Scythe Mugen 2 Rev. B Review

Raymond Deen 9 juni 2010, 1.780 views

Scythe Mugen 2 Rev. B

Pluspunten

• stil
  • koelt erg goed
  • goed montagemateriaal
  • montageproces op zich eenvoudig

Minpunten

• door de omvang van de koelribben kom je lastig bij de 4 montage boutjes naast de processor
  • PC wordt weer bijna een kilo zwaarder ;-)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Oktober vorig jaar was het weer eens tijd om een echte computer samen te stellen.
Ik heb al jaren, naar tevredenheid overigens, een Acer laptop, maar wilde nu echt een machine met genoeg opslagruimte, genoeg intern geheugen en genoeg processorkracht waar ik wel een tijd mee vooruit kan en bijvoorbeeld kan gebruiken als thuis server, media speler en -convertor.

Het werd een machine met de volgende specs:
i7 860 Boxed + standaard cooler op standaard snelheid
Blueray speler van LG
Antec Fusion Remote Max
Nexus NX-8050 500W voeding
Windows 7 64bit

Een aardige machine, eventueel nog te gebruiken om op te gamen met een betere videokaart.

Maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om de temperaturen!!
De machine staat in een AV meubel, helemaal omsloten met een glazen deur ervoor en alleen een gat aan de achterkant voor doorvoer van kabels en warme lucht.
Dat is niet echt een ideale lokatie om koel te blijven bedacht ik me laatst toen het ineens erg warm werd, dus toen heb ik CPUID Hardware Monitor eens aangezet samen met een Prime95 sessie om te kijken wat het spulletje deed als het echt aan het werk moest.
Daar schrok ik nogal van, want de core temperaturen SCHOTEN werkelijk omhoog tot ruim boven de 80 graden (88 a 89 graden).
En dat met een 14cm en 12cm fan bijna bovenop de processor... Toen ben ik eens gaan rond kijken naar een betere koeloplossing, want ik wil nog wel een tijdje met dit apparaat doen.

Uit een heleboel vergelijkingssites en ook op de pricewatch van Tweakers zelf kwam de Scythe Mugen 2 tevoorschijn als goede koeler voor betrekkelijk weinig geld en na nog wat meer resultaten gezien te hebben van de Mugen 2 heb ik deze van het weekend ook aangeschaft.
Vandaag kwam hij aan in een net doosje, samen met Arctic Cooling MX-3 koelpasta en meteen vanavond maar ingebouwd.

Om maar meteen te beginnen met het enige echte minpunt van deze koeler: hij is niet echt makkelijk in te bouwen.
Je moet het MB ervoor uit de kast halen en als je, net als ik, alles al hebt aangesloten en de kabels netjes hebt samen gebonden dan is dat best veel werk.
Je moet een (uitstekend passende) backplate monteren met het bijgevoegde montagemateriaal, vervolgens de processor met een heel dun laagje koelpasta bedekken en dan de koeler erop zetten waar je van te voren al het socket specifieke bracket op hebt geschroefd.
Bij mij zaten de koelribben op het MB om de processorsocket en ook de ddr3 modules behoorlijk in de weg om de koeler vast te schroeven op de backplate, maar het paste allemaal net zonder te hoeven buigen of zo.
Het moederbord vervolgens terug in de kast plaatsen kostte wat geduld en de videokaart zit er met een krappe centimeter net naast. En dat voor een toch behoorlijk ruime kast!

Toen de test: is het systeem stiller en vooral koeler geworden?!?
Dat kan ik helemaal bevestigen!

