Apple iPad Air (2019) Wi-Fi 64GB Grijs

Specificaties 10,5" • 2224x1668 • 64GB • iOS 12 - Bekijk alle specificaties

Apple iPad Air (2019) Wi-Fi 64GB Grijs Review

mustisen 4 april 2019, laatste update op 4 april 2019, 3.217 views Product gekocht

Apple iPad Air (2019) Wi-Fi 64GB Grijs

Apple heeft een goed product gepositioneerd tussen de iPad mini en de iPad pro. Wil je niet te veel geld uit geven en toch een snel en groot apparaat, is dit de iPad die je moet hebben.

Pluspunten

• Snel
  • Dun
  • True Tone
  • Ondersteuning voor Smart Keyboard

Minpunten

• Ietwat verouderd design
  • Geen ondersteuning voor 2e generatie apple pencil

Introductie

Ik heb ervaring met twee andere tablets. In 2011 heb ik een iPad 2 gekocht en in 2018 heb ik een Kurio Tab II gekocht. Het levensverhaal van de iPad is als volgt: 2011 gekocht in een periode zonder kinderen. Heeft het tot 2015 uitgehouden tot dochterlief het op de grond liet vallen en het scherm dusdanig gebarsten was dat aanrakingen niet meer geregistreerd werden. Ik vond het te duur om een nieuwe scherm er op te laten plaatsen, dus uiteindelijk weggegooid. Maar als de scherm niet kapot was gegaan, weet ik zeker dat het nog minstens een jaar had uitgehouden.
De biografie van de Kurio is als volgt: november 2017 gekocht, nooit laten vallen en op moment van schrijven te brak om nog gebruikt te kunnen worden. Het ding laadt heel moeilijk op doordat de mini-usb ingang gigantisch veel speling heeft waardoor de kabel alleen onder een bepaald hoek nog contact maakt. Een opgeladen accu houdt het na 45 min. voor gezien. Waardeloos gewoon.

Dochterlief krijgt op school steeds meer les op een iPad, zoonlief gaat binnenkort ook naar (dezelfde) school. En ik kon een goede tablet ook wel gebruiken om voor werk een aantal dingen te kunnen testen. Dus uiteindelijk de keuze gemaakt om een tablet te kopen. Dat het er een van Apple zou worden was na bovenstaande ervaringen zo klaar als een klontje. Maar welke tablet zou het dan worden?

Net voor het doen van een onderzoek had Apple nieuwe tablets aangekondigd. Mijn lijst om uit te kiezen kon ik daarom als volgt opstellen:
  • iPad 2018 (vanaf €359)
  • iPad mini 2019 (vanaf €459)
  • iPad Air 2019 (vanaf €569)
  • iPad Pro 2019 (vanaf 899)
De pro schrapte ik gelijk van de lijst. Deze is iets te gortig qua specs en prijs voor het doel wat ik voor ogen heb. De mini vond ik te klein, waardoor ik nog twijfelde tussen de 9,7" iPad uit 2018 en de 10,5" iPad uit 2019. Qua schermgrootte verschillen ze niet zo veel van elkaar. De prijs vind ik voor beide apparaten schappelijk. Maar met het oog op de toekomst (ik ga er van uit dat de iPad vele jaren mee zal gaan), heb ik er voor gekozen om de 2019 versie te nemen. Vooral de True Tone display en de 64GB geheugen vond ik een pluspunt ten opzichte van de 2018 iPad.

Ik had uiteraard ook voor een tweedehands iPad Pro 2017 kunnen gaan. Maar refurbished ben ik deze niet tegen gekomen (en eerlijk gezegd ook niet zo goed gezocht). De iPad Pro 2017 heeft wel twee grote pluspunten ten opzichte van de iPad Air 2019 en dat is vier speakers in plaats van twee zodat geluid echt stereo klinkt en de verversingssnelheid van het scherm is hoger waardoor bewegingen vloeiender zijn en er ook beter te tekenen is met de Apple Pencil. Beide pluspunten zijn voor mij echter van ondergeschikt belang.

