Eminent EM7080 Review

!Xabbu 3 juni 2010, laatste update op 3 juni 2010, 983 views

Eminent EM7080

Pluspunten

• Goede compatibility met formaten
  • Prima beeldkwaliteit
  • Goede zoekmogelijheden in video

Minpunten

• Opvallend traag om bestanden op de interne HD te zetten, zelfs over eSata
  • Bug in geluid
  • Geen playlists, favorites of bookmarks(kennelijk)
  • Nutteloze handleiding
  • Zeer slechte bouwkwaliteit/QA
  • Omslachtige navigatie via devices, partities, folders..
  • Extra functies werken gebrekkig

Geluidskwaliteit Score: 3
Even een heel korte review, wegens tijdgebrek. Voornamelijk wat aandachtspunten voor potentiele kopers die aangetrokken zijn door de grote featureset van de Eminent 7080.
Ik heb de keuze gemaakt voor de 7080 vanwege de grote compatibility met formaten, de eSata poort om snel bestanden over te kunnen zetten, de mogelijkheid (in nieuwste firmwares) om ShoutCast streams te spelen, en YouTube/Vimeo functies, en de optionele WiFi en HD-inbouw. Ik heb bij Saturn het pakket aangeschaft met ingebouwde 1TB-hd en WiFi module, voor 250 eu.
Op zich werkt het apparaat prima, het speelt vrijwel alles wat ik er op af vuur probleemloos. Tot zover geen klachten. De rest van de ervaring is wat mij betreft een stuk minder.
  • Overzetten van bestanden is verschrikkelijk traag, zelfs via eSata. Het overzetten van een gemiddelde bluray film kost al snel een half uur. Met die snelheid lijkt een ingebouwde harddisk weinig nut te hebben - sneller om maar gewoon USB sticks te gebruiken :-(
  • Geen mogelijkheid om playlists aan te maken, van video of muziek
  • Slechte documentatie
  • Ernstige bug met geluid - na zoeken of andere acties wordt de geluidstrack van video vaak vervormd, en dit blijft zo totdat je op stop drukt en opnieuw start - heel vervelend
  • Het apparaat maakte een enorme herrie toen ik hem voor het eerst aanzette. Via het GoT topic voor de 7080 kwam ik erachter dat de ventilator verkeerd gemonteerd zou kunnen zijn. Apparaat opgeschroefd, ventilator kwartslag gedraaid, en inderdaad, het apparaat werd een stuk stiller. Maar slechte QA in fabriek dus - als ik deze actie niet had uitgevoerd, was het apparaat niet bruikbaar geweest (het kabaal was enorm).
  • Jammer ook dat er geen elegantere oplossing is gevonden voor de adapter - erg lelijk en onhandig. Ik kocht de kast mede om het aantal apparaten en kabels in de huiskamer zo klein mogelijk te kunnen houden
  • Er lijkt een bookmark functie te zijn, maar geen documentatie hiervan. Na uitgebreid ge-experimenteer en ge-Google, vermoed ik dat de functie niet ge´mplemteerd is. Vervelend, want het verder spelen vanaf het laatste punt werkt ook lang niet altijd goed.
  • Functies zoals Shoutcast, Vimeo en Youtube zijn op papier aanwezig, maar in de praktijk niet erg bruikbaar. Het is een crime om dingen op te zoeken en er is geen enkele mogelijkheid om voorkeuren/kanalen/etc op te slaan, waardoor je telkens weer dezelfde rituelen aan het uitvoeren bent.
  • Usenet functionaliteit is veel te traag om goed bruikbaar te zijn
  • Slechte bouwkwaliteit - de trillingen van de harde schijf resoneren door de kast heen en geven een hinderlijke brom. Dat kan tegenwoordig makkelijk beter. Opnieuw, dit kun je ook zelf oplossen, maar dat is niet echt de point van een kant-en-klare mediaplayer.
  • Onlogische navigatie. Ik zou denken dat ik via de 'Films' optie direct terechtkwam in de 'movie' folder die standaard is ingericht op de HD. In plaats daarvan moet ik telkens eerst kiezen uit alle aansluitmogelijkheden (USB/HD/LAN/..), dan de partitie, dan de movie folder, etc. Als je per ongeluk 'opzij' klikt en in muziek-modus terechtkomt, verandert er niks maar verdwijnen eenvoudigweg alle videobestanden. Dat werkt alleen maar verwarrend. Alles bij elkaar gaat dit je veel tijd kosten om uit te leggen aan vrouwlief. En dan nog blijft het onhandig.
Zeker gezien de prijs eigenlijk gewoon een teleurstelling. Helaas ontdekte ik pas na de ruilperiode dat de meeste bezwaren eenvoudigweg niet op te lossen waren.
Mocht je de aanschaf overwegen, dan zou ik in elk geval de uitgeklede versie zonder WiFi en harddisk nemen. Als je het apparaat alleen voor het afspelen van films gebruikt, geen problemen hebt met inefficiente navigatie, en alleen wil streamen vanaf een andere pc, of afspelen vanaf USB, dan wegen de genoemde bezwaren misschien niet zo sterk en heb je op zich een prima player.

Zelf had ik wel een all-round, praktische mediaplayer verwacht. Achteraf was het beter geweest om te investeren in een volwaardig HTPC platform. Het prijsverschil is niet eens zo groot.

Heb jij ook een Eminent EM7080?