Tweakers zegt: 8,5

Apple AirPods Pro (Wit)

€ 204,95
Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Apple AirPods Pro (Wit) Review

klonic 8 november 2019, laatste update op 8 november 2019, 628 views Product gekocht

Apple AirPods Pro (Wit)

Een kneitergoed product! Apple heeft heel veel, heel goed gedaan maar helaas een paar steekjes laten vallen.

Pluspunten

• Goede ANC
  • Enorm gemakkelijk
  • Zit heel lekker

Minpunten

• Batterijen niet te vervangen
  • Geluidskwaliteit is slechts voldoende
  • Geen EQ

Na verschillende ANC producten te hebben getest:
-Sony WH1000XM2
-Sony WH1000XM3
-Bose QC35 II
-Sony WF700SP
-Sony WF1000XM3
-Bose 700
en verder thuis nog een (analoge) Sennheiser HD25-1 te hebben liggen, heb ik een aardig referentiekader opgebouwd.

Wat betreft de bovenstaande producten, of mijn zoektocht naar een goed ANC product, ben ik tot de conclusie gekomen:
-dat de WH1000XM3 het best klinkt en de beste ANC heeft. Maar hij zit niet heel lekker, de bouwkwaliteit is twijfelachtig en spare parts zijn niet beschikbaar maar het ergste, het gebruiksgemak is beperkt; switch je naar een ander device, dan moet je zelf de BT verbinding tot stand brengen.
-en Bose 700 daardoor een betere all rond oplossing is.
-Omdat ik merkte dat ik liever oordopjes zou willen werd de keus veel kleiner. De Sony WF700SP vond ik ronduit slechte ANC hebben en de Sony WF1000XM3 klonk goed maar vond ik te groot en nog steeds moest een BT verbinding handmatig geinitieerd worden bij wisselen van apparaten.

En toen kwam Apple met de Airpods Pro. Nu heb ik een iPhone XS, Apple Watch 4 RVS, Macbook Pro (13" 2013) en Apple TV 4, dus je kan stellend at ik in het ecosysteem zit.

Ik heb ze dus gekocht, pakte ze uit en ze koppelde zichzelf direct aan mijn apparaten. Vervolgens deed ik ze in mijn oren en de ANC ging direct vanzelf aan. Wat mij opvalt:

ANC
De ANC is echt heel goed. Ik heb 2 weken geleden nog een Bose QC35 II opgehad en het is niet zo dat ik nu denk dat ik die Bose betere ANC heeft.

Geluidskwaliteit
Tsja, hier schieten ze echt te kort. Ik heb in het verleden serieus muziek gemaakt en daardoor misschien een getraint oor. Maar het valt me echt op dat dit ermee door kan, maar meer niet. ik heb het idee dat er wat lage tonen missen (in vergelijking met bijvoorbeeld de enorm vlakke HD25-1). Het is ook niet irritant slecht maar elk van de bovenstaande apparaten (misschien op de Sony WF700SP na) is beter op dit vlak.Een EQ is alleen beschikbaar voor de music/muziek app en andere Apps waarin dat gewoon ingebakken zit. Liever zou je een EQ voor een uitvoerapparaat willen kunnen instellen zoals bij Sony producten.

Draagcomfort
Door die ventilatiegaatjes zitten ze enorm lekker, je hebt niet het gevoel dat je oor vanbinnen gaat zweten. Ik kan ze echt de hele dag dragen en dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Gebruiksgemak
Hier ga een filmpje kijken op mijn Mac, doe mijn oortjes in en daar is het geluid. Vervolgens word ik gebeld en kan ik direct met mijn oortjes een gesprek voeren. Ik klap mijn Mac dicht en ga naar buiten en wederom kan ik zo muziek gaan luisteren. Je doet ze in het doosje en de Airpods zetten zichzelf uit, gaan opladen (1 uur speeltijd/5 minuten laden) en zet de content op je iPhone op pauze. De controls zijn verder simpel. In tegenstelling tot e Sony WH1000MX3, waarbij ik dan soms niet in de goede lijn veegde. Wel mist er volumeregeling op de oortjes. Echter kan je die ook vanaf je Apple Watch bedienen (dat is echt zon probleem dat nauwelijks een probleem is als je diep in het Ecosysteem zit).

Siri
Tsja, ik vind Siri nog altijd beperkt bruikbaar. In het Nederlands vragen of ze een engelstalige film/muziek wil afspelen zorgt bijna altijd voor gelazer. Daarom heb ik mijn Siri op engels ingesteld (al is dat dan om een of andere reden onmogelijk op Apple TV waar het het meest kritisch is). Op de Airpods valt me op dat Siri buitengewoon lang de muziek dimt als je je opdracht geeft. Wat mij betreft is dat een tekortkoming in de implementatie van Siri.

Levensduur
We weten allemaal dat batterijen slijten. Tegenwoordig langzamer dan een jaar of 10 geleden. Helaas heeft Apple ervoor gekozen om deze niet vervangbaar te maken. Nu kan je een Airpod laten vervangen voor 89$ of het doosje voor 99$. Batterijvervaning kost je 50$ per onderdeel. Tsja, voor oortje van €280 vind ik +/- €150 wel stevig voor nieuwe batterijen. Zoiets was te verwachten.

Al met al vind ik het echt een kneitergoed product! Apple heeft heel veel, heel goed gedaan maar helaas een paar steekjes.

Heb jij ook een Apple AirPods Pro (Wit)?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.