Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Specificaties 17,3" • 1920x1080 (Full HD) • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T Review

Ps3gamer91Testpanel 12 maart 2019, laatste update op 14 maart 2019, 123 views Testpanel

Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T

Een goede, zware gamelaptop voor de mensen met een ruim budget

Pluspunten

• Grafische power
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Gewicht

Nb. Wellicht dat deze review nog kort wordt verbeterd.

Een ASUS mét RTX-videokaart. Dat klinkt erg leuk, vooral aangezien ik een echte consolegamer ben. Ik mocht deze laptop een aantal weken testen. Erg leuk natuurlijk! Ik heb een PS4 Pro. Ook heb ik een laptop; een ultrabook van HP. Buiten AoE II en wat andere spelletjes niet echt een laptop met dezelfde power als de ASUS. Ook al zitten beide laptops niet in dezelfde categorie, het is wel een mooi referentiepunt wat ik kan gebruiken.

Featureset

Naast de RTX 2070 beschikt de laptop over een krachtigde CPU en een mat IPS-paneel van 1080p met 144H. Zie voor uitgebreide specificaties de volgende link https://tweakers.net/pric...4gw-ev005t/specificaties/ De laptop heeft tevens een wifi rangeboost, wat zou moeten zorgen voor een betere wifi-verbinding. Dit heb ik niet goed kunnen testen omdat ik altijd dicht bij een router zat of bekabeld.

Nieuw aan de videokaart, die is gebaseerd op de Turing architectuur, is (onder meer ) Ray Tracing. Volgens de website van Asus moet deze technologie ervoor zorgen dat de belichting, reflecties en schaduwen in games realistischer zijn.
Er zijn echter niet veel spellen op de markt die deze technologie (goed) implementeren. De technologie heb ik alleen gezien bij BF V, maar volgens mij moet Metro Exodus deze technologie ook bieden. Tijdens de demo zelf bij Tweakers, hebben we goed kunnen zien wat deze technologie biedt. Zo werden bepaalde aspecten van de game (vuur) goed weergeven in plassen met water wat bleek uit dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=uzaGI78NtkE&t=168s, vanaf ongeveer 1:50. Tijdens het gamen zelf niet heel erg gelet op deze specifieke, of andere details. Het geheel zag er naar mijn idee wel goed uit.

Prestaties
De prestaties zijn erg goed. Nogmaals, naast mijn PS4 en een ultrabook heb ik nooit echt goed kunnen gamen met een goede mid-high range videokaart. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van de grafische kracht. Met sommige settings op ultra in BFV, blijft de FPS vaak boven de 60. Soms merkte ik wat frame drops tijdens cutscenes. Voor iemand die 30 FPS gewend is, is het goed te doen. Het geluid uit de speakers is ook goed. Andere spelletjes die ik heb gespeeld zijn oa Company of Heroes en Cities: Skylines. Ook die spelletjes waren goed te doen.

Beeldkwaliteit
De laptop heeft een mooi scherm van 1080p met 144Hz. Het scherm komt goed tot zijn recht tijdens het gamen. Het betreft een mat IPS-paneel. Dit is wel een scherm wat mij bevalt. Ik heb gelezen dat een glossy scherm niet prettig werkt indien er andere lichtbronnen op reflecteren. Daar dit geen glossy scherm is, heb ik daarom ook geen last gehad van dergelijke reflecties. Hoe verhoudt dit scherm zich met het scherm van mijn laptop? Het beeld van mijn eigen laptop is wat geliger (warmer), maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de kalibratie.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit en robuustheid zijn goed. Hij is groot, maar voelde niet heel kwetsbaar aan.
Het toetsenbord vind ik eerlijk gezegd iets minder fijn dan mijn eigen laptop. Ik kan niet goed plaatsen hoe dit komt. Voor mijn gevoel moet ik op de Asus harder drukken dan op mijn eigen laptop. Wellicht dat de travel wat meer is.

Ergonomie

Hierover heb ik niet veel te zeggen. Ik gebruik eigenlijk altijd een muis en de trackpad dus niet veel. Moet zeggen dat de knoppen van de trackpad wel fijn werken, je hoeft deze niet zo hard in te drukken dan bij mijn eigen laptop. Omdat deze laptop groter is, is er ook een groter oppervlakte waar je je polsen op kan laten rusten. Bij mijn eigen laptop zit een deel van mijn pols op de rand van de laptop, wat soms wel eens irritant kan zijn.

