Arctic Accelero Twin Turbo Pro Review

B-BOB 24 juni 2010, laatste update op 24 juni 2010, 783 views

Arctic Accelero Twin Turbo Pro

Pluspunten

• Zeer stil
  • Ziet er knap uit

Minpunten

• Soldeerwerk vereist wanneer deze gebruikt wordt met de XFX GT240 512Mbyte

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze VGA koeler gekocht omdat deze in de specificaties vermeld dat deze op de Nvidia GT240 geplaatst kan worden.
Toen ik de ventilator van mijn luidruchtige XFX GT240 - 512Mbyte verwijderde constateerde ik wel dat er een condensator in de weg stond waar de heatpipes van dit koelblok lopen, waardoor installatie op de XFX GT240 512Mbyte niet mogelijk leek te zijn.
Gelukkig kan ik met een soldeerbout overweg en heb ik de condensator verwijderd en aan de andere kant van de kaart terug gesoldeerd.

Het volgende probleem was het 'beschermkapje' waarmee je de kaart vast zet en waar de VGA, DVI en HDMI uitgangen aan hangen. Deze heeft nog een soort beugel die de koelelementen in de weg zit. Alhoewel hier geen zaagwerk nodig was, was het toch wel even wringen.

Als laatste probleem is deze koeler in combinatie met deze beeldkaart een 3-tal milimeter te breed aan de kant van de achterkant van de pc. Het afwerkingsplaatje krijg ik simpelweg niet tussen de koeler en de pc kast.

Er ook nergens uitgelegd hoe je je koeler moet aansluiten. En staan 2 3 pins aansluitingen op met een vermelding van 7V en 12V. Maar verder ben je op jezelf aangewezen.

Na een heikele installatieprocedure was ik blij dat ik het ding kon aanzetten. Het ziet er mooi uit (de afwerking naar achter toe, buiten beschouwing gelaten) en het is ongelooflijk stil. De grootste lawaaimakers in m'n pc zijn nu de harde schijf en de voeding.

Heb jij ook een Arctic Accelero Twin Turbo Pro?

foto's? Ik snap dat foto's van het proces nu niet meer gaan maar van het resultaat?

Heb je furmark daarna op je PC losgelaten?
Mijn ervaring met een Arctic Twin Turbo (niet de Pro, die was er toen nog niet) op een XFX HD4890 was dat het ding gewoon de warmte van de GPU niet kwijt kon (was in een grote kast met slechte airflow moet wel gezegd worden)

Je hoort veel problemen dat het geheugen en de gpu juist makkelijk goed gaan, maar dat de VRM's te slecht gekoeld worden (ook mede door brakke koelblokjes met slecht plakspul er op die je mee krijgt om op de VRM's te gooien).

Hoe lang draait de kaart nou? Spelletjes en een 3dmark'je hier en daar gaan meestal wel, maar furmark gewoon voor een half uurtje kunnen draaien is meestal de enige echte juiste test om te kijken of de koeler overweg kan met je kaart :).
Ik heb net een foto toegevoegd, die de 2 grote heikelpunten op mijn beeldkaart aantonen.

De XFX GT240 maakt een geweldig kabaal met de standaard koeler, mijn bedoeling is dus niet om te overklokken, maar gewoon om het ding stil te krijgen. Ik heb deze gisteren pas geinstalleerd, maar dat heeft wel lang geduurd. Verder heeft deze beeldkaart een 2 pins connector voor de fan, waar de Accelero een 3 of 4 pins heeft, dus moest ik deze spanning van een molex connector halen.

Buiten de installatieproblemen werkt het ding geweldig, het is stil! Verder heb ik de temperatuur niet gecontroleerd of benchmarks gedaan. Ik heb enkel gevoeld of de heatsink echt wel warm wordt, zodat ik gerust was dat het contact in met de IC in orde was.

ps: als tip: ik heb eerst het plaatje van de beeldkaart verwijderd, de Accelero koeler geinstalleerd en dan het plaatje terug geinstalleerd, zodoende kan je een beetje hefboom toepassen en komt het plaatje van de beeldkaart terug op z'n plaats.

[Reactie gewijzigd door B-BOB op 24 juni 2010 16:53]