AMD Phenom II X4 965 Black Edition Review

MarluXiaXl 1 juni 2010, laatste update op 1 juni 2010, 4.052 views

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Pluspunten

• Bang for Buck!
  • Stock prestaties
  • overclockbaarheid
  • Installatiegemak

Minpunten

• Warmte 4Ghz

Inleiding:
Ik was wel eens toe aan een nieuw systeem. Mijn vorige systeem was een Intel Dualcore E4400 2.0Ghz en een Nvidia gt8500. Ik had deze merken wel weer gezien na dit systeem, dus ben ik over gegaan naar AMD en ATi. Ik had veel goeds over ze gehoord dus ik waagde de gok maar.
Ik wou natuurlijk wel een goeie processor, ik kwam uit bij hun top of the line quadcore:
De Phenom II X4 965 C3.

Specificaties:
Hier staan alle specificaties van de quadcore. Behalve de stockvolt, dat is 1.4V.

Featureset:
Je krijgt de processor geleverd in een mooi compact doosje. Aan de zijkant van het doosje zit een plastic raampje waar je je processor goed kan zien. De processor zat zo wel helemaal aan de rand van de doos, wel iets om voor op te passen.
Je krijgt er ook een mooi papiertje bij waarop staat dat AMD blij is dat je hun hebt gekozen. :D
Verder krijg je ook nog een redelijke stock cooler erbij, met 4 heatpipes en een 80mm fan. Deze heb ik alleen niet gebruikt, ik heb er gelijk de zalman 9700led op gezet.

Installatie:
De installatie ging gesmeerd. Linksboven op de processor zit een kleine goudkleurige driehoek, op de socket linksbovenin zit dezelfde driehoek. Dit geeft aan hoe de processor erin moet.
Je kan de processor gewoon lekker simpel erin leggen en het is gebeurd.
Nu nog de koeler erop zetten, en koelingpasta. Dit gaat met een soort van klepje, deze gaat over je koeler heen en komt aan bijdekanten van de socket vast te zitten. Flink duwen en je hoort een klik, dan zit de koeler vast.

Overclocken:
Dit beestje staat natuurlijk ook bekend om zijn overclocking. En dat is waar ook. :D
Eerste paar dagen gewoon stock laten draaien. Daarna werd ik nieuwsgierig naar de overclock mogelijkheden van deze processor.
Van 3.4Ghz naar 3.8Ghz is echt een eitje, Gewoon de multiplier van 17x naar 19x en je loopt 3.8Ghz. Geen Voltage omhoog niks. Maar 4Ghz is iets heel anders. De multiplier naar 20x en voltage naar 1.5V was blijkbaar niet goed genoeg. Prime95 resulteerde gelijk in BSoD. Naar wat met de settings geknoeid te hebben is het me gelukt om 4Ghz stabiel te krijgen. Zie plaatje CPU-z voor de specs hiervan.

Warmte:
De processor loopt stock al op een redelijk hoge Voltage, namelijk 1.4V maar dit kun je op 3.4Ghz ook naar 1.32V zetten en blijft stabiel. De load temps zijn gemeten met realtemp en Prime95 op 30 minuten.
Hieronder de warmte met clocks op een rijtje:

3.4Ghz Idle = 31 graden
3.8Ghz Load = 45 graden
4.0Ghz Idle = 38 graden
4.0Ghz Load = 58 graden

Prestaties:
Windows installeren ging lekker vlot, dit heeft natuurlijk ook deels te maken met de nieuwe hardeschijf.
Eenmaal in windows ging voor mijn gevoel alles 100x zo snel, krijg je ervan als je van 2.0ghz dual naar 3.4ghz quad gaat.

Benchmarks:
Ik heb verschillende programma's gebruikt om de CPU te testen:

Cinebench 11.5:

SuperPI 1M:
3.4Ghz = 20.670s
3.8Ghz = 18.542s
4.0Ghz = 17.330s

Game benchmarks moet ik nog even maken maar die komen eraan!

Tot slot:
Echt een top processor! Ik heb er geen spijt van dat ik deze heb gekocht. Voor de prijs die je moet betalen is deze processor dat zeker waard. Ik ga binnenkort ook waterkoeiling installeren, ik update deze review dan ook zo snel mogelijk.
Dit is mijn eerste review op tweakers.net. Dus als er nog ergens verbetering in kan zeg het maar ;)

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 965 Black Edition?

Leuke review, wel grappig wij gebruiken bijna precies dezelfde Hardware, precies dezelfde processor, gpu, cooler.