Bestellen

Ik heb tot nu al mijn Apple producten via de Apple Store besteld. Voor garantie moet ik daardoor direct bij Apple zijn en ze hebben mij tot nu toe nooit op dit vlak teleurgesteld. De iPad Air heb ik middels de chat functie besteld. Ik wilde eerst weten of de Dux Plus Rugged Case voor de 10,5" iPad Pro geschikt was voor deze apparaat. Dat was het en de medewerkster vroeg of ze anders gelijk de bestelling in orde kon maken (ze had het over de case). Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik "doe er dan ook maar een spacegrijze iPad Air bij" typte. Ook leuk was de mogelijkheid om de iPad van een inscriptie op de achterkant te voorzien. Dit wordt er met laser op gebrand en is er dus ook niet meer af te vegen. Ik heb de namen van mijn kinderen er op laten zetten.

1,5 week na bestelling werd alles netjes thuis afgeleverd en kon het uitpakken beginnen.

Specificaties

De belangrijkste specificaties op een rijtje:
Afmetingen en gewicht
Resolutie2224x1668 pixels
Dots per inch265dpi
Schermdiagonaal10,5"
Geschikt voor stylusApple Pencil 1e generatie
BijzonderhedenMulti touch, volledig gelamineerd, antireflectie coating, 1,8% reflectie, 500nits helderheid
Intern
BesturingssysteemiOS 12
Opslagcapaciteit64GB
Werkgeheugen3GB
ChipA12 Bionic chip, neural engine, geïntegreerd M12-coprocessor
Accu capaciteit30,2Wh
Verbindingen (WLAN)802.11a, 802.11ac (Wi-Fi 5), 802.11b, 802.11g, 802.11n (Wi-Fi 4)
BluetoothBluetooth 5.0
Camera's
Camera achter8MP
Camera voor7MP
VideoOpnemen in 1080p

Uitpakken

Ieder Apple product is een genot om uit te pakken, zo ook deze. Het product wordt in een geheel witte doos geleverd waarbij een afbeelding van de iPad vanaf de zijkant staat afgebeeld. Waarschijnlijk wordt benadrukt dat het apparaat erg dun is.

Eenmaal de folie verwijderd en de deksel van de doos er af gehaald, is de iPad in volle glorie te aanschouwen. Het is aan één kant op te tillen middels een plastic lipje, waarmee tevens de folie van het apparaat af te halen is.

In de doos bevinden zich
  • De iPad Air 2019
  • Een oplaadkabel (USB naar Lighting)
  • USB lichtnetapdapter
  • Doosje met wat tips, Apple logo stickers en garantie boekje

Design

De iPad Air ziet er vanaf de voorkant vrijwel identiek uit als ieder ander iPad uit de lineup, met uitzondering van de nieuwe iPad Pro. Deze laatste heeft beduidend dunnere bezels dan de andere iPads. Qua design ziet (en voelt) de iPad daarom gedateerd aan. Toen ik 'm voor het eerst in handen nam had ik voor mijn gevoel een dunner exemplaar van mijn iPad 2 in handen. En dat is het eigenlijk ook. Maar laat dat gegeven de wijzer draaien naar 'lelijk' in plaats van 'mooi'? Nee, persoonlijk niet. Het helpt ook dat de achterkant van een mooie, donkere kleur is voorzien en dat de inscriptie er heel mooi op is aangebracht. De camera steekt er voor de verandering eens niet uit en is helemaal plat afgewerkt. De randen voelen ook niet scherp aan.

Het scherm is groter dan de iPad uit 2018: 10,5" tegenover 9,7". Daarvoor hebben ze de iPad Air 4,6mm langer en 10,6 mm breder gemaakt. Maar dan wel weer 1,4mm dunner en 40gram lichter.

