Logitech G15 Gaming Keyboard Review

Mephisteus 4 mei 2007, 6.566 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• LCD scherm
  • Macro toetsen
  • Backlighting
  • Media toetsen
  • Game switch

Minpunten

Kopen, ja of nee
Ik had hiervoor een prima werkend toetsenbord, stevig, totaal geen problemen. Maar toen ik deze zag ging ik toch even nadenken. Mooi toetsenbordje met allerlei gadgets. Die moet ik hebben!

Het voornaamste punt hier waren de kosten, zeker niet goedkoop maar het wel waard? Uiteindelijk dus gewoon besloten om het te kopen :)

Eerste indruk
Groot toetsenbord, grotere doos. De doos was ronduit GROOT en er werd zeker geen ruimte verspilt :). Het toetsenbord zat goed verpakt en het duurde dan ook niet lang of hij was aangesloten en ik begon even wat beter te kijken.

- LCD Scherm - Dit viel zo ontzettend op :)
- De Macro toetsen
- De media knoppen
- De game switch
- Backlight

LCD Scherm
Een redelijk schermpje waar je echt de nodige informatie op kwijt kan, en meerdere programmas tegelijk kan laden en 'sub schermpjes' kan maken om meer gegevens kwijt te kunnen.

Één van de dingen die mij hieraan opviel was dat er een FRAPS programma bijzat, in het begin vroeg ik mij af wat het nut er van was. Maar het grafiekje van je FPS is een moeie toevoeging en dat je de on-screen display uit kon zetten was ook niet mis.
Naar blijkt zat dit dus ook (logischerwijs) bij de FRAPS software, ik had hier helemaal niets over gelezen en was aangenaam verrast. De kans is dus wel degelijk aanwezig dat programmas die je al hebt ook een G15 extensie hebben ;)

Er zijn hier intussen een groot aantal goede programmas voor beschikbaar waarbij die van mij meestal staat of op fraps of op teamspeak. Maar soms ook spel specifieke informatie zoals 'herostats' van City of Heroes.

Nou zal je wel denken "Een LCD schermpje op je toetsenbord, ma da ga toch kapot!". Ja, dat zou je inderdaad denken! Maar gelukkig kan je het scherm gewoon wegklappen zodat hij niet beschadigd raakt!

Een leuke gadget is het LCD schermpje zeker, maar nou niet buitengewoon nuttig (behalve als je echt om ruimte op het scherm zit te springen).

De macro toetsen
Handig voor MMORPGs, voor de rest zouden ze handig kunnen zijn. Maar is 54 overdaad ;). Je hebt 18 G-toetsen op je toetsenbord en 3 mode toetsen. Elke mode geeft een andere betekenis aan je G toetsen en zodoende kom je op 54 instelbare toetsen per spel. Je kan ingame toetsaanslagen opnemen zodat je ook werkelijk kan zien of wat je aan het opnemen bent ook werkelijk het goede is (altijd handig).

Media toetsen
Volume, volgende, vorige, stop, play/pause. Media toetsen zoals je media toetsen verwacht te zijn.

Game switch
De game switch schakelt simpelweg de windows toetsen uit, en voorkomt dus dat je jezelf het spel uitgooit. Slim bedacht en het kan zeker wel wat irritatie voorkomen als je weer voor de zoveelste keer op je windows toets ramt (ik heb hier zelf gelukkig geen last van, de game switch komt voor mij dus redelijk nutteloos over maar ok). Het zit hoe dan ook niet in de weg dus het is gewoon een pluspunt :)

Backlighting
Als je niet blind kan typen en graag in het donker speelt heel erg handig. Het licht wordt door de toetsen zelf geschenen en je kan dus heel erg duidelijk zien welke toets je wilt indrukken. En als je wel blind kan typen is het een leuk dingentje om te showen op een lan party.

Het heeft 3 verschillende standen:
- Uit
- 70% (gokje)
- 100%
Je zal hem over het algemeen aan hebben staan aangezien dit ook de verlichting op de LCD bepaalt. Ook heb je er eigenlijk gewoon geen last van als hij aanstaat, alleen als je een film gaat kijken zal je hem uit willen zetten. Het staat in ieder geval vast dat blauw een goede keuze was voor de kleur :)

De rest
Dingen die nou niet meteen echt opvallen van 'wow' maar toch aanwezig zijn zijn bijvoorbeeld de kabelgootjes onderop. Ja, nutteloos was mijn eerste gedachte toen ik ze zag. Er lopen er drie en geen van allen komt echt over als een redder in nood.

Een ander ding is de polssteun. Die voelt erg goed aan en je hebt hem ook gewoon nodig om een beetje lekker te kunnen typen, het toetsenbord staat nogal hoog.

En is dat... rubber?
De gehele rand van het toetsenbord (en de gehele polssteun) heeft een laag rubber. oftewel, bescherming van krassen en een wat zachter gevoel op de polssteun.

Je hebt ook de USB ports erop zitten. Ik heb ze zelf niet gebruikt aangezien ik er vier op mijn monitor heb. Je zou deze USB ports kunnen gebruiken voor een usb stick of een camera/mp3 speler.

Drivers
Ja, ze doen het... Totaal geen problemen mee gehad.

En het resultaat?
Een mooi toetsenbord dat zeker zijn geld waard is, overigens wel veel geld. Er zitten erg veel features op en ze werken allemaal.

Het wordt aangeprijst als een gaming keyboard, en daar hebben ze helemaal gelijk mee. De meeste features vallen gewoon af als je geen games speelt.

Een top toetsenbord

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Mooie survey.

Ik wou hem ook hebben en met jou survey is het alleen maar eenvoudiger geworden om een beslissing te nemen.

Bedankt hiervoor. :9
Inderdaad, je hebt me bijna zover gekregen om mn huidige Logitech Ultra X kapot te gooien zodat ik een valide reden heb om de G15 te kopen }>

Nette review & ga zo door aub!
Mijn UltraX-media hoef ik na iets meer dan een jaar niet eens meer kapot te gooien. Zowel de 'c' als de 'j' werken niet goed meer (veersysteempje kaduk/toets staat scheef.)

Nog nooit eerder problemen gehad met toetsenbord en moet eerlijk zeggen dat het een heerlijk toetsenbord is, maar amper een jaar is mij wat te kort. Zo te zien heeft dit toetsenbord dezelfde soort toetsen, dan voor mij iets anders..

en niet intensief gebruikt overigens, zeker die J niet, en die ging als eerste.
Ik zie het backlight eerder als:

90%
100%
Mwoch, als het maar duidelijk is dat het gewoon (merkbaar) zachter is dan 100%. Veranderd naar 70% :)

PS
Ik zal trouwens ooit wel eens plaatjes erbij zetten, zodra ik weer batterijen heb voor mijn camera.
Leuke review

Toch kun je de toetsverlichting uithebben en de lcd verlichting aan:

Als pc opstart en hij schakelt de backlight in zet ik m altijd snel uit. Als ie dan verder doorstart gaat alleen de verlichting van de LCD aan :)
Ja, maar daar moet je voor opletten tijdens het opstarten enzo :P
Ziet er mooi uit, op de prijs na dan.
Is het toetsenbord nog een beetje kanp gedempt?
En zie ik het goed als er veel ruimte zit tussen de toetsen?
COOL Toetsenbord is het:D Heb hem gister gehaald. Kreeg hem mee voor 45 Euro :)
Gelijk installeren.

1e keer deed de muziekstand het nog niet... Overnieuw geinstalleerd en het werkt Super :D

Echt super blij mee ;-)

Voor extra progs kun je kijkeno op : www.g15forums.nl of .com
Weetn iet:p

[Reactie gewijzigd door Wout,, op 10 juli 2007 09:50]

2 x kapot geweest binnen 14 dagen eerst deed het lcd scherm niet, netjes een nieuwe gekregen nu doen een paar knoppen het niet meer

zeer ontevreden tot nu toe