Beyerdynamic MMX 300 (v2)

Beyerdynamic MMX 300 (v2) Review

voz 6 januari 2020, laatste update op 30 december 2020, 121 views Product gekocht

Beyerdynamic MMX 300 (v2)

Goede combi tussen gamen en muziek luisteren. Niet flashy, geen RGB en kleurtjes, gewoon zakelijk strak ontwerp.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Meegeleverde kabels
  • Stereoscheiding/ruimtelijke weergave
  • Uitstekende microfoon
  • Perfect voor muziek en gamen

Minpunten

• Hoofdband wordt na verloop van tijd iets oncomfortabel

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 5

Reden van aanschaf:

Ik game niet zo veel online, dus had altijd weinig behoefte aan een goede gaming headset. Mijn Sennheiser Momentum M2 wireless voldeed met een USB-kabeltje uitstekend. Op een gegeven moment besloot de combinatie Sennheiser <-> computer ermee te stoppen. Na veel troubleshooten nog steeds geen oplossing. Toen maar besloten eens een echt goede gaming headset te gaan kopen.

De aanschaf:

Eerst ben ik gaan zoeken wat ik nu precies wilde. En dat was het volgende:
Eisen:
- Uitstekende geluidsweergave, ook voor muziek
- Goede microfoon
- Goede bouwkwaliteit
- Analoog
- Over ear

Nice to have:
- Niet flashy

Na wat goedkopere opties te hebben bekeken, kwam ik uit op de Beyerdynamic MMX300 (v2). Deze leek precies aan de eisen te voldoen. Er stond een weinig gebruikt tweedehands exemplaar op Tweakers, ook nog eens in de buurt dus ben ik gaan kijken en natuurlijk luisteren. Ik was al gauw uitermate tevreden en heb de headset aangeschaft.

Levering:

De Beyerdynamic was tweedehands maar wel compleet. In een mooie maar niet al te opzichtige doos vond ik de headset zelf, een stevige opberghoes/doos/hoe je dat dan ook noemt... een lange kabel met gescheiden 3,5" mic/audio aansluitingen, een korte kabel met gecombineerde 3,5" mic/audio jack, een 3,5" naar 6,3" converter.

Ingebruikname:

Dat stelde niet zoveel voor. Er zijn zoals geschreven twee kabels meegeleverd: De lange kabel kan aan de computer worden aangesloten. De korte is handig voor aan de laptop of mobiele telefoon (voor zover een 3,5"-aansluiting nog beschikbaar is tegenwoordig...)

De lange kabel dus aangesloten. Kwestie van de juiste aansluiting vinden en klaar. Configuratie ging verder vanzelf.

Ervaringen

Op basis van mijn eisen en andere belangrijke zaken:
Uitstekende geluidsweergave, ook voor muziek
Dat zit wel snor. Ik ben/was behoorlijk fan van Sennheiser en vond de Beyerdynamic in eerste instantie wat te "bright", dus veel nadruk op hoge tonen. Niet hinderlijk, wel merkbaar. Nu ik de Beyerdynamic meer gebruik, vind ik de Sennheiser juist wat dof. Met de kennis van nu vind ik de Beyerdynamic toch fijner klinken. Ook is het prettig dat de koptelefoon goed omgevingsgeluid afsluit, ondanks dat er geen actieve noise cancelling op zit.
De stereoscheiding/ruimtelijke beleving is uitstekend te noemen.

Score geluidsweergave: 9/10
Goede microfoon
Gebaseerd op het gebrek aan klachten over mijn hoorbaarheid waardeer ik deze als "goed".

Score microfoon: 8/10
Goede bouwkwaliteit
Geen kraakjes, voelt allemaal degelijk. Geen klachten hier. Ergens wel jammer dat de microfoon niet afgekoppeld kan worden. De microfoon kan wel weggedraaid worden wat een oké alternatief is voor het afkoppelen. Het "stokje" is flexibel maar niet te flexibel, het is eenvoudig om de microfoon goed te plaatsen.

Score bouwkwaliteit: 10/10
Analoog
Dat wilde ik graag om gedoe met USB of bluetooth of wat ook te voorkomen. Analoog werkt gewoon en dat is zeker waar. Geen drivers installeren, geen conflicten. Fijn, heerlijk!
Over ear
Dat issie!
Niet flashy
Dit was alleen een nice-to-have. De Beyerdynamic is zwart, heeft geen RGB-verlichting of andere opvallende design-elementen. Zeker niet flashy dus! Hoewel ik iets meer flashiness niet erg had gevonden, is het toch wel fijn dat het ding er gewoon zakelijk uitziet. Ik gebruik deze ook voor mijn werk om te bellen, dan geeft het toch wel een professioneel idee dat er geen RGB-verlichting omheen knippert.
Pasvorm en comfort
Ik heb een lang hoofd. Vaak zijn headsets te klein, kunnen de cups niet laag genoeg/de band niet groot genoeg. Bij Sennheiser is dat tot nu toe geen probleem, ook bij de Beyerdynamic niet. In de grootste stand past deze goed.

Ik kan de headset de hele dag dragen zonder drukgevoel om de oren heen. Op het hoofd is de band op een gegeven moment wel voelbaar en begint heel iets te "zeuren". Iets verplaatsen lost dat op, en dan gaat het weer een tijdje prima.

Update 12-2020, nu ik veel thuiswerk kan ik wat meer zeggen over draagcomfort. De headset wordt bijna 8 uur per dag gedragen. Dit kan prima. Het is natuurlijk wel voelbaar dat ik een headset op heb, maar het "zeuren" wat ik eerder beschreef is vrijwel helemaal niet meer merkbaar. Wellicht ben ik eraan gewend geraakt, of is de headset wat naar het hoofd gevormd door het vele dragen. In ieder geval, uitstekend meerdere uren per dag te dragen dus!

Score pasvorm en comfort: 8/10

Prijs/kwaliteitsverhouding

Kost wat maar dan heb je wat. Echt goed geluid, echt goede bouwkwaliteit. Is het geld dubbel en dwars waard.

Score prijs/kwaliteitsverhouding: 10/10

Supergoed klinkende headset met hoogstaand comfort en een prettige kwaliteitsbeleving. Draagcomfort over lange tijd mag ietsje beter, microfoons zou detachable mogen zijn, maar dat zijn details.

Heb jij ook een Beyerdynamic MMX 300 (v2)?