Garmin Venu Zwart (Grijs, Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 46,3g - Bekijk alle specificaties

Garmin Venu Zwart (Grijs, Zwart) Review

mamu1979 14 juni 2020, laatste update op 21 juni 2020, 6.653 views Product gekocht

Garmin Venu Zwart (Grijs, Zwart)

De Garmin Venu verbaast: Hoge accuduur, mooie afwerking en een hoge nauwkeurigheid van de gemeten work-outs en andere gezondheidsdata. Leuk hebbedingetje: Je kunt ook met deze smartwatch betalen. Daarnaast wisselt Garmin gegevens (tot een groot detailniveau) uit met andere platformen. Al met al is de Garmin Venu een aanrader!

Pluspunten

• Accuduur
  • Details en nauwkeurigheid tracking
  • Garmin Pay: Betalen met smartwatch
  • AMOLED scherm
  • GPS tracking
  • Simpele uitwisseling van gegevens met andere platforms
  • Garmin gegevens te benaderen via apps en websites

Minpunten

• Conservatieve meting afstanden bij hardlopen en wandelen
  • SPO2 waarden zijn afwijkend
  • Oplader is niet conform marktstandaarden

Ter vervanging van mijn oude smartwatch (Samsung Galaxy Active), ben ik uitgebreid op zoek gegaan naar een smartwatch die een lange batterijduur heeft, die fitness en health goed bijhoudt en die met open standaarden werkt en data zonder beperkingen met andere platforms kan uitwisselen. Nice to have features waren voor mij contactloos betalen, een goed display en een platform wat over verschillende besturingssystemen gebruikt kan worden.

De Garmin Venu scoort op alle gebieden zeer hoog. Ik heb de Venu enkele maanden geleden gekocht en ik ben zeer onder de indruk van het tracken en vastleggen van (de details van) fitnessdata. De batterijduur is, in vergelijking met Samsung en Apple, indrukwekkend en Garmin laat je alle data in detail uitwisselen met andere platforms. Tel daarbij op dat sommige Nederlandse banken Garmin Pay aanbieden en de Venu een AMOLED scherm heeft, en je beseft dat je een smartwatch met veel mogelijkheden in huis hebt gehaald.

Design

Het design mag dan niet zo premium zijn, maar het voldoet wel. De omhulzing van de Garmin Venu is van plastic en weegt iets minder dan 50 gram. De knoppen aan de rechter zijkant zijn goed gepositioneerd en tijdens een workout zijn ze makkelijk en goed te bereiken om te bedienen. Het touch screen reageert goed op vingers (zowel bezweet als onbezweet) en het AMOLED scherm geeft net dat beetje extra kleur, ten opzichte van andere Garmin horloges die ik heb geprobeerd. Wat kleurstelling en kwaliteit vind ik het scherm niet voor de concurrenten onder doen: Je kan goed de tekst en prestaties van het scherm aflezen en zelfs bij extreem felle zon is het scherm nog goed te bekijken. Het scherm kan worden geactiveerd door je pols omhoog te brengen met een trage, of een korte snelle beweging.

Batterij

Garmin adverteerde dat de batterij 5 tot 6 dagen mee kan gaan. Wellicht is dat mogelijk als je alle connectiviteit uitzet en de tracking tot het minimum beperkt. In mijn geval heb ik Bluetooth overdag aanstaan (synchroniseren wanneer ik de app op mijn telefoon opstart) en controleert de Venu iedere seconde mijn hartslag, stressniveau, SPO2, de stappen die ik zet, de trappen die ik klim en nog een hoop andere zaken. Meldingen worden beperkt doorgegeven en Wi-Fi staat uit. Met deze instellingen kan ik gemakkelijk 2,5 dag met de Garmin Venu halen. Wat mij betreft een indrukwekkende prestatie.
Een groot nadeel is echter wel het opladen: Garmin heeft zijn eigen aansluiting en sluit niet aan op de standaarden in de markt.

