aan de linkerkant ook nog een HDMI-aansluiting, VGA-aansluiting en UTP-aansluiting. Aan linker voorkant, naast de systeemlampjes, zitten de aansluitingen voor koptelefoon/speakers en microfoon. In de laptop zit verder een DVD-brander met Lightscribe functie.

http://tweakers.net/ext/f/HZI57Ali1QQitM3mzstnecBa/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/hDm0HhEMA5r3LZwmSmk8zOuc/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/EpOsnFZyzoH3GHBu04Du0Fq0/thumb.jpg

De laptop is tenslotte voorzien van ingebouwd draadloos netwerk, een ingebouwde microfoon links naast het toetsenbord en een ingebouwde webcam midden boven het beeldscherm. Deze werken alle 3 meteen na install dus je bent in 1x klaar om te Skypen. Volledige specs dus; alles wat je nodig hebt om volledig en vlot te kunnen werken.

http://tweakers.net/ext/f/55d4cOXz54vQzSkOMBKLyQy0/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/QtzPc6IU4vivewv8teWSnCUn/thumb.jpg

Prestaties
De laptop is lekker snel en vloeiend. Wat ik hierboven al even aangaf wordt inderdaad bevestigd: met 4GB RAM en een moderne processor loopt Windows7 64bit er prima op en multitasken enzo is allemaal geen probleem. Ook opstarten gaat vlot. Even een testje gedaan:
  • Tot aan het Windows login-scherm: 50 sec.
  • Tot het opstartgeluidje klinkt en de desktop verschijnt met bekende cirkelvormige zandlopertje: nog eens 25 sec (maar dat iis inclusief het invullen van het wachtwoord), subtotaal 1:15 min.
  • Tot de zandloper weer gewoon een muisaanwijzer wordt: nog eens 25 sec, subtotaal 1:40 min
  • Tot de harde schijf volledig uitgereuteld is en alle apps/drivers geladen zijn: nog eens 20 sec, totaal 2:00 min

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit is prima, lekker scherp en mooie heldere kleuren. Zoals gebruikelijk op notebooks tegenwoordig kun je op het toetsenbord de helderheid hoger en lager zetten. En tja, de glossy notebookschermen van tegenwoordig moet je van houden maar goed je hebt weinig keus meer. Standaard wordt er een stoffen doekje bij de laptop geleverd waar je het scherm mee kunt schoonmaken.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Alles voelt lekker stevig en degelijk aan, de bouwkwaliteit is voor een laptop zeer goed te noemen. Ook het scharnierwerk tussen notebook en scherm ziet en voelt heel erg degelijk. Op de hoeken van het scherm zitten rubberen strips die bij dichtklappen zeker 1 2 mm ruimte tussen scherm en toetsenbord open laten. Meegeleverde stuk vilt is wel erg dun; mocht je ondanks de rubberen afstandhoudertjes er toch iets extra's tussen willen doen bijv. als je hem meeneemt in een rugzak met veel boeken, dan zou ik iets profesionelers kopen of zelf een stuk vilt afknippen.

http://tweakers.net/ext/f/nmgzchxrGdb305mwFVoHMUi7/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/wmEjkt5lw82TYbaoCXcTgwB4/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/tyAwWyDuBvpUV6ah4KAKoKLl/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/tQFqwsICQdIlt9i07CnmURlj/thumb.jpg

Ergonomie
De ergonomie is heel goed. Toetsenbord typt fijn, de toetsen voelen licht aan maar niet 'wiebelig' of tuntelig. Door het breedbeeldformaat is er zowaar ruimte voor een echte numpad aan de rechterkant van het toetsenbord; geen geklooi meer als je veel met cijfers werkt. De voorkant laptop is opengeklapt 2,2cm hoog, als je je handen erop leggen voelt dit vrij natuurlijk aan waardoor het lekker werkt. Er zit een knopje direct boven de touchpad om hem uit te zetten; erg handig om te voorkomen dat de cursor verspringt als je aan het typen bent. Of gewoon altijd uit laten staan als je er toch een losse muis aanhangt.

Ik voeg hier even een het volgende kopje aan toe wat standaard niet door Tweakers wordt aangemaakt bij een Notebook, maar wat toch wel belangrijk is bij zo'n apparaat.

Installatie en gebruiksvriendelijkheid
De installatie gaat erg gemakkelijk en het apparaat is binnen no-time gebruiksklaar. Wel handig om te weten aangezien de meeste mensen een laptop toch kopen als "gemaksvoorwerp" voor jezelf of voor een partner die minder van computers af weet; je moet het ding aan kunnen zetten en dan moet het gewoon werken zonder dat je er veel omkijken naar hebt.

