×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N900 Zwart Review

ADQ 7 mei 2010, 1.480 views

Nokia N900 Zwart

Pluspunten

• Handzaam
  • Snel
  • Volledig beheer

Minpunten

• Touchscreen (zie toelichting)
  • Batterij is te slap

Na jarenlang gelukkige bezitter geweest te zijn van de Nokia Communicator serie (9000, 9110, 9210 en de E90) was het tijd voor een nieuwe mobiel. De E90 was nog volkomen goed, en is nu in gebruik bij mijn vrouw, maar ik kon mijn contract verlengen, en ik wilde niet een willekeurig toestel opgestuurd krijgen waar ik toch niets mee ging doen.
Dus het werd tijd voor een zoektocht naar een nieuwe Communicator. Groot was de schrik toen mijn vermoeden bewaarheid werd, Nokia heeft de serie gestopt.

Velen onder jullie zullen die Communicators koelkasten noemen of genoemd hebben, voor mij was het echter het einde, en met een tas aan mijn riem merkte ik zelfs niet dat ik hem niet bij me had.
Het formaat van een nieuwe telefoon was voor mij dus geen enkel probleem, zolang het maar niet te klein was, en een hardware toetsenbord had.
Mijn verlanglijst zag er als volgt uit:
  • Hardware qwerty toetsenbord
  • Minimaal 800x480 resolutie
  • Wifi en mobiel internet
  • Tekstverwerker
  • Goede batterij
  • Goede browser
Ik heb veel telefoons bekeken, vooral via Tweakers en de reviews, en de meeste vielen rap af om uiteenlopende redenen. Vooral de punten Goede browser en Tekstverwerker waren struikelblokken. Dat heeft enige uitleg nodig waarschijnlijk, dus wat versta ik onder goede browser?
Ik bedoel daar een volledige browser mee, dus geen Opera Mini, maar een die zich voordoet alsof hij op een PC draait. Naast mijn eigen sites ben ik tevens moderator op een groot forum, en via mijn mobiel moet ik overal bij kunnen met de browser.
Ook tekstverwerking doe ik via mijn mobiel, hetzij onderweg, hetzij languit op de bank. Dat ben ik al zo vreselijk lang gewend dat ik het niet meer op kan geven.

Mijn oren (okay, ogen) spitsten zich dan ook toen de geruchtenstroom over de N900 op gang kwam, dat zou eventueel een vervanger kunnen zijn!
Veel gelees, en nog meer gewacht dankzij aanleverperikelen in het begin ben ik dan sinds half april eigenaar van een N900.

En hoe bevalt het?

Het was wennen! Slechts 1 scherm, en dat zit zelfs nog aan de buitenkant ook! (Het buitenscherm van mijn communicators gebruikte ik slecht om de tijd op te lezen, en om te zien wie er belt.)
Niet alleen dat, het is touchscreen en je heb geen muis.. Wel een stokje, dat ik inmiddels al een keer bijna kwijt was.
Het toetsenbord is klein, geen hardware knoppen meer voor de meestgebruikte toepassingen (mail, web, tekstverwerking etc.), en de numerieke toetsen moet je via een soort shift bereiken.
Daarintegen was het ding wel rap, het scherm net zo goed als van de E90, en klein genoeg om in je broekzak te stoppen.

Dus begon de zoektocht naar wat er mee mogelijk was.

Browser: geniaal en erg rap, zelfs met een versie (9.4) van Flash. Ik gebruik niet graag Flash, maar op sommige sites is het helaas verplicht om het aan boord te hebben.
Wifi werkt prima, en schakelt netjes over van en naar mijn mobiele internet abbo, afhankelijk van waar ik ben.

Camera: Ziet er fraai uit op het schermpje, werkt vrij rap, maar het is slechts een telefoon. Voor het echte werk pak ik mijn Canon wel, voor en passante snapshots voldoet het cameratje echter.

Tekstverwerker... Mis! Dat wist ik echter al, dus uitgeprobeert of Google Docs werkt.
Het werkt inderdaad, en redelijk snel, maar er is een Internet verbinding voor nodig, die ik niet in alle landen heb. Gears wordt nog steeds niet ondersteund voor de N900, dus voor de tekstverwerking maar verder op zoek.
OpenOffice is draaiend gekregen, maar niet veel meer, dus die kon ik overslaan. Na wat verder zoeken kwam ik een oude bekende tegen, AbiWord. Daar had ik een jaar of 20 ook mee gewerkt, dus plop! Er op, en werkt prima.

