Specificaties Rad. HD5770 (860MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE Review

boelensman1 21 mei 2010, laatste update op 22 mei 2010, 4.499 views

Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE

Pluspunten

• Prestaties
  • Koeling

Minpunten

• Kan niks bedenken.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Introductie:
Ik heb deze kaart gekocht als vervanging voor mijn (bij mijn pc meegeleverde) Geforce GT 120. Dit is de eerste videokaart die ik zelf gekocht en gemonteerd heb. Dit is tevens mijn eerste review. Hieronder een plaatje waarin beide videokaarten staan:

Ik heb gekozen voor de Vapor-x editie omdat deze beter zou koelen, met minder geluid. Verder waren verschillende reviews op internet erg positief. Ik heb de Overclockers edition gekregen, ik weet niet of er ook nog een andere versie is.

Algemene indruk en Accessoires
Mijn algemene indruk van deze kaart is zeer goed. Hij werd goed geleverd, in een verpakking met schuimrubber en een bubbeltjesplastic hoesje om de videokaart. De volgende dingen werden meegeleverd:
-Een cd met drivers.
-Een sticker met "fueled by Saphire"
-Een verloopstukje van 4 naar 6 pins connector (voor als je er geen aan je voeding hebt)
-Een erg degelijke verloopstekker van DVI naar VGA.
-Een handleiding (geen idee wat er in staat :+ )
-Een crossfire kabel voor als je er 2 koopt
-Ik ben vast nog iets vergeten(het is lang geleden)

Hieronder een foto van de verpakking (links onderin zie je de 4 naar 6 pins connector):

cijfers
De videokaart werd eerst, bij intensieve belasting (BF BC 2 :D ) gem 64 graden. Dit kwam denk ik door de zeer slechte airflow van mijn kast.
Na aankoop van een nieuwe kast (Antec 900 II), is de temperatuur flink gedaald.
Ik heb een paar testjes gedraaid met 3dmark, alle ventilatoren staan helemaal aan.

Niet overgelockt:
max. temp: 60
gem. temp: 47.7

Overgeclockt (zie gpu-z hieronder voor hoeveel)
max. temp: 61
gem. temp: 48.9

In rust(gewoon desktop laten zien is hij ong. 34 graden.

GPU-Z

Overklokbaarheid:
Zoals bij GPU-Z te zien is heb ik een lichte overclock uitgevoerd, dit heb ik gedaan via Catalyst Control Center. Dit was allemaal erg makkelijk, en heb er geen problemen mee gehad. Zoals bij het kopje "cijfers" te zien is valt het temperatuurverschil erg mee.

Prestaties

Beeld
Voor mij meer dan voldoende, ik speel BF BC 2 op 1680*1050, met de hoogste instellingen op een stabiele, speelbare fps (ik dacht iets van rond 40)
Geluid
De videokaart komt, met een fan snelheid tot 75%, niet boven mijn ander fans uit. DIt vind ik zeer acceptabel. Bij het instellen van de fans op auto komt hij er nooit bovenuit.

Dit is een erg mooie videokaart, die stil en goed koelt. Hij bied goede prestaties voor zijn geld.
Als jullie nog iets willen vragen, of er fouten/onvolkomenheden in mijn review zitten, dan merk ik dat wel in de reacties.

Wijzigingen
Foto's verkleint
Typo in resolutie BF verandert.

Heb jij ook een Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE?

wat je als negatief punt kan zetten is dat hij sterk in prijs is toegenomen heb hem maand of 4 voor 154 gekocht en nu richting 180 dacht ik.

en wat is nu precies het verschil tussen de zwarte pcb en de blauwe pcb?

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 13 juli 2010 23:45]

geen.
Misschien dat die er wat anders uitziet of op een andere plaats geassembleerd is.
Dat de prijs flink is gestegen is waar is.
Maar gelukkig wordt hij nu langzaam aan al weer iets betaalbaarder nu de euro weer terug is op 1.32 dollar en GTX460 voor rond de 180 te krijgen is en daarmee een Cap zet op wat retailers kunnen spelen met de prijzen van de 5770s.
yeah ik heb hem ook gekocht voor 155 euro en er zit weinig verschill tussen de twee, ene is 10mhz overclocked de andere niet.

nette review, heb de zelfde kast en toevallig bijna de zelfde temps :P ( iets lagere idle temps en stuk hogere load temps )
Ja plaatjes zijn een beetje heel erg groot, misschien even wat aanpassen ;)
Verder mooie complete review. Dit helpt wel in de overweging om een nieuwe videokaart te gaan kopen
Je foto's zijn erg groot, het zou mooi zijn als je dat even zou aanpassen.
Ik vind ook je eerste probleem onzin, dat is juist wat er gebeurt bij te ver overclocken. Wat verwacht je dan, dat je oneindig ver kan overklokken? Ik ga toch ook niet klagen dat m'n cpu niet 19.5 Ghz stabiel draait?

[Reactie gewijzigd door Arrim op 21 mei 2010 22:30]

De foto's worden op dit moment aangepast :), wist niet dat ze zo groot waren.

EDIT: De foto's zouden nu goed moeten zijn.

@ Haarbal, dan zal ik die even in het bios uitzetten.

[Reactie gewijzigd door boelensman1 op 21 mei 2010 22:32]

Goede review voor de eerste keer!
"ik speel BF BC 2 op 1620*1050" moet 1680*1050 zijn neem ik aan :)
goeie review alleen de resolutie 1620*1050 bestaat natuurlijk niet (zal wel een 20 of 22 inch scherm met 1680*1050 resolutie zijn?)

Je krijgt van mij 3 sterren.
De resolutie was inderdaad fout, heb het aangepast.
Met: "Een firewire kabel voor als je er 2 koopt"
bedoel je waarschijnlijk een crossfire kabel?

Verder een nette, beknopte en toch ook wel redelijk volledige review :). Mijn complimenten.
Danku, het was inderdaad een crossfire kabel.
klasse review,zeker voor een 1st keer!.
Erg interesante info over de hd 5770.

Ik las ergens dat ze software matige crossfire hebben.?
Goede resultaten ook.
Je bent tevreden over de vapor x versie,kwa cooling en geluid.

Als je verder wilt overklokken mischien de amd gpu tool for 5870

Je krijgt van mij ook 3 sterren.

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 22 mei 2010 09:15]

Ik heb 'em ook en ben er erg blij mee. Komt tijdens gematigd gamen (paar uurtjes L4D2, alles aan, 1680) niet eens boven de 45 graden uit hier (CM Centurion 5). De fan is in staat tot een gigantische bak herrie maar de enige keer dat ik hem op 100% heb gehoord was toen ik dat zelf had aangeklikt. Klonk als een kruimeldief maar de temperatuur flikkerde ook meteen met een graad per 2 seconden naarbeneden. Normaal zit hij rond de 40%. Kaart klokt zichzelf ook flink onder tijdens desktop gebruik en rockt dan zo'n 30 celsius.

Kortom, fijn product, en voor die 15 euro meerprijs t.o.v. vanille 5770s is de Vapor-X zeker de moeite waard.
Goede review inderdaad!
Het verschil in temp tussen oude en nieuwe kast vind ik niet zo schokkend, van 64 naar 60 graden. Gelukkig is het nog niet te veel.
Maar wat voor stroomvoorziening zit er nu op?
1 keer 6 pins (voor zo ver ik het kan zien)?
er zit een 1x 6 pins connector op, maar je krijgt een verloopstekkertje naar een 4 pins bijgeleverd.

De temperatuur ging van 64 gemiddeld naar 60 max en 47 gem, das toch wel een verschil.