Sennheiser GSP 550

Sennheiser GSP 550 Review

hrigteri 8 juni 2019, 241 views Product gekocht

Sennheiser GSP 550

Kort gezegd : deze headset gaat terug. Doel : gaming headset voor schietspellen op de pc. Welke instellingen ik ook in-game of in windows probeer, het blijft drama. De enige goede optie is om surroundsound uit te zetten en.... Dan kun je ook gewoon een headset van 80-90 euro kopen.

Pluspunten

• Robuust
  • Microfoon

Minpunten

• Niet zo comfortabel
  • Surroundsound is hol of te vlak
  • Gaming headsets moet je naar zoeken op Sennheiser website
  • Onduidelijk welke drivers voor de 550 nodig zijn
  • Dramatische 'handleiding' voor configuration onder Windows

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Voorheen had ik Sennheiser, Plantronics en recenter een Steelsound. Ik dacht wat extra geld (219,- via Amazon) uit te geven voor de oude Sennheiser kwaliteit.

Als gewone koptelefoon voldoet de Sennheiser GSP 550 zeker, maar voor games valt het me enorm tegen.
De koptelefoon is ook minder comfortabel dan ik had verwacht, vooral bovenop het hoofd voelt het 'hard' aan. Met zo'n vrij zware headset is dat toch wel belangrijk!

In eerste instantie kreeg ik de Sennheiser niet goed geconfigureerd en had ik bijna 0 bass. Na veel geklooi en uiteindelijk een Pdf voor configuration settings van de Sennheiser website gedownload te hebben, vond ik de juiste instellingen. Voor audio had ik toen eindelijk de echte Sennheiser kwaliteit. Maar in game (battlefield v) bleef en blijft het drama. Surround maakt alles afgevlakt of te hol, de software equalizer is een extreme versterking van precies dat : vlak of hol. Welke instellingen ik ook in-game of in Windows probeer, het blijft drama. De enige goede optie is om surroundsound uit te zetten en.... Dan kun je ook gewoon een headset van 80-90 euro kopen.

Opvallend is ook hoe beperkt de Sennheiser website iets vermeld over gaming headsets. Als je de bijgevoegde 'handleiding' volgt kom je op een algemene afdeling op hun website waar je niet eens de juiste informatie vindt; daarvoor moet je naar de GSP 550 Product Page en daar vindt je dan een goede handleiding voor het configureren onder Windows.
Extreem teleurstellend! Na heel wat Sennheiser PC headsets versleten te hebben tijdens mijn Quake 3 dagen, kon dit wel eens de laatste zijn geweest.

Heb jij ook een Sennheiser GSP 550?

Heb je overwogen dat dit een defect exemplaar kan zijn? Vrijwel alle reviews die ik kan vinden zijn nogal positief namelijk. Mijn eigen (zeer korte) ervaring was ook gewoon prima voor games (niet voor muziek, maar een games headset goed te laten klinken voor muziek is schier onmogelijk).
Dat was ook oprecht mijn gevoel, totdat ik de instellingen eindelijk goed aangepast kreeg en het geluid van flac / 4k youtube wel (heel) goed was. In-game bleef het drama. Misschien een driver-dingetje, maar mn windows installatie is anderhalve maand oud, op een geheel nieuwe pc.
Inmiddels een Logitech G Pro headset en heel erg happy in battlefield V, ik kan nu tenminste weer horen waren vijanden vandaan komen - en beter ook gelukkig dan hiervoor :)

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft