Gamdias AEOLUS M1A-1201, 120mm Review

FuzzyDutchmen 11 april 2019, laatste update op 19 april 2019, 371 views Product gekocht

Gamdias AEOLUS M1A-1201, 120mm

Prijs is Ok, geluidsproductie acceptabel, deze fan is niet zonder modificaties aan te sluiten is op een Gamdias AEOLUS Box II RGB Fan hub. Dubbele LED Ring.

Pluspunten

• Jrainbow connector en VDG
  • Prijs is OK
  • Dubbele Led ring
  • 18 Led effecten

Minpunten

• Geluidsvolume is acceptabel op lage fan speed.
  • 1 uit 18 LEDs op LED Ring aan de achterzijde is niet actief
  • kun je standaard NIET aansluiten op Aeolus Box II fan Hub

Geluid (min) Score: 3
Geluid (max) Score: 2
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Voor mijn nieuwe pc heb ik een aantal Gamdias producten aangeschaft.

Onderdelen koelsysteem.

• 1 x Gamdias AEOLUS M1-1205R vijf fan kit
  • 1 x Gamdias AEOLUS M1A-1201 enkele fan
  • 1 x Gamdias CHOINE P1A-360R All-in-One CPU koeler

Onderdelen & installatie

Gamdias AEOLUS M1-1205R fan kit
De fan kit bevat 5 AEOLUS M1 120 mm. fans met een dubbele LED ring aan de voor en achterzijde, en één Aeolus Box II RGB fan controller en meegeleverde kabels en ir. remote.

De vijf meegeleverde fans uit de kit, kunnen op de Aeolus Box II RGB fan controller aangesloten worden, de aansluiting via RGB JRAINBOW connector op het moederbord van de computer verzorgt voor doorgifte RGB effecten van het moederbord van de computer. Deze RGB effecten worden aangestuurd door vendor specifieke RGB Software, zoals Mystic Light van MSI.

Ik heb bij deze vijf fans wel gezien dat 1 van de 18 leds op de RGB ring aan de achterzijde van de ventilator niet werken.

Gamdias CHIONE P1A-360R AIO CPU koeler
De CHIONE P1A-360R AIO CPU koeler bevat naast een 360 mm. radiator, drie AEOLUS M1 1205R 120 mm. fans, een Aeolus Box II RGB fan controller, een ir. remote en een aantal kabels en schroeven.

De drie fans van de AIO worden afhankelijk van te bereiken RGB effect volgorde op de eerste of tweede Box II RGB fan controller aangesloten.
Gamdias AEOLUS M1A-1201 fan
Deze fan is voorzien van een 4 pins Molex aansluiting voor het aansluiten van 12v rail van de atx voeding. Er is een tweede molex aansluiting op een optionele tweede M1A-1201 fan aan te sluiten. De fan heeft een VDG en JRAINBOW compatibele RGB connector. Ook is een knopje op de fan aanwezig om te schakelen tussen de 30 ingebouwde RGB effecten.

Deze fan heeft een identiek uiterlijk aan de fans van de fan kit met een dubbele RGB ring met ieder 18 LEDs.

Ik heb bij deze enkele fan wel gezien dat 1 van de 18 leds op de RGB ring aan de achterzijde van de ventilator niet werken.

Let op deze enkele fan is normaliter niet te gebruiken i.c.m. een AEOLUS Box II RGB Fan Controller.

Door een optionele modificatie, waarbij de garantie op deze fan waarschijnlijk komt te vervallen kun je deze fan geschikt maken voor gebruik met de AEOLUS Box II RGB fan controller. Dit kun je doen door het vervangen van de VDG connector van de fan door een connector die op de AEOLUS Box II RGB fan aansloten kan worden. het resultaat van deze modificatie is dat deze fan meedoet in de 55 RGB effecten die op de AEOLUS Box II RGB fan controlller worden aangeboden en een variabele fan speed verkrijgt.

Voor meer informatie over deze modificatie kijk je verderop in deze review.
Gamdias Box II RGB Fan controller(s)
De twee AEOLUS Box II controllers worden in serie (daisychained) op elkaar aangesloten, waarbij de eerste fan controller als master functioneert en de tweede fan controller als slave aanstuurt. Hierbij worden RGB effecten gedupliceerd naar de op de slave fan controller aangesloten M1 1201R fans.

[IMG=313,303]V3M6ZX7x[/IMG]

De master AEOLUS Box II controller wordt afhankelijk van moederbord fabrikant met de meegeleverde RGB connector kabel op de JRAINBOW header of VDG header van het moederbord aangesloten.

Bijzonderheid hierbij is dat de volgorde van fan aansluiting op de Box II fan controller altijd in volgorde fan 1 > fan 2 > fan 3 t/m fan 6 plaats moet vinden, omdat slechts dan iedere fan op zal lichten.

