F1 2020 - F1 Seventy Edition, Windows Review

silverchaoz 15 juli 2020, laatste update op 15 juli 2020, 1.338 views Product gekocht

F1 2020 - F1 Seventy Edition, Windows

Mooie opvolger van F1 2019, Graphics zien er net frisser uit, gameplay net ook weer anders tegenover 2019 en je kan jouw eigen team maken EN managen in career mode. Zo rij je met 22 auto's op de baan i.p.v. 20. Hieronder vind je een uitgebreide review over de game.

Pluspunten

• Uitstekende gameplay
  • Eigen F1 team maken erg uniek
  • Je managed je team dit jaar nu ook met geld
  • Elke F1 rijder heeft zijn eigen statistieken
  • Veel variatie in F1 auto's (modern / vintage cars)
  • AI is een stuk beter in F1 2020
  • Vietnam en Zandvoort leuke toevoeging
  • Honorable mention: splitscreen is back!

Minpunten

• Connectie codemaster servers nog niet top
  • Multiplayer race je wereldwijd tegen mensen, kan lag geven
  • Maar de AI is niet geheel foutloos
  • Races beetje gescript, want een
  • willekeurige rijder op het circuit valt bijna elke race uit

Gameplay Score: 5
- Race weekend zelf
- Multiplayer
- Overige punten
- Conclusie

F1 2020 is een mooie opvolger van F1 2019. Hieronder geef ik een (hopelijk) uitgebreide review over mijn eigen ervaring in F1 2020.

Zelf ben ik goed bekend in de series en speel deze race franchise al sinds 2014. Elk jaar tot nu toe een pre-order voor de games geplaatst. De ontwikkelingen over de jaren is voor mij bekend genoeg om eventueel terug te gaan in deze review naar vorige jaren om een vergelijking ergens over te doen.

Deze review is wel redelijk career mode focussed, gezien daar de grootste veranderingen in zitten.

Deze game speel ik in combinatie van een Thrustmaster T300 RS stuur. Het originele stuur is eraf en jaren rij ik al met een Ferrari F1 Wheel Add-On. Als je veel F1 games speelt is dit een absolute aanrader. Dit F1 wheel add-on gebruik ik tevens ook voor andere race games zoals Assetto Corsa of Project Cars (2).

Mijn Nederlandse spelling is niet perfect, het kan zijn dat er zo hier en daar een spelfout in zit.

De foto's in deze review zijn voornamelijk gepakt van Google / externe websites.

Mijn setup waarop dit getest is:

I5-8600K
Nvdia RTX 2070 MSI Armor
16GB RAM @3200 clock speed
LG UltraGear 27GL850

Met deze setup kan ik op High settings spelen in combinatie van 2K resolutie. Frames is gecapped op 144HZ en dat haal ik prima. De game loopt zeer soepel, zowel in DX11 als DX12. Stukje beter dan F1 2019. Daar had ik op DX12 wel moeite om het spel op 144 frames te kunnen houden.

Career Mode

De grootste verandering in deze game is toch wel career mode. Je kan kiezen om een team te joinen en 1 rijder te vervangen, echter kun je dit jaar voor het eerst een eigen team maken. Dit is voor de franchise toch een erg grote verandering, en een goede. Nu rijden alle echte F1 rijders op het circuit incl. jezelf + 1 teammate. Op die teammate kom ik zo terug.

Als je een eigen team maakt komt o.a. opties in terug:

- De auto is een standaard template, je kiest echter wel je eigen livery ervoor.
- Je eigen team naam
- 1 hoofdsponsor die je een paar miljoen geeft in ruil voor een doelstelling (haal b.v. X aantal career punten)
- Je eigen engine supplier (Ferrari, Mercedes, Renault of Honda). Elke engine heeft zijn eigen pro's en cons
- Je teammate. Dit zijn teammates gebasseerd op echte F1 rijders uit de Formule 2 of Formule 3 series. In mijn team zit dan Mick Schumacher.
- In het begin stelt interviewer Will Buxton (ook interview in F1 zelf) je een aantal vragen. Als jij zegt dat je bijvoorbeeld je chassis erg belangrijk vind, krijg je in het pre-season al wat Chassis upgrades. Maak goede beslissingen gezien dit maar éénmalig voorkomt!
- Als je alles gekozen hebt hou je wat geld over van de hoofdsponsor. Dit geld heb je later nodig om je team & auto van upgrades te voorzien.

