Logitech G15 Gaming Keyboard Review

RonaldMeijer 22 januari 2008, laatste update op 17 november 2015, 61.699 views

Logitech G15 Gaming Keyboard

Pluspunten

• Programmeren van G-toetsen (macro's, toetsaanslagen als ctrl+alt+x enz, shortcuts)
  • Programmeren van LCD-scherm

Minpunten

• Vrijwel geen documentatie aanwezig, vooral last van bij volgende:
  • software:
  • voor zover ik weet gebruikelijk bij logitech, top hardware, matig tot zelfs slechte software.
  • Zelf moeten uitvinden dat ik een update moest downloaden.
  • LCD-ontwerpstudio onmogelijk te gebruiken

Software
Na het installeren van software en het inpluggen van de usb-plug viel het niet mee nog enige sympatie voor de service van Logitech op te bregen. De software liep om de halve minuut vast, waardoor de G-toetsen niet meer werkten. Ook kreeg ik het niet voor elkaar om ook maar iets op het lcd-scherm te krijgen. Ik had geen idee wat ik verkeerd deed, omdat er qua documentatie niet meer was meegeleverd dan een uitvouwvelletje met daarop in 16 talen heel basic uitgelegd in welke volgorde het toetsenbord in gebruik genomen dient te worden.

Een software update
Ik stond op het punt om het op te geven en mn oude keyboard weer in te pluggen toen ik op een forum over de G15 een software-update zag. Nadat ik die geinstalleerd heb, waren alle problemen verdwenen.

Het lcd-scherm
Met de bijgeleverde software voor het LCD-scherm kan ik niets, ik heb het programma zelfs nog niet aan de praat gekregen. Maar met het gratis alternatief lcdstudio (www.lcdstudio.net) heb ik nu een heel aardig appletje op mn scherm, met datum en tijd, up- en downloadmonitor, mastervolume indicator, songinfo van winamp, CPU en RAMgebruik, de huidige resolutie van mn beeldscherm en een mailchecker van 2 accounts. Er zijn 3 applets meegeleverd, en volgens mij komen er binnenkort een aantal spellen met ondersteuning voor het scherm, en tot die tijd zijn er veel amateurs die zelf vanalles voor elkaar krijgen en hun creaties delen.
update
Ik heb nu een beta van een volgende versie software draaien, waarin enkele bugs zijn verwijderd, en 2 nieuwe applets zijn bijgeleverd: een stopwatch en een mailchecker. Daarbij kun je nu ook muisklikken opnemen in je macro's.

mijn huidige lcd-configuratie

Programmeren G-toetsen
De G-toetsen zijn gemakkelijk te programmeren met de Macro-record toets, maar ook via het programma. Ik moet zeggen dat de 54 combinaties (3 modi, 18 toetsen) wel veel zijn, maar na verloop van tijd zullen ze wel volkomen.

De game-switch
De switch voor de game-mode is erg handig, ik druk namelijk nog wel eens op de windows-toets, waarna het spel minimaliseert. de switch schakelt deze toetsen uit.

Toetsverlichting
De verlichting van de toetsen is bijna verplicht om aan te zetten, omdat de doorzichtige letters op de toesten anders vrij lastig te onderscheiden zijn. Ook het LCD-schermpje is stukken minder duidelijk zonder backlight. Er zijn 2 standen qua verlichting (+ uit), maar het verschil tussen de twee is gering. Het licht wordt als het ware in de toetsen geschenen, zodat de toetsen bij het schoonmaken er gewoon afkunnen.

Mediatoetsen
De mediatoetsen onder het scherm spreken voorzich, net als de mute-knop. Wie die niet snapt, moet een minder ingewikkeld speeltje kopen, zoals in de FAQ van een G15-community staat.

Extra's: USB poorten en kabelgootjes
Dan resten nog de USB-poorten die acherop zitten. Deze zijn niet gevoed en heb ik daarom nog niet kunnen testen. Zou opzich wel handig kunnen zijn, maar ik heb alleen USB-devices die voeding nodig hebben. De kabelgootjes aan de onderkant van het bord zijn leuk bedacht, maar werken voor geen meter. Ze zijn of te breed, of te smal en hebben maar 2 uitgangen: voor en rechts van het bord.

