Fossil Gen 5 The Carlyle HR Dark Brown Leather Zwart (Bruin)

Fossil Gen 5 The Carlyle HR Dark Brown Leather Zwart (Bruin) Review

Estel 2 oktober 2019, laatste update op 5 oktober 2019, 3.115 views Product geleend

Fossil Gen 5 The Carlyle HR Dark Brown Leather Zwart (Bruin)

Een mooi en draagbaar horloge. Het is snel en eenvoudig in gebruik, Veel instellingsmogelijkheden.

Pluspunten

• Snel
  • Speaker

Minpunten

• Aantal toepassingen

Via The Insiders heb ik de mogelijkheid gekregen om deze nieuwe smartwatch van Fossil te testen in bruikleen, de Fossil Gen 5 Carlyle. Ik ben al tijden aan het kijken en dubben of ik een smartwatch zal kopen en dit was een mooie gelegenheid hiervoor. Mijn grootste vraag was of het überhaupt wel nuttig en zinvol was, een smartwatch, want het is best een uitgave.
In deze review zal ik ingaan op verschillende aspecten van dit horloge. Hopelijk zal dit andere tweakers helpen.

Compatibiliteit

Het is een smartwatch wat draait op Wear OS van Google. Het zou perfect moeten werken met alle Android toestellen met een versie hoger dan 4.4 en ook op een iPhone. Aangezien ik geen iPhone heb, zal ik niet ingaan op dat aspect.

Verpakking

De verpakking is een kubus van ongeveer 10 cm. De deksel is doorzichtig, zodat je het horloge kun zien. De rest is neutraal wit, met het merknaam erop en het logo van Wear OS. Op het horloge zit een sticker waarop een voorbeeld van de standaard wijzerplaat zit.
In de verpakking zit naast het horloge ook een oplaad station. Dat is een kleine witte cirkel waar je het horloge op kunt leggen. Het snoer is ongeveer 80cm lang en kan in elke normale USB poort. Er wordt geen adapter meegeleverd, maar dat zou geen probleem moeten zijn. Er is over het algemeen altijd wel een vrije USB poort beschikbaar of je hebt nog wel een adapter liggen in de la.
Daarnaast nog een quick guide en een boekje met garantiebepalingen. De quick guide is precies dat en kun je net zo goed aan de kant liggen.

Uiterlijk

De kast is donker, tegen het zwart aan. Er zit een rond scherm in van ongeveer 3 cm. De kast is zelf ongeveer 44 mm, dus dat geeft al aan dat er een vrij forse bezel is. Tot nu toe vind ik dat niet hinderlijk. Er zitten drie knoppen aan de rechterkant. Deze knoppen zijn vormgegeven als een soort ouderwetse knop van een stopwatch. Het past bij het uiterlijk, maar ik vraag me wel af of de pootjes niet krom gaan staan als ergens tegenaan stoot. Het horloge is ongeveer 8mm hoog. Al met al redelijke normale maten tegenwoordig.
Er zijn drie standaard bandjes: metaal, siliconen en leer. Ik ben niet zo van de donker metalen bandjes vanwege kleur slijtage als ik aan de computer werk en vind een siliconen band niet prettig zitten (en er goedkoop uitzien...). Met dat in gedachten was ik gegaan voor de leren band. Dat was een tegenvaller. De bovenkant is leer, maar de onderkant is ook siliconen. Dat is niet wat ik verwacht met een leren band. De band is gelukkig een standaard 22mm band, die met 'quick release pins' vastzitten. Hierdoor kun je snel de band vervangen als je dat wilt.
Aan de onderkant van het horloge zit een hartslagmeter en de twee oplaadringen. Doordat het ringen zijn, maakt het niet uit hoe je het horloge op de oplader legt. Sowieso ligt het horloge stabiel op de oplader.