Kies je teammate

Nog even terug naar de "kies je teammate" gedeelte:

Elke rijder op het veld heeft zijn eigen "ratings". Dit bestaat uit:

1. Een overall rating
2. Experience (Hoeveel ervaring heeft de rijder al in F1)
3. Racecraft (Hoe goed en makkelijk kan een rijder een andere rijder inhalen)
4. Awareness (Kan hij potentieel gevaar optijd zien aankomen zonder zelf betrokken te worden)
5. Pace (Kan de rijder elke ronden consistant rijden zonder te veel af te wijken aan zijn tijden)

Kimi Raikkonen heeft bijvoorbeeld 98 experience, gezien de oude vos al 20 jaar meerijd. Albon heeft maar 53 experience, gezien dit zijn 2e jaar is. Huidige Formule 2 & 3 rijders hebben een stuk lagere rating dan de huidige F1 line-up. Echter groeien deze rijders wel in overall rating en kun je ze ervaring geven.

Dit systeem is wel redelijk afgeleid van de FIFA FUT modes voor wie hier bekend mee is.

Career Menu

Het Career Menu is geheel anders in F1 2020 dan in F1 2019. In bijvoorbeeld F1 2018 en F1 2019 moest je alles upgraden met behulp van "resource points" die je kon verdienen door programma's te voltooien in Practice sessions. Dat is nog steeds zo als je fysieke car upgrades wil uitvoeren, maar upgrades zoals betrouwbaarheid, upgrade snelheid of hoeveel upgrades je tegelijk kan laten ontwikkelen, betaal je nu cash voor, die je verdiend door je sponsors en races.

Ook zijn er een paar nieuwe upgrades toegevoegd om het spel interessanter te laten maken: Je kan nu ook social media training volgen, je teammate verzien van bepaalde simulatoren, zodat je teammate sneller groeit in overall rating. Dit kost allemaal nu geld en resource points komen niet meer van pas.

Ook heb je net zoals Fifa een heel seizoenjaar, waar je elke dag in het jaar voorbij gaat in een soort van kalender. Echter heb je natuurlijk niet elke dag of weekend een race. Op de lege dagen kun je bijvoorbeeld trainingen inplannen of andere uitjes die ervoor zorgen dat je meer inkomsten genereerd, je teammate ervaring krijgt, resource points genereert of een kleine percentage genereerd voor je engine / aero / chassis of durabillity department. Hierdoor is een lagere kans dat een upgrade faalt als je deze ontwikkeld.

Race Weekend

Je kiest eerst voor de moeilijkheid van het spel. Moeilijkste is 110 (ultimate). Zelf rij ik op moeilijkheidsgraad 105 met assisten uit. Als je assisten aan staan dan rij je aanzienlijk langzamer, echter is het rijden zelf wel een stuk makkelijker. Bijvoorbeeld met traction control uit en hoge tire wear in de race kun je grip verliezen, met traction control aan heb je hier vrijwel geen last van. Vorig jaar heeft maar 1.7% van de totale spelers een race gewonnen in de 100-110 moeilijkheidsgraad gedeelte.

