LIFX Tile

LIFX Tile Review

UmbroTown 3 oktober 2019, 90 views

LIFX Tile

Ik ben erg tevreden met deze lampen, de installatie ging gemakkelijk, ophangen was wat lastiger (meer info in de review). Wanneer de lamp eenmaal hangt past die denk ik in elke ruimte. De app werkt uitstekend, veel ambiance mogelijk en prachtig multi-color licht!

Pluspunten

• Uitstraling
  • Gebruiksgemak Interface - App
  • Lichtopbrengst (sterkte)
  • Spectrum kleuren
  • Kwaliteit
  • Afwerking (kabels)

Minpunten

• Ophangen (installeren)
  • Stickers (plakbaarheid)

Kwaliteit Score: 5
Intro
Ik heb deze week de Tiles binnen en wil mijn ervaringen delen. Ik ben zelf Product Ontwerper en heb enige ervaring met de 'user-experience' testen en vormgeving. Ik heb deze review geschreven omdat dat mijn tegenprestatie was voor het product, hiervoor heb ik veel beeldmateriaal verzameld, om voor jullie mijn ervaring duidelijk in kaart te brengen. Ik heb deze review vanuit een neutraal oogpunt geschreven en zou stapsgewijs uitleggen hoe het product bevalt, allereerst de verpakking en accessoires, daarna het installeren en ophangen, dan het design toelichten (als Product Ontwerper), daarna het lichtopbrengst en tot slot het gebruiksgemak. Ik ben over het product erg tevreden, maar het over het bevestigen nog aanmerking. In elk kopje zit een afbeelding ter verduidelijking en sluit af met een filmpje over het eindresultaat, veel leesplezier!

Verpakking
Het product is erg mooi verpakt in een fullcolour bedrukte doos. Als je de doos open maakt zie je meteen de kaart met daarbij een rustig vormgegeven handleiding (Quick Set up), deze is in het Engels, maar voor mij was dat geen probleem. Daarbij zijn de tegels goed beschermt en gemakkelijk uit te nemen.

Accessoires
Er zitten niet veel extra benodigdheden bij, buiten de vijf tegels en bekabeling + voeding, maar dat is ook niet nodig. Echter de bekabeling wat wordt meegeleverd is van echte kwaliteit. Om je een beeld te geven, het voelt hetzelfde als de bekabeling van mijn Macbook Pro. Deze kwaliteit voelde goed, hierdoor heb ik de kabels op verschillende manier kunnnen koppelen, om ze goed weg te kunnen werken.

Installeren
Het installeren van de lampen op mijn LIFX-app ging heel makkelijk, hierdoor had ik in 3 minuten de lampen in werking. Daarna ga je de gekozen formatie ophangen, toen gaven de lampen een error, doordat ik ze opnieuw had aangesloten op stroom. Door ze te resetten (5x in/uit het stroom te halen) was het mogelijk om ze opnieuw te koppelen. Dit koppelen ging weer snel en toen deden ze het goed!

Ophangen
Het opplakken van de lampen ging erg snel. Ik had gelezen dat je ze er daarna af kunt halen (soort klittenband) en dan met bekabeling weer ophangen. Het loshalen ging niet makkelijk, soms lieten de plaklagen los en daarna het stuk voor stuk ophangen ging niet gemakkelijk. Ik wilde de kabels goed wegwerken in de daarvoor bestemde kabelgoten, echter is dat niet gemakkelijk wanneer je een van de twee tegels al op de muur hebt hangen en alle vijf in een keer ophangen is ook niet te doen. Maar nadat ze allemaal hingen was het eindresultaat naar mijn mening boven verwachting! Een keuze maken waar die op de muur moet? Had ik ook moeite mee, maar hij hangt overal erg mooi. Mijn tip is: hang hem op een opvallende plek, dan komt die het meest tot zijn recht.

Design
Het product is naar mij mening erg goed vormgegeven. De behuizing is naadloos afgewerkt en voelt erg robuust. De tegels passen goed naast elkaar en elk gewenste vorm is te behalen! Hierbij is de achterkant erg functioneel (handig) met daarbij veel kabelgoten om zo de verschillende formaties netjes weg te kunnen werken. Als de lampen eenmaal hangen past die in elke interieur, maar krijg door de lichtmogelijkheden zeker de gewenste aandacht!

Licht
Zowel overdags als snachts doet deze lamp echt zijn werk. Wanneer je de lamp een beetje dimpt, functioneerd die meer als kunst aan de muur, maar wanneer je de tegels wat feller zet in de avond kan die heel goed meedoen aan de ruimte te verlichten. Door de app is het mogelijk ALLE kleuren te maken in alle combinaties gewenst, hier heb ik me echt over verbaasd, want die kleuren zijn erg nauwkeurig en komen mooi/sterk eruit.

Compatibiliteit
Ik heb al drie LIFX lightbulbs, deze werken naadloos met de tegels samen. Wanneer je op de groep 'alle lampen' een effect/creatie aanzet in de app krijg je een prachtige ambiance in de kamer. Deze ambiance kan van energiek/zwoel/natuurlijk/rustgevend/warm, noem maar op. Al deze functies zitten in de app, daarnaast kan je ook effecten aanzetten, waardoor de lampen animeren op de muziek of een patroon, erg gaaf. Daarbij werkt de lamp goed samen met mijn Alexa, doordat ik LIFX al had geïnstalleerd gaf Alexa bij het installeren van de Tile al aan dat die toegevoegd was aan Alexa, dus ik kon meteen aan de gang. Tot slot, de tegels zijn echt een goeie aanvulling op mijn andere lampen, want nu komen alle ambiances veel beter tot hun recht en doordat de tegels verschillende kleuren kunnen aannemen brengt het de andere lampen nog meer samen!

Gebruiksgemak
Ik had al enige ervaring met de App en nog niet veel ervaring met die van bijvoorbeeld Philips Hue, maar de interface vind ik echt heel fijn werken. Je hebt geen extra kastje (zoals bij Philips Hue) om te verbinden met je router of iets, gewoon de lamp en dat werkt prima. De lampen reageren meteen en ik verlies na installatie nooit de verbinding. Je kan er echt heel veel mee, zoals S'ochtends/S ‘avonds aan of uit laten faden of ambiance creëren (hierboven genoemd) en ook met spraaksturing of op de muziek. De kleurcreaties werken erg goed in de app. Ter verduidelijking zie de film hieronder, dan krijg je een goed beeld van wat ik bedoel.

Voor wie geschikt?
Door de talloze mogelijkheden die de lamp heeft is de erg breed inzetbaar, want je kan hem als kunst, lamp, sfeer maker inzetten. Ik heb hem ook in de 'focussing' modus gezet, waardoor je hem ook op je werk kan plaatsen. Hij is in te zetten als feest licht, doordat die erg mooi fel licht kan geven en op de muziek kan reageren.

Ik vind hem bij mij echt de aanvulling wat ik nodig had, maar dat is vooral ik al SMART lampen had, daarom denk ik dat die voor mensen met smartlampen echt heel erg geschikt is, maar wees niet bang als dit je enige SMART lamp is, want na deze aankoop wil je er vast meer :). Hij naar mijn mening een klein beetje lastig op te hangen, maar wanneer die hangt, erg mooi!

Dank voor het lezen, ik hoop dat je hieruit een goede overweging kan maken.

Heb jij ook een LIFX Tile?