Eerste keer gebruik

De eerste start van de iPad geschiedt zoals bij ieder ander iOS apparaat: er wordt gevraagd welke taal en welke regio voor mij van toepassing is. Net toen ik de regio had ingesteld, begon mijn iPhone op te lichten met de boodschap dat er een iPad in de buurt was gevonden dat geconfigureerd moest worden. Onderstaande is een screenshot van deze boodschap. Mijn iPhone is in het Turks ingesteld, vandaar de Turkse zinnen.

Dit staat er (vrij vertaald):

Stel nieuwe iPad in
Gebruik uw Apple account "mail@gehe.im" om uw nieuwe iPad in te stellen
Ga door

Na voor deze optie gekozen te hebben, moest ik mijn telefoon dicht bij mijn iPad houden en ik werd netjes met mijn Apple account aangemeld op mijn iPad. Ook WIFI was gelijk ingesteld. Ideaal!

Na ook mijn vinger ingescand te hebben voor de vergrendeling via de vingerafdrukscanner, kon ik het apparaat gaan gebruiken. Eerste indruk: bloed snel. Geen wonder, het bevat dezelfde chip als dat in de iPhone XS zit en de operating system is helemaal in lijn met de hardware.

Scherm en camera

Het scherm is kristal helder en ook de True Tone functie doet goed zijn werk. Foto's zien er erg natuurgetrouw uit. De standaard apps die Apple levert met de iPad zijn ook goed te gebruiken op de iPad. Het grote scherm komt goed tot zijn recht.

Bewegingen, zoals swipen, voelen net zo vloeiend aan als op mijn iPhone 6S. Omdat ik geen Apple Pencil heb, heb ik het tekenen niet kunnen testen. Maar als ik met mijn vinger snel vegen maak op een notitie blaadje, zie ik totaal geen vertraging tussen mijn vinger en de lijn dat getekend wordt. Trouwens... ik vind het wel jammer dat de tweede generatie Apple Pencil niet wordt ondersteund. Deze is op significant veel vlakker beter dan de eerste generatie, in het bijzonder het opladen.

Zowel de camera aan de voorkant als aan de achterkant maken prima foto's voor een iPad. Maar de kwaliteit van een iPhone zullen ze uiteraard niet halen.

Case

Ik heb er dus de Dux Plus Rugged case voor gekocht en wel om de volgende reden:
De STM Dux Plus-hoes is ontworpen op basis van adviezen van leerkrachten en IT-personeel, en beschermt je iPad Air of iPad Pro optimaal tegen de unieke uitdagingen van het klaslokaal of de werkvloer.
Dat staat op de site van Apple zelf en met dat in gedachten heb ik de case aangeschaft.

De iPad past er inderdaad goed in en de zijdes zijn van zacht materiaal zodat het geheel tegen een stootje kan. Maar het lijkt alsof het flapje dat het scherm moet beschermen een millimeter te groot is gemaakt waardoor het niet helemaal sluit.

Dat vind ik wel jammer, want ik verwacht dat third party producten grondig aan testen worden onderworpen. De smart covers van Apple zelf bijvoorbeeld sluiten echt naadloos aan.

Ik kies er echter niet voor om dit als negatief punt op te nemen omdat het verder niets over de iPad zelf zegt. Een aparte review hoeft ook niet. Het is meer een waarschuwing voor degenen die van plan zijn deze case aan te schaffen.

Mijn kinderen en ik zijn dol blij met het apparaat. Ik heb weer een tablet waar ik jaren mee vooruit kan en mijn kinderen hebben (vrijwel) hetzelfde apparaat en precies dezelfde apps als dat ze op school zien, waardoor ze in hun vrije tijd extra kunnen oefenen. Het apparaat is snel en licht. Hoewel het een oud aanvoelend design heeft, weet ik zeker dat ik er nog jaren plezier van zal hebben. Apple heeft daarnaast een prima product geplaatst tussen de iPad Mini en de iPad Pro in.

Heb jij ook een Apple iPad Air (2019) Wi-Fi 64GB Grijs?

