Zalman VF900-Cu Review

EJ-R 17 april 2006, 1.537 views

Zalman VF900-Cu

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Prima koeleigenschappen
  • Compleet pakket voor je videokaart

Minpunten

• Wellicht de prijs (was voor mij geen probleem).

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Ik heb de Zalman VF900-CU gekocht ter vervanging van de standaard cooler die word meegeleverd op de Asus 7800GTX TOP (een Artic cooler als ik me niet vergis). Reden hiervoor was dat de Artic cooler herrie begon te maken. (lagers versleten waarschijnlijk). Om nou de kaart nou op te sturen, en aan te bieden als RMA, nee dank je. Dit zou ik alleen doen als je veel tijd over hebt (maar dat terzijde).

Vrijwel altijd heb ik al Zalman coolers in mijn systemen gehad. Makkelijk aan te sluiten, stil, kortom: ideaal voor een stil & zorgeloos systeem.
Ook dit keer viel de keuze voor een Cooler van Zalman. Na toch een redelijk gok te nemen besloten de stock cooler van de 7800gtx te vervangen.

Installatie:
De installatie van de cooler ging er goed. Door de videokaart eerst even een uurtje gebruikt te hebben, kwam de artic cooler gemakkelijk los. (door de warmte). Na het loshalen, met een klein druppeltje alcohol de overige pasta van de geheugen modules afgehaald. Dit om te zorgen dat de zalman memory heatsinkjes goed blijven plakken.
Verder na het afronden van de installatie, kaart weer terug in het systeem, en werkte weer als een trein.

Prestaties:
Wat mij enorm opviel (ook na een uur gamen) dat de temperatuur van videokaart een stuk lager ligt dan de stock cooler (10 graden lager!). Dit is enkel door de temp sensor van nvidia zelf. Dus wellicht klopt deze ook niet 100%. Maar toch, de temperatuur was daadwerkelijk lager.
Voorheen was de temperatuur 55graden. Op dit moment, met de nieuwe cooler 45 graden (en het systeem staat nu 3 dagen aan...)

Prima cooler. En zou deze ook iedereen die twijfelt willen overhalen. Weer een mooi zalman product!

Heb jij ook een Zalman VF900-Cu?

hehe! eindelijk een survey waar ik op gewacht heb.
Thanx mate. Mare, had jij hem op 7v?
Ik zit er alleen mee hoe ik die blokjes erop krijg,
waarmee kan ik het schoonmaken als ik geen alcohol heb?
En hoe zit het met het geluidsniveau?
je hebt een mailtje met uitleg :)
Zou wel leuk zijn als we wisten WELKE temperaturen t waren;)
Was die daling van 10 graden met de VF900 op 12V of op 7V? Mijn VF700 deed op 5V mijn temp ook 10 graden dalen vergeleken met me stock koeler.
(Maar dat was een 6600GT met 40mm flut :+ )

Enige nadeel van de zalmans vind ik dat de warme lucht niet meteen la arctic de kast uitgegooid wordt.
Is aangepast! :)

Temp is @ 7V (middels de fan controller van zalman). :+
Yep erg goed ding. ZEER tevreden over. Heb met Arctic silver Thermal Adhesive gelapte koperen heatsinkjes op het geheugen van mijn X850XT gelijmd, en vervolgens de VF900 CU met gewone artctic silver en een druppeltje adhesive op mijn core geplaatst. Installatie was een fluitje van een cent.

Stock werd de core overclocked wel 70 graden ofzo, met waterkoeling een graad of 40.

Met de Zalman blijven de temps overclocked onder load onder de 48 graden en kan ik net zo hard overclocken als met waterkoeling. Ik moet wel zeggen dat er in mijn huidige case ook een 80mm fan gemonteerd zit, die rechtstreeks lucht van buiten op de videokaart blaast.

Stock draait de core op 520 en het RAM op 1080

Op dit moment draait de core continue op 580 en het RAM op 1220

De reden dat ik de waterkoeling heb vervangen door de Zalman, is dat ik nu ook mijn 2e PCI Express X16 slot kan gebruiken.