Canon Pixma MP150 Review

Requiem 13 maart 2006, 970 views

Canon Pixma MP150

Pluspunten

• Goedkoop
  • Relatief snel printen
  • Goede fotokwaliteit
  • Goed softwarepakket

Minpunten

• Geen USB-kabel meegeleverd
  • Hoog inktverbruik (bij foto's printen)

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 3
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 2
Ik heb sinds 3 weken nu een Canon Pixma MP150 AIO staan en ben toch wel erg blij met deze All-In-One. Hiervoor had ik een lossw Deskjet 990CXi en HP scanner, dus dit apparaat is toch wel een wereld van verschil.

Als eerste vind ik de ruimtebesparende grootte van de AIO erg fijn en zeker van de MP150, omdat deze toch best compact is. Ik heb overigens een keus moeten maken uit een MP150 en een MP170. Het prijsverschil was destijds ¤20,00 en de enige meerwaarde was een ingebouwde cardreader bij de MP170 en een iets uitgebreider display. Dat vond ik die ¤20,00 niet waard.

De printeigenschappen van de printer ben ik ook tevreden mee. Hij print snel (18 ppm) en de kwaliteit is prima voor normale documenten. Kleuren zijn ook redelijk, hoewel ik de printtechniek van HP (PhotoRet) toch iets beter vind. De kwaliteit van foto's is wel prima en het meegeleverde software pakket kan foto's prima "verbeteren". Zo had ik bijvoorbeeld een 800x600 fotootje welke haarscherp uit de printer komen, op 10x15cm fotopapier.
Dat is ook een fijne eigenschap van de printer, het randloos printen op 10x15cm fotopapier :)

Het scannen was niet echt een primaire behoefte van mij bij de aanschaf van dit apparaat, maar het is natuurlijk erg makkelijk. De kwaliteit is wel wat "flets". Een krantje inscannen met veel (levendige) kleuren leverde toch een wat dof scan resultaat op.
Datzelfde geld dus als je iets kopieert, hoewel gewoon zwarte teksten scannen/kopieren wel weer goed gaat.

Wat betreft het inktverbruik. dat valt me dan wel tegen. Ik heb nu ca. 50 documentjes (met kleur en zwart) geprint en ca. 30 foto's op 10x15cm fotopapier en de kleurencartridge is kwartvol. Nu zitten er standaard de normale cartridges bij, maar het is dus mogelijk om high-capacity cartridges te gebruiken.
De zwart cartridge is nu 3 kwart vol, maar ik verwacht dat die binnenkort op halfvol komt te staan.

Als laatste, het softwarepakket (MP Navigator 2.0) vind ik makkelijk en overzichtelijk werken, maar dit is natuurlijk subjectief. Het is gewoon een rechttoe rechtaan software pakketje, waar je gewoon de basisfuncties van het apparaat kan bedienen.

Al met al is dit een prima AIO voor de normale thuisgebruiker, die niet veel eisen stelt aan het scangedeelte. De printwaliteit is prima en het apparaat is makkelijk te bedienen via of software of het bedieningspaneel aan de voorkant.
Daarnaast is de prijs zeer gunstig, zo rond de ¤80,00

• HP NC4010 laptop
  • Windows XP

Heb jij ook een Canon Pixma MP150?