Het Race weekend bestaat uit 3 Practice sessies, 1 Qualificatie sessie en de race zelf. De tijdsduur van deze sessies zijn afhankelijk van de race lengte. Je krijgt maximale Practice tijd (45 minuten per sessie) als jouw race lengte 50% & 100% van de originele laps zijn die ook in het echt gereden worden. Je kan ook kiezen tussen 5 laps of 25% race lengte

Practice sessions

In het race weekend kun je de volgende trainingen afleggen, zodat je resource points genereerd die je kan spenderen om upgrades voor je auto te laten ontwikkelen:

- Het circuit rondrijden door poortjes die voor- en na elke bocht staan. Je moet met een bepaalde snelheid door een poortje heen.
- Tire training: Voltooi een ronde binnen een bepaalde tijd, maar zorg ervoor dat de banden niet te snel slijten
- Fuel training: Voltooi een ronde binnen een bepaalde tijd, maar zorg ervoor dat je niet te veel brandstof verspild.
- ERS training: Voltooid een ronde binnen een bepaalde tijd, maar zorg ervoor dat je auto niet te veel energie verspild.
- Qualificatie pace: Voltooi een ronde binnen een bepaalde tijd. Hier rij je zo snel als je kan.
- Race Pace: Voltooid 5 rondes, zodat je team een passende strategie kunnen vinden. Hier spelen bandenslijtage, brandstof en je ronde tijd een grote rol. Deze training is heel erg belangrijk, gezien de perfecte pit strategy in de race van toepassing kan komen.

De Race zelf

Je raceplek word bepaald, afhankelijk welke tijd je kwalificeert in qualificatie. De race is vrijwel elk jaar hetzelfde en ik ga hier niet te diep op in, maar toch een paar veranderingen die niet in de vorige F1 edities zaten:

Kleine trivia voor de F1 Leek: De huidige Formule 1 auto's hebben een V6 hybrid-motor die word aangestuurd met Elektrische energie. Dit word ERS genoemd. In elke ronde mag je maar een bepaald percentage van die ERS gebruiken om hogere snelheden te kunnen halen. Als jij achter een tegenstander rijd moet je goed kunnen plannen wanneer je deze ERS energie inzet, gezien je batterij zo leeg is EN je mag maar per ronde een bepaald percentage hiervan inzetten. ERS word gegenereerd als je remt in bochten of als je up-shift.

Nu dat uit de weg is kunnen we op de weg :Y)

Grootste verandering in een Race is de ERS. Streamer en huidige F1 rijder Lando Norris gaf kritiek op het F1 2019 ERS systeem. Dit kwam volgens hem totaal niet overeen met het systeem wat in het echt gebruikt word. Gelukkig heeft Codemasters contact met hem opgenomen en Lando Norris heeft een hoge invloed gehad op de veranderingen van het ERS systeem in F1 2020.

Kleine vergelijking met ERS in F1 2019 tegenover F1 2020:

- In F1 2018 & 2019 had je 5 ERS modussen die je zelf kan aanpassen op elk moment van de qualificatie of race:

0. ERS uit
1. Low
2. Medium
3. High
4. Overtake (hier haal je de hoogste snelheid mee, maar verbruikt zeer veel energie in korte periodes)
5. Hot Lap (Deze word normaliter alleen gebruikt tijdens qualificaties)

- In F1 2020 is dit anders, sterker nog, het hele systeem is omgegooid:

1. Medium
2. Hot Lap (deze kan uitsluitend gebruikt worden in qualificatie en niet meer in de race)
3. Overtake (hier haal je de hoogste snelheid mee, verbruikt zeer veel energie)

In F1 2020 heb je nu 1 knop op je stuur die ervoor zorgt dat je wisseld tussen 1. Medium en 3. Overtake. De bovenstaande ERS opties in F1 2019 zijn niet meer van toepassing.

Ik juich het F1 2020 systeem toe, gezien het realistischer maakt. Het F1 2018 & 2019 systeem gaf wel veel meer taktiek in de races en je kan makkelijker toe- wegrijden van tegenstanders.

Tijdens de race kun je dit jaar ook goed merken dat de AI nu ook meer last krijgt van banden slijtage op langere termijn. Zeker in F1 2018 leek het alsof de AI vrijwel geen last had van bandenslijtage. Dit was in F1 2019 al een stuk verbeterd en nu is het helemaal top.

