Raptor-Gaming H2 USB Review

kwinvdv 25 mei 2010, laatste update op 25 mei 2010, 1.023 views

Raptor-Gaming H2 USB

Pluspunten

• De headset stelt automatisch goed af op de vorm van je hoofd (niet meer bijstellen als iemand anders hem op heeft gehad)
  • Zit goed, geen last van plat gedrukte oren, zelfs niet na lang dragen.
  • USB aansluiting, geen gedoe met vier losse mini-jack aansluitingen
  • 5.1 geluid

Minpunten

• Alleen driver beschikbaar via CD, nergens op de site van de producent een driver voor deze headset te vinden.
  • Het volume regelen op de headset zelf is digitaal, wat minder fijn werkt als gewoon een draai wieltje.

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik heb deze headset afgelopen februari (2010) voor mijn verjaardag cadeau gekregen. Eerst zou ik de niet USB variant krijgen, maar daar zat tussen de vele mini-jack aansluitingen en de headset zelf nog een extra blok. Dit leek mij niet zo praktisch, waar een USB-kabeltje wel mooi tegenover stond.

Eerst had ik de headset onder Vista (64bit) in gebruik. Het eerst wat mij opviel, was dat mijn, wel via mini-jack aangestuurde computer speakers geen signaal meer kregen. Ik weet niet of dit nog te verhelpen is. Maar voor mij maakte dit toch niet heel veel uit, want die speakers waren toch al aardig oud en eentje doet het niet meer. Ook onder Windows 7 had ik het zelfde probleem.

Features
Zo als je al hebt kunnen lezen, wordt deze headset alleen aangestuurd via USB. Op de kabel naar de headset zit ook nog een controle panel, met een mute, geluid- harder en zachter knoppen en een schuif aan de zijkant voor de Subwoofer (max, norm en off). Zelf vind ik de harder en zachter knoppen niet heel erg fijn werken, omdat dat het volume van het geluid digitaal veranderd en het vaak maar met een paar procent per klik gaat, waardoor het soms irritant is om zo even het volume te veranderen. De mute knop zit voor mij een beetje op een slechte plek, want bij mij hangt deze knop precies op de hoogte van de rand van mijn bureau, waardoor ik soms die knop onbedoeld in druk en ik ineens verbaasd op kijk waarom het geluid in eens weg valt.
De driver van deze headset is naar mijn mening wel goed in orde. Je hebt de driver niet nodig om een werkende headset te hebben, in ieder geval niet bij Win-7, weet niet helemaal meer zeker of dat ook bij vista was. Maar de driver zelf bied nog wel een aantal extra's zoals een stemvervormer en een equalizer. Alleen is er geen enkele versie van een driver voor deze headset op de site van de producent te downloaden, waardoor je geen driver tot je beschikking hebt als je de bijgeleverd cd kwijt bent.

Kwaliteit geluid
Ik ben niet echt een kenner in het opzicht van geluid, want ik luister geen muziek via de headset. Ik game er vooral mee en de 5.1 helpt mij in ieder geval erg bij het lokaliseren van een geluidsbron in-game. Ik heb ook niet echt een idee wat voor een kwaliteit microfoon aan de headset zit, maar ik zit wel eens op teamspeak en daar ben ik goed verstaanbaar.

Gebruiksgemak & bouwkwaliteit
De headset is makkelijk op en af te zetten en het afstellen op het formaat van je hoofd gebeurt automatisch. Dit komt doordat in het kussentje wat op de boven kant van je hoofd komt een veersysteem bevat waardoor het vanzelf op de juiste lengte afstelt. Het deel wat om je oren gaat zit ook goed. Het sluit goed af en drukt niet. Ik krijg er geen last van, zelfs na uren dragen. Het enige nadeel is dat je haar helemaal platgedrukt er onder vandaan komt.
Volgens mij is de gehele afwerking van plastic, maar volgens mij wel redelijk stevig plastic en zo afgewerkt dat niets snel zal afbreken. De microfoon zit bevestigt aan een niet buigzame plastic staaf die alleen voor je mond gedraaid kan worden door een redelijk degelijk scharnierpunt op een van de overkappingen van de oren. De kabel is redelijk aan de dikke kant, zeker 3 mm in doorsnee en het controle panel is redelijk compact, licht en langwerpig, waardoor het naar mijn mening redelijk in de kabel verwerkt zit.

Hoewel ik het als cadeau heb gekregen, weet ik wel wat de prijs was, bijna 70 euro. Deze prijs is nog wel te doen, als je kijkt naar vele duurdere headsets, maar valt minder te vergelijken met mijn vorige headset die ook 5.1 was en maar 29 euro koste, maar daarvan was ook een oortje afgebroken. Dus als deze headset het nog lang vol gaat houden, zal het steeds meer en meer de prijs waard zijn.

Heb jij ook een Raptor-Gaming H2 USB?

'je speakers die geen signaal meer krijgen', is eigenlijk de geluidskaart selectie.

In je USB-headset zit dus eigenlijk een USB-geluidskaart verwerkt. Je Windows staat nu standaard ingesteld op je USB headset, waardoor je speakers geen geluid krijgen om af te spelen.

Gebruik je Vista / Win7? Klik rechts onderin (naast je klok) met de rechter muisknop op het icoontje van geluid, en ga naar 'playback devices'. In het scherm wat je krijgt zie je een lijst met mogelijke output devices. Klik er met de rechter muisknop op eentje, en kies 'set as default audio device'. Elk programma wat je nu op zal starten zal via dat audio device lopen.

Programma's zoals Media Player Classic kan je ook onafhankelijk instellen welk audio device ze moeten gebruiken, zodat ze bijvoorbeeld altijd over je speakers lopen terwijl je 'default' (voor spelletjes) op je headset blijft staan.. ik noem maar een voorbeeld.

Sinds Windows 7 kan je (meestal) ook 'default audio device' switchen terwijl programma's draaien, en ze zullen mee switchen.

Wat betreft de review: Mooie eerste opzet (sorry :P), met wat foto'tjes erbij en specs wordt het al beter. Misschien een vergelijking waarom je graag die wou en geen andere (als het een bewuste keuze was).
Bedankt voor de tip, maar zo heb ik nog steeds niet dat ik het geluid door beide kan horen. Ik draai win7, dus misschien kan ik nog wat vinden van dat default mee switchen.

Ik beschik niet echt over een goede camera, de beste die ik thuis heb is denk ik die ik op mijn mobiel heb en dat zijn ook niet super mooie foto's, misschien kan ik toch nog wel even een foto'tje maken van wat er in de verpakking zat, want er zat namelijk ook nog een oversized zak bij. En qua specs kan ik denk ik niet echt veel toevoegen, want alles aan specificaties staat de site van de producenten, waar je via een link bij het product kan komen, lijkt mij onzinnig om dat hier te herhalen.
En ik kan niet echt nog verder toelichten over de keuze, want het was een cadeau. Het enige wat ik aan keuze er bij was dat ik voor de usb variant heb gekozen i.p.v. die met mini-jack aansluitingen.