Batterij... Daar hoef ik niet veel woorden over vuil te maken. Hij is te slap, maar dat is een bekend feit. Wat iets minder belicht wordt is dat er in de doos 3 manieren zitten om de N900 op te laden:
  • de adapter
  • een verloopstuk
  • de USB kabel
Via de adapter kan je vanzelfsprekend opladen, maar Nokia heeft ook een verloopstuk meegeleverd om gebruikt te worden op de oude adapters (zowel dikker als dunner "speertje"), en via de USB kabel kan vanaf de laptop of desktop worden opgeladen. Dus eentje thuis, 1 op het werk, en een elders.

Snelheid

Zoals ik al eerder zei, vond ik de N900 al rap. Alles werkt vloeiend, ook met meerdere applicaties tegelijk draaiend, of met een stuk of 10 browserwindows open.
Toen kwam echter de mogelijkheid om hem over te klokken... En tja, als het kan waarom dan niet? ;)
Er zijn aardig wat snelheden te kiezen, maar een overklok van 50% is al een redelijke, en het typenummer vraagt er zowat om, dus 900 Mhz is waar hij nu op draait.
Ik denk, maar heb niet gemeten, dat het de batterij iets helpt door de onderklok als de telefoon niets staat te doen. Alle applicaties hebben er zeker baat bij, het loopt nog vlotter en oogt nog soepeler.

En in het dagelijks gebruik?

Perfect! Met een paar kanttekeningen, dat dan weer wel.
Het toetsenbord is klein, en voor mijn vingers zeker. Mijn typsnelheid is een stuk afgenomen, maar het voldoet.
Het is touchscreen, en hoewel dat wat mogelijkheden biedt is het niet mijn ding. Het scherm is eigenlijk altijd vettig, iets wat me de hoge zomertemperaturen doet vrezen. Ik ken de truc met borstzak, die op veel overhemden trouwens ontbreekt, en zwaartekracht, dus heb de indeling van mijn broekzakken moeten veranderen. Ondanks de goede zorg en de volledig lege zak zie ik al lichte krassen op het scherm. :(

Als telefoon voldoet hij volledig, het bereik en de geluidskwaliteit zijn goed.

Ik heb een paar utilities toegevoegd, zoals Hermes om mijn contacten up to date te houden, Midnight Commander, Meamo Recorder, Transmission en Openntpd om de klok op orde te houden.
Firefox (1.01) werkt me niet goed genoeg tot dusver, dus MicroB blijft.
Updates komen regelmatig over the air binnen, en zijn met een paar klikken geinstalleerd.

De telefoon is tevens een erg rappe USB stick, met meer dan voldoende ruimte voor mij, zelfs zonder de nog niet gekochte MicroSD card. Goede lezers hebben waarschijnlijk Transmission in de vorige paragraaf zien staan, en die wordt regelmatig gebruikt, waarna ik of de bestanden overgooi naar mijn pc, of ze regelrecht afspeel op de (niet HD) televisie. In het laatste geval is de resolutie niet al te fantastisch, maar goed genoeg voor mij.

Is het een aanrader?

Dat hangt van de doelgroep af. Voor veel Tweakers zeer zeker, voor opa en oma zeker niet, en voor de groep daartussen hangt het er van af wat men wil. Er zijn meer dan genoeg applicaties beschikbaar, opslag is er genoeg, maar de speakers zijn zelfs voor de tram niet goed genoeg.
Je hoeft je niet in vreemde hoeken te wringen om gekke dingen te doen op de telefoon, je hebt al root van huis uit. Maar dat kan voor sommige mensen niet al te verstandig zijn.

Heb jij ook een Nokia N900 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik heb zelf ook een N900.
Wou ook de software installeren om m op 900mhz te laten werken. Vooral de idle stand van 250 naar 150mhz staat me erg aan.
Vreemd genoeg maakt ie geen connectie als ik m uit zet en aan de usb kabel hang terwijl de U knop ingedrukt blijft. Kan aan mijn windows liggen.
Hij geeft trouwens wel aan geen drivers te kunnen installeren (klopt dat)
Verder zegt mijn prog flasher-3.5: Suitable USB Device not found, waiting :S

Verder gaat mijn toestel ongeveer 3 dagen mee met de batterij, maar dan moet ie niet op internet hangen en moet ik al zeker niet 3D games gaan spelen. af en toe een sms en soms een belletje, is dit idd haalbaar.

Als ik op Pidgin zit te chatten en 3 browser schermen open heb, en aan het navigeren ben met GPS app Sygic mobile maps, geef ik een volle batterij 2u de tijd en dan gaat de eerste melding dat de batt leeg is om de hoek kijken. Dan is ie ook lekker warm.

vraag me wel af hoe je m opgeklokt hebt gekregen.