Warmte en geluid
Dan nu de warmte en het geluid. De warmte viel naar mijn idee wel mee. Het geluid is wel iets dat ik niet gewend ben. Je kan zelf instellen hoe hard de fans draaien (23%, 92%, het kan allemaal). Er zijn ook pre-sets aanwezig. Ik heb tijdens het gamen de turbostand aangehad. Dit zorgt ervoor dat de ventilatoren harder draaien dan ‘100 %’. Het zorgt uiteraard voor goede koeling, maar het geluid van de fans is dan behoorlijk hard. De fans kan je instellen in een soort hub, de ‘armory crate’, waarin je tevens de belasting van de GPU en de CPU terug kan vinden en de temperaturen. Leuk om mee te spelen en het is redelijk overzichtelijk. Daarbij kan je ook profielen instellen die betrekking hebben op het soort spel wat je speelt (zoals first person shooters)

Tijdens normaal browsen valt het mee als de ventilatoren op een lichtere stand staan. Bij de review van Tweakers las ik iets over coil whine. In het begin had hoorde ik af en toe een hoge toon, maar op het moment van schrijven (op mijn eigen laptop, terwij de Asus idle is) hoor ik het niet.

Accuduur en mobiliteit
Dan de accuduur. Omdat ik hem eigenlijk niet mee heb gehad, heb ik de laptop vaak gebruikt met de stekker in het stopcontact. Ik hem de laptop wel eens gebruikt op de accu. Gamen gaat, vanzelfsprekend, niet lang. Met de hoogste helderheid en normaal gebruik zoals browsen, youtube kijken etc. gaat hij wel langer mee.

Als ik de laptop aan heb, en ik heb alleen tweakers open staan en doe verder niet heel veel bijvoorbeeld scrollen en af en toe klikken, in 40 minuten van 99% naar 81%. Dit is dan op de hoogste helderheid met preset op 'balanced'.

Voor mijn gevoel echter moest ik snel de stekker in het stopcontact doen. Het aantal uur dat hij echt op de accu kan weet ik niet. Zie wellicht tevende andere reviews van de andere reviewers over de accu.

De grootte is natuurlijk wel iets wat een punt is in het kader van de mobiliteit. Ik heb de laptop niet meegenomen op reis. Voor mij is hij te zwaar om mee te nemen voor mijn gevoel. Ik denk dat het voor LAN-partys een erg goede laptop is. Voor dagelijkse huis-tuin-en-keuken werkzaamheden on the road, is hij voor mij althans minder geschikt. Ik zie mezelf er niet mee in de trein werken. Mijn eigen laptop is rond de 1,3 kg en de Asus 2,9 kg. Dat voel ik wel!

Wil ik de laptop zelf kopen? Ik ben iemand die met een console tevreden is. Het is een erg goede en krachtige laptop. Recente games kan hij goed aan, maar de grootte, gewicht en wat beperktere accuduur zijn voor mij punten waarop ik zeg dat deze laptop voor mij minder geschikt is en ik hem niet snel zal aanschaffen. Genoemde punten zijn inherent aan een gaming laptop, heb ik het idee.

De prestaties komen met een prijs. Met een prijs van rond de €2500,- is de laptop aan de dure kant. Hij gaat mijn budget namelijk ruim te boven. Had ik geld genoeg, dan zal mijn antwoord niet anders luiden daar de geschiktheid voor mij als specifiek gebruiker (dun, licht, lichte gaming en onderweg) ontbreekt.

Heb jij ook een Asus ROG Strix Scar II GL704GW-EV005T?

Een vraagje over het gewicht van de laptops. Heb je dit met of zonder adapter gemeten? Over het algemeen zijn de adapters bij dit soort laptops ook niet superlicht. Verder een goede review en iets waar ik me qua gebruiksscenario lekker veel bij voor kan stellen
Bedankt voor je bericht!
Zonder. Ik heb überhaupt geen weegschaal gebruikt (heb alleen een keukenweegschaal...). Heb het gewicht van de specificatiepagina gebruikt en gevoelsmatig het gewicht gevoeld. De adapter zelf was relatief zwaar, maar vooral groot; het was een groot, rechthoekig blok.

Ben je zelf geïnteresseerd in het aanschaffen van een laptop in dit segment?
De interesse is er zeker. Mijn huidige laptop draait de meeste spellen prima maar ik merk dat ik af en toe wel wat kracht mis. Ik zou een desktop kunnen bouwen maar die neem je nogal lastig mee. Dan zijn dit soort laptops een hele goede optie. Helaas wel aan de dure kant, dus ik ga tot het einde van mijn studie door met mijn huidige laptop.