Het enige wat jammer is, wat ook F1 2018 en F1 2019 had was dat de game wat gescript lijkt met de AI. Vrijwel elke race valt er een willekeurige rijder uit het niets uit. Vind dit zelf redelijk onnodig waarom dit erin zit.

De AI

De AI is ook veranderd. Ik speel zoals ik zei op 105 en dan ligt de lat hoog op alles wat je doet in een race weekend. Ook de AI legt de lat voor je hoog, vooral als je net begint met MY TEAM en je auto fris uit de fabriek komt.

Grootste veranderingen in de AI tegenover F1 2019:

Pluspunten AI:
- De AI speelt veel aggresiever
- ze halen sneller in
- willen niet achter je blijven en maken het je moeilijk.

Minpunten AI:
- Ze zijn soms zo gefocussed om je in te halen dat als ze naast je zitten, dat ze je maar al te graag agressief aan de kant drukken. Hierdoor spin je vaak. Gelukkig kun je een "flashback" inzetten zodat je terug de tijd in gaat en het gedeelte opnieuw kan doen. Als je dat doet snijd de AI je niet agressief af en haalt je wel fatsoenlijk in.

In F1 2019 was de AI goed, maar in F1 2020 is de AI aanzienlijk beter. Vooral in F1 2019 wil de AI zichzelf uitremmen, zodat de remmen altijd blokkeren en dat de AI doorschiet. Je kan in F1 2019 makkelijk misbruik maken ervan als je dat wou.

Multiplayer

Het concept van Multiplayer is erg simpel. Je word in een lobby gezet, er zijn 5 circuits waar je uit kan kiezen, meeste stemmen gelden. Daarna 1 shot qualificatie en de race. Simpel en prima concept.

Echter is F1 Multiplayer wel een redelijk berucht stukje game waar veel mensen (incl. ik) al jaren kritiek op hebben. Online spelers zijn vaak aggresief en rammen je uit het spel. Vervolgens als jij onschuldig geramd word krijg jij notabene ook nog eens een tijdstraf. Dat is al een reden waarom ik F1 online niet speel.

In F1 2020 had ik het wel gedaan puur voor deze review. Ik kwalificeerde hoog in Monza en er waren 20 mensen in de lobby. In bocht 1 weg ik gelijk geramd, race over. Echter kreeg ik geen tijdstraf. Na wat onderzoek te doen is dit systeem zo aangepast dat je niet geen tijdstraf meer krijgt door iemand anders fout.

Enige kritiek is dat ik wel veel lag merkte. De lobby is gevuld met mensen over de hele wereld, waardoor er bij mensen veel ping is en dat kun je merken aan de auto's. Deze stotteren soms over het circuit. Als je daar achter zit dan word inhalen erg lastig. Multiplayer is dit jaar dus niet regional locked.

Overige Punten

In deze editie van F1 zit ook Vietnam en Zandvoort in. Ik heb beide circuits al gespeeld in career mode en onderstaande is mijn persoonlijke mening:

Vietnam:
Vietnam is een circuit met veel lange rechte stukken in combinatie van DRS zones. Het circuit is op de meeste punten erg breed en het inhalen is op veel punten mogelijk. Het begin van het circuit is een beetje Monza achtig met de lange stukken wat overschakelt na een Suzuka achtig (Japans) circuit. Er zitten een paar mooie zig-zag bochten in waar je techniek voor nodig hebt. Het circuit was wel pittig om te leren, gezien de rempunten lastig in te schatten waren. Na een zeer lange bocht op hoge snelheid kreeg je ineens een scherpe hoek bocht, waardoor je in de ankers mocht.