Als ik je een tip mag geven, mijn processor loopt atm op 3.88ghz MP 18 x 216 mhz @ stock voltage en hij wordt bij 5 uren lang prime95 niet warmer dan 57 graden. Met de CNPS 9700 LED op 35%~40% met een fancontroller (ivm het aantal db's). Naar mijn mening is die laatste 102 mhz het niet waard omdat de processor véél meer hitte produceert en een stuk minder stabiel is. En er is geen merkbaar verschil qua performance.

met vriendelijke groet,

:P
Dat is idd wel toevallig, maar wel handig kun je het vergelijken.

Ok ga ik vanavond nog wel even uitproberen. Maar het vreemde vind ik ook af en toe dat ik op google mensen 4.0ghz op air draaien (of misschien wel hoger) en dat alleen maar door de multiplier omhoog te schroeven, dat lukt me niet :X
En je hebt wel gelijk over de laatste 102 mhz. Maar voor een deel kocht ik hem ook om de 4ghz te halen :D
Niet elke CPU klokt even lekker over.. Misschien heb je net een wat normalere 965BE dan mensen die een enorm goede 965BE hebben en de 4.0 halen.
Niet googlen ernaar, is mijn mening, je hebt veel mensen die "claimen" 4 ghz te kunnen behalen met alleen de multiplier. Meestal voor de bragging rights of ze weten niet waar ze mee bezig zijn.

Dit komt vooral omdat veel mensen AMD overdrive stability test gebruiken. Dus na een uurtje denken ze dan: Hij is stabiel, en gaan ze op die settings gebruiken. Het klopt dan ook dat het stabiel is voor dagelijks gebruik. Maar Prime95 is véél zwaarder dan AMD stability test. En zeker veel zwaarder dan dagelijks gebruik.

Als je rondkijkt op het AMD game forum dan zie je dat bijna iedereen de processor heeft geklokt tussen 3.85ghz~3.95ghz. En ja het kan af en toe zijn dat de ene cpu net iets beter presteert, maar het scheelt weinig.

Zo kan ik bijvoorbeeld de processor stabiel (AOD stability + dagelijks gebruik) krijgen op 4.3ghz~~4.4ghz 1.54 volt.
Stevig voltage ook voor 4 gigaHertz inderdaad. Ik zou gewoon 3,8 gigaHertz draaien met het stockvoltage (of iets hoger). Ik snap dat die grens van 4 gigaHertz mooi is, maar voor de rationale tweaker is deze natuurlijk niets betekenend. 3,8 gigaHertz is maar een 5% stapje terug van 4 gigaHertz, maar je spaart wel 20-30% verbruik en hitte ;-)

Edit: Mag ik vragen wat voor een GPU je erbij hebt geprikt? :P
Edit2: Lekker geheugen!!!
Edit3: Ow, ik zie dat je een HD5850 hebt. Mooi systeempje dan :D
Edit4: Met waterkoeling zal je wel 4 gigaHertz moeten kunnen draaien zonder problemen. AMD 45nm CPUs willen vaak nog wel wat harder lopen als je goed koel worden gehouden.\
Edit5: Een degelijke review, met voldoende informatie over prestaties, temperatuur en overclockbaarheid.

[Reactie gewijzigd door OneOverPrime op 1 juni 2010 17:40]

Bedankt!
Ik snap ook dat voor de moeite 4ghz niet erg nuttig is qua meer prestaties, maar het geeft ook wel een leuke kick om te kunnen zeggen dat je 4Ghz quad hebt xD
Hoi, ik heb ook een 965 c3 maar als ik hem op 3.8 wil laten draaien moet ik toch echt wel mijn volt op 1.4 zetten, als ik dat niet doe dan heb ik bij 3 D Vantage heel snel een blauw scherm, weet ook niet hoe dat komt lees overal dat hij zonder volt verhoging makkelijk op 3.8 kan draaien
Sorrry, in mijn review staat niet (nu wel) dat de stock volt inderdaad 1.4 is. Dus wat jij zegt klopt wel ;) Ik weet niet wat nu je standaard Voltage is?
Maar als je bij 3.8ghz inderdaad onder de 1.4V gaat zitten krijg ik ook een blaauw scherm.
oke dat klopt dan wel hij stond bij mij op 1.3750, dus van daar mijn blauwe scherm.
hij is nu ook stabiel op 1.4.
is dit voor de C2 of de C3? mijn c2 is stukken heter dan deze.

Laat maar, ik moet beter lezen.

[Reactie gewijzigd door Hazurr op 1 juni 2010 20:08]

als ik multiplier op 19 zet is het ook een blauw schermpje. Hij kapt er mee bij 18,5 en is dan bij load niet altijd even stabiel. heb hem zodoende op 18 gezet. Doet ie prima stabiel, core clock moet ik nog een keer verhogen,maar te lui voor.
alle temps zijn met stock cooler erop gemeten?
De temps zijn gemeten toen deze koeler erop zat: Zalman CNPS9700 LED