Tweakers zegt: 9,5

Red Dead Redemption 2, PS4

Specificaties PS4 • Actie, Avontuur, Free Roaming • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Red Dead Redemption 2, PS4 Review

jdh009 5 september 2020, laatste update op 5 september 2020, 376 views Product gekocht

Red Dead Redemption 2, PS4

Pluspunten

• Mooie graphics
  • Soundtrack en geluidseffecten
  • Diversiteit in flora en fauna
  • Leuke gimmicks
  • Goed uitgewerkte setting

Minpunten

• Kaart
  • Veel herhaling
  • Te veel (kleine) biomen
  • Geen enkele invloed op het verhaal
  • Te drukke wereld (dieren en mensen)

Gameplay Score: 3
Beeld Score: 4
Geluid Score: 4
Besturing Score: 2
Replaywaarde Score: 1
Stabiliteit Score: 3
Ik zal beginnen met te zeggen dat het onmogelijk is om spelrecensenten serieus te nemen in deze dagen. Wie zijn deze mensen? Een game met een score van 9,5 zou zo baanbrekend en verbazingwekkend moeten zijn - zo onberispelijk en gepolijst - wie het ook gemaakt heeft, het verdient het om vergoddelijkt te worden. Bij die waardering hebben we het over wereldwonderen - iets wat alleen de goden beter zouden kunnen - een gebeurtenis van historische proporties.

En laten we eerlijk zijn - Red Dead Redemption 2 levert die kwaliteit niet. Het is niet ground breaking, foutloos of gepolijst - en hoewel bepaalde aspecten ervan de grens overstijgen tot wat als fantastisch moet worden beschouwd, komen andere aspecten weer jammerlijk tekort om die grens zelfs maar te bereiken.

De graphics zijn verbluffend, de wereld is rijk aan inhoud en de algemene sfeer heeft me echt opgezogen. Aandacht voor details is bijna ongeëvenaard al ben ik menig zwevend voorwerp tegengekomen, gras dat door een slaapmat en nog meer andere foutjes. Het verhaal is voorspelbaar en voelt een beetje geforceerd aan - sommige gebeurtenissen hebben gewoonweg geen zin en de personages worden ofwel dom ofwel geniaal, afhankelijk van wat handig is in het bevorderen van de verhaallijn - en het is ook vrij statisch.

Al met al is het niet erg "organisch" en laat het de speler niet toe om er op een diepgaande manier mee om te gaan. Met momenten word je meegetrokken maar helaas blijft komt het verhaal te kort om echt meegezogen te worden.

Maar ondanks het feit dat het niet het toppunt van schrijfkunst is en ook niet diepgaand beïnvloed is door de beslissingen van de speler - het heeft me wel vermaakt en zelfs verdrietig om sommige personages te zien gaan.

Rockstar is - zoals altijd - briljant in het creëren van het kader van een echt geïnspireerd spel. Rockstar is echter ook - zoals altijd en helaas - in het beste geval middelmatig als het om al het andere gaat.

De gameplay lijdt er diep onder in dit spel. De besturing is onhandig en slecht - onnodig moeilijk te navigeren, vaak niet reagerend - en zowel de bewegingen als de gevechten zijn op z'n zachtst gezegd onhandig en fantasieloos. Iets wat je zou verwachten van een spel dat tien jaar geleden is gemaakt - niet een meer recente AAA-Productie.

Het mist zelfs iets wat lijkt op flow en schiet ook tekort op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Gunplay is vrij veel autoaim en instant headshot - melee is eenvoudigweg het stampen van twee knoppen in overeenstemming met de animatie en de mechanica voor het vissen maakte mijn handen gevoelloos.

En ook al is het verhaal goed genoeg (hoewel niet zo briljant als velen zouden beweren) - de missies zijn onbetaalde tours. In feite - de manier waarop ze worden gespeeld - kun je ze nauwelijks beïnvloeden, omdat het spel zelf je op bepaalde paden duwt en de meeste beslissingen voor je neemt.

Je acties en opties zijn zo overdreven beschreven, dat je steeds beperkt wordt tot een punt waarop je net zo goed de controller op tafel kunt leggen en gewoon een filmpje kunt kijken. Meestal volg je gewoon personage X door de punten A-Z en klik je vervolgens op de objecten die hij je vertelt te klikken of doodt je wie hij wil dat je doodt voordat je wordt beloond met een cutscène. Het voelt meer als een tutorial die nooit eindigt dan een echt spel - en vaak dicteert het zelfs waar je mag bewegen en in welk tempo of dat je je wapens al dan niet klaar mag hebben.

Zelfs de opstelling van je wapen wordt beïnvloed. Heb je veel moeite gehad met het kiezen en voorbereiden van de gewenste wapenvoorbereiding? Pech omdat dit spel je keuzes terugbrengt naar wat het wil dat je gebruikt tijdens de eerste cutscene (ook al zijn de wapens die het je opdringt van hetzelfde type als de wapens die je liever zou willen). Door dit systeem ben ik ook geregeld wapenloos aan een missie begonnen omdat het systeem de door mijn eerder gekozen rifle en shotgun op het paard had achtergelaten

Dit was voor mij misschien wel mijn grootste overlast - omdat ik het gevoel had dat dit spel me als een idioot behandelde. Een of andere ongewenste parasiet die behoefte heeft aan boeien. "Hou je mond en laat me verder gaan met mijn geweldige verhaal, wil je? Nee, ik laat je het niet beïnvloeden. Ik vertel het best zoals het is. Ik heb de leiding over deze ervaring, niet jij!"

Wat betreft het vissen en jagen en het doen van bounties plus het ervaren van willekeurige wereldgebeurtenissen - Maar zoals het altijd is met deze dingen worden ze na een tijdje wel repetitief, sneu en lachwekkend (Zeker wel 30x een bak met water over iemand zien gegooid worden vanaf een balkon.) te voelen. Het helpt ook niet dat de wereld zo bezaaid is met dieren dat je het geweer bijna willekeurig kunt richten en toch iets raakt, noch dat je zo'n beetje elke keer dat je je lijn erin gooit een vis vangt. Het zou beter zijn geweest als de wildernis hogere beloningen had geoogst, maar ik heb het gevoel dat het minder vaak voorkomt - maar het is niets bijzonders.

Al met al heeft Red Dead Redemption 2 alle ingrediënten om de epische ervaring te zijn die de meeste recensenten maken - maar het komt niet echt in de buurt als het gaat om de uitvoering. De gameplay is ouderwets en gebruiksvriendelijk - het ontbreekt zowel aan glans als aan innovatie - het evenwicht is hier en daar een beetje zoek en het spel mislukt jammerlijk over de hele linie als het gaat om de interactie met de speler. Het verhaal en de missies zijn zo'n beetje in steen gebeiteld - en het weigert je om de beitel uit te rusten.

Meestal speel je niet echt een spel - je kijkt alleen maar naar de gebeurtenissen die zich ontvouwen zoals de ontwikkelaars ze bedoeld hebben - praktisch buitenspel gezet en bent niet in staat om ook maar iets te beïnvloeden.

Dit spel behandelt je meer als een toeschouwer dan als een deelnemer. Hierdoor zou ik het spel een 7 willen geven maar door het systeem van tweakers rond ik dit af naar 3 sterren.

Heb jij ook een Red Dead Redemption 2, PS4?