Logitech Squeezebox Radio Zwart Review

teaser 23 mei 2010, laatste update op 23 mei 2010, 3.293 views

Logitech Squeezebox Radio Zwart

Pluspunten

• bouwkwaliteit en design
  • geluidskwaliteit
  • featureset

Minpunten

• WiFi is iets minder
  • prijs is wat aan de hoge kant, maar aan kwaliteit hangt een prijskaartje

Geluidskwaliteit Score: 4
Na vorig jaar een NAS gekocht te hebben waarop ik al mijn muziek gecentraliseerd heb kunnen opslaan werd het tijd voor een muziekspelertje waarmee ik dat archief zou kunnen aanspreken. Na een beetje googlen kwam ik al snel uit bij de Squeezebox serie. Deze toestelletjes zagen er zeer aantrekkelijk en kwalitatief uit. Ook de reviews op het Internet lijken overwegend positief en de Squeezebox server software zou kunnen draaien op mijn ReadyNAS. De aankoopprijs hield me echter nog even tegen, maar ik heb toch besloten om het goedkoopste toestel uit de reeks eens te proberen: de Squeezebox Radio.

De eerste indruk nadat ik de doos opende was positief: mooi toestelletje, goed afgewerkt, aangename knoppen en draaiwiel. Na het opzetten verscheen er een soort installatiewizard op het kleine schermpje. De interface werkt intuitief en ik was er zo mee weg zonder de handleiding nodig te hebben. Verbinden met mijn draadloos netwerk was een fluitje met WPS. Toen liep ik echter tegen een probleem: verbinden met het Internet bleek onmogelijk. Een uurtje met mijn routerinstellingen spelen later nog steeds geen verbinding. Een dag later bleek dit wel gewoon te lukken; oorzaak van het probleem onbekend...

Goed, ik kon dus eindelijk een account aanmaken op mysqueezebox.com en direct muziek beginnen streamen. Je hebt de keuze tussen heel wat Internetradiostations, waaronder ook een heel aantal lokale zenders. Bovendien kun je apps installeren zoals last.fm waaruit nog meer muziek komt. Het geluid dat uit dit kleine toestelletje komt is verrassend goed. De enkele speaker heeft een breed bereik zodat de bassen en hoge tonen van je muziekcollectie goed tot hun recht komen. Je moet uiteraard geen wonderen verwachten, maar voor wat achtergrondmuziek is deze Radio meer dan geschikt.

Uiteraard heb ik ook het afspelen van de eigen muziekcollectie op de NAS uitgeprobeerd. Na het installeren en configureren (wat beide vlot ging) van de server software begon deze direct de muziekcollectie te indexeren. Dit nam een hele tijd in beslag (grote collectie) maar je moet niet wachten tot alles is geindexeerd voor je kan beginnen streamen. Het browsen door de muziek kan op de gebruikelijke manieren (artist, album, genre) en ging op het eerste gezicht vlot, in ieder geval vlotter dan mijn Samsung TV via DLNA.

Aangezien ik de Squeezebox nog maar een paar dagen aan het uitproberen ben kan ik me nog geen volledig beeld vormen van de werking en de features, maar tot nu toe is het een overwegend positieve ervaring. Een minpuntje is dat de WiFi antenne (802.11g) niet toereikend blijkt om overal in mijn huis te kunnen verbinden met mijn draadloos netwerk, waar ik met mijn laptop (11n) geen problemen heb. Al bij al is de kans groot dat ik in de toekomst nog me nog wel een ander produkt uit de Squeezebox reeks aanschaf.

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Radio Zwart?

De rode doet het net zo goed ;)

Ik hoop wel dat je nas voldoende processorkracht heeft want mijn Netgear NV+ heeft dat ruim onvoldoende. Ga daar maar eens kijken naar de sheevaplug als alternatief voor het draaien van de SBS.

Nu maar hopen dat spotify snel een Squeezebox plug in uitbrengt..
Heb je het standaard geheugen in je NV+? Ik heb er namelijk een, en die kon met gemak twee squeezebozen Boom aan en dvd's streamen. Dit, na toevoegen van 1 Gb geheugen.
heerlijk apparaat idd. heb wel mijn ch3snas in moeten ruilen voor een ds209+II om squeezeserver te kunnen gebruiken maar het was de investering waard! probleem alleen is dat de ds209 niet wil hybernaten icm de squeezeserver :(

heeft jouw radio ook verbinding als je nas uitstaat?
@ja_daaag. ik heb het hibernaten kunnen oplossen door de auto-update check uit te zetten in squeezecenter op mijn synology.
heeft zo'n squeezebox ook beschikking over FM-ontvangst?
heeft jouw radio ook verbinding als je nas uitstaat?
Nog niet geprobeerd, maar de radio deed het wel al voordat ik de SB server had geinstalleerd.