Club 3D HD5850 Overclocked Edition Review

Cheezus 7 mei 2010, laatste update op 7 mei 2010, 2.637 views

Club 3D HD5850 Overclocked Edition

Pluspunten

• Stil
  • Standaard overklok
  • Alle voordelen van een HD5850
  • DiRT 2 coupon

Minpunten

• Inhoud verpakking vrij karig

De reden dat ik voor deze HD5850 heb gekozen is omdat het op het moment van bestellen de goedkoopste HD5850 met custom koeler die uit voorraad leverbaar was. De standaard hogere clocks zijn leuk meegenomen maar dit scheelt slechts een paar procent ten opzicht van een standaard 5850.

De verpakking is vrij basic, en bevat het volgende:
- De kaart (jeej!)
- Crossfire bridge
- DVI -> VGA verloopje
- DiRT 2 coupon
- Driver CD
- Blaadje met installatie handleiding
In principe dus alles wat je nodig hebt, alleen als je een oude voeding hebt met <2 PCI-e stekkers zul je dus zelf een verloopje moeten regelen.

De voornaamste reden van aankoop was dus de koeler, en deze is echt super. Ik heb geen ervaring met de standaard koeler van de HD5850 maar ik ben wel liefhebber van een stille pc waardoor ik bang was dat deze niet voldeed. Hiervoor had ik een standaard HD4890 en dit was echt een stofzuiger naar mijn idee. Deze had ik dan ook vrij snel ingeruild voor een HD4890 Vapor-X en die was wel acceptabel maar maakte (vooral onder load) toch ook nog aardig wat geluid.
De koeler van deze kaart hoor ik, ook onder load, gewoon niet. Bijkomend voordeel is ook dat de kaart minder vermogen verbruikt waardoor de rest van de pc ook koeler/stiller blijft.

Het systeem waarin de kaart onhoorbaar is:
Antec-P183 met 4 Scythe S-Flex ventilatoren op 600 rpm.
Antec CP-850 voeding
Thermalright HR-01 CPU koeler met scythe S-Flex op ca. 800 rpm.
2x 500GB Seagate Barracuda 7200.12 (single platter).

De harde schijven maken veruit het meeste geluid.

Heb jij ook een Club 3D HD5850 Overclocked Edition?

hee,

Dit is niet egt een review maar je noemt alleen paar dingen over de kaart.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen wat je nog meer zou willen als inhoud bij de kaart omdat je dit als negatief punt hebt genoemd.

Nu weet ik niet of je de oude kaart 4890 nog heb maar dan zou het mooi zijn als je nog wat benchmarks aan zou kunnen toevoegen.
welke beter presteerd bij wat voor games.
Hoge of lage resoluties of dat veel uit maakt tussen beide kaarten.

opbouwende kritiek

Groet
Daar heb je helemaal gelijk in.
De prestaties van de 5850 zijn overal op internet te vinden en zijn daar veel beter getest dan wat ik kan testen.
Dit verhaaltje is dus vooral bedoeld om aan te geven dat de koeler fantastisch is, dit is namelijk iets wat ik niet op internet heb kunnen vinden en dus maar 'op de gok' heb gekocht.
Persoonlijk mis ik niets in de verpakking, ik vond het alleen opvallend dat er geen PCI-e voedingkabeltje en een manual bij zat, omdat ik geen andere negatieve dingen kon bedenken heb ik dit er maar onder gezet :P

Ik heb wel mijn systeem specificaties toegevoegd om een iets objectievere indicatie te geven over de geluidsproductie van de kaart, een dB meter om het echt te kunnen meten heb ik helaas niet.

Ik vind deze review alsnog vrij karig, je kunt wel zeggen dat het elders allang getest is, maar dat zegt nog niets over hoe het draait op een willekeurige pc. Het geluid valt inderdaad moeilijk te testen maar dat zegt niets over de andere prestaties ;)
Wel beter dat de HD 5-series minder lawaai maken dan de HD 4-series.

Heb hier ook een Club 3D HD4890 in mijn computer zitten maar dat ding maakt een hoop lawaai. Vooral als hij op je bureau staat.
misschien wel leuk voor mij en andere, temps en snelheden fan in jouw systeempie
ben benieuwd
Nog wat opbouwende kritiek ;)

Laat ik allereerst zeggen dat ik gelijk op deze review klikte omdat ik al een tijdje op deze kaart zit te azen. Vooral was ik benieuwd hoe stil deze kaart nu eigenlijk was. Helaas is dat wel het enige wat je beschreven hebt. Zoals sebass2 al aanhaalde zou het inderdaad handig zijn als je toch nog wat benchmarks toevoegen om te laten zien hoe de HD5850 draait in jouw pc. Daarbij is het ook leuk om te testen hoeveel beter deze kaart nu is in vergelijking met je oude HD4890 (als je die nog hebt tenminste).

Verder is het ook nog handig om in je review te verwerken hoe je het geluidsniveau getest hebt. (Met of zonder extra koelers etc.)

En waarop baseer je de uitspraak dat
de kaart minder vermogen verbruikt
En ten opzichte van wat?
Ten opzichte van de HD4890 :)
Mja, ik heb hem inmiddels al thuis liggen maar nog niet erin gezet, althans ik wacht op andere onderdelen, als ik later er al wat ervaring mee heb zal ik eens kijken of ik er ook een leuke review over kan schrijven. :) Neemt echter niet weg dat hier dus het een en ander nog aan verbeterd kan worden ;)
Review is evenals de inhoud vrij karig.