Beyerdynamic MMX 2 Review

detonator422 13 juni 2010, 1.178 views

Beyerdynamic MMX 2

Pluspunten

• Stevig en solide, maar toch licht

Minpunten

• Niet de geluidskwaliteit die ik verwachtte
  • Iets té compact

Features Score: 2
Opnamekwaliteit Score: 3
Ter vervanging van mijn Creative Fatal1ty headset zocht ik al een tijdje naar een nieuwe headset, omdat de Fatal1ty na 4 jaar een beetje begon te kraken, en de microfoon steeds wegviel.

Toen ben ik uiteindelijk bij de Beyerdynamic MMX300 uitgekomen. Omdat ik de prijs van ¤300 toch iets te hoog vond voor een headset om muziek mee te luisteren en te gamen, heb ik gekozen voor zijn kleine broertje, de MMX2.

De verpakking

De MMX2 wordt verzonden in een kleine kartonnen doos. Als je de doos openmaakt, zie je de headset meteen liggen. Het eerste wat opvalt, is dat hij heel erg klein is. Ik had hem klein verwacht, maar toch was hij nóg kleiner dan zoals hij uitzag op de internetfoto's. Onder de kartonnen laag waar de headset op ligt, vind je de meegeleverde USB-jack converter, wat handig is voor op Mac pc's, maar daar vertel ik dalijk nog meer over. Verder vind je een garantiebewijs en instructies, zoals altijd.

Eerste indruk

Het eerste wat opvalt als je de MMX2 uit de doos neemt, is dat hij zeer stevig is. De buitenrand is gemaakt van dik plastic, de schelpen zitten redelijk vast, ze draaien maar een klein beetje. De microfoon arm ziet er stevig uit, en is heel stug, ook dit geeft een stevig en solide gevoel. En daarbij is deze headset ook nog vrij licht.

Als je de MMX2 voor het eerst op je hoofd zet, zul je erachter komen dat hij inderdaad heel klein is. Te klein eigenlijk. Ik heb geen buitennormaal grote oren, maar de randen van mijn oren komen constant tegen de rand van de schelp aan. Al na een uurtje begon dit te irriteren. De headset klemt wel lekker tegen je hoofd, en dempt meer geluiden van buitenaf dan de Creative. De geluidsdemping is dus redelijk goed.

Prestatie

Als ik een headset koop, dan wil ik dat hij comfortabel zit, en natuurlijk dat er een goed geluid uitkomt. Met name bass, voor muziekstijlen zoals dubstep en hardstyle.

Ik had hoge verwachtingen voor de MMX2, maar het viel vies tegen. De geluidsweergave klonk in het begin goed, de heldere klanken zijn duidelijk hoorbaar, maar soms wel schel, ook op lage niveaus. De bass is het gigantische minpunt van deze headset. De bass is er namelijk niet. Ik had dezelfde equalizer instellingen op WMP van toen ik de Creative gebruikte, en de bass was nauwelijks hoorbaar.

Ik heb hem een tijdje laten 'inspelen'. Ik weet niet of dit echt zou kunnen helpen, ik had er een paar keer over gelezen, maar ik betwijfel of het wat uitmaakt.

Na het inspelen was het wel iets beter geworden, dat merkte ik meteen. Maar uiteindelijk was het nog steeds slecht. Het anders instellen van de equalizer had geen zin, iets meer lage tonen, en hij begint te kraken. Ik heb een redelijke geluidskaart (Creative X-fi Extreme Audio), dus hier was ik nogal teleurgesteld over.

Features

Niet veel over te vertellen. Het is een kleine compacte headset, met een microfoon arm. Het enige wat ik kan bedenken is het het USB Jack kastje wat je erbij krijgt. Dit is een klein kastje met een knopje waarmee je de microfoon kunt dempen. In het kastje kun je de twee 3,5 jacks insteken. Aan het kastje zit dan weer een USB kabel, die je aansluit op je pc. Het voordeel hiervan is dat je deze headset ook zou kunnen gebruiken op een Mac.

Maar helaas geeft het kastje slechtere geluidskwaliteit, als wanneer de headset direct is ingeplugd op mijn geluidskaart, waarschijnlijk omdat hij dan via da onboard sound controller werkt. Ik heb even gekeken of het misschien mogelijk was om met het USB kabeltje via mijn geluidskaart te werken, maar dat is niet mogelijk.

Conclusie.

Dit is wel een leuke headset als je van klassieke muziek muziek met weinig bass houdt, en hem niet lang op hebt. De bassweergave is wat het meest tegenvalt, maar de hoge tonen klinken weer iets beter.
Hij is heel licht en compact, dat heeft zijn nadelen, maar ook zijn voordelen. De randen van je oor komen tegen de schelp aan, maar dit is bij veel headsets het geval. Door het lichte gewicht merk je wel nauwelijks dat je hem op hebt.

Ik heb geen foto's, want CYES webshop was zo aardig om mij de kans te geven om deze headset terug te sturen. Ik heb in plaats hiervan een Steelseries Siberia V2 gekocht. Ik was zo teleurgesteld in het product, dat ik inderdaad had besloten om hem terug te sturen.

• SoundBlaster X-Fi Extreme Audio
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Beyerdynamic MMX 2?