Na anderhalf uur Prime95 Torture testen met small fft om de CPU flink op te stoken en daarnaast nog een film kijken (VOB's) om de videokaart bezig te houden was de temperatuur van de cpu met casefans op de laagste snelheid en cpufan op automatisch (silent in bios) nog maar opgelopen tot 66 graden waarbij de videokaart een temperatuur van 56 graden bereikte. Dit alles met de AV meubel dicht en een temperatuur in de kamer van 21 graden. Hierbij bleef de kast heerlijk stil zodat je hem ook bij stille scenes niet echt hoorde.
De cpufan haalde hierbij 1500RPM wat boven de snelheid is die op de doos staat. Dit komt misschien door het push pull effect dat de casefans op hem hadden.

Ik zal jullie niet lastig vallen met nog meer screendumps van de systeemtemperatuur, of foto's van de koeler, want die zijn er al zoveel als je een beetje rond kijkt. Ik kan alleen vertellen dat het een indrukwekkend groot apparaat is dat mijn kast behoorlijk opvult, erg stil is en de processor heerlijk koel houdt.

Ben erg onder de indruk van het verschil dat deze koeler+pasta ten opzichte van de standaard koeler maakt.

Update 09-06-2010:
Bij het opstarten geeft de machine een foutmelding over de CPU-fan, omdat deze te langzaam draait.
Ik begin me te ergeren aan het lawaai dat de digitale ontvanger van KPN maakt; die hoor ik nu echt duidelijk terwijl dat met de stockcooler nog niet zo was.

Heb jij ook een Scythe Mugen 2 Rev. B?

Jammer, had ik juist wel willen zien.
Afbeelding verschilt niet echt veel van het systeem van Beppertjebep.
Als ik zin heb dan zal ik voor de volledigheid nog eens een fotootje schieten en bij de review plakken.

Bladie bla bladie bla
Positieve eigenschappen:
stil
koelt erg goed
goed montagemateriaal
montageproces op zich eenvoudig
Is het nu makkelijk of moeilijk om hem in te bouwen?
Naar mijn ervaring is het goed uitgelegd hoe je het moet doen. Maar als je een bestaande case koeler wil vervangen is het best veel werk (kabels, mobo losvijzen, ...)
Zelfs ondanks de goede uitleg blijft het een beetje prutsen met moertjes en vijsjes.

Ik vond dat geen minpunt, ik hou dan ook van Ikea bouwpaketten 8)7
Maar eens het in elkaar zit ben je er wel zeker van dat het degelijk is. Itt die pushpins.
Bijna iedereen kan wel een moertje op een boutje draaien, da's eenvoudig.

Maar om eerst alle kabels en kaarten uit de weg en het moederbord uit de kast te halen om de koeler dmv een (overigens erg goed passende) backplate te monteren; dat is gewoon veel werk.

Overigens een tip voor iedereen: gebruik voor het aandraaien van de moertjes je handen en geen gereedschap, want dan voel je tenminste hoe stevig je alles aandraait. Om dit makkelijker te maken kun je met je ene hand de beugel iets indrukken over het boutje en met de andere dan aandraaien.
Het enige wat ik irritant vond aan de montage van de Mugen 2 is het vast draaien van die boutjes onder de grote koelvinnen. Ik heb het zover mogelijk met mijn vingers aangedraait en daarna met een klein tangetje extra stevig aangedraait met zeer kleine bewegingen omdat je ze zo lastig kunt bereiken :P
Toen ik een mugen 2 rev.B installeerde zat de boutkop aan de onderkant van het moederbord, zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing, de moer valt in een sleuf dus die hoef je niet eens vast te houden.
Die foutmelding kun je vast uitzetten in je bios. Ik had dat eerst ook, komt omdat m'n kast zo goed gekoeld werd dat de Mugen 2 af en toe niet eens opspinde.
Kan hem wel op ignore zetten, maar als dan de fan een keer echt kapot is, zal ik misschien met een doorgefikte proc zitten.
Een mugen 2 in een Fusion Remote? Wist niet eens dat dat past 8)7
Het is een Fusion Remote Max; die is nog iets hoger dan de normale.

Ik heb ongeveer een halve centimeter over tussen de koeler en de bovenplaat.