[Reactie gewijzigd door aebtdom op 8 mei 2010 13:01]

Ik vermoed hier een Windows probleem. Probeer het eens aan een ander systeem?
De drivers worden door Windows opgepikt, bij mijn systemen volledig foutloos en automagisch.Gebruik van een USB-hub zou bij jou dwars kunnen liggen? Ik heb hem op een aansluiting aan de achterkant van de pc geprikt.
Overigens dien je de telefoon aan te sluiten, uitgeschakeld, en dan aan te zetten met de U ingedrukt. Je komt dan in de flashmode. Het flashen zelf kost 2 a 3 seconden.
Vergeet een 'originele' versie te downloaden en flashklaar te zetten voor het geval dat.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 9 mei 2010 12:35]

Als mede n900 eigenaar kan ik me wel in het grootste gedeelte van je review vinden.

Ik heb alleen wel het probleem dat als ik hem een paar dagen aan heb laten staan hij steeds iets trager wordt met opstarten van programma's. Met een gadget is het cpu verbruik zichtbaar (100%) dus hij wacht niet ergens op.
Maar met een restart is het weer verholpen.

Herken je dit?
Niet echt. Ik heb hem een keer of 4 herstart tot dusver, en dat was meer omdat ik volledig prive wilde zijn. slechts 1 keer dat het ergens mis ging, maar toen was ik aan het rommelen. Als zeker geen Linux kenner zal dat wel door mijn fouten gekomen zijn.
Ik heb Conky openstaan op dit moment, en kom op 11% belasting @ 125 Mhz.
Heb zelf ook een N900, en hij bevalt prima. Ben het eigenlijk overal wel mee eens. Ik vraag me alleen af of het wel slim is om openntp te gebruiken om je klok bij te houden. Je kan het ook via je netwerk laten doen Settings > Date and time > Update automatically. Openntp kan nogal heftig zijn voor je batterij en is meer bedoelt voor servers en desktops.
Die settings staan aan bij me, maar ik bemerkte al 3 minuten verloop in de 6 weken die ik hem nu heb. Wellicht is T-Mobile niet zo accuraat met het doorgeven van de tijd?
Ik vergelijk de klok met die van mijn desktop, en met openbaar vervoer kan je dus net misgrijpen met 3 minuten verschil.
Hmmz, batterijleven, wellicht handiger om hamdmatig de klok aan te passen soms.
leuke review kan het me met veel van je punten goed vinden inderdaad

alleen de batterij doe ik erg lang mee in vergelijking tot mijn 3 jaar oude N73 gaat hij langer mee.

Ik doe zo max 3.5 dagen met me batterij, ik had in eerdere reviews ook al gezien dat de batterij slap was en dat je er 1 dag mee kon doen dit ervaar ik heel anders.

maar ik heb een wifi en G3 switcher aan deze schakkelt wifi en G3 uit als deze idle zijn en dat scheeld je zoveel batterij echt een aanrader !

dat overklokken met wel programmatje doe jij dat er zijn er meer namelijk en ik heb het nog niet aan gedurft, maar gezien jij er zo te zien goede ervaring mee hebt ben ik wel nieuwschierig.

@jkommeren
dit heb ik nog niet zelf ervaren en ik heb hem in de paar maanden dat ik hem nu heb alleen gereset als dat voor een update moest dus zo 1 a 2 keer.

cpu verbruik progie is handig inderdaad
3.5 dagen! Ik ben blij met een!
Maar daar moet ik bij zeggen dat ik minimaal 3 uur per dag met de browser of tekstverwerker bezig ben.
Ik zal die G3switcher eens proberen, dank voor de tip!
heee ik heb een vraagje over de n900 toen ik hem kocht dee mn skype het gewoon op 3g na hem te hebben geupdate is niemand meer te verstaan alleen als ik hem nu op wifi gooi dan doet ie t wel heb hem meerdere malen laten ressetten op een nokia service punt maar hij doet t nie meer nu viel mij op dat toen ik hem kocht de blokjes linksboven geel waren na de update waren ze blauw ben terug naar de winkel gegaan en heb een andere uitgeprobeerd daar waren de blokjes meteen al blauw en ook die haakte nu heeft mijn cameraad 2 weken voor mij die telefoon gekocht en zijn blokjes zijn dus nog geel die heeft hem niet geupdate en die doet het dus nog wel ik heb zitten lezen op internet over downgrade maar daar wordt ik niet veel wijzer uit kan iemand mij helpen???????
Heb hem nog steeds liggen, blijft een van de fijnste toestellen waar ik ooit mee gewerkt heb!