Bose Companion III Review

Speakertest 25 april 2010, laatste update op 25 april 2010, 25.059 views

Bose Companion III

Pluspunten

• Geludiskwaliteit
  • Bass weergave van zulke kleine Speakers
  • Je hoort het geluid om je heen in films
  • Zijn van super kwaliteit
  • Design

Minpunten

• Kabel van de pc naar de speaker is maar 1 meter lang (kan wel makkelijk verlengd worden)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
na een lange tijd de Logitech z-2300 te hebben was ik toe aan een nieuwe speakerset.
mijn budget was 100-150 euro.
Ik typte in google "beste speakermerk voor pc" en ik kwam uit bij de merken, Creative, Logitech, Bose en Edifier.

Ik hoorde en las ook vaak op google dat Bose een goed merk was, maar veel mensen zeiden ook dat het te Overpriced was.
Na lange tijd te hebben denken welke speakers ik neem kwam ik uit bij de Bose Companion 2 uit. niet omdat het een bekend merk was maar ook omdat het een 2.0 set was.
Ik heb zelf een vrij kleine kamer dus een subwoofer is echt niet nodig.

Ben de volgende morgen naar Dixons gegaan en ik zag ze daar in de vitrine kast staan. Het eerste wat me opvalt was de Design maar ook de hoge prijs voor een 2.0.
Heb uiteindelijk toch besloten dat ik ze ga nemen.

Inhoud van de doos

Het is een vrij kleine doos waar ook niet veel spullen inzitten.
Toen ik de doos openmaakte kwam ik het volgende tegen:
één stekker voor de stroom,
één 2-polige contact voor de stroom (kan je op de stekker schuiven)
ik zelf zie hier de nut niet van in maar goed.
één kabel met aan één kant een 3.5 mm plug voor de pc en aan de andere kant één witte kabel en één rode kabel.
En uiteindelijk de 2 speakers zelf.

Design

Het Design van de speakerset vind ik persoonlijk erg mooi. het is van metaal en hard plastic gemaakt.
Wat me opviel is dat er nergens een gat zit voor de schroeven, dus ze zaten waarschijnlijk aan elkaar vastgelijmd.
Er is een volume knop and thats it.
Gewoon lekker simpel.

Aansluiten

het aansluiten ging erg makkelijk.
Speakers op het bureau gezet,
stroomkabel aangesloten,
de kabel van de linker speaker in de rechter speaker in gedaan,
en als laatste de 3,5 mm plug in mijn pc en de rode en witte kabel in de rechter speaker erin geplugd.
er zitten nog 2 extra gaten bij voor waarschijnlijk extra speakers.

Muziek kwaliteit

Ik heb als eerste een rock nummer opgezet van Bon Jovi - Living on a prayer.
Volume knop op een kwart en toen het nummer gestart.
Als eerste wat er uit me mond kwam was OMG!
Wat een mooi geluid kwamen er uit zulke kleine speakers (veel beter dan de sattelieten van Creative speakers en Logitech speakers)
Na goed geluisterd te hebben hoorde ik iets wat ik nog nooit had verwacht..
Ik hoorde gewoon een soort van 5.1 geluid uit deze speakers komen.
Toen ik ze iets wijder van elkaar had geplaatst was het echt zo.
Dat was echt waanzinnig, en waarschijnlijk is de prijs ook 99,-.
Nadat ik het liedje heb afgeluisterd kon ik niet wachten om een film af te spelen.

Geluidskwaliteit in films

Als eerste heb ik de film "Universal Soldier" afgespeeld.
gelijk naar de actie scénes doorgespoeld en afspelen maar.
Toen werd ik gewoon superblij door alleen de geluidskwaliteit. ik hoorde ook voor het eerst geluiden die ik normaal niet heb gehoord met Logitech setjes.
En hier was ook een soort van 5.1 geluid aanwezig.
Dat was echt waanzinnig.

Bouwkwaliteit

Tot nu toe vind heb ik geen enkel probleem gehad dat er iets kapot was of dat er een sherpe rand was.
het is dan ook volgens mij ook erg goed in mekaar gezet.