Ik heb er ook 1 en ben heel tevreden over de iPad, alleen de auto wake/sleep functie werkt niet met mijn Tucano cover, werkt dat wel met jou cover?
Jazeker. Dus de iPad is aan, ik sluit de cover: iPad gaat op sleep stand waarmee scherm uit gaat. En als ik de cover open, krijg ik een actieve scherm te zien omdat de auto wake functie is aangeroepen.
Bedankt voor je reactie
Heb je de iPad pro 10.5 ook nog overwogen? Klein beetje duurder maar wel 120 fps scherm, 4GB ram, betere speakers en camera. Wel een iets minder snelle Cpu/Gpu maar betere fysieke interfaces (scherm/speakers/camera) zeg maar.
Jazeker! Deze stond op de short list. Maar ik vond de meerprijs ten op zichte van het doel wat ik voor ogen had met het apparaat het niet waard. Ik zal niet tekenen, Netflix kijken of foto's nemen met de iPad. Dus qua specs is deze iPad Air voor mij meer dan voldoende ;)
Je schrijft dat je na een vergelijking met de Kurio "vanzelfsprekend" voor een iPad zou gaan, want de Kurio is troep. Nu wil ik dat laatste natuurlijk niet ontkennen (zou hem zelf om diverse redenen zelfs niet gebruiken als ik hem gratis kreeg), maar je maakt dan wel een vergelijking tussen apparaat A en B waar een factor 4 prijsverschil in zit. Ik verwacht van een aardappelschilmesje ook niet dat ik daarmee goed een vis kan fileren, zogezegd.

Dat gezegd hebbende, hink ik zelf wel op meerdere gedachten omtrent een opvolger voor de oude trouwe Nexus 10 (2012). Inmiddels ook redelijk traag en aan vervanging toe, maar met beide iPads die ik van mijn ouders wel eens vast heb (weet de generatie niet precies) irriteer ik me mateloos aan iOS. Dat is waarschijnlijk een kwestie van gewenning en mijn zoontje is op school ook ook al een iPad gewend. Al moet ik zeggen dat hij zijn hand ook niet omdraait voor Kids Zone in Android. Wat dat betreft pikken die kiddo's alles gemakkelijk op volgens mij.

Anderzijds is Apple dan wel weer één van de weinige fabrikanten die nu nog goede tablets uitbrengt. Er zit te weinig geld in de tabletmarkt voor een groot spelersveld. Samsungs ben ik nooit fan van geweest en dan rest nog Huawei als serieus alternatief. Beide hardwarematig uitmuntend en softwarematig laten ze steken vallen. Apple doet dat laatste dan doorgaans niet, maar ik lig zelf dan weer niet op 1 lijn met Apple's visie op gebruiksgemak. ;)

Keuzes, keuzes.... Waardoor ik me dus nog steeds voorneem om de Nexus te vervangen, maar nog steeds niet weet waarmee. Jouw review helpt wel weer een beetje, dus bedankt. :)
Graag gedaan!

Om toch wat tegenwicht te geven aan jouw opmerking over de vergelijking: deels mee eens, en deels niet. De kurio kostte mij 119 euro, de iPad 2 kostte mij 459 euro. De Kurio is bedoeld voor kinderen, maar omdat er een Android besturingssyteem op zit, kan een volwassene er in principe ook wel wat mee (browsen, Youtube, mailen). De Kurio kost een factor 4 minder dan de iPad, maar heeft het in mijn geval minder dan 4 keer zo lang uit gehouden. Vandaar dat ik het toch vergeleken heb. Maar je hebt gelijk in het aangeven dat ik de iPad 2 met een vergelijkbaar tablet van bijv. Samsung had moeten vergelijken. Alleen heb ik geen ervaring met een dergelijke tablet ;)
Leuke review, dank je wel!

De gravering vind ik wel onhandig, hiermee verlaag je de marktwaarde aanzienlijk. Dat zou ik nooit kiezen.
Als je de intentie hebt om het eventueel ooit door te verkopen, raad ik het laten zetten van een inscriptie ook af ja! Maar in mijn geval is dat niet aan de orde: ik ben niet van plan dit apparaat ooit door te verkopen.
Dat is in ieder geval een overweging met argumenten, dat is altijd goed!

