Nikkei NCVDS700T Review

poktor 24 mei 2010, laatste update op 25 mei 2010, 2.887 views

Nikkei NCVDS700T

Pluspunten

• Beeld is goed, speler laat zich niet door schokken of stoten in de auto van de wijs brengen. Betrouwbaar. Met goede hoofdtelefoon is ook het geluid prima. Bediening met losse AB werkt goed.
  • Montage met de banden gaat ook goed, speler zit dan goed vast.

Minpunten

• Ophangbanden + hoofdunit = FAIL! De banden lopen over de randen van de deur, dus wisselen is er niet bij in de auto. Banden zitten ook over de bediening van de hoofdunit, dus losse AB is verplicht. Zie het verhaal hierboven. Op de foto's heb ik de ophangbanden van de hoofdunit al smaller gemaakt.
  • Aan-uit schakelaar op 2e unit zit onder de banden en is in de auto onbereikbaar. Geluid van beide units is slecht zonder hoofdtelefoon.

Geluidskwaliteit Score: 2
Uitpakken en eerste test
De speler heb ik besteld bij Dynabyte i.v.m. de gratis verzending. De Nikkei-doos arriveerde in een nog grotere doos, gevuld met papierstroken als bescherming. Uitpakken was zo gebeurd. In de verpakking zitten de beide units, vastgezet in een eierkarton, met los hiernaast een tas, de kabels en de ophangbanden. Bij een korte test werkte de hoofdunit meteen met een zelfgebrande DVD, dus dat was ok.

Constructie
De DVD-lade zit overigens achter het lcd-scherm van de hoofdunit. Dit lcd-scherm klapt naar voren, waarna de spindle en laser-unit zichtbaar wordt. In de speler zit nog een kartonnetje, wat verwijderd moet worden. Het plaatsen van een DVD is wat gedoe, want er zit geen magneetring achterop het lcd-scherm: de DVD klikt op de spindle als bij een portable cd-speler. Met een lcd-scherm erboven is het wat onhandig plaatsen van een nieuwe DVD. Na plaatsen kun je het scherm weer terug duwen, waarna het met een klik weer sluit. Het knopje om te openen zit trouwens aan de bovenkant.

Monteren: oeps!
Vervolgens ging ik met de ophangbanden aan de slag. Eerst de 2e unit, dat was zo gebeurd. banden uitleggen, unit met scherm omlaag erop, klittenband eromheen en klaar. Bij de hoofdunit idem, TOTDAT ik de DVD wilde wisselen...wtf? Hij kan niet meer open! Helaas, helaas, men heeft voor de hoofdunit de banden te krap bemeten! De banden lopen strak langs het lcd-scherm. Dit is prima voor de 2e unit, maar bij de hoofdunit niet, want het scherm moet open kunnen. Om het lcd scherm zit een rand van ongeveer een halve centimeter, die mee naar buiten komt. Na enig nadenken kwam ik tot een OPLOSSING: met een schaar knipte ik voorzichtig de binnenste helft van de 2 banden om het scherm van de hoofdunit weg(zie foto's). Dit kan makkelijk, het materiaal is sterk genoeg om de unit te dragen (LET OP: hiermee vervalt de garantie!). Hierna zag ik, dat het nogal ging rafelen. Boven het gasfornuis even dichtsmelten en klaar, probleem opgelost! Als je dit met enig beleid doet, wordt het nog netjes ook en kun je ook onderweg gewoon een DVD wisselen. Wel dikke FAIL van de fabrikant om dit zo te leveren.

Nog een probleem(pje)
Oh ja: let erop, dat de aan-uit schakelaar van de 2e unit op ON staat voordat je hem met de banden bevestigt, want de banden vallen precies over die schakelaar heen en je kunt er dan niet makkelijk meer bij als hij eenmaal bevestigd is(zie foto's). Aan-uit zetten doe je toch op de hoofdunit, dus die schakelaar op de 2e unit is wat overkill. Vervelend alleen als je hem vergeet aan te zetten. 2e FAIL: De banden zitten bij de hoofdunit, ook na de aanpassing, over de bedieningsknoppen heen, dus je bent sowieso verplicht om de AB te gebruiken in de auto.

Beeld en geluid
Verder werkt de speler prima. Beeld is ok en geluid is wat je kunt verwachten van speakertjes van 1 cm doorsnee: crap. Met een goede hoofdtelefoon is het geluid echter perfect. Ik heb bij deze speler 2 hoofdtelefoons van Dealextreme gekocht van het merk ONTO, van Audio Technica. Deze krijgen bij Dealextreme een goede beoordeling betreffende het geluid en inderdaad klinken ze perfect, met goed laag. Aan te raden, ook vanwege de prijs (rond 3 euro en gratis verzending).

EINDCONCLUSIE
Een goede speler, maar out-of-the-box een onhandig ding waarmee iemand die niet handig is, FLINK ruzie zal krijgen. Niet voor iedereen dus! Je zal zelf aan de slag moeten met de ophangbanden, anders is het onmogelijk om een DVD te wisselen! Tevens is het aan te raden 2 goede hoofdtelefoons erbij te kopen, want de speler zelf klinkt voor geen meter. Voor de handige tweaker/doe-het-zelver een kleine voldoende, een 7. Voor de gewone consument met 2 linkerhanden een dikke onvoldoende, een 4.

Heb jij ook een Nikkei NCVDS700T?

Heb vanmiddag dit systeem gehaald voor de kids. Bovenstaande handleiding voor het goed bruikbaar maken van het verwisselen van de CD/DVD's werkt perfect voor mij. De eventueel rafelende randjes kan je gewoon laten smelten met een aansteker o.i.d. Na de vakantie kan ik mijn ervaringen met het systeem updaten.
Wij hebben 't ding vandaag aan de kleine voor z'n 4e verjaardag gegeven en, enthousiast als ik ben, ben ik om 1:00 's nachts toen 't feest over was even in de auto gekropen om te zien of 't allemaal wel past enzo. Na 30 minuten klooien heb ik 't opgegeven. Wat een onding(en).
  • De bevestiging is, zoals hierboven beschreven, ronduit pet. De banden lopen over het beeld, zitten in de weg van de bediening en de aan/uit knop op de slave unit. Daarbij krijg je de bevestiging niet "in een handomdraai" op/van de hoofdsteun. Bij mijn Seat Alhambra is de hoofdsteun zelfs eigenlijk niet eens geschikt om de schermen goed op te hangen, de klittenband is op geen enkele mogelijke manier 'goed' te bevestigen. "Universal fit" my ass. Met wat pielen en klooien blijft 't wel hangen maar het is geen porem. Ook het verwijderen/plaatsen van DVD's wordt onmogelijk gemaakt door de onhandige bevestiging. Als "compromis" zou ik dan de bevestiging nog wel 'permanent' op de hoofdsteun willen laten zitten als ik de schermen er dan makkelijk uit zou kunnen halen maar dat gaat dus niet (makkelijk) en als je de schermen uitneemt wordt de constructie dusdanig "slap" dat de hele bevestiging naar beneden glijdt naar de rugleuning.
  • De kabel van sigarettenaansteker naar master-unit is (veel) te kort. Ik moet mijn stoel op de voorste stand zetten wil de kabel het helemaal naar de hoofdsteun halen. En dat gaat niet met mijn lengte. Dat wordt dus verlengen/knutselen/klooien en lelijke kabeldraadprut bouwen om een voldoende lengte te creŽren. De Alhambra heeft in de bagageruimte nog 2 extra "power outlets" (handig!) maar ook die afstand is te groot naar mijn hoofdsteun.
  • De resolutie van het menu is inderdaad niet native en niet om aan te zien. Then again: gelukkig spenderen de kids weinig tijd in menu's en meer aan het kijken naar (teken)films. :P
  • Geluid is ronduit ruk. Maar dat boeit gelukkig voor de kids niet zo (heel) erg.
Goedkoop is duurkoop. Ik heb er in ieder geval al weer spijt van. En al helemaal omdat 'ie al maanden geleden gekocht is en we dus niet meer kunnen ruilen (en ja, dat is natuurlijk eigen schuld dikke bult maar toch).

[Reactie gewijzigd door RobIII op 12 augustus 2010 02:53]

Ik liep ook tegen de lengte van de voedingskabel aan toen we op vakantie gingen. Ook bij mij bleek de 12v aansluiting in de kofferbak van mijn Rav4 te ver weg. Zelfs voor de 12v plug in de middenconsole, tussen de voorstoelen, was de kabel te kort. Ik heb toen ter plekke de kabel een stuk verlengd met een adaptersnoertje wat ik nog had liggen. Even stekkertjes eraf geknipt, de kabel doormidden, aanstrippen, in elkaar draaien, teepie erom en spelen maar.. :)
Maar mooi is anders. :|
Ik heb voor iets minder dan een tientje bij de lokale autoonderdelenboer zoiets gekocht. Ik was ook al aan 't overwegen te gaan knutselen met kabel tot iemand me er op wees dat er kant-en-klare verlengsnoeren bestaan :P :D :X Had ik nog helemaal niet bij stilgestaan :P

[Reactie gewijzigd door RobIII op 16 augustus 2010 20:51]

Wat een blok tekst. Ik zie het zelfs niet zitten om het te lezen. Alinea's en kopjes plaatsen !
Bedankt voor de leuke review. Ik heb een vraagje, ik zag dat deze set een usb ingang heeft. Kan je op een USB stick wat MPEG4 (DIVX) films zetten en speelt ie dat dan ook af ?
Hier ben ik ook heel erg benieuwd naar.
Je kunt de Nikkei NCVDS700T tevens als photoviewer gebruiken. De videospeler beschikt namelijk over een geheugenkaartslot voor sd- en mmc-kaarten. Via de usb-aansluiting kunnen bijvoorbeeld foto's van een fotocamera of usb-stick op de speler worden bekeken.