Fitness en Health tracking

Vooraf geïnstalleerde programma’s
De Garmin Venu komt met een 20-tal programma’s, die de activiteiten kunnen bijhouden. Dit loopt uiteen van wandelen, hardlopen en wielrennen, tot aan cardio, golf, skiën en krachttraining. De statistieken die je na afloop krijgt, zijn uitgebreid en diepgaand. Hartslagen worden consequent gemeten, cadans benadert met hoge precisie de werkelijkheid en het horloge heeft ook de mogelijkheid om HRV te monitoren en te meten. Het horloge meet ook je stressniveau, houdt de ademhaling bij, berekent je VO2 max en houdt de SPO2 bij (als je deze uitzet, kun je echter wel een halve dag langer met je horloge doen). In mijn geval geeft de SPO2 wel een lagere waarde dan apparatuur die medisch geijkt is.
GPS tracking
Onder tracking versta ik ook de GPS tracking van de workouts. Hierin heb je de keuze om GPS, GLONASS of Galileo (of een combi) te kiezen. Het duurt even voordat de Venu de locatie heeft gevonden, maar de GPS tracking is zeer accuraat. Tip is hierbij wel om GPS in combinatie met een ander protocol te kiezen. Helaas meet Garmin met de bijgeleverde apps de afgelegde afstanden bij hardlopen of wandelen conservatief: De afstanden liggen lager dan de werkelijk afgelegde afstanden en afwijkingen van 8% tot 12% zijn normaal. Garmin biedt wel een mogelijkheid om dit te corrigeren door de werkelijke afstand van de stappen in te geven. Je kunt er ook voor kiezen om vanuit de app-store van Garmin andere work-out apps te installeren. Met name de apps van fbbBrown geven een betere nauwkeurigheid van de afgelegde afstand.
Slaap tracking
De Venu is als een 24/7 horloge ontwikkeld en heeft ook de mogelijkheid om je slaap en slaappatronen vast te leggen. Daarnaast detecteert de Garmin ook REM slaap, diepe slaap, lichte slaap en wakkere stadia. Ook registreert de Venu je mate van beweging en de SPO2 waarde tijdens de slaap. Het is een leuke feature, alhoewel de slaap tracking niet de wetenschappelijke en medische methoden van slaap tracking benadert.
Details van gegevens en het benaderen ervan
Een ding waar ik verbaasd over was, was de inzicht in details die Garmin mij kan geven over mijn activiteiten en mijn gezondheid. Work-outs kunnen tot op details worden bekeken en je kunt via de app van Garmin op de telefoon of in de browser allerlei rapporten en inzichten bekijken. Deze app heb je overigens wel nodig om die gegevens te benaderen. Erg interessant voor mensen die van dit soort data houden, en daarmee hun conditie of gezondheid willen verbeteren. Een groot voordeel is dat deze details ook gedeeld kunnen worden naar verschillende Health en Sporting platformen.

Customizing

Het leuke van de Garmin Venu is, dat je het horloge naar je eigen smaak volledig kunt customizen. Dit loopt uiteen van apps van andere ontwikkelaars, tot aan het instellen van gegevensvelden van work-outs en activiteiten. De mogelijkheden zijn letterlijk te veel om op te noemen en ik vind het een grote meerwaarde dat ik zelf kan aanpassen welke gegevens ik tijdens een work-out zie.

Leuk hebbedingetje: Garmin Pay

Een leuke extra feature van de Venu is, dat je ermee kunt betalen. Sommige Nederlandse banken ondersteunen het Garmin Pay protocol, waarmee je de Venu ook kunt omtoveren naar een betaalmiddel. Via de smartphone app van Garmin en de website van je bank, kun je de betaalkaart instellen. Je kunt alleen betalen als je voorgaand aan de betaling een door jezelf gekozen PIN code invoert. Dit gaat echter snel, makkelijk en tot nu toe zijn alle PIN betalingen in 1 keer gelukt.

Al met al ben ik, na 4 maanden eigenaar van de Venu te zijn, zeer tevreden over het horloge.

Heb jij ook een Garmin Venu Zwart (Grijs, Zwart)?

Goede review. Ben zelf sinds kort ook gelukkig bezitter van een Venu en meer dan blij emt de aanschaf. Was een vervanger van de VivoActive 3, zodat ik nu ook muziek kan luisteren.
Batterijduur is inderdaad ongeveer 2,5 dag. Of dat lang of kort is, is aan iedereen zelf. Ik vind het zelf vrij kort, maar kom dan ook (voor de VivoActive 3) af van een Fitbit Versa met een duur van 5-6 dagen en veel minder functies :D
Bedankt voor het compliment! :-) Ik kom af van de Samsung Active watch, waar je met pijn en moeite 18 uur mee kon doen. Dus voor mij is het een grote stap voorwaarts :-)
"Ik heb de Venu enkele maanden geleden verkocht en..." Waarom eigenlijk? Of type foutje?

[Reactie gewijzigd door JackBe op 18 juni 2020 21:35]

Scherp en bedankt, was een typo.
Ik heb nog niet eerder van het GLASNOST GPS systeem gehoord. :P
Wel van GLONASS...
Ik denk dat je 1985 nog bewust hebt meegemaakt? Mooie tijd!
Ja, bewust meegemaakt. Evenals de perestrojka :) Ik geef echter de autocorrectie voor deze grove fout de schuld :P
Stomme vraag misschien, maar hoe kan het gebeuren dat afstanden die gelopen worden flink kunnen afwijken? Ik mag aannemen dat als de GPS een goede fix heeft met meerdere satellieten, dat er dan dus een nauwkeurige afstandsmeting gedaan kan worden.
Ik ben er ook nog niet helemaal aan uit. Als ik zowel het horloge als Strava op mijn telefoon de ronde laat tracken, komt de genoemde afwijking naar voren. Mijn instelling op het horloge is dat iedere seconde de GPS locatie wordt "ge-ping't". De apps van fbbBrown pakken de afstanden wel goed (met een afwijking van 1 tot 3%). Doet me denken dat het iets in de software in de apps van Garmin is, ipv hardwarematig probleem. Als iemand er echter een reden of oplossing voor weet, hou ik me graag aanbevolen!
Bepaaltdeze soms de afstand mbv stappenteller ipv GPS?

Die stappenteller is natuurlijk erg afhankelijk van de gebruikte stap-grootte.

Kun je de GPS track er uit halen, exporteren naar een los gpx bestand?
Als je automatisch bij hardlopen laat synchroniseren met bijvoorbeeld Strava na een 10KM, klopt het dan dat er op Strava opeens 10.3KM staat of krijg je een exacte kopie van de gegevens zoals gemeten door de Venu?

Bedankt.

[Reactie gewijzigd door HerrSchmidt op 11 december 2020 19:48]