Dit circuit krijgt van mij een dikke 8/10

Zandvoort:
Eindelijk een bekend Nederlands circuit waar ik zelf ook wel gereden had voor de verandering van het circuit zelf. In F1 2020 heb je uiteraard de huidige versie van het circuit. Het circuit is erg leuk om te doen, vooral de laatste bocht (kombocht) is wel 1 van de leukste bochten in de game zelf. Inhalen op het circuit is zeer beperkt door de smalle stukken en vele bochten. Vanuit de laatste bocht op het rechte stuk is vrijwel de enige mogelijkheid om in te kunnen halen, mits je motor en afstelling van de auto goed zijn. Je kan net wel / niet inhalen voor de eerste bocht en soms moet je een Ricciardo dive-bomb nemen om het te kunnen halen. Circuit zelf is makkelijker om te leren dan Vietnam, maar door de enige inhaalmogelijkheid op het rechte stuk is het wel een treintjes race circuit.

Dit circuit krijgt van mij een 7/10

Op career mode na zijn de elementen van het menu vrijwel hetzelfde gebleven. Ook dit jaar heb je casual races, multiplayer, time trial. Je kan ook met F2 auto's rijden tegen andere F2 auto's + huidige coureurs in het spel.

In casual races kun je racen met moderne en vintage autos. Dit jaar was Michael Schumacher het icoon van F1 2020 en kon je zijn DLC erbij kopen voor een paar euro extra. Hier unlock je wat podium emoticons, car liveries en helmen. Ook unlock je de volgende auto's van Schumacher:

- 1991 Jordan 191
- 1994 Benetton B194
- 1995 Benetton B195
- 2000 Ferrari F1-2000 (zonder Marlboro sponser, erg jammer)

Ook voor het eerst zien we splitscreen. Dit had ik nog niet geprobeerd, gezien ik daar zelf niet de mogelijkheden voor heb. Eigenlijk moet je dan 2 schermen hebben en dat een vriend een eigen F1 stuur heeft, zodat het eerlijker word. Het is een leuke toevoeging, maar ik zie zelf niet de meerwaarde van in als F1 multiplayer hetzelfde doet, behalve je hebt dan je eigen scherm i.p.v. gesplitst.

De servers van Codemasters hadden de afgelopen paar dagen wel veel downtimes. Hierdoor kon je bijvoorbeeld niet online racen of time trial tijden ophalen die wereldwijd genoteerd staan. Ik ga er vanuit dat dit over de komende weken verbeterd word.

F1 2020 is een zeer geslaagde opvolger van F1 2019. My Team career mode maakt het spel een stuk leuker en minstens waard om deze opvolger van F1 2019 weer te kopen. Door de zeer uitgebreide opties en carrière mogelijkheden in My Team zit er een hoge replay waarde in. Door nieuwe toevoegingen zoals eigen sponsors kiezen, nieuwe soorten upgrades en je het team moet managen met geld (voor het eerst), maakt het al een unieke F1.

Gameplay is dit jaar ook weer soepel en het spel loopt gewoon erg lekker. Vietnam en Zandvoort zijn 2 goede toevoegingen. In Vietnam kun je echt goed inhalen, maar Zandvoort heeft alleen 1 kans om in te halen en dat is het rechte stuk, wat tevens nog net te kort is om met marge in te kunnen halen.

De AI maakt het je ook weer eens knap lastig tijdens races en de ERS deployment is ook flink aangepakt dit jaar.

Ik kan dit spel aan iedereen aanraden die een F1 fan is en deze franchise wil uitproberen. Op Steam is deze game €55. Op externe websites kun je de game voor ruim €30 kopen.

Heb jij ook een F1 2020 - F1 Seventy Edition, Windows?

Super review +3.
Die paar kleine taalfoutjes boeien me niet zo erg. Het is makkelijk te lezen en de opbouw is goed.

Eerlijk verhaal met eigen ervaringen. Ik ben meer een fan van Project Cars (2) en Grand Tourismo dan van F1 games. F1 wedstrijden en docu's kijk ik al Ricardo Patrese F1 reed.
Dus zo snel zal ik deze game niet kopen.