De tweede bijzonderheid is dat de fans op de tweede controller niet in volgorde corresponderen met de eerste fan controller. Ik wil hiermee zeggen dat de fan 1 op de eerste controller niet correspondeert met fan 1 op de tweede controller.

In mijn geval betekend dit dat ik om fan 4 van de eerste fan controller tegelijkertijd op wil laten lichten met de tweede fan, ik deze op fan 1 aansluiting van de tweede fan controller aan moet sluiten. Fan 5 van de eerste fan controller wordt gedupliceerd naar Fan 2 van de tweede fan controller. Fan 6 > Fan 3 enz.

De ondersteunde RGB connector typen zijn volgens de handleidingen:
  • MSI – JRAINBOW Header
  • ASUS – AURA Addressable Header
  • ASRock - Addressable LED Header
  • GIGABYTE – Digital LED Header (VDG)
De Aeolus Box II RGB fan controller wordt via een SATA connector aangesloten op de voeding van de pc.

Een nadeel is dat de de fans van de slave fan RGB controller gelijktijdig oplichten met fans van de master fan controller, indien je dus meerdere fans op meerdere fan controllers aan sluit, zullen de licht effecten gedupliceerd worden, en zul je voor een mooi effect de fans in onderstaande volgorde in de behuizing moeten bouwen :
  • Hub 1 - Fan 1 > Hub 2 - Fan 4 >
  • Hub 1 - Fan 2 > Hub 2 - Fan 5 >
  • Hub 1 - Fan 3 > Hub 2 - Fan 6 >
  • Hub 1 - Fan 4 > Hub 2 - Fan 1 >
  • Hub 1 - Fan 5 > Hub 2 - Fan 2 >
  • Hub 1 - Fan 6 > Hub 2 - Fan 3
Bij het inbouwen van de Fans in de kast dien je rekening te houden met de airflow richting die je wilt realiseren. De richting van de luchtstroom is bij deze fans te herkennen aan de plaatsing van de fan spaken, de richting waarin de airflow loopt is de richting waar de fan spaken en fan specificatie stikker naar gericht zijn.
Ir. Afstandsbediening(en)
Middels de ir. remote zijn een 55-tal RGB systeem onafhankelijke effecten toe te passen op de aangesloten fans in deze configuratie. Een aantal effecten worden sequentieel op de fans 1 t/m 6 toegepast, waarbij het effect zich over de aangesloten fans verplaatst. Dit maakt een mooiere lichtshow mogelijk dan bij de parallelle toegepaste RGB effecten middels de mystic light software. Naast de RGB effecten, zijn ook de snelheid van de RGB effecten in te stellen, de leds uit te zetten, de RGB effecten via moederbord in en uit te schakelen en niet geheel onbelangrijk de snelheid van de fan's in drie standen te regelen.

Test configuratie

Ik heb deze configuratie getest op mijn MSI B450 Gaming Pro Carbon AC moederbord met een naar 4.1 Ghz overgeklokte Ryzen 2600 .Samen met de Mystic Light software van MSI.
Koeling hardware
  • MSI Mystic Light v3.0.0.50
  • MSI Command Center 3.0.0.89
  • HWINFO64 v6.0.04-3720

RGB effecten

Aansturing RGB effecten met MSI Mystic Light door het moederbord.
Hiermee worden via de Mystic Light software een 24-tal RGB effecten ondersteund waaronder een aantal bijzondere audio presets waarmee de fans verlicht worden op het ritme van de muziek, en een preset die de fans in drie kleuren aansturen op basis van de processor belasting.

De overige presets zijn o.a. kleurverloop, ademend, regenboog enz. Hoewel deze kleureffecten mooi zijn en gesynchroniseerd verlopen met de RGB effecten van het moederbord worden alle effecten parallel toegepast op iedere fan in de configuratie.
Aansturing RGB effecten met Aeolus Box II ingebouwde RGB effecten
Er zin 55 RGB effecten die standaard op de Aeolus box II kunnen worden gebruikt. De effecten , en de snelheid worden met de remote geselecteerd.

Dit is een fors groter aantal dan op de Mystic Light software, maar deze zijn niet instelbaar zoals de RGB effecten van het moederbord.

Een echte aanvulling vormt de aanwezigheid van looplicht-achtige RGB effecten. Waarbij de individuele fans in volgorde oplichten. Dit maakt deze licht show wel mooier en dynamischer.

Test Resultaten

Geluidsproductie
De geluidsproductie in laagste stand is hoorbaar maar stil te noemen, de tweede en derde stand zijn wel duidelijk hoorbaar maar zijn m.i.z. acceptabel.

Een betere geïsoleerde kast, of andere oriëntatie van de ventilatoren kan helpen om de decibellen verder te reduceren.
Koelprestaties
De koelprestaties van de case fans zijn goed te noemen, door het hoge aantal juist georiënteerde case fans voor air intake, en de goede airflow van de Lian Li PC-O11 Dynamic i.c.m. Chione 360R All-in-One koeler met een 360 mm. radiator die aan de bovenzijde van de kast zorgt voor warmte afgifte en het afvoeren van de opgewarmde lucht uit de behuizing.