Ikzelf ben wel een beetje van de handel, vandaar. Ik koop een nieuwe iPad en de oude schuift door of verkoop ik, en zo houd ik mijzelf en internet een beetje bezig ;)
Is dat echt zo denk je?

Ik denk persoonlijk dat het reuze tot bijna niet mee telt.
Ik heb denk ik 6 jaar geleden voor het laats op de achterkant van mijn scherm gekeken (Iphone, Tablet)
Ik denk ook dat als je zoiets op V&A verkoopt dat iemand daar echter totaal geen moeite mee zal hebben , hij wilt de Ipad al 2e hands voor een pak minder geld kopen.

Zit jou Tablet altijd in de hoes ? @mustisen
Want dan is vanaf minuut 1 dat hij in de hoes zit toch al eigenlijk ''nutteloos'' dat er iets op de achterkant van de tablet staat :D? Ook al vind ik het best een gaaf dingetje dat je de namen van je kinderen erop gezet heb :D
Yep, altijd in de hoes. Maar de achterkant van de hoes is transparant, waardoor de inscriptie duidelijk te zien is ;)
Ik denk niet dat mensen snel de hoofdprijs betalen voor een iPad waarop staat: "Bertje en Henk" of "Eigendom van Bedrijf BV". Ondanks dat hij veelal in een hoes zal zitten is het toch iets waar je oog op valt. En als andere mensen het zien, verwacht je toch weer vragen ("Je kinderen heten toch Hasn en Grietje?", "Jij werkt toch bij Topbedrijf NV?").

Het zal misschien meevallen in de praktijk, maar bij aanschaf is het wel iets waar mensen naar kijken denk ik. En als je dan kan kiezen voor een iPad met inscriptie of zonder inscriptie voor dezelfde prijs....

Ik denk ook serieus dat dit de reden is voor Apple om dit kosteloos aan te bieden. Hoe meer gepersonaliseerd, hoe minder kans op handel achteraf.
Voor garantie kun je beter niet rechtstreeks bij Apple kopen. Apple biedt (ondanks andere EU wetgeving) standaard slechts 1 jaar garantie. Alle Nederlandse retailers waar je hem koopt, moeten 2 jaar garantie bieden.
Weet je dat zeker? De accu van mijn iPhone 5 ging na 1 3/4de jaar kapot. Ik kreeg kosteloos een refurbished mee naar huis in de Apple store van Haarlem. Heeft in totaal 15 min. geduurd (10 min. checken wat de oorzaak was, 5 min. refurbished iPhone halen en papierwerk in orde maken). Mijn huidige iPhone 6S idem dito: de accu werd na 1,5 jaar vervangen door een terugroepactie. Ook nu weer kosteloos. Beide apparaten heb ik via de online Apple Store besteld.

Toen de 6S werd gerepareerd gaf de medewerker het zelf aan: je hebt bij ons bij wet 2 jaar garantie. Maar dan moet je het wel direct bij ons aangeschaft hebben.

Wellicht dat jij negatieve ervaringen hebt met de garantie van Apple? Ik heb persoonlijk louter positieve ervaringen en dat is wat ik gedeeld heb in mijn review ;)
Apple biedt, via haar Apple Stores, ook gewoon de garantie aan zoals bepaald door de wetgever. Dat is overigens geen 2 jaar zoals jij stelt.

Meer informatie kan je hier vinden: https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
Mooie review!

En hoe bevalt het opladen?

Daar hoor ik negatieve dingen over.
Thanks!

Ik denk dat het opladen een beetje persoonlijk ligt. Verwacht niet dat het apparaat net zo snel oplaadt als een iPhone. Zelf zat ik, na op 1% begonnen te zijn, met 1,5 uur op 50%. Reken er maar op dat het langer dan drie uur duurt voordat het helemaal opgeladen is. Zelf vind ik het oké, maar ik kan me best voorstellen dat het voor een power user aan de lange kant is.

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5