Asus RT-AX88U

Specificaties WiFi-ax • 4G • 8-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Asus RT-AX88U Review

DaDocNewbie 15 september 2020, 95 views Product gekocht

Asus RT-AX88U

Ik vind dit een goed product. Er zijn veel router instellingen, mogelijkheden en aansluitingen. Het bereik op 5GHz is goed. Ik heb overal in huis en tuin snel WiFi.

Pluspunten

• WiFi 5Ghz bereik
  • 8 LAN poorten
  • WiFi 6
  • Mooie webinterface en app
  • Gratis beveiligingssoftware (eeuwig)
  • Ai- Mesh mogelijkheid
  • Mooi design

Minpunten

• WiFi 2.4GHz bereik had beter gekund

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Hallo geïnteresseerde lezer,

Begin september ’20 heb ik de Asus RT-AX88U router gekocht ter vervanging van mijn ca. 10 jaar oude Linksys E3000. En kort gezegd bevalt hij tot nu toe goed.
Netjes en snel geleverd door MediaMarkt. De verpakking ziet er goed uit. Even de vier antennes aan de router bevestigen en de beknopte handleiding lezen en de stappen uitvoeren. Het vervangen van de oude router ging makkelijk. Voordat ik de oude router loskoppelde heb ik met m’n telefoon, gebruikmakend van de Ookla internet speedtest app, op diverse plekken de wifi snelheid in huis gemeten. De zolder, een kantoor/slaapkamer, master bedroom, hal, keukentafel en woonkamer. De router staat overigens in de woonkamer (niet in de meterkast! 😉).
Na het uitvoeren van de stappen van de nieuwe router had ik direct internet. Uiteraard ben ik op dezelfde plekken het wifi signaal gaan meten (wederom met de Ookla app). Het is een hele vooruitgang, zie bijgevoegde afbeelding met informatie (de snelheden zijn in Mbps).

Zoals jij je kunt voorstellen zijn de resultaten, voor mij althans, fantastisch. Ik was een beetje bang dat ik wellicht een tweede router voor zolder nodig zou hebben, maar dat is gelukkig niet zo. Ik woon in een 3-laags gezinswoning met bouwjaar 1979, geen moderne ‘bunker’ dus waarbij je wellicht wel meerdere routers nodig zult hebben als je overal een goed wifi signaal wilt.
Ik heb bij de getoonde metingen de 2.4GHz en 5GHz samen ‘gevoegd’ (smart connect). Later heb ik deze gescheiden getest en waren de snelheden op zolder en kantoor beter. Waar dit aan ligt weet ik niet, maar ik zit nu dus standaard alleen op het 5GHz kanaal. Ik heb over in huis en achter in de tuin goed 5GHz bereik.
Ik heb wel de indruk dat het bereik op alleen 2.4GHz beter had gekund. Het lijkt er zelfs op dat in mijn situatie het 5GHz bereik iets beter is dan de 2.4GHz. Aan de voorkant van het huis verdwijnt het bereik bij beide kanalen wel snel. Bij thuiskomst valt het me ook op dat het soms iets langer duurt (halve minuut misschien) voordat ik op het wifi netwerk zit. Bij m’n oude router viel me dit niet op, maar heb ik er misschien ook niet op gelet.
Verder heb ik een aantal port forwarding regels ingesteld, ik heb er namelijk een NAS op aangesloten. Dit ging ook makkelijk. Ik heb alle instellingen via de webbrowser gemaakt, de app heb ik later geïnstalleerd. Als eerste indruk ziet de app er goed uit, maar ik heb het nog niet uitgebreid doorgenomen.
Zoals gezegd ben ik tot nu toe dik tevreden met de router. Ik zal hem dan ook aanraden om hem te kopen als je opzoek bent naar een nieuwe router.

Met vriendelijke groeten,

Een blije consument 😊

Heb jij ook een Asus RT-AX88U?