Overpriced

Dan nu de vraag waar veel mensen mee zitten, is het Overpriced?
Ik zelf vind het zeker van niet. Ik vind het zelf een koopje voor wat je allemaal krijgt.
Ik weet wel zeker dat als deze speakerset 120 euro kost in de winkel ik hem alsnog heb gekocht.

Zoek je een 2.0 set waar super geluid uit komt en ook nog veel bass (meer als de T-40 van Creative)
dan hoef je niet verder te zoeken want dan is dit precies wat je zoekt. Zeker als je veel films kijkt hoor je echt het geluid om je heen.
Vind hem zelf veel en veel beter klinken dan de Logitech Z-2300. Vooral omdat de Z-2300 bijna geen middentonen had.
De Bose Companion 2 series 2 is dan ook echt wat je zegt "Bang for the Buck"

P.S. heb bij positieve en negatieve eigenschappen "prijs" eronder gezet, vooral omdat veel mensen dit erg veel geld vinden.

Sorry als er veel fouten bij zitten of als ik sommige punten niet heb opgenoemd, maar dit is ook mijn aller eerste review op Tweakers.net

Wil je de bass weergave horen? kijk dan deze video:

(de geludiskwaliteit is veel en veel beter dan op de video.

• Creative Soundblaster Live!

Heb jij ook een Bose Companion III?

Wat vind je van de bas vergeleken met de Z-2300, want de Z-2300 heeft wel een zware bas
Komen de Companions in de buurt van Z-2300?
Als je écht bass wilt moet je de Z-2300 hebben. Dit setje weet aardig zijn mannetje te staan, maar een sub blijft toch echt beter (als je bass wilt.

Voor de rest vind ik (blijft subjectief natuurlijk:P) dat de Bose op zowel hoge-, als middentonen beter presteert.
Nette review! Ik denk dat veel mensen zich inderdaad zouden afvragen of een 2.0 systeem deze prijs wel waard is, maar je bent er duidelijk enthousiast over. Wel iets om te proberen dus als je het geld ervoor hebt.
Wat scherpere en beter belichtte foto's zouden wel prettig zijn ;).
mooie review!

pretendeert bose ook n soort virtueel 5.1 sound ?
dan ga ik dat gelijk even veranderen :)

wat ik bedoelde in de review is wat jij nu zegt : een virtuele 5.1 geluid ;)

sorry voor de foto's heb nu even geen geld voor een camera dus gebruik die van mijn nokia
Ik heb in de winkel een aantal 2.0 en 2.1 setjes geprobeerd waaronder dus ook deze.
Dit setjes speelde ze allemaal weg, wel wat duurder maar zeer zeker het geld waard.
Ik heb ze (nog) niet genomen omdat er wat anders aan zit te komen. Maar mocht het zover komen dat worden het zeker deze speakers voor de pc.

Het is moeilijk om ze goed te testen in de winkel, maar neem je muziek mee op een mp3 speler of je gsm en sluit die daar maar aan en krijg een 1e indruk.
En verbazend veel bas uit zo'n kleine speakers.
Gisteren aangeschaft, ik ben geen audiofiel, maar ik vind ze ook prachtig klinken!
De vorige setje van mijn vrouw (een Creative I-Trigue 2.1 3300 een 2.1 setje) maar die klinkt een stuk minder zuiver.
Zelf ook zeer tevreden over mijn Bose Companion 2 speakers. Zit er toch aan te denken een stapje omhoog te doen naar de Companion 3...
Leuke review, jammer dat je een splinternieuwe gebruiker bent zonder persoonlijke gegevens en ik de review hierdoor nog niet helemaal op waarde kan schatten.
Dus deze in kwaliteit verhouding beter dan de z-2300? Gezien het vermogen van 16 watt heb je hier die bass toch niet? Ik ben zelf meer van de hardstyle muziek zou dan deze ook voldoen qua bass?

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 20 juli 2010 21:25]

Toch moet ik zeggen dat Bose altijd verreweg de topscoorder is in kwaliteit/afmeting verhoudingen. En de meeste mensen zijn in dat opzicht nogal kortzichtig, hoe groter de subwoofer en de satellieten, hoe beter. Terwijl Bose juist het tegendeel bewijst, willen velen mensen het niet zien en geven het dan ook snel de stempel ''overpriced!''. Nadat ze de kwaliteit ervaren, spreken ze wel anders. :)