Als je hem voor de eerste keer aanzet gaat het meegeleverde Windows7 (64bit) automatisch installeren. Al met al was ik in minder dan 2 uur klaar inclusief de belangrijkste software erop zetten en internet + e-mail instellen. Dat laatste was eigenlijk zo gebeurd; de wifi-kaart werkt net als alle andere componenten meteen al, ik hoefde alleen maar even via de systray het juiste wifi-netwerk te kiezen (en ja dat is die van mijzelf :P). Ik moest wel nog even het MAC-adress van de wifi-kaart van de notebook in de config van mijn router invullen, want ik heb op het moment alleen MAC-adres beveiliging aanstaan. Ook is het handig om via het control panel even bij de properties van je wifi-verbinding aan te geven dat hij standaard met dit netwerk moet connecten indien available. Dat doet hij namelijk niet automatisch; dan moet je hem elke keer aanklikken via het panel in de systray waar je de connectie kan kiezen voordat je kunt internetten. Via dat paneltje kun je helaas ook niet instellen dat ie dat automatisch moet doen, dat kan dus alleen via het control panel.

Voor de gevorderde gebruiker: de accu aan de onderkant is makkelijk met een schuifknopje los te klikken waarna je hem er uit kunt halen. Er zitten daarnaast 2 panelen aan de onderkant die je los kunt schroeven waar lekker makkelijk bij staat wat er achter zit; een klein paneeltje waarachter schijnbaar de Wifi-kaar zit, en een groter paneel waarvan de icoontjes aangeven dat je hiermee bij het geheugen en de HDD komt. Ook zit er nog ergens een schroefgat waar een toetsenbord-icoontje bij staat. Kleine details voor de gebruikersvriendelijkheid dus.

http://tweakers.net/ext/f/V4ijoKtOLRA8IRrffrmGTYoL/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/q5KdUQHx21YRCcBRgc8QWPbw/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/DJ2vZptnUtz7dZszZSg9kVzf/thumb.jpg

Warmte en geluidsproductie
De laptop is lekker stil; veel stiller dan de laptop die we eerst hadden. Produceert ook niet opvallend veel warmte, zelfs nu met het warme weer niet. En het belangrijkste, de bovenkant waar je je handen op legt voelt in elk geval altijd koel aan.

Mobiliteit en accuduur
Om te beginnen is de laptop niet al te zwaar.
  • Laptop zonder accu: 2412 gram
  • Accu: 296g, subtotaal 2708 gram
  • Oplader/snoer: 424 gram, totaal 3132 gram
  • Afmetingen dichtgeklapt: BxDxH = 37,8 x 25,2 x 4,5 cm
Het snoer is lekker lang waardoor je ook binnenshuis lekker "mobiel" bent. Lengte snoer: van laptop tot blok: 1,70m. Blok inclusief rest van het snoer: 1,90m, totaal 3,60m, dus voldoende om zittend midden in de gemiddelde woonkamer tot aan de muur te komen.

Accuduur: nog niet bekend. Ook niet hoe dit op de langere termijn is. Het is een lithium-ion batterij dus hij zou op zich gewoon lang mee moeten gaan; ook bij veel opladen. Maar ik kan er dus nog niks definitiefs over zeggen.

Afhankelijk van de winkel betaal je ergens tussen de 450 en 500. Als je ziet wat je daarvoor krijgt; een laptop die eigenlijk op alle bovenstaande punten goed tot zeer goed scoort, een meer dan redelijke prijs denk ik. Voor jezelf of als tweede computer bijv. voor een partner een zeer goede aankoop: het is een makkelijk te installeren en gebruiksvriendelijk apparaat waar je als Tweaker redelijk weinig omkijken naar zult hebben. Das mooi, want dan kun je je aandacht op je andere/eigen desktopsysteem richten. ;)

Heb jij ook een HP Compaq CQ61-445ED (VY534EA)?

Met de accu kan ik alleen maar aanraden, zet hem niet op de lader als het niet nodig is. Ik laat hem altijd helemaal leeg lopen en zet hem pas rond de 5% op de lader, als Windows kritieke meldingen gaat geven. Anders wordt je accu lui :O

Dat is een betere bescherming voor je accu. De accu er uit halen met de lader er in is alleen spelen met data verlies, als iemand per ongeluk tegen de kabel stoot is t gelijk over :+

Tja je hebt op zich een punt...
Maar je weet zelf wel hoe irritant het in de praktijk is om continue die kabel erin en dan weer eruit te halen. Grote kans dat je dat op een gegeven moment niet meer doet, met als gevolg dat hij je accu alsnog staat te overloaden. De accu er uit laten zolang je hem alleen maar thuis gebruikt (en dat is bij ons 80% of meer van de tijd) is een stuk makkelijker te onthouden. En het risico dat iemand de kabel eruit loopt is nou ook weer niet zo groot... sowieso zoals hij nu ligt moet je wel een hele flinke ruk aan die kabel geven wil de stekker eruit schieten.
Ik heb het wel bij oudere laptops gehad waarbij die stekker en de stroomaansluiting zo tuntelig ontworpen waren dat die stroomaansluiting op een gegeven moment zo gaar was dat je de stekker maar aan hoefde te raken of hij sprong uit (de accu was namelijk al compleet dood...).

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 14 juli 2010 21:00]

Goede review! Wat je meldt over de accu onder het kopje negatieve eigenschappen.
Na een tijd kan je ook nog de HP Battery Check uitvoeren, deze is te downloaden op de HP site. Als je iets anders draait als XP moet je die wel met de compabiliteitscheck installeren en dan controleert hij zo je accu en zijn status.

Is het opstarten overigens met een clean install of nog de installatie die je mee krijgt van HP/Compaq ? (Met alle trials, overige programma's etc).
@ro3lie, thanks.

Bedankt voor de tip, ik zal die tool eens opzoeken. Ik wil sowieso nog even proefondervindelijk gaan vaststellen hoe lang de accu nu meegaat als hij helemaal vol is. En dat kan ik dan over een jaar weer doen natuurlijk.
Ik heb wel als tip van anderen gehoord als je hem toch vooral thuis op de eettafel gebruikt met het snoer erin om dan de accu er ter bescherming uit te halen. Werkt waarschijnlijk prima, maar wel een beetje primitief als dat nodig zou zijn natuurlijk. ;)

En die opstarttijden zijn met de meegeleverde installatie. Ik heb geen clean install gedaan omdat ik zelf geen Windows 7 DVD meer heb liggen. De enige die ik heb is al in gebruik op mijn eigen PC. En ik ga niet weer € 90 uitgeven terwijl er al Windows bij die notebook geleverd zit. Ook al ben ik niet bepaald een fan van meegeleverde software van fabrikanten :X maar goed hij loopt nu vloeiend en start snel op, dus die € 90 houd ik nog wel ff in de pocket.

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 14 juli 2010 08:49]

@Dirkxke bedankt voor de tip.
Het werkt vooralsnog allemaal vloeiend en probleemloos, dus ik denk dat ik daar even mee wacht totdat het nodig is, maar het is zeker een goeie tip!
Leuke review!
Ons dilemma: We willen een laptop mee op vakantie (= 2 weken) en daarbuiten ook gewoon thuis gebruiken (= dus 50 weken ... duh!) Wilden eigenlijk een 12" scherm maar ja, dat is dan voornamelijk handig op vakantie en de andeer 50 weken blijf je scrollen.
Comments, anyone?

Tja, en en dan ga je toch denken aan een iets grotere zoals deze. Zal wel niet meer in een hotelkluisje passen...
Ik ben wel benieuwd naar de acuuduur. kan je (of een ander) daar al iets over roepen?
Hoe zit het met de wifi ontvangst? Dus de signaalsterkte?
En verder lijkt ruim 2 minuten opstarttijd wel wat veel...?
Ik vraag me af hoe Counterstrike Source (HL2 Engine) hierop presteert.
Ben namelijk beetje opzoek naar laptopje voor op school etc, en heel soms ff spelletje.
Zou je deze aanraden?
Ik zou een 7 oem dvd downloaden en de key gebruiken die op de laptop staat.

perfect legaal!
Nette, to the point review. :)

Effekes offtopic.Mag vast wel van je RagingR2 ;)

Je schreef: "Veel leesplezier, hopelijk heb je er wat aan. Als je wat mist dan reageer maar, dan zal ik kijken of ik met niet al te veel moeite nog wat kan bijschaven."

Gozer,makker,maatje,vriend,dude......wat missen we in deze review? Juist...een foto van Jeanny, en dan het liefst met de laptop op haar lap.
Veel geluk. Coolio.
Hehe hoezo offtopic. :P
Ik geloof niet dat ik haar zo ver krijg om voor een product review op Tweakers.net te poseren. ;)
Nice review RagingR2, dank daarvoor!

Ben al een tijdje op zoek naar een notebook voor een beperkt budget die toch redelijk tot goede specs heeft. Voor mijn gevoel en na het lezen van je review denk ik dat deze notebook aan mijn eisen voldoet.

Kun je misschien wat meer vertellen over de prestaties van de notebook? Ik lees dat multiasken geen probleem is maar hoe lang duurt bv. het opstarten van de webrowser en word etc. En heb je al geprobeerd om een HD film af te spelen.. lukt dit zonder problemen? Tot slot: Hoe is het geluid?
Graag zou ik weten of ik hier WoW op kan spelen, weet iemand dat?