Heb ik goede temperaturen van mijn Ryzen 2600 processor met een all core overclock van 4,1 Ghz.

De idle temperaturen van de CPU schommelen rond de 30 °C, de load temperaturen schommelen rond de 69 °C met de fans op de laagste snelheid, en de pomp op pwm stand waar bij de rpm van de pomp bij idle temperaturen ronde de 600 RPM schommelt en bij volledige load rond de 2500 RPM.

Mijn EVGA GTX 1080 FTW voelt zich als een vis in het water met goede temperaturen.

De idle temperaturen van deze GPU schommelen rond de 30 °C, de temperaturen onder load schommelen rond de 69 °C.

Modificatie Gamdias AEOLUS M1A-1201 fan

Door het vervangen van de VDG connector van deze fan met een 3 pins connector die wordt gebruikt voor de slave aansluiting van een tweede AEOLUS Box II RGB fan controller, kun je deze fan geschikt maken voor aansluiten op de AEOLUS Box II slave aansluiting.

Ik heb deze van een niet gebruikte RGB kabel afgeknipt behorende bij de tweede AEOLUS BOX 2 controller, welke normaliter wordt gebruikt om de fan controller aan te sluiten op de JRAINBOW aansluiting van het moederbord. Mijn tweede AEOLUS Box II zit al als slave aangesloten op de eerste box II, waardoor ik dit kabeltje niet nodig had.

Vervolgens verbind je de losgeknipte connector met de VDG kabeltjes van de fan. Dit kan met een beetje soldeer of zoals ik het heb gedaan met een beetje tape. Daarna kan je deze fan aansluiten op de slave aansluiting van de AEOLUS Box 2 fan controller. De fan zal dan synchroon oplichten met de 4de fan van de eerste box II RGB fan controller. Let bij het verbinden goed op dat je de VDG connecties goed legt deze zouden in dezelfde volgorde aangesloten moeten worden.
  • Neem de Fan en knip de kabeltjes los van de connector die met VDG wordt geïdentificeerd door de tekst op de connector. Noteer de volgorde VDG.
  • https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1HhqC32ih3MjTny.pngNeem een kabeltje met een 3 pin connector die we aan kunnen sluiten op de Box II slave poort en welke je niet nodig hebt. Noteer de volgorde VDG. Knip de connector van het kabeltje. Kijk evt. naar de RGB kabel hoe deze is aangesloten qua VGD voor een voorbeeld. https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1HhqC32nDM6XiHe.png
  • Verwijder een stukje van de elektrische isolatie van beide kabeltjes , zowel die vast zitten aan de te gebruiken slave connector , als die van de kabeltjes die vast zaten aan de VDG connector en naar de fan lopen.
  • Verbind beide de kabeltjes naar de fan en de kabeltjes naar de 3 pins slave connector met elkaar, door deze met elkaar te verbinden. Let op de de VDG Volgorde!

Heb jij ook een Gamdias AEOLUS M1A-1201, 120mm?

Ik heb de Gamdias Talos E1 mini tower. Dacht met M1A-1201 fan er bij te bestellen wel te kunnen aansluiten op de controller. Kun je vertellen in welke volgorde de VDG aangesloten moet worden aan de controller ?
De connector van de fan heeft tekst erop gedrukt met letters VDG dit beschrijft de volgorde daarvan. Als je het kabeltje met de rgb connector die je op de rgb header van het moederbord aansluit en daarna op je aeolus hub zie je hoe de VDG kabeltjes aangesloten zijn van een van de led master connectoren. Ik kijk nog ff en laat het je weten

[Reactie gewijzigd door FuzzyDutchmen op 19 april 2019 12:33]

Als je de het connector palletje (waarmee wordt voorkomen dat je het verkeerd om aansluit) van de slave connector naar beneden hebt gericht , en de drie kabel connectors naar boven hebt gericht is het de volgorde VDG (Voltage, Data, Ground)

Op de hub is het dus met de bovenkant naar boven. VDG als ik het juist heb.

mocht je het verkeerd om aansluiten dan gaat de Voltage direct naar ground en dat is geen probleem.
en de ground naar voltage.

Je kunt het controleren door te kijken naar hoe het aangesloten is op de rgb connector kabel die van het moederbord naar de hub gaat
Dank je voor de uitleg. Ik ben bekend met pc's bouwen, maar niet met Fan controllers en RGB connectors. Ik ga het eens proberen.
Success, ik zat zelf in de zelfde situatie , omdat er op alternate.nl een verkeerde productomschrijving van deze fan stond, waarin was aangegeven dat deze fan wel op de hub kon, gelukkig heb ik door deze modificatie, niet een tweede fan pack van vijf hoeven kopen :)

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5