De kabelgootjes aan de achterkant

Polssteun
De polssteun die erbij komt, oogt enigzins fragiel, hiermee bedoel ik eigenlijk de montageclipjes. Ze hebben de montage overleefd, maar ik stond doodsangsten uit. Tot nog toe heb ik nog nooit de polssteun van een toetsenbord gebruikt, maar de rand lag vrij hoog van de tafel, dus heb ik hem er bij dit bord maar opgezet. Dit bevalt tot nog toe goed. De steun voelt prettig aan.

de polssteun

Totaalplaatje
Ondanks de minpuntjes vind ik het een geweldig toetsenbord, ik wil niet meer terug naar mn oude.

update: 1 maand later
Na het toetsenbord nu zo'n maand lang gebruikt te hebben, zijn me de volgende puntjes nog opgevallen:

-In plaats van de Ctrl-toets druk ik nog al eens op G16, nu de toets helemaal linksonder het bord. dit is een kwestie van gewenning, maar nu nog wel eens vervelend.
-De items aan de rand van de toetsen worden niet volop verlicht. de verlichting "raakt" alleen het middelste gedeelte van de toetsen. dingen als het ¤-teken blijven grijs.

toch vind ik het nog steeds een heerlijk toetsenbord. Ik heb al veel plezier gehad van de G-toetsen en de LCD.

Heb jij ook een Logitech G15 Gaming Keyboard?

Ik heb hem ook en vind het een heerlijk keyboard.
Enige nadeel vind ik dat de knoppen kaal worden als je er veel mee werkt.
Die worden helemaal doorzichtig , je ken niet meer zien welke letters erachter horen.
Maar na een telefoontje met Logitech Nederland werd me een nieuw keyboard opgestuurd.
Was er 2 dagen later.
Zeer goede service van Logitech , dacht ik zo.
Na hoeveel tijd had je dat de toetsen kaal worden? Ik heb dit bij mijn huidige toetsenbord, maar die is inmiddels al meer dan 5 jaar oud.
Na de eerste paar weken al, maar toen ik hem omruilde kreeg ik een iets andere versie.

Het verschil tussen de licht standen is groter en de polssteun clipjes zijn steviger, ook gaat het LCD niet meer zo hard dicht maar meer gelijk matig. (en de verf gaat er niet meer af)
Ik heb die van mij al meer dan een jaar. Die LCD klapt inderdaad wel dicht maar verder geen last van slijtage.
daar heb ikzelf nog geen last van gehad, omdat ik eigenlijk helemaal niet game.
maar ik heb ook van anderen gehoord/gelezen dat logitech gewoon een nieuwe stuurt, keurige service inderdaad.
-LCD-ontwerpstudio onmogelijk te gebruiken

dit werkt bij mij perfect, custom aplets te maken is easy.
en er is onwijs veel zooi al te krijgen voor gebruik van het scherm.
check hier maar eens http://www.g15forums.com/forum/
bedoel je de bijgeleverde software? die kreeg ik niet eens aan de praat. laat staan dat ik applets heb kunnen maken.
Het is dan ook een (als ik het goed heb) C++ SDK, dus eigenlijk alleen voor de "echte" coders, niet voor leken als ik :P
geen idee hoe dit werkt hier (eerste review), maar als iemand een (dringende) vraag heeft, mail me maar :)
Mag ik vragen op wat van besturing systeem je draait? vraag me af waar het aanligt dat die software niet werkt, heb hem zelf ook (Win XP Pro SP2). Ook mijn ouders en tante hebben hem (Win XP Home SP2).
Op alle drie geinstaleert en werkten prima (Versie 1.0)

Het feit dat je die updates zelf moet zoeken, is omdat (Denk ik) de software zelf, als je die van de cd hebt geinstaleerd, naar updates gaat zoeken. Dat deed hij bij mij wel

ik wil alleen nog even kijken hoe die LCD studio werkt, die wil ik ook nog even proberen, die standaart schermpjes van logitech werken prim hoor, maar zou wel eens een anders ontwerp willen zien (Had al wat voor beelden gezien)
@ goldenbat:
ik gebruik oop Win XP pro SP2, maar ik weet zeker dat het prog niet zelf is gaan zoeken. hij liep namelijk vast voordat het iets kon doen.
ik heb mn review geupdate met foto's erbij.
gemaakt met een lelijke webcam, dus geen topqualiteit.
Overreact je niet een beetje op de software?

Het gebeurt vaker dat je je software moet updaten eer hij stabiel werkt...
ik vind, dat als ik een product koop waar software voor nodig is om het te laten werken, dat dan in ieder geval moet worden aangegeven waar ik die update kan krijgen. Ik heb me daar echt aan gestoord.
uuuuuh... misschien de logitech site????
Welke LCD applet gebruik jij (die in de eerste screenshot)? Ziet er handig uit.
lcdstudio (zie review)
Hey mijn logitech keyboard was ook stuk. Nouja lcd scherm werkte niet. Geemaild met logitech. En ze sturen een nieuwe op. Ook de klantensevice reageert meestal al na 24 uur. Prima service. Garantie bij logitech is ook echt garantie. En de klastenservice kan je ook echt klantservice noemen. Voor de rest een heerlijk, mooi en stijlvol toetsenboard. Alleen drivers van logitech vind ik niet zo geweldig.
Moet je je oude toetsenbord dan ook opsturen?

Mijne is ook niet super meer na 2 dagen :(

[Reactie gewijzigd door Wout,, op 10 juli 2007 10:44]