Specificaties

Fossil heeft besloten het gebruikelijke geheugen te verdubbelen van 512MB naar 1GB. De processor is een Qualcomm Snapdragon 3100. Dit is een processor van Qualcomm speciaal voor smartwatches. Het heeft een quad-core ARM Cortex A7 processor met een ultra-low power coprocessor. Het ondersteunt NFC, Bluetooth 4.2 LE en alle GPS varianten. Daarnaast zit er ook een Adreno 304 GPU in. De gedachte was om een snelle maar zuinige processor te maken. Het schijnt dat dit niet gelukt is als je reviews over deze processor leest, maar het gaat mij in dit geval om de gebruikerservaring.
Naast de 1GB RAM zit er ook 8 GB opslag in, waar bijvoorbeeld muziek op gezet kan worden.
Het scherm is een OLED en heeft een dpi van 328, wat prettig is. Je kunt de afzonderlijke pixels niet zien. Het is rustig voor de ogen en er zijn verschillende helderheids instellingen. Ook is er een speciale 'sun boost', zodat het horloge ook buiten af te lezen is. Dit is sterk wisselend en niet echt voldoende.
Naast een hartslagmeter, zit er ook een hoogtemeter, gyroscoop en acceleratiemeter in. Ook is hij waterdicht tot 30 meter, maar dat ga ik niet uitproberen.

Fire it up!

Allereerst moet het horloge opgeladen worden. Dit gaat vrij rap gelukkig. Zoals gezegd ligt het horloge stevig op de oplader. Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat bij gesloten bandjes zoals veel metalen bandjes zijn, maar met deze band gaat dat prima.
Als je het horloge aanzet, kun je de taal installeren. Pas hierbij op... Je moet op het scherm tappen en daarna de taal selecteren. Echter, je tapt snel twee keer waardoor je horloge opeens op Tjechisch (denk ik) staat. Gelukkig zette ik net op tijd het horloge uit zodat dit nog niet opgeslagen was. Hierna heb ik hem wel op nederlands kunnen zetten.
Je moet de Wear OS app installeren op je telefoon zodat je het horloge kunt pairen. Dat ging vlot en zonder problemen. Wear OS regelt niet alleen de koppelingen, maar ook instellingen voor bijvoorbeeld Wifi.
Na de koppeling is het horloge klaar voor gebruik. Het viel me op, dat hij in het begin erg traag was en de schermen schokkerig. Al snel bleek dat er verschillende updates werden gedraaid op de achtergrond. Toen die klaar waren, was het een stuk beter.

Sportief

Ik weet nu al dat ik niet alle functionaliteiten ga gebruiken. Er wordt met smartwatches sterk ingezet op activiteiten en sporten. Ik ben echter niet zo sportief... Maar, voor de sporters onder ons, het is mogelijk om je telefoon thuis te laten en de ingebouwde GPS te gebruiken om je routes vast te leggen. Ook zijn er verschillende metingen mogelijk voor de verschillende sporten. Veel meer dan de hartslag monitor en de stappenteller zal ik niet gebruiken...
Die werken soepel en voor mijn doeleind goed. Het is niet zo makkelijk om de stappenteller te foppen door je arm te bewegen. Zeer waarschijnlijk gebruikt hij ook de andere sensoren om te bepalen of je ook echt beweegt.

Bediening

De bediening is soepel. De schermen swipen makkelijk heen en weer en wordt al snel intuitief. Het is mogelijk om extra tegels in te richten via de Wear OS app voor bijvoorbeeld het weer of een stopwatch. Deze kun je snel bereiken door naar links te swipen. Notificaties door omhoog te swipen en de Google Assistent naar links swipen. Door naar beneden te swipen, kom je bij de snelle instellingen. De grote knop geeft je toegang tot je apps. In de apps zit ook een 'instellingen' app. De Play Store op je app geeft je aanbevelingen, maar laat ook zien welke apps op je telefoon ondersteuning heeft voor Wear OS, zodat je snel de app voor je horloge kunt installeren. Vrij handig en bespaart zoeken. Zoeken kan met een toetsenbord wat weergegeven wordt op de wijzerplaat, wat niet groot is uiteraard. Ook kun je zoeken door een spraakopdracht. Dat werkt redelijk. Je kunt de twee andere knoppen aan de zijkant via de instellingen koppelen aan een applicatie.

Wijzerplaten

Een van de opvallende dingen die je kunt doen met een smartwatch is uiteraard het veranderen van je wijzerplaat. Er zijn er vele beschikbaar. Er worden drie wijzerplaten standaard meegeleverd. Via de Play Store zijn er vele andere te vinden, zowel gratis als betaald. Sommige zijn rudimetair en geven alleen de tijd, andere overladen het scherm met informatie als tijd, datum, weer, alarm, hartlag, gezette stappen en zelfs animaties. Zelf heb ik Facer geïnstalleerd op zowel mijn telefoon als smartwatch. Deze bevat vele wijzerplaten gemaakt en je kunt ook zelf wijzerplaten maken. Dat laatste heb ik nog niet gedaan, dat komt later wel een keer. Via de app op de telefoon kun je heel makkelijk een wijzerplaat sturen naar het horloge. Door twee seconden op de wijzerplaat te drukken, kun je een andere activeren en eventueel aanpassen. Onderstaande zijn enkele van een van de beschikbare wijzerplaten.

Notificaties en bellen

Allerlei notificties kunnen weergegeven worden. Meest voor de hand liggend zijn natuurlijk SMS of mail, maar ook Whatsapp. Er is geen Wear OS app voor Whatsapp, maar binnenkomende berichten worden wel weergegeven. Als antwoord kun je 'Ja', 'Nee' of een duimpje geven. Ook kun je aangeven dat je het gelezen hebt.
Een leuke verassing was voor mij Microsoft Authenticator, welke ik gebruik om te in loggen op mijn werk. Deze kwam keurig binnen op het horloge en kon ik toestemming geven. Dit blijkt ook te werken met bijvoorbeeld LinkedIn verzoeken en dergelijke.
Uiteraard komen ook telefoontjes binnen die je kunt opnemen of weigeren. Het is niet mogelijk om het gesprek via je horloge te voeren, althands dat is mij nog niet gelukt. De trilmotor is voor mij precies goed. Je kunt ook een geluidje laten afspelen.
*update* Vandaag wel iets hinderlijks ondervonden. Ik gebruik altijd Google Maps op mijn telefoon voor navigatie. Niet zozeer om te weten hoe ik moet rijden, maar met name om op tijd te weten dat er ergens een file is. Standaard worden alle navigatie notificaties naar het horloge gestuurd en dat zijn er veel. Om de zoveel meter weer een update. Dat is niet fijn als je rijd en je continue gestoord wordt door een notificatie op je horloge. Snel horloge afgedaan tijdens het rijden en op mijn werk de notificatie uitgezet van Google Maps via de Wear OS app op de telefoon. Dat zou het moeten oplossen.

Google Assistent

Het horloge beschikt over de Google Assistent en die werkt aardig. Je kunt deze activeren door naar rechts te swipen of door 'OK Google' te zeggen in je horloge. Je kunt dus tegen je horloge praten als je wilt. Als je bijvoorbeeld het weer vraagt, zal de Assistent deze niet alleen weergeven, maar ook uitspreken. De speaker klinkt helder en duidelijk. Deze kun je overigens ook gebruiken voor bijvoorbeeld Spotify.

Google Pay

Het horloge ondersteunt Google Pay zodat je kunt betalen met je telefoon. Dit had ik graag willen testen, maar helaas ondersteunt geen van de banken waar ik bij zit Google Pay. Er is wel een Wear OS app van de ING, maar daar kun je voor zover ik weet alleen je saldo mee checken.

Batterij

Tja, de batterij. Dat was vooraf voor mij een punt van aandacht. Ik zit er niet echt op te wachten om halvewege de dag mijn horloge opnieuw op te moeten laden. 's Avonds laden vind ik minder erg, dat moet vaak ook al met de telefoon.
Er zijn vier profielen beschikbaar voor de batterij. Deze kun je instellen op de batterij te klikken als je naar beneden swipt in de snelle instellingen. Ik kon deze niet terugvinden in de normale instellingen.
De vier profielen zijn 'Dagelijks', 'Uitgebreid', 'Aangepast' en 'Alleen tijd'. De laatste spreekt voor zich en zijn alle andere mogelijkheden uitgezet. De andere profielen hebben meer mogelijkheden. Bij het 'Dagelijks' profiel staat alles aan en kost dus het meeste stroom. De 'Uitgebreid' zit er tussenin. Zelf heb ik 'Aangepast' gekozen en daarbij gekeken wat ik wel of niet aan wil hebben staan. Dingen die je aan of uit kan zetten zijn bijvoorbeeld NFC, GPS, Bluetooth (periode instelling), scherm altijd aan, luidspreker en nog veel meer. In hoeverre dit impact heeft op de batterijduur is niet altijd duidelijk.
Zoals met alles hangt de levensduur van de batterij af van het gebruik. Volgens de specificatie zou 1 tot 2 dagen haalbaar moeten zijn.

UPDATE* Ik heb het horloge nu wat langer actief. Ondanks mijn matig gebruik was de batterijduur niet indrukwekkend. Het ging ongeveer 10-11 uur mee. Ik heb nu onder andere uitgezet dat het scherm bij kanteling aangaat. Op zich zou het alleen aangaan als het een eerste of onverwachte polsbeweging is, zodat het niet continue aangaat als je bezig bent. Blijkbaar is het niet goed afgesteld voor mijn manier van bewegen en ging het te vaak aan. Ik heb nu geactiveerd dat ik op het scherm moet tappen. Dat gaat veel beter, Ik heb nu 19% gebruikt na 8 uur bij vergelijkbaar gebruik.

Ik heb het horloge nu een aantal dagen getest, zowel tijdens werkdagen als op vrije dagen. Het werkt naar behoren. De snelheid is prima, het scherm ook niet veel klachten over (aflezen in zonlicht heb ik niet echt kunnen testen met het afgelopen weer...). De notificaties werken ook prima. Twee spontane reboots gehad, maar ook dat leverde niet echt problemen op.
Toch gaat het horloge terug de doos in en zal ik het niet kopen. Niet omdat het een slecht horloge is, absoluut niet. Het is alleen niets voor mij. De toepassingen zijn voor mij te mager om deze bedragen ervoor uit te geven. Tuurlijk, sommige dingen zijn erg prettig en handig, maar ik pak net zo makkelijk mijn telefoon. Ik heb nu wel eens dat ik een telefoongesprek mis doordat ik hem niet voel trillen en dat zou natuurlijk wel verholpen zijn hiermee, maar ook dat is incidenteel. Het aantal toepassingen zijn voor mij te weinig.
Ik kan me wel voorstellen, dat als je veel sport en beweegt dat een smartwatch een goede keus zou zijn, omdat veel toepassingen daarop gebaseerd zijn.

Heb jij ook een Fossil Gen 5 The Carlyle HR Dark Brown Leather Zwart (Bruin)?

Helaas heb je je belangrijkste vraag niet beantwoord ('of het überhaupt wel nuttig en zinvol was, een smartwatch'). Ik zit namelijk met dezelfde vraag en ben ook zeker niet van het sportieve soort. Ik was dus benieuwd of de rest van de functies voor jou voldoende meerwaarde biedt om dit horloge aan te schaffen.
Dat komt nog; ;-) Ik heb het horloge net een paar dagen en wil dus wachten tot ik die vraag vol kan beantwoorden.
Er zijn zeker nog vele nadelen in de gen 5
1. Het contactloos NFC betalen gaat niet (word ineens niet meer ondersteund in Ned en Bel)
2. Bellen via de watch werkt ook niet naar behoren, de speaker kraakt of lijkt meer op een slechte verbinding!
3. Zelf doe ik de watch voor het slapen uit, want de speaker maakt onregelmatig een ticking sound waarvan ik knettergek word snachts!

Vele mensen klagen over de batterij duur, persoonlijk vind ik dat dit aan de persoon zelf ligt.
Ik doe er net een dag mee laad hem net voor het slapen op.

[Reactie gewijzigd door EwaAmateur op 5 oktober 2019 19:09]

Het NFC contactloos betalen werkt prima met dit horloge voor zover ik weet. Probleem is alleen dat Google Pay door geen enkele Nederlandse bank wordt ondersteund. Alleen voor Bunq schijnt het met een truc mogelijk te zijn. Erg vervelend, want dat had ik graag willen testen. Echter geen probleem van het horloge, maar van de banken...

Bellen wordt officieel ook niet ondersteund door dit horloge. Ik heb geregeld gebeld terwijl ik het horloge omhad en ook wel het gesprek geaccepteerd met het horloge. Er komt bij mij geen geluid uit de speaker, conform specificaties. De speaker is redelijk, maar wordt eigenlijk alleen gebruikt voor Google Assistent en piepjes/ringtone. Je kunt ook muziek luisteren, maar daar is de speaker niet echt goed in, maar heb ik niet als probleem ervaren.

Ik draag nooit een horloge als ik slaap, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik heb echter nog geen ticking geluid gehoord.

De batterij vind ik niet zo, maar daar heb ik ook over geschreven.
Ik doe er net een dag mee laad hem net voor het slapen op.
Iets als batterijduur is uitermate subjectief dus natuurlijk ligt het aan de personen. Sommigen vinden 1 à 2 dagen accuduur ok, ik vind het belachelijk weinig en zal nooit geld uitgeven aan een horloge waarbij je actief moet gaan nadenken welke functies je wel of niet moet uitzetten om "tot dan of dan" uit te houden en zeker niet vergeten op te laden, of als je ergens langer dan een dag blijft niet mag vergeten je chargertje mee te pakken. no way.

...En dan zwijg ik nog over de levensduur van een accu zelf die dagelijks of tweedagelijks een cyclus moet doorlopen.

...Maar dat zegt niks over mijn oordeel over mensen die dat niet belangrijk vinden, ik ken genoeg mensen die 's ochtends een vers opgeladen Apple-watch met 100% om hun pols doen, en die al uitgevallen is voordat ze thuiskomen van hun werk... Niet voor mij... maar als zij dat leuk vinden = leuk voor hen.
Leuke review. Heb hem ook via de insiders in gebruik (overstap vanaf een zenwatch2)

Gebruik zelf de hartslagmeter vooral icm Android sleep om slaappatronen te registreren.

Benieuwd naar het eindoordeel 😁
Niets ten nadele over de review maar voor de duidelijkheid, dit is een gesponsorde review.
Absoluut niet! Dit is geen sponsoring. Dat soort acties hebben ze ook bij The Insiders, maar deze is anders. Ik heb een borg betaald en aan het eind van de periode moet ik het horloge terugsturen en krijg ik mijn borg terug. Ik krijg er niets voor terug!
Voor mij was dit juist ideaal om te proberen of het iets voor mij is.
Als jij een product gratis te leen krijgt kan je dat niets anders dan sponsoring noemen. Geen probleem hoor, persoonlijk zou ik er nooit aan mee doen maar ik neem het niemand kwalijk als ze dat wel doen. De goede kwaliteit van de blijft staan.

Feit is wel dat Fossil vast erg blij is met je review. Hij is positief, krijg zijn views en ze hebben er vrijwel niets voor hoeven doen.
Ik geef duidelijk aan dat het leen is en dat is het ook. Bij sponsoring hou je er iets aan over en dat is hier niet het geval. Er zijn twee soorten sponsoring. Sponsoring in geld of sponsoring in natura. Bij de eerste vorm krijg je geld (duh) en bij de andere een produkt in ruil voor reclame. En daar zit het hem nu in, ik krijg geen produkt (of geld). Er is dus geen sprake van sponsoring.
Voor mij was dit een mooie kans om uit te proberen of een smartwatch iets voor mij is. Ook indien dit het geval was, zou ik dit horloge nog terug moeten sturen (staat in voorwaarden). Wat is er dan sponsoring aan?

De review is gematigd positief. Het doet wat het moet doen, maar ik zou het zelf niet kopen omdat een smartwatch niets voor mij is.
Ik denk, dat je voor het zelfde geld een Apple Watch 3 kunt kopen

Als sporthorloge zou ik een Suunto 5 kopen, die beter geschikt is om je sport prestaties op te nemen
Een Suunto hoef je maar om de drie a vier dagen op te laten

Groet
Zoals je in de review heb kunnen lezen, zal ik er geen kopen... Ik vind de mogelijkheden van een smartwatch te minimaal. Echter, voor het geld is dit wel een goed horloge.

Overigens sowieso geen Apple Watch, al was het maar dat ik geen iPhone heb of wil. Overigens is de Apple Watch 3 al weer wat jaartjes oud. Dat kun je niet vergelijken